Ebben a postban egy
gyakori és ismert Matchbox, ritkább változatát láthatjátok, ami
felett remekül el lehet merengeni, hogy mit csináltak a 80-as,
90-es években jól a Matchboxnál és mit csinálnak most rosszul.
A nagymacska
Soha
még ilyen könnyű dolgom típusismertető terén nem volt, mert
rendelkezésünkre áll remek és kimerítően alapos, ugyanakkor
élvezetes és érdekes írott anyag magyarul egy szakavatott autós
újságíró szövegszerkeszőjéből. Szintén tőle, aki nem
mellékesen pontosan olyan autót birtokol ami e blogbejegyzés
sztárja számos videót is megnézhetünk arról, hogy milyen az
élet egy nagymacskával. Mellékesen pedig kitűnő katalógussal is
szolgálhatok a járműről!

Haladjunk
sorban! Még
a TotalCar hasábjain jelent meg Bolla Gyuri írása a gyári kódján
XJ40, Jaguar XJ6-osról. Szerintem vétek kihagyni, mert a végére
egyszerűen elkezdi kívánni az olvasó is ezt a járművet. Már
a Bolla György YouTube csatornáról szerepeljen itt egy jelenleg
nyolc videót magában foglaló lejátszási lista. Alább pedig
terüljön el egy 1990-es brit katalógus, ami nem csak az XJ40-est,
hanem annak változatait is tartalmazza. Talán a legterjedelmesebb
ilyen ami valaha e lapokon megjelent, de fenyegetődzhetek azzal,
hogy később ez a post referencia lesz még további bejegyzésekhez,
úgyhogy nagyon is indokolt.
Azt
hiszem a fentiekkel sikerült a maximumot nyújtani típusismertető
téren – a Matchbox Memories olyan, mint a Mennyország Turist és
„Önnek a legjobb szolgáltatást nyújtja –, talán azzal
lehetne fokozni, hogyha Gyuri vinne egy kört mindenkit a járművel.
Olyan meg valamelyik Parkoló Parádén volt már, csak elmúlt.
Kézenfekvő lenne,
de...
A
helyzet az, hogy a Matchboxnál az XJ40 pontosan olyan formában –
a jobb oldalon lévő kormányt leszámítva – és színben
debütált, mint a fentebb látható Bolla Mobil. Ez 1987-ben volt és
1990-ig tartott. A civil XJ6-nak ez a legigényesebb kivitele, mert
az első ajtajai nyithatóak. Ennek is MB-01 volt a jele az 1-75
sorban – kivéve az USÁ-t, ahol MB-41. Erre utaltam a bevezetőben,
hogy gyakori és jól ismert. Abszolút kézenfekvő lenne, hogy
elsőnek egy ilyen szerepeljen az erről az öntvényről szóló
postban, egészen biztos, hogy van is ilyenem, de a helyzet az, hogy
nem találom! Áttúrtam a gyűjteményem még fel nem dolgozott
részét és nem lelem. Természetesen majd valamikor a jövőben
előkerül amikor nem keresem, vagy éppen valami más után kutatok.
Ez az öntvény más színben nem is jelent meg az 1-75 sorban, de
egy 1990-es, SuperKings szettben igen. Az SK testvérkéjével
kerültek egy dobozba, mindkettő hófehér és nem éppen egy
gyakori darab.
1991-ben
jön az első retool és egyúttal a rendőrségi verzió, az az
öntvény amit ebben a bejegyzésben láthattok. A nyitható ajtók
eltűnnek és a tetőre fényhíd kerül. Az első évben egy
egyáltalán nem csúnya, de eléggé jellegtelen, sárga-kék csíkos
rendőrségi festést kap. Egyáltalán nem gyakori, élőben még
soha nem láttam csak képeken. A jelölése marad MB-01. 92-93-ban
az a dekor váltja, amit az alábbi képeken láthattok. Szerintem
sokkal szebb és ami még fontosabb, hogy nagyon jól hozza a brit
rendőrségi festést. Igen,
a szigetországban használtak ilyen luxusautót a rend őrei,
gyanítom VIP kísérgetési célokra. Nyomoztam utána, de nem
sikerült még csak hasonló emblémát sem lelnem, mint amilyen az
oldalára került. Gyanítom fantázia szülte, az összkép
visszaadása lehetett a cél és az szerintem tökéletesen sikerült.
1994-ben
újabb retool jön, a civil változatról eltűnnek a nyitható
ajtók. A World Class sorozatba nagyon részletes festéssel, nagyon
szép kék árnyalatban kerül be, de a nagyon nagy, valóban gumi
abroncsos, „Good Year Eagle” feliratú kerekek mindenre valók,
csak nem erre a luxusautóra. Ugyanebben az évben az 1-75 sorba is
megtalálja az útját és ott is marad 1997-ig, változatlanul mint
MB-01. 1998-ban is felbukkan még de már mint MB-27. Érthetetlen
módon a 94-98 közti változatok ugyanezt a rendőrségi festést
kapják meg, mint jelen post tárgya. Arra, hogy ennek mi a csuda
értelme volt úgy, hogy elkészült a fényhidas verzió az
öntvényből nekem egy magyarázatom van: drágállhatták az
öntvényt. A fényhidat ugyanúgy alakították ki, mint mondjuk a
Mercury Park Lane késői verzióin, vagy a Plymouth
Gran Fury-n: A szélvédő és a karosszéria közé került egy
külön alkatrész. Enélkül olcsóbb volt előállítani és
egyszerűbb összeszerelni.
Speciális
kiadásokban még felbukkan 1993-ban egy sötét- és egy világoskék
verziója az 8-dot kerekekkel. Mindkettő szép, de igen ritkák.
1997-ben a Premiere Collectibles-be is bekerül. Nem csúnya, de az
ugyanolyan kerék, mint a fentebb már említett 94-es World Classon
is van sokat ront az összképen. 2005-ben a Superfast kiadásokban
bukkan fel utoljára, lehetetlen zöld szélvédővel és borzasztóan
rút kerekekkel.
A hűtőrács egy teljesen különálló alkatrész. A krómnak pedig nincs pótszere. #regenmindenjobbvolt

A rendőrségi változatok közül messze ez a legszebb és nem is igazán gyakori.
Remekül hozza a brit rendőrségi festések hangulatát ez a dekor, de úgy gondolom fantázia szülte, a hangulat visszaadása lehetett a cél, ami tökéletesen sikerült úgy, hogy ne kelljen licencdíjakra költeni.
Az 8-dot kerék a Matchbox történetének egyik legjobb, "mindennek jól áll" Superfast kereke.
A bemutatótermi Jaguar rendszám szerintem annak szól, hogy volt a már lefalazott ajtós, civil változatból Jaguar gyűjteményes szett.
A beltér részletes és a kormány sem csak egy kör alakú kenyértészta.
Hogy miért vezették ki a klassz, fényhidas verziót három rövid év után, arra fentebb találjátok a teóriámat.