2025/11/25

Matchbox MB-57 51' Hudson Hornet Sheriff 2017

A mai postban egy olyan autóról olvashattok, ami annak ellenére hogy több szempontból is mérföldkő az amerikai autók történetében, számos ezekért rajongó sem ismeri különösebben azon túl, hogy „volt ilyen” – pedig több filmben is (mellék)szerepelt.

A Csodálatos
A Hudson Hornet egy teljes méretű autó, amelyet a detroiti Hudson Motor Car Company gyártott 1951-től 1954-ig, amikor a Nash-Kelvinator és a Hudson egyesült, és megalakította az American Motors Corporationt (AMC). A Hudson autókat az 1957-es modellévig továbbra is Hudson márkanév alatt forgalmazták.

A Hornet, amelyet az 1951-es modellévre mutattak be, a Hudson „step-down” (lépcsős) kialakításán alapult, amelyet először az 1948-as modellévben láthattunk a Commodore-on. Au önhordó karosszéria (unibody) rendszertől eltérően, ez a kialakítás nem olvasztotta össze teljesen a karosszériát és az alvázkeretet egyetlen szerkezetté, hanem a padlólemez lábtereit lejjebb süllyesztették, a kocsi alvázsínjei közé, amelyeket pedig körbefuttattak rajtuk – ahelyett, hogy egy hagyományos padló lett volna, egyenes létrás alváz sínjeinek tetején ülve. Ez egy olyan karosszéria az alvázon (body-on-frame) kialakítás, amelyet később szélesebb körben is átvettek, és keretvázként (perimeter frame) vált ismertté. Így aztán „le kellett lépni” egy Hudsonba. A lépcsős alváz és karosszéria azt jelentette, hogy a kortársainál jelentősen alacsonyabban volt a súlypontja. Egyszerre volt funkcionális és stílusos. Az autó nemcsak jól kezelhető volt, hanem pazar utazást biztosított hat utasának is. Az alacsonyan fekvő, áramvonalas megjelenésnek – amelyet „ponton” stílusnak is neveznek –   volt egyfajta letisztultsága is, amelyet a szinte teljesen zárt hátsó kerekek még jobban kihangsúlyoztak. Igen, ez ugyanaz a ponton amit ugyanebben az időben a tengeren innen a Mercedes-Benz 180-asok képviseltek. (Ponton témában ajánlom alecwolf, egészen kiemelkedő, sajnos 2013 óta szunnyadó Autótörténelem blogján megjelent írását!)

A negyvenes évek végén, az ötvenesek elején az amerikai autók azt a korszakot élték, amikor a különböző gyártók, különböző típusai annyira egy kaptafára készültek, hogy én biztosan nem tudnám megmondani, hogy mi ütött el, ha az életemre törne egy ebből az érából – és nem csak azért, mert halott lennék. Egészen biztos vagyok benne, hogy az amerikai autók rajongói tudnának kezdeni mondatot úgy, hogy „Á, hiszen pont úgy néz ki, mint a(z) x!”, ahol az „x” lehetne bármi a három nagy – Ford, GM, Chrysler – kínálatából. A Hornet azonban – a fentebb vázolt okokból – mélyebben ül, mint a konkurensei, illetve a hátsó, burkolt kerekei a különös ismertetőjegye. Hogy mennyire elegáns autónak számított, azt jól példázza, hogy nem véletlenül szerepel a Hornet elődje a Commodore a „Miss Daisy sofőrje” című filmben, mint a gazdag gyártulajdonos anyukájának, sofőrös limuzinja. (Nem mellékesen remek film, ajánlom azoknak, akik esetleg nem ismerik.) Egyébként ez az a modell, amin a lépcsős alváz kialakítás debütál. Sem a Commodore, sem a Hornet nem volt tömegmodell, ami egyszerre jelentett egyfajta presztízst, de lett a gyártó végzete is – az AMC történetét kapirgáltuk is a közelmúltban az AMC Javelin AMX kapcsán.

Hudson Doki versenszerkóban a Verdákból. (Kép: Pixar Cars Wiki)

Csak annyira volt „jól kezelhető”, hogy nagyon jelentős versenysikereket értek el vele a  NASCAR Grand National Series-ben. Itt kapta a „Fabulous Hudson Hornet” (Fabulous – csodálatos, mesés, legendás, hihetetlenül jó) becenevét. Az áramvonalas karosszéria, az alacsony súlyponton túl az is hozzájárult a sikerekhez, hogy a Hornet a Hudson saját, sorhatos, 308 köbhüvelykes (5 liter) motorját hordta az orrában. Ezt a korábbi, magas kompressziójú, H-145 blokkból fejlesztették tovább úgy, hogy a motorblokk hengerfuratait nagyobbra fúrják, nagyobb átmérőjű dugattyúkat beépítve – úgy is ismert, mint „furatolás” (furatolt / bored) –, illetve a főtengely cseréjével megnövelték a dugattyúk függőleges mozgásának távolságát, azaz a löketet. Ezt „lökethosszításként” is szokás emlegetni (stroked). A magas krómtartamú ötvözetből készült blokkban bőven volt még teljesítménytartalék. Egy 2019-es, a Hudson Hornettel foglalkozó munka egyenesen „Hudson hagyományok szerint alaposan túltervezettnek” nevezi ezt az erőforrást. Gyártásának négy éve alatt, a kezdeti 145 lóerőről először 1952-ben 160-ra, majd 1953-ban 170-re növelik az alapáras kivitelekben a teljesítményt. Dealer beszerelte, de gyárilag támogatott extraként rendelhető volt az „7-X” csomag mely előbb 190-, majd később 210 lóerőre pumpálta fel a teljesítményt. Ezt a csomagot egyébként kifejezetten versenyzéshez ajánlották és meglepően sok mindent tartalmazott:
  • Módosított vezérműtengelyt a gyáritól eltérő szelepemeléssel és szelep-nyitvatartási idővel

  • Módosított hengerfejet a nagyobb sűrítési arány eléréséhez

  • Speciális szívó- és kipufogócsöveket gyakran a kipufogó leömlővel együtt

  • Erősebb szeleprúgókat

  • Módosított gyújtáselosztó időzítés beállításokat és karburátor fúvókákat

A típus versenysikerei előtt az első Verdák rajzfilm, „Hudson Dokija” tiszteleg. (Nem mellékesen remek film, ajánlom azoknak, akik esetleg nem ismerik.)

Ez a fikcionális újsághír pont nem a versenysikereknek állít emléket, hanem Hudson Doki bukásának, de kitűnő utalás a valós életbéli Hudson Hornet versenysikereire. (Kép: Pixar Cars Wiki)

1954-re a kétajtós kupé-, szedán-, hardtop-, kabrió és négyajtós szedán kivitelben létező Hornet első generációja alapos ráncfelvarráson esik át. Követve az akkori aktuális divatot sokkal szögletesebb lesz és rengeteget veszít a sármjából.

1955 és 1957 közt készül a második és egyben utolsó generáció, ami csak a nevében emlékeztet a nagy elődre. Az AMC létrejöttével a Nash-Kelvinator, Nash modelljét nevezik át. Ez szerintem olyan ronda, hogy bottal nem birizgálnám meg és természetesen teljesen hagyományos alvázas modell.

Legnagyobb meglepetésemre a magyar webűrben is van tartalom a Hudson Hornetről. A Tesztelok.hu-n egy gyönyörű, 1952-es szedánt csodálhattok meg – érdemes kattintani!

Rendelkezésünkre áll az 1951-es katalógus, ami az összes karosszériaváltozatot felvonultatja és szemlélteti a step-down kivitel mibenlétét. A kor divatját követve ez is rajzokkal operál és szerintem a borítóján alaposan elhibázták az arányokat, mintha hatévesek csüccsentek volna be apa autójába.















A legjobb
A Matchboxnál 2017-ben, mint MB-57 debütál az 1951-es Hudson Hornet, mint M(atch)B(o)X Valley sheriff hivatalának szolgálati járműve. Ugyanez a kivitel bekerül 2018-ban egy ötös-, 2022-ben egy ötös- és egy kilences pakkba, majd végül idén a Local Cruiser nevű spéci kiadásba, ami eredetileg Walmart exkluzív lenne, de egyes országokban itt az öreg kontinensen is forgalmazták. Még további négy verziója ismert, de megkockáztatom, hogy ez a legjobb, mert a kettőből az egyik amely krómot és nem szürke műanyagot visel a kritikus pontokon. A másik, ami krómozást kapott, az a 2019-es, ötvenedik éves Superfast kivitel, de az aranyszínű, mennyé'gyorsan csíkokkal és „50th Anniversary Superfast” felirattal. Valami olyasmi, ami számomra teljesen értelmezhetetlen egy megkülönböztető jelzéseket viselő járgányon. A maradék három – két rendőrségi / sheriff járőrautó, illetve egy tűzoltóparancsnoki autó – egyáltalán nem rossz, csak éppen a krómot nélkülözi, aminek NINCS pótszere.

Az öntvény eleve megkülönböztető jelzéseket viselő járművet mintáz, a korhű fények és sziréna fémből kerül fel a tetőre, mint ahogy a keresőlámpák az A-oszlop elé. Nagyon is elégedett vagyok vele, szerintem remekül hozza az eredetit.

Ellenben a festésének a minőségével egyáltalán nem vagyok kibékülve! Fogjátok látni a mellékelt képeken, hogy a karosszéria ívei bizony kifogtak a Mattel gyártástechnológiáján, hogy milyen minőségben sikerült felvinni a mintát a kisautó oldalára. Ha rákerestek az online piactereken, akkor fogjátok látni, hogy a zöm ilyen. Nem lehetetlen kifogni tökéletesen fényezett példányt, de nem is könnyű. Sajnálom Mattel, én a pénztárcámmal szavazok, tavaly május óta nem sokat hagytam a tárcám (tartalmából) El Segundoban.

Króm. Nincs pótszere! Elfért volna még ide némi festék az első lámpákra, a keresőfényszórókra és a megkülönböztető fényekre a tetőn.

Az öntvénnyel elégedett vagyok, az összes kivitele közül ez kapott egyedül krómozást az 1-xxx sorban vagy 5-ös, 9-es pakkban.

Az ott elől krómozott díszléc.

A karosszéria íve kifogott a Mattel fényezési technológiáján. Nem lehetetlen tökéletes fényezésűt találni, de nem is könnyű. Ja, a kilincseken az ott plezúr, így vettem ki a blisterpackból. Köszi, Mattel!

Az öntvény amúgy remek!

Ha szürke műanyag lenne a lökhárító, akkor még kopaszabb lenne.

A blisterpackban az a remek, hogy csak a felbontás után derül ki, hogy a kártya felé néző oldala hibátlan vagy sem.

Nekem tetszenek az "MBX County", "MBX Valley" és hasonló motívumok. Mivel ez az "1-es egység" valószínűleg magának a sheriffnek a járműve, nem valamelyik helyettesé.

A többi változata - nincs túl sok és csak egy a kivétel - is klassz motívumokat kapott, de krómot azokon nem fogtok találni.

NRFB

2025/11/22

SIKU 2115 Mercedes-Benz Sprinter Type C Ambulance - Szent Márton Gyermekmentő Szolgálat

A mai post sztárja hazai vonatkozású, kitűnő minőséget képvisel és egy szűk körű, elit klub tagjaivá váltok, ha beszereztek belőle egy példányt! Márpedig arra biztatnálak benneteket, hogy szerezzetek be belőle amíg van, mert olyan jótékony célra fordítják az ily módon keletkezett bevételt, aminél kevés nemesebbet tudok elképzelni!

Szent Márton Gyermekmentő Szolgálat
A Szent Márton Gyermekmentő Szolgálatot 1999-ben azért hozták létre, hogy különleges gyermekrohamkocsik és gyermek-mentőorvosi kocsik elindításával segítsék az Országos Mentőszolgálat munkáját. Az életveszélyes állapotú kisgyermekek helyszíni ellátása és szállítása különleges szakmai, gyakorlati és műszeres felkészültséget igényel. Magasan képzett gyermekmentős csapataik, egyedülálló gyermekrohamkocsijaik, valamint gyermek-mentőorvosi kocsijaik hatékonyságát bizonyítja, hogy az elmúlt 26 évben több mint 60000 (!) bajbajutott kisgyermeken segítettek. Alapítványuk állami támogatásban nem részesül, adó 1%-os felajánlásokból, vállalati és magán adományokból működik.

A névválasztás is megér egy kattintást – nem, annyira még én sem vagyok elvetemült, hogy azt írjam, hogy „egy misét”. Szent Márton többek közt és Franciaország mellett Magyarország védőszentje is, mivel Római Birodalom területén, Savariában (ma Szombathely) született a Kr. u. 316-os vagy 317-es évben.

Mercedes-Benz Sprinter
E lapokon már foglalkoztunk a csillagos márka Rövidtávfutójának – ezt jelenti a Sprinter, mint az közismert – második generációjával egy másik, sokkal kisebb léptékű Siku modell kapcsán, illetve a jelenleg is regnáló harmadik generációval egy Majorette értelmezés apropóján.

A SIKU és az egyik eredeti. Fedezze fel az apró különbségeket! (Fotó: gyermekrohamkocsi.hu)

A Szent Márton Gyermekmentő Szolgálat is ez utóbbiból való járműveket használ. Ha úgy általánosságban vagytok kíváncsiak a Mercedes-Benz termékre, mely az alapját adja ennek a mentőjárműnek, akkor a gyártó oldalát ajánlom felkeresni, míg a konkrét mentőautókról az alapítvány oldalán olvashattok bővebben – javaslom, hogy ne hagyjátok ki a kattintást, mert olyan érdekességeket is olvashattok, amikkel mi hétköznapi autórajongók nem vagyunk tisztában, de élvezettel fedezünk fel.

SIKU 2115 Miesen Ambulance
A Sikuk ritkább vendégek nálunk, mint az egyéb márkák, aminek az egyik oka, hogy kicsivel nagyobb léptékűek, mint a Matchboxok amiken mi bevallottan szocializálódtunk, illetve az áruk. Nos, jelen jármű nem kicsivel nagyobb, az 1:50-es lépték SOKKAL nagyobb, mint ami normálisan a mi érdeklődési körünkbe esik. Erről láthattok is egy a méretarányokat érzékeltető fotót alább, amihez stílszerűen egy másik hazai vonatkozású SIKU kéklámpást választottam mérőmókusnak, ami azt az anomáliát idézte elő, hogy arról majd a jövő héten fog megjelenni a bejegyzés – pótolom rá a linket, amint ez bekövetkezik.

A SIKU 2021-ben dobta piacra a Sprinteren alapuló, Miesen felépítményű mentőautóját egy általános, piros-fehér festéssel, „Feuerwher 112” motívummal. A Szent Márton Gyermekmentő Szolgálat járművei – merthogy „ketten vannak” – ugyan System Strobel felépítményűek, de annyira hasonlítanak egymásra, hogy én egészen biztosan nem jövök rá, a nem létező „turpisságra”, ha nincs az orrom alá tolva a tény.

Az, hogy ez a kisautó SIKU gyártmány már eleve és minden túlzás nélkül garancia a minőségre. (Figyelsz, Mattel fiam? Á, dehogy figyelsz!) 1:50-es méretarány pedig szükségszerűen olyan részletek igényes kidolgozását követeli meg, amihez mi az 1:64 közeli, háromhüvelykes kisautók rajongói nem vagyunk hozzászokva. Rengeteg az apró, kidolgozott, működő részlet a kiegészítők egészen elképesztőek. Ami lehet az fémből van, a kerekeken valóban gumiból készült abroncsok feszülnek – majd a képeknél fogjátok látni, hogy mire gondolok. A minőségre, kidolgozottságra nem lehet panasz, a patinás márka pont azt hozza, amit várunk tőle, remek úgy ahogy van! Hozzá mindez nem egy speciális, (mesterségesen) drága, különleges sorozat a SIKU-tól, hanem hétköznapi – „hotwheelszes” kifejezéssel élve – mainline, igaz a nagyobb léptékű sor.

Matchboxos terminus technicussal élve a Szent Márton Gyermekrohamkocsi egy Code 2 – magyarázat a gyűjtői szlengszótárban. Code 2-nek pedig kifejezetten a minőségi és igényességi skála felső végéről való! Egyrészt az eredetit mintázó motívum nem matrica. A pontos festési technológia meghatározásának aknamezejére nem merészkednék rá, de sokkal fontosabb, hogy tűpontos, részletes és aprólékos. Hozzá adott plusz, hogy nem SIKU egyendobozban érkezik – ez sem vonna le semmit az élvezeti értékéből –, hanem az is ehhez a konkrét kivitelhez igazított, amit gyűjtőként említésre méltó extrának gondolok. Hozzá ez egy igazán exkluzív darab, hiszen mindössze 3000 példányban készült.

Addig vegyétek, amíg van! (Ez nem vicc!)
Ahogy vénülök egyre kevesebb dologban vagyok képes őszintén hinni és egyre jobban kihoz a sodromból ha azt látom, hogy elesetteket, védteleneket használnak ki. A Szent Márton Gyermekmentő Szolgálat Közhasznú Alapítvány támogatásában őszintén hiszek és támogatásra méltónak gondolom. Nem hallotok ilyesmit tőlem gyakran, ez pont a második alkalom, de mindenkit arra biztatnék, hogy támogassa a munkájukat azzal, hogy vásárol egy ilyen kisautót gyűjtőként, vagy gyűjtő ismerősnek, olyan korú gyerkőcnek, aki már értékelni tudja, vagy egyszerűen "csak úgy", magának.

A szolgálat webboltját itt találjátok, a 9950 forint amit kérnek érte egyáltalán nem mellbeverő a jelenlegi játékbolti árak mellett.

Összefoglaltam pár érvet, hogy miért és kinek érdemes vásárolni belőle – a jótékony, emberbaráti, segítő szándék az mindegyik esetben alap:

  • Gyűjtőnek

    Na ne vicceljünk! Már az előbb kattintottál és megvetted, ugye? Vagy még akkor amikor én is!

  • Gyűjtőnek ajándék
    SIKU minőség, rengeteg klassz részlettel, meglepően kevéssel a „mainline” változat ára felett. (Cirka 5200 – 7200 forint a különböző forrásoknál.) Valódi, magyar tematikájú járművet mintáz nagyon pontosan. Én szeretem a Majorette, Burago, SIKU ennél sokkal nagyobb szériában készülő Code 1 kiadásait még akkor is, ha a valódi, magyar kéklámpásokhoz pont nulla közük van, de ez teljesen más szint. Valóban kis darabszámban készült – 3000 db. –, tehát tényleg exkluzív, ami egy gyűjtőnek fontos. Amivel mellé lehet lőni az talán a méretarány, de kicsi az esély a „nem fog neki tetszenire”.

  • Gyermeknek, rendeltetésszerű használatra, úgynevezett játékra
    Gyerekként volt csehszlovák, Škoda 1203-as mentőautóm és imádtam. Mindig is szerettem volna egy „normális” Matchbox mentőt szegény Stretcha Fetcha helyett. Nem hiszem, hogy van olyan kisautókat kedvelő gyermek, aki ne imádná. Azt viszont vegyétek nagyon komolyan, tele van letörhető és lenyelhető kiegészítővel! Ugyan a gyártó 3 év alatt nem ajánlja én ennél magasabbra tenném a korhatárt, de inkább úgy fogalmaznék, hogy csak olyan kissrác kezébe szabad adni aki már nem okoz magában kárt ezekkel. Támogassuk a Szent Márton Gyermekmentő Szolgálatot, plusz munkát ne csináljunk nekik! A webboltjukban van plüss mentőautó párna, cuki Mentő Márton plüssoroszlán, fiatalabb gyermeknek azok nagyon klassz ajándékok, vagy fiatalabb tesónak a nagyobb tesó SIKU-ja mellé – az Mentő Márton kislányoknak is tetszeni fog, arra mérget veszek!

Apróság, amit fontosnak tartok elmondani, mert számítok arra, hogy sikerült kedvet csinálnom nektek a vásárláshoz: Legyetek türelmesek a rendelést követően! Ne pár napos szállításra számítsatok, mint bármilyen webboltnál. A merchandising értékesítése náluk nyilvánvalóan másodlagos tevékenység, ahogy az idejük engedi. Nekem másfél hét után érkezett meg a példányom. Csendben abban reménykedem, hogy ez annak is biztos jele, hogy őrült sok rendelés futott be rá egyszerre!

Ha tehetitek, segítsetek ti is!

Nem csak azért, mert a méretarány megköveteli, a részletgazdag kialakítás az igényesség biztos jele!

(Működő) Részletek, részletek, részletek!

Az hogy SIKU gyártmány eleve garancia a minőségre. Vegyétek észre az olyan apróságokat, hogy még a felnik is olyanok, mint az eredetin! (A legelső képen nagyon jól összehasonlítható ez is!)

Kabriósítható!

Ezért kabriósítható. Mennyire ügyesen "szállít oszlopot"! Ez alkalommal nem fogok beszólni a Mattelnek, ez a megoldás a méretarányból jön.

A dekor részletes és tűpontosan van pozicionálva. Figyelsz, Mattel fiam? Á, dehogy figyelsz!

Normálisan az 1:50 annyira nem a mi megszokott méretarányunk, hogy a címkefelhőbe most került fel a tag. Pozitív értelemben szoknom kell, hogy milyen részletgazdagságot enged- és követel meg ez a lépték.

Ugye? Mit mondtam a működő részletekről? De pont ezekért tényleg vegyétek nagyon komolyan, hogy csak olyan gyerkőc kezébe adjátok oda, aki nem nyeli le kiegészítőket! A hordágy teljesen kivehető, a tükrök letörhetőek, stb.

Van az a régi ön- és pénztárcavédelmi mantrám, hogy "nem gyűjtünk SuperKings-t". Fel kell vennem mellé a "nem gyűjtünk 1:50-es SIKU-t" is!

A kisautógyűjtő énem nem tud betelni a részletekkel. A filantróp énem meg most bólogat, hogy ez egy nagyon jó ötlet!

Már az előbb lelőttem a poént, hogy bizony, ezek az ajtók is nyílnak! Ja és fémből vannak!

A tetőt levéve máris feltárulnak a részletek!

Belőlem kiszakadt egy "hű", amikor először megláttam!

A tető levehető darabjának belső oldala. Elképesztően igényes!

Erre nem számítottam,...

...ez az ajtó is nyitható és egy spinal-board van ráerősítve! (Magyarul ez gerinclemez, de az előbbi kifejezés az inkább használatos. Sőt, inkább röviden csak "board".)

Még egy működő ajtó!

Ő Mentő Márton, akinek klassz története van és a szolgálat mindennapjainak aktív résztvevője!

A fülke sem kevésbé részletes, mint a hátsó traktus.

IGEN! Nem pizza-kormány!

A doboz sem egyszerű SIKU-egyendoboz! Mondhat a Mattel amit akar, az "ablakos" doboznak nincs pótszere! Pont mint ahogy a krómozásnak sincs. (Fotó: gyermekrohamkocsi.hu)

A Code 2-szempontból lényeges információk. (Elnézést a szörnyű képért, normálisan egy ekkora dolgot a szabadban fotóznék - de ahhoz már túl tél van -, mert az én apró fotoboxomba már szűkösen fér el.)

A dobozfülön látszik, hogy milyen a széria 2115-ös SIKU dekorja.

Klassz fotó, műszaki adatok, alapítványi információk! Mikor láttatok utoljára ennyire klassz Code 2 dobozt? (Fotó: gyermekrohamkocsi.hu)

Az 1:50 ennyivel nagyobb a mi fő érdeklődési körünkhöz, a háromhüvelykes méretarányhoz képest. A mérőmókus szerepére egy másik SIKU-t választottam, ami hasonló tematikájú. Ez pedig azt az anomáliát hozta magával, hogy erről a post a közeljövőben fog megjelenni. (Majd utólag belinkelem.)