2022/07/17

Matchbox MB-15 DAF 3300 Space Cab - MB-32 Excavator

Azt hiszem külön szeretem azt a kisautógyűjtésben, hogy nincs a hátam mögött egy bíráló bizottság, aki beleszólna abba, hogy ami nekem tetszik, az most úgy jól van-e vagy sem, valami nehezen követhető és szubjektív standard alapján – szemben bizonyos kisállatok tenyésztőivel.

A minap rendezkedés közben ismét eszembe jutott, hogy vajon a Matchbox miért nem lépte meg azt a teljesen kézenfekvő dolgot, hogy az alap Convoy sorozatba építőipari gépeket szállító szerelvényeket tegyen. Jó, hát nyilván az ár, de az egy szerelvény, plusz egy valamilyen jármű Team Convoyba pont belefért volna árban is. Mutatóba a Premiere Collection-ban van ilyen, a csőrös Pete a Cat logóval, a lowboyon meg a Caterpillar buldózerrel szerintem pont olyan, amitől még az is elismerően csettint, aki amúgy nem nehézgép függő. Igazából építőipari témájú több darabos szettekben volt ilyesmi egy kis csavarral, szóval egész közel állok hozzá, hogy feltaláljam a spanyolviaszt. (Nem szerepelt még e-lapokon, de ami késik az a vonat.)

Szóval végre rendeltetésszerűen kezdtem használni a játékaimat és összepasszintottam egy Matchbox Convoy szerelvényt, ami sohasem létezett, de milyen jópofa is lett volna, ha lett volna!

Az nem újdonság számotokra, hogy a Matchbox több Convoy traktort is kiadott szólóban az 1-75 sorban – nyilván azzal a szándékkal, hogy legyen mit cserélgetni a Convoy szerelvények előtt. (Tényleg csak mutatóba a COE Kenny premiermodell, csőrös Scaniák.) Az 1999-es MB-65 DAF 3300 Space Cab igazából már szerepelt nálunk, porsche kolléga cirka tíz évvel ezelőtt már bemutatta. (MB-65 volt akkor Németországban, a világon mindenhol máshol MB-15.) Az ok, amiért én elővettem újból az az, hogy amit a mögé fogott lowboy trailerre telepítettem, színben szinte tökéletesen passzol hozzá.

Ez pedig nem más mint az 1981-es MB-32 Excavator. Ami azt illeti, ennek egy változata szintén volt már nálunk, szintén cirka tíz éve és erről is porsche írt. Érdekessége, hogy elvben ez a piros, mindenféle dekort nélkülöző példány a premiermodell. Eredetileg Atlas Excavatornak hívták a gyártója után, de idővel a nevet dobták, az aljáról is lekerült – az enyémnek sincs Atlas felirata. Színben és dekorban számos verziója létezik, de kivitelben is van eltérés: keskeny kanalas változatai is vannak.

A teljes kreálmányom. A traktor mint fent, a félpót egy Convoy lowboy a roncsos dobozomból - lehet túrni kéne neki egy feke lowboyt, az még jobban mutatna. A rakomány pedig...

...egy MB-32 Atlas Excavator 1981-ből, de bátran szólítsátok csak Excavatornak!

A valóságban a piros és a narancssárga sokkal közelebbi árnyalatok, mint a képen, de az öreg Sony fényképezőgépem imádja felerősíteni a pirosat.

Az excavator ezt tudja csinálni a karjával, a kanala is mozog a tengelye körül, egyedül a középső ponton merev a kar. A lánctalpas futóműhöz képest a gép teste is körbeforgatható, illetve apró kerekeken gurul. Pont mint egy igazi játékszer. #regenmindenjobbvolt

2022/07/15

Realtoy Roco Asphalt Paver

Régebben sokmindent megvettem ami megtetszett, így került hozzám ez a Realtoy aszfaltozó gép is. Ne kérdezzétek miért, valószínűleg hirtelen indíttatásból vettem meg. Talán azért mert nem túl sok kisautókat készítő cég mintáz meg egy ilyen masinát és megláttam benne a kuriózumot. Tudat alatti gyermeki énem is a megvételét támogathatta, kölyökként nagy dolog volt mikor ilyet láttam munkában. Akkoriban kezdték a környékünkön a kavicsos utakat leaszfaltozni, amiken aztán jó volt bringával száguldozni, így mondhatni kellemes emlékek fűznek hozzá. Szóval ha nagyon akarom meg tudom magyarázni. 

Kivitelezése szerintem egész korrekt, minden lényeges elem megtalálható rajta, jó a színe és a dekorációja, pár fontosabb dolog kapott extra kiemelést is. Ügyeltek az eltérő kerékválasztásra, elöl az aszfaltot befogadó rész műanyag elem állítható, alatta szépen megmintázták a gumiszalagot is. A hátsó traktus is nagyon jól visszaadja egy ilyen gép kinézetét, látszik a funkcionalitása. Már csak egy billencses teherautó hiányzik előle ami adagolja a friss aszfaltot, illetve úthenger mögé, ami megadja a végső simaságot a frissen elkészül útburkolatnak. Ilyen kombinációban szerintem egész jó játékszer.

A Roco egyébként egy létező cég, de aszfaltterítőt pont nem látok a kínálatában. Igaz, a Realtoy ugyanezzel az emblémával villástargoncát és úthengert is készített, amik szintén nem szerepelnek a Roco kínálatában (már?).

Várja a friss aszfaltot
Sokat dobnak rajta az extra festések

2022/07/13

Matchbox MB-20 Swiss Collection Volvo Container Truck - DENNER

Az 1989-es, svájci sorozatból már láthattatok egy másik járművet, ami történetesen szintén Volvo, de nem konténerszállító, hanem háromtengelyes ponyvás-platós teherautó. A történet érdekessége, hogy a blister kártyájának hátulján pont annak az ásványvizes cégnek és ennek a diszkontnak cserélték össze a nevét – lásd a fentebb linkelt post. A Denner is úgy tűnik, hogy köszöni szépen megvan, csak mintha dőlt betűs lett volna idő közben a logója.

Pont a Denner és a Henniez neveit cserélték össze a blister kártyájának hátulján - részletek a fenti linken. A teljes szériából pont ez a kettő van meg nekem.

A cég úgy tűnik mind a mai napig megvan - részletek szintúgy fentebb.

"Mindig friss + olcsóbb" Mi munka lehet ebben a szlogenben!?

2022/07/11

Hot Wheels '37 Bugatti – 1987

Nagyon szeretem azokat a klasszikus Hot Wheelseket, amikkel az amerikai tervezők kimozdultak a komfortzónájukból. Nagyon sokszor nagyon klassz dolgokat alkottak. Ez a Bugatti is ilyen.

Hogy mire gondolok a komfortzónából kimozdulás alatt? Hát például ezt a rally VW Golfnak látszó tárgyat, de de hogy valami a mostani posthoz időben és stílusban is közelebb álló valamit mondjak, ezt a mesés 1936-os Cord 810-est. Ez a Bugatti remekül illik ebbe a képzeletbeli sorba!

'37 Bugatti
A szokásokkal ellentétben megfordítom a sorrendet és kivételesen a kisautóról írok előbb – alább kiderül, hogy miért. Andrew0807 kolléga régiségboltos beszerzésére hiénáztam rá, ő meg – áldott jó lélek – nem mondott nekem ellent, két másik mesés Hot Wheels-ről is lemondott a javamra – ezekről majd később – amit ez úton is köszönök neki! A háromban közös, hogy az alvázukon csak keltezés volt, a megmintázott típus jelzése viszont egyáltalán nem. A másik kettőnél tudtam mit keressek, ebben nem voltam biztos. Ismerős volt, de nem esett le – pedig a hűtőrácsnak árulkodónak kellett volna lennie. Andris segített, innen meg már nem volt annyira nagy kihívás kitúrni, hogy ez egy 1987-es kiadású mainline Hot Wheels. A kérdés, hogy mennyire végeztek jó munkát a megmintázásakor nem válaszolható meg egyértelműen és még ezt is eltolom a post végére. Ismerjük meg kicsit jobban az eredetit!

Bugatti Type 57 Ventoux
A Bugatti Type 57-et Jean Bugatti, az alapító Ettore fia tervezte. 1934 és 1940 közt készültek, összesen 710 példányban. Az „alap” Type 57, 3257 köbcentis hengerűrtartalmú, soros elrendezésű, nyolchengeres motorja 135 lóerő leadására volt képes és 153 km/h végsebességre volt képes gyorsítani az autót. Most jön az a bizonyos DE.

Eleve egy kis példányszámban, kézi munkával készülő autóról van szó, mely számos verzióban készült – feltöltött motorral is akár, ami 200 lóerőre és 190 km/h végsebességre volt jó a harmincas években igencsak vékonyka diagonál gumikon – és még karosszériaépítők is dolgoztak ezen az alapokon, tehát két tökéletesen egyforma autó talán nincs is köztük. Rengeteg képet átnézve az, amit a Hot Wheels tető alá hozott a szerintem a Ventoux nevű, a Bugatti által karosszált, kétajtós túraautó verzióra hasonlít leginkább. Érdekesség, hogy ezek a kevésbé értékes Bugattik közé tartoznak, tehát a félmillió amerikai dolláron (kicsivel) innen kategória.


Engem számos részlet alapján - leginkább a fellépő megléte, a dupla pótkerék a hátulján és az oldalablakok formája - erre az 1935-ös Type 57 Ventoux-ra emlékeztet az, amit a Hot Wheels, '37 Bugatti néven piacra dobott. (Képek: Robb Report.com)

Oké, de akkor milyen is ez?
Szerintem remek. A színe gyanítom köszönő viszonyban sincs bármelyik eredetivel, de ez bocsánatos „bűn” egy Hot Wheelstől. Mint fentebb írtam, nem valószínű, hogy két teljesen azonos létezne ezekből az autókból, de én 1935 utáni modelleket nem láttam oldalfellépővel, azok az 1934-35-ös modelleken jellemzőek. A motorháztetőn lévő foltok teljesen légből kapottak és az oldalsó is túlnyúlik, kicsivel a B-oszlop alatt kéne végződniük, de az összhatás szerintem nagyon jó. Ami a színét illeti, egy fekete-kék jobban tetszene, ez az én ízlésemnek már eléggé kanáris, de még éppen elmegy. Valamiért azonban az összhatás - különösen egy játékautónál - teljesen rendben van!

A szögegyenes lökhárító amúgy teljesen rossz. A hűtőrács jellegzetes, de felületes szemlélő számára akár egy Ford A modell is lehetne ebből a szögből. A vastag kerekek bár jól állnak neki, teljesen korszakidegenek.

Kezd alakulni! Jobb lenne, ha a motorháztető piros foltjai nem lennének!

Az oldalsó folt majdnem jó, kicsit a B-oszlop alatt kéne, hogy véget érjen. A színválasztás nagyon harsány, az eredetikkel valószínűleg köszönő viszonban sincs, de hát Hot Wheelsről van szó. A fehérfalú abroncsok nekem tetszenek.

Az oldalfellépők a korai, 1934-35-ös modelleken voltak, 1937-esről nem láttam ezzel képet.

A dupla pótkerék azonban nagyon is stimmel, valami ilyen szélességűeken kéne, hogy fusson az autó.

2022/07/10

EFSI Mercedes-Benz NG BP Tanker

A legutolsó, EFSI MANnyegesvontató postban EFSI túladagolással fenyegetődztem. Ezzel el is kezdeném az óverdózist, de nem az e lapokon újdonság, igencsak kifinomult, terepasztalra is bátran elhelyezhető kamionokkal, hanem a már ismert, játékszer kategóriából egy új verzióval.

Tehát az EFSI Mercedes-Benz LP-k és NG-k mögé fogva már láttunk konténer-, és ponyvás félpótkocsikat is, de tartályt még nem. Azoknak a kidolgozottsága elsőrangú, de ezzel kapcsolatban van némi hiányérzetem. Eléggé elnagyolt, nem vitték túlzásba a dolgot, egyszerű mint a faszög és a dekorral sem törték össze magukat. Ráadásul ez a régebbi stílusú tartályos inkább a régebbi LP sorozat (1963-1975) mögé illene, mintsem az NG (1973 – 1988) mögé akasztva.

Úgy tűnik fanyalgok, pedig igazából tetszik, csak a korábbi, játékszer-kategóriában induló EFSI-k is nagyon igényesek voltak, ez pedig olyan „jó lesz az úgy" szabvány alapján készülhetett.

Kicsit elnagyolt, de van beltér. A bibik élőben nem ennyire hangsúlyosak. Ez egyértelműen az EFSI játékszer kivitele a Mercedes-Benz NG-ből - igen, ez egy rejtett utalás a jövőre nézve.

Hát ezt a dekort nem vitték túlzásba! Egy körömnyi BP embléma, az is matricából, nem nyomat? Hát eddig nem ilyeneket láttunk tőlük!

A tartály felülről a szokásos bindzsulákkal.

Nézegettem képeket az ilyen áramvonalas régi tartályokról és itt hátul mindegyiken vagy kétszárnyú ajtó van, mint egy ruhásszekrényen, vagy redőny. Ez a jelzés értékű keret valami ilyesmi akar lenni. Ezen bőven dolgozhattak volna még, a korábbiakhoz képest kicsit szegényes.

Hát a félpótban nem sok anyag van, ugyanakkor meglepően masszív, kibírja, ha játszanak vele.

2022/07/08

Matchbox MB-09 Ford LTD Taxi 1999

A Matchboxnál valaha megjelent négy Ford LTD taxi közül ebben a postban a második olyat látjátok, ami az 1-75 szériában szerepelt és nem valamilyen pakkban, vagy spéci kiadásban. Az 1999-es MB-09 amerikai kiadás, amit úgy ahogy van nem értek, sokkal több van ebben az öntvényben, hogy csak „egynyári”, meg „egy kontinenses” legyen. Illetve értem, és már meg is írtam, hogy ez mitől van egy másik Ford LTD postban. Ezzel a létező négyből három verziót már letudtunk és bizonyos hírek szerint a negyedikre is van esély! Ha kíváncsiak vagytok rájuk, akkor ez a ti oldalatok!

Ettől a króm orrtól még mindig odáig vagyok. A szabadjelzőn Taxi felirat.

Kvíz: Hová vállalhat ez a bérkocsi társaság fuvarokat? A helyes megfejtők közt, életre szóló, ingyenes Matchbox Memories előfizetéseket sorsolunk ki! A megfejtéseket a kommentekben várjuk!
a.) Kompkikötő
b.) Légikikötő
c.) Űrkikötő
d.) A Velőtanya a Víg Kiloccsantóhoz, ahol a zongoránál Pepita Ofélia áll és gitározik

A szabadjelző hátuljára már nem jutott festék - bár ha ebből a szögből látod, akkor kb. mindegy is, ha amúgy le akartad volna inteni...

2022/07/06

Matchbox MB-19 Peterbilt Cement Truck

A Peterbilt betonkeverő, ezzel a piros sávos Pace motívummal – ez egy utalás arra, hogy van ám másik is – 1992 és 1996 közt szerepelt az 1-75 szériában. Az érdekessége, hogy – fedezze fel az apró részleteket – az utolsó évben a krómozást fekete váltja, tehát minden olyan alkatrész, amit az alváz ad ki – oldalt a lépcsők, üzemanyag és légtartályok, első-hátsó lökhárító, hűtőrács – fekete lesz. Ugyanezzel a festéssel a dömper verziót már láthattátok itt.

Semmi szokatlan, minden króm.

MB-19 Peterbilt Cement Truck, 1992 - 1995, NRFB. Azért az vicces, hogy régen a "Moving Parts" - azaz "mozgó alkatrészek" egy kiemelendő tulajdonság volt és nem egy külön széria. #regenmindenjobbvolt

A kloákája felől, krómozva a lökös.

Most süssem el századszorra is, hogy "bezzeg a Twin Pack szériában lévő Peterbilt nyergesek azért nem kaphatták meg a márkanevet, mert nem volt krómozva a hűtőrácsuk"? Upsz... Elsütöttem.

MB-19 Peterbilt Cement Truck, csak és kizárólag 1996, NRFB.

Újabb kloáka környéki kép, ezúttal fekete a lökhárító.

2022/07/04

Hot Wheels '99 Honda Civic Type R (EK9)

Sokak nagy örömére - az enyémre is, de ez nem tartott sokáig -  a Hot Wheels tavaly kihozta a az első Type R kivitelű Honda Civicet, vagyis egész pontosan annak a faceliftes változatát. Amellett, hogy egy évig nekem is volt egy hatodik generációs Civicem, nem lettem nagy tudósa a típusnak, azonban azt tudom, hogy ez a non plusz ultra belőle. A VTi 160 lóerős szívó egyhatosa sem volt már gyenge, de itt 185 lóval garázdálkodhat a sofőr. Kívülről fő ismertetőjele a spoilerezése, belül pedig többek között a piros Racaro ülések.

 Ez egy japán Type R hirdetés, úgy nézzétek! A szigetországban a tévéreklámok legendásan... Hmm... érdekesek.

Ezekre a Hot Wheels is figyelt, ráadásul az első két színváltozata is jól betalált. A forma, a részletek, a lámpafestések és a kerékváltozat is megfelelő, egy igazán jól sikerült kisautónak mondanám. A piros ülések végett ugyan az egész beltere piros lett, de ez bocsánatos bűn, nem várható el ebben a kategóriában a kétszínű beltér. Ugyanakkor újabb gyenge minőségű példányokat sikerült kifognom, ami elrontotta a szám ízét. Mind a fehér, mind a sárga hemzseg az öntési és a festési hibáktól, amitől egyszerűen megutáltam őket. Úgy néz ki manapság tényleg nagyítóval kell keresni a hibátlan kisautókat a Hot Wheels kínálatában és nem csak a tökéletes tampózásra kell fókuszálni!

Igazán jó kiállású, tetszetős kisautó lett
A hatalmas kipufogóról se feledkeztek el
A beltere is egész normálisra sikerült
Nem egyforma méretű a hátsó lámpa tampózása
Itt is egy oszlop utazik hátul, ami kapott egy szép nagy merevítést is. Innen látszik, hogy vannak napellenzők és visszapillantó is a beltérben. Ha csak ennyi hiba lenne kívül ami itt látszik egy szót nem szólnék.
A két legszembeötlőbb hiba, egy hatalmas nagy sorja és egy kopás ami már a blisterben is ott volt
Hot Wheels '99 Honda Civic Type R (EK9) - 2021
Hot Wheels '99 Honda Civic Type R (EK9) - 2022

2022/07/03

Matchbox K-31 SuperKings Peterbilt Euro-Express Refrigeration Truck

Nos, igen van az a mantránk, hogy „SuperKingst nem gyűjtünk” de van amikor aztán mégis. Mondjuk mert - többek között - olyan áron van, hogy nem lehet otthagyni egy börzén.

A SuperKingsel az a baj, hogy nagy. Gyönyörűek, mesések, de nagyok. Eleve nem lehet hazaosonni velük egy börzéről észrevétlenül, a postás vagy futár is feltűnően nagy csomagot hoz, ha SuperKings lakik benne. Szóval be kell ismerni egy börzézés után, hogy „Drágám! Hazakísért! Megtarthatom?” Aztán tárolni is körülményes, vitrinből is sok helyet foglal, meg hát amúgy is savanyú az a rohadék szőlő, na! De aztán van amikor mégsem lehet otthagyni. Vagy azért mert olyan minőséget képvisel – itt a „kilincses 911”-es szerintem valami olyasmi aminek benne KELL lennie a nem létező „minden idők három legjobb Matchboxa” versenyben, vagy mert olyan témájú. Ez esetben a téma miatt kellett, amihez társult az ár.

Egy blogot írtam már tele – mint a mellékelt ábra mutatja – a Convoy sorozat csőrös Peterbilt szerelvényeivel – a vontatóra nem vesztegetnék szót, egyszerűen muszáj, hogy ennyi év után ismerjétek –, evidens hogy egyszerűen KELLETT a nagy testvér melléjük, a vitrinbe, vagy tetejére vagy valami közeli helyre. Ugyanakkor ezt eléggé rendhagyó alkalomnak érzem ahhoz, hogy elsüssem az 1993-as, tehát későbbi, ezért apróságokban és a hálófülkében is eltérő Peterbilt 379 katalógust!

 

 

De mi is ez a K-31? 1978 és 1985 között készül a Matchbox nagyméretű sorozatában az amerikai hűtőkocsis szerelvény. Charlie Mack 15 különböző verziót említ. Amit ebben a postban láthattok, az a gyártás vége felől származik, nagyjából az utolsó előtti változat. Amiben egyedülálló mind közül, hogy nem valódi cég, vagy termék emblémáját hordozza, hanem egy „Euro-Express” feliratot. Soha nem fogom megtudni, hogy milyen tudatmódosítót szedhettek azok akik egy 100%-ig amerikai járműszerelvényre kitaláltak és jóváhagytak ilyesmit, de ahogy öregszem, egyre többször gondolom azt, hogy én is kérek belőle! Pedig a drog rossz, értem?

Állatira fúrta az oldalam, hogy mennyi köze van egymáshoz a Convoy Peterbiltnek, meg a SuperKings-nek, mert az egyértelmű volt, hogy a hűtős félpótnak semennyire sincs az 1:110 körüli kistesóhoz. Nem légből kapott az ötlet, a Matchbox történetében már fordult elő, hogy másolómaró segítségével készült el a kicsi modellből a nagy. Nos, hogy lelőjjem a poént: semennyi! És most már következzenek végre a képek!

Létezhetetlen, hogy ezt a blogot látogatva nem ismernétek fel a 379-es Peterbiltet. Ami gyanús lehet, az a méretarány.

 Ez a gyártás végéről származó kivitel, a feliratot egy ízig-vérig amerikai vontatón én sem értem.

Ekkora méretben már azért illik, hogy nyithatóak legyenek a raktérajtók. A félpót alváza közös a a SuperKings konténerszállítóval.

Azt viszont nem értem, hogy hogyan maradhatott ki a beltér. Akármilyen, jelzésszerű megtette volna. De nincs.

Viszont a krómszínű kiegészítőktől eltekintve itt bizony minden fém. Az abroncsok műanyagok, nem gumiból vannak, mint ahogy a nyereg is.

Ezekről a képekről egyértelműen kiderül, hogy a másolómarót ezúttal nem vetették be.

Ha megfigyelitek, a hűtőrács eltér a két Matchboxon. A Convoyon jó, a SuperKingsen nem. Lekerekített kellene, hogy legyen az alsó része.

Egyértelműen teljesen újraalkották a Convoyt, hiszen az lett később, 1982-ben debütál, az SK Pete pedig még 1978-ban jelent meg.

Bedurciztak?

A félpót sohasem volt "Convoy-előd" gyanús, ilyen akszesszoárok ott nincsenek.

Kerekes kitámasztó láb. A felirat matrica, ami az évek során elkoszolódott, ötletem sincs a megtisztítására. Ha valakinek igen, kérem kommentáljon!

Az ár közel nem tükrözte ezt a közel sem makulátlan, de teljesen elfogadható állapotot.