2025/11/01

Matchbox TP-03 Two Packs Pony Trailer Set - AMC Javelin AMX és Pony Trailer

A közelmúltban vettük elő ismét a Matchbox AMC Javelin AMX értelmezését, hogy az e lapokon eddig róla megjelent, töredezett és közel sem teljes információt ráncba szedjük és újracsomagoljuk. Azt a bejegyzést úgy zártam, hogy a történetnek folytatása következik. Nos, megérkeztünk a folytatáshoz!

A TP-03 pakk

Előre kell bocsátanom, hogy a Matchbox Twin Pack-ek (aka. Two Packs) története nagyon rosszul dokumentált. A különböző források eltérő információkkal szolgálnak, ezért nagyon könnyű tévedni bármivel kapcsolatban, ami Matchbox és Twin Pack a Lesney-érából. Arról már nem is beszélve, hogy egyre inkább úgy látom, hogy a Lesney-nél közel nem uralkodott akkora gyártási fegyelem mint ahogy mi azt gondoljuk. Úgy olvassátok e sorokat is, hogy ezzel tisztában vagytok!

Nos, szinte biztos, hogy a TP-03 (aka. TP-3) Twin Pack 1976-ra datálható. A Matchbox az egyesült államokban Hitch 'n Haul-nak hívta ezt a szériát. A csomagolásuk is eltérő, az USÁ-ban nagyobb, cirka kétszer akkora kártya került a műanyagbuborék alá, mint a tengeren innen, de a jelzésük – TP-xx – és tartalom jobbára megegyezett.

A TP-03 Pony Trailer készletben a lószállító utánfutó – erről bővebben majd alább – volt a közös pont. Hogy mi vontatta az változó volt. Az AMC Javelin AMX-en kívül MB-53 Jeep CJ6, és széles Superfast kerekű Field Car is lehetett a vontatójármű.


Bontatlan TP-03 Twin Pack, metálzöld, nyitható ajtós AMC Javelin AMX-szel. A bizonyíték, hogy létezett ilyen változat is, bár nem minden adatbázis említi meg. (Kép: eBay)

A grafika a blisterpack kártyájának a hátuljáról. Imádom ezeket! A háttérben a TP-02 grafikája becsapós, ahhoz a szetthez nem jártak lovak. (Kép: eBay)


Nagykártyás TP-03 Two Pack. Ez már későbbről való, mint a fenti csomgolás változat és vagy piros, vagy (nem metál)zöld Javelin AMX lehetett benne. Ha közelebbről megnézitek, a kártya hátulról fel van vágva és a mostani gazdája pótolhatta a hiányzó Javelin AMX-et egy olyanra, ami ebben a csomagban nem helyes. (Kép: eBay)

A Hitch 'n Haul sorozat a Twin Pack / Two Packs USA piacos testvére. A blister (hólyag) megegyezik, de a kártya nagyméretű. Mókás, hogy a grafikus egy a Matchbox által megmintázottnál későbbi évjáratú AMC Javelin AMX-et rajzolt - de ettől még ez a grafika is mesés! (Kép: eBay)

Az előző pakk kártyájának a hátulja. (Kép: eBay)

AMC Javelin AMX

A bevezetőben már minden érdemlegeset elmondtam az 1-75 sorozatban szereplő változatokról és amit az eredeti járműről érdemesnek találtam, ezekért az információkért kattintsatok vissza oda.

A TP-03-ban szereplő verziók azonban eltérnek. Az első változata egy csak erre a pakkra jellemző, gyönyörű metálkék árnyalatban pompázik. Ezen lehetnek 5 spoke square (ötágú négyzetes) és 5 arch (ötboltíves) kerekek is, az ajtajai nyithatóak és a légbeömlői a motorházának tetején feketék.

Ezzel egy időben, vagy talán ezt váltva jelenik meg az a metálzöld verzió amit ebben a postban láthattok. Az 1-75 sorban lévő testvéréhez képest csak annyi az eltérés, hogy 5 arch kerekekkel szerelik, ugyanúgy nyithatóak az ajtajai mint annak és ugyanúgy fekete a légbeömlője. Már említettem fentebb is, hogy egyre inkább azt tapasztalom, hogy kiábrándítóan nem volt akkora gyártási fegyelem a Lesney-nél, mint ahogy azt mi feltételezzük, de többé-kevésbé ki merem jelenteni, hogy a metálzöld, 5 spoke square kerekekkel szerelt Javelin AMX nem került a TP-03-ba!

Időben később, 1980-ban és 1981-ben a Javelin AMX átesik egy retoolingon, eltüntetik a nyitható ajtókat. Az így „lefalazott” verziók csak Twin Pack-ekbe kerülnek be és igen, így helyes többesszámban, mivel TP-03, TP-04, TP-18 csomagokban is szerepelnek. A TP-03-ban pirosban – lásd e postban – és sötét(nem metál)zöldben is. Nagy valószínűséggel a zöld a későbbi. Mindkét színváltozaton 5 spoke square kerekek vannak.

A két TP-03 változatom egy fotón. A metálzöld Javelin AMX a korábbi.

Később nem metálzöld verzió is került a TP-03-ba, de annyak nem voltak nyithatóak az ajtajai.

A hatalmas légbeömlő a motorháztetőn amúgy borzasztó, de nem mindig azért szeretünk egy Matchboxot mert hűen követi az eredetit.

Igen, ezzel egyértelműen játszottak...

...így kopott le a krómozás zöme a 5 arch kerekekről. Csak ilyennel került a TP-03-ba!

Mint a mellékelt ábra mutatja, ennek (még) nyithatóak az ajtajai.

A belseje meglehetősen elnagyolt. #regensemvoltmindenjobb

Így már értelmet nyer, hogy akkoriban miért volt szinte mindegyik Matchboxon vonóhorog!

A belseje meglehetősen elna... Ja, ezt már mondtam!

Ezen az oldalon szinte nem is maradt a krómból semmi a kerekeken.

TP-03 piros AMC Javelin AMX-szel.

Jól látható, hogy mely részletében tévedett az amerikai csomagolás grafikájának a készítője.

Több kettes csomagba is bekerült. Az ajtajai nem nyithatóak és nincsenek kerékváltozatai.

Így már kevesebb látszik a beltérből, ami meglehetősen elna... Bocs, már mondtam!

Ha egy Matchbox AMC Javelin AMX piros, akkor annak a vonóhorga biztosan munkára volt fogva!

Ezt a járgányt Barebone Gyuri barátomtól, volt kollégámtól kaptam ajándékba - ez úton is hála és köszönet érte! Arra emlékezett, hogy valamit vontatott, de már nem emlékezett rá, hogy mit. Több  helyes megfejtés is lehetséges. A Pony Trailer utólagos beszerzés.

A TP-03-akból pont ez a piros Javelin AMX-es a legértékesebb és ezért feltételezhetően a legritkább.

Pony Trailer

A Matchbox fennállásának egyik leghosszabb ideig használt öntvénye! Még 1968-ban debütál gombkerekekkel. Bár az 1-75 sorozatban 1971-ben látjuk utoljára, akkor már Superfast kerekekkel, mint MB-43, az idők során tényleg tengernyi változata készül különböző csomagokba, számtalan festéssel és kerékkel. Csak a példa kedvéért: TP-117-ből rögtön két verzióban is.

A benne debütáló rakomány, a két paripa aztán az általam az egyik legjobb Convoy szerelvénybe, a CY-06 lószállítóba is bekerül, mint ahogy az MB-40 Bedford lószállítóba is. Ami azt illeti, a lehajtható rámpa-ajtók is a Pony Trailer-ről kerültek rá ezekre! Egy kezemen meg tudom számolni, hogy hány olyan Pony Trailer készült, amihez nem járt „alapáras extraként” a két paci – és még maradna is fel nem használt ujjam. Jellemzően fehérek, de barna színben is léteznek.

Egészen 2005-ig a kerekeket leszámítva nem változtatnak az öntvényen, de 2017-ben alaposan elbánnak vele. A nyitható rámpa-ajtót lefalazzák, az ablakokat oldalt-felül kisebbre veszik. Rámpa nélkül nem sok értelme lenne mellékelni az élőállat rakományt, ezért a padlóra „rakomány” kerül. Ebből kétféle létezik, szalmabála és feltekert lasszó, vagy szalmabála és egy nyereg. 2022-ig háromféle dekorral jelenik meg, ötös csomagokban vagy az új generációs Hitch 'n Haul kettes csomagokban. (A Mattel az amerikai nevét tartotta meg az újra felélesztett, aztán elhanyagolt Twin Packeknek.)

Visszatérve a TP-03-hoz: csak azt a fajta Pony Trailert használták, amit a képeken láthattok, ebben a színben – nem szándékos árnyalat verziók léteznek –, lófej matricával és fehér lovak is jártak hozzájuk.


A Pony Trailer a Matchbox történetének egyik leghosszabb ideig használt öntvénye, igazi klasszikus!

A TP-03-ba csak ebben a színben, ezekkel a kerekekkel és ilyen matricával került!

Ha hiányozna róla a kis lófej levonó, az jelentősen befolyásolná az értékét!

A közelmúltban jelentős retoolingon esett át, gyakorlatilag egy zárt dobozzá alakították, amit én nagyjából szentségtörésként éltem meg.

A lehajtható rámpa-ajtó kombót több másik Matchboxon is használták az évek során - linkek fentebb.

Jó világos van odabent a paripáknak!



Nem szándékos árnyalatkülönbségek előfordulnak akár az ajtó...

...akár a fényezés színében! Mivel egységes a fényezés, ezeket Festékkeverő Johnny - sokszor emlegettük már őt e lapokon - és az ő alkoholfogyasztási szokásainak számlájára írhatjuk.

A mellékelt pacik közül az egyik öntéshibás, sajnos hiányzik a pofájából egy jókora darab. Ez akkoriból van, amikor az ilyesmi még gyűjteni való, ritka rendellenesség volt. Cserébe megvan az öket összetartó darab műanyag!

A két paci alapáras extra ebben a csomagban és fehérnek kell lenniük. Sajnos olyan műanyagból készültek, ami idővel törékennyé válik - jól látható, hogy a jobb oldali paripa farkát az imádság tartja a helyén. A fehér változatok a gyakoriak, bár létezik belőlük barna is.

2025/10/30

Majorette MAN TGS Castrol Gasoline Truck / Petrol Tanker

Nincs mentségem, a Majorette tehergépjárművei nálam jöttek, láttak és győztek is. Újabb változat ugyanarra a témára és ez is remek!

MAN TGS
Az MAN TG sorozatának, 2020-ban debütáló és jelenleg is regnáló generációját megelőző, 2007-2020 közt gyártottból került ki az a TGS tartálykocsi is ami jelen postunk tárgya. Ezt az öntvényt már ismerhetitek „cseresznyeszedő” felépítménnyel, tűzoltószerként e lapokról. Mi több, ugyanerről vették a mintát a Majorette MAN nyergesvontatóihoz is. Az üzemanyagszállító MAN tartálykocsi mint téma szintén nem újdonság, de más méretarányból és az első, 1999-2007 közti generáció után mintázták meg.

City Single Vehicles
E postunk tárgya a fenti nevű, 2016-2021 közt gyártott sorozatból származik. Egészen pontosan „ő” a 299F jelű jármű második verziója a gyártás végéről, 2019-2021-ből. Az elődje 2016-2018 közt volt a csomagban, kék fülkével, fehér tartályán piros-kék-fekete „Gasoline” felirattal. A Castrol dekorosat messze jobbnak találom.

Nagyon jól leplezi, hogy oszlopot szállít a fülkében. Nem lehet panasz a részletek kiemelésére a fülkén!

Teljesen kihalóban lévő részletmegoldás: A figyelmeztető - a tűzoltó változaton megkülönböztető - jelzés külön alkatrész.

A fülke oldalára is jutott festék a részletek kiemeléséhez.

A Castrol motívummal sokkal jobban mutat, mint a kevéssé fantáziadús dekort felvonultató elődje.

A hátuljánál elfogyott a lendület. Ez így nagyon sivár. Maga az öntvény is bőven adott volna még lehetőséget olyasmi kialakítására, mint egy létra és ADR táblák.

2025/10/28

Matchbox HKY05 9-Pack 2023 – MB-11 '19 Fiat 500 Turbo 2022

Az elmúlt két évtizedből legalább egy tucat autót fel tudunk sorolni, melyekkel a gyártóik a retróhullámra csücsentek fel. De olyan szinten „nem lehet belekötni” szépet mint az új 500-as Fiat nem is annyira könnyű.

Szép
Az új 500-as 2007-ben debütált és én azóta sem tudtam ráunni. Annyira időtlenre sikerült a forma, hogy egyszerűen – legalábbis nekem – nem volt képes megöregedni ennyi idő alatt. A 2016-os faceliftet én teljesen feleslegesnek gondolom. A gyáriak is csak igen óvatosan nyúltak hozzá és nem is rontották el azt ami eleve jó volt. Sőt! Szerintem nem is javítottak rajta. Annyira stílusos, hogy azokon, akik azt mondják rá, hogy „csajkocsi” azokon csak elnézőleg tudok mosolyogni és egyáltalán nem a felpaprikázott Abarth változatok miatt. Ami azt illeti a „sima” verzió nekem jobban is tetszik, a morcosítás elvesz valamit a bájából. Kedvelem a kis verdákat – ami azt illeti az első autóm egy Kispók volt – és egy ilyenből ha kiszállsz soha nem leszel az a bizonyos ellenszenves pénzes kuki. (Bár van pár típus, aminek a kedvéért megpróbálnék együtt élni ezzel az imidzsel.)

A TotalCar használttesztje nem csak azért remek, mert kiszervezhetem vele a típusismertetőt, de azért is, mert az ott látható autót én úgy kérném ahogy van, ebben a színben, ilyen kerekekkel – bár a lemezfelnit mímelő retro kerekekkel is ránéznék élőben –, köszi! Elképesztően tetszik, de lehet, hogy mivel én is használnám második, városi autóként a családban, nagyobb motorral és az Aisin beszállította hatsebességes automatával is megvizsgálnám.

Van a Matchboxszal évjáratpontos katalógusunk is hozzá. Ez úttal az amerikait választottam, ami abból a szempontból érdekes, hogy a Fiat – pontosabban a Stellantis – az USA zsíros piacán való újrapróbálkozásának pont az új 500-as volt a stratégiai csapásmérő fegyvere.






























Minőség, oh!

Nem csináltam belőle titkot, hogy az elmúlt cirka másfél-két évben erősen elfordultam a Mattel termékektől. Ebben a postban újabb magyarázattal szolgálok arra, hogy miért.

Megkockáztatom, hogy ez az öntvény klassz. 2021-ben debütál, azóta minden évben bekerült az 1-100 sorba és multipakkokba is, kivéve pont 2025-öt amikor csak multipakkokban van, de exkluzív dekorral. Minden eddigi változatát kívánatosnak találom, klassz színeket választottak hozzá, amiben benne lehet a Stellantis keze is. Értsétek úgy, hogy bár a licensing már eleve nem egy könnyű szakma, az olasz autógyártók legendásan nehéz esetek és rengeteg ősz hajszálba kerül, hogy rábólintsanak arra, hogy egy-egy termékük kisautóként inkarnálódhasson. Én még igényelném a fentebb linkelt fehéret is a kínálatból – látom rá az esélyt, hogy a Matchbox új 500-as Turbóját nem idén láttuk utoljára a kínálatban.

Amit ebben a postban láthattok, az a sorban a második, 2022-ben MB-11-ként az 1-100 szériában szereplő változat ebben a 2023-as pakkban újra elsütve. Kívül-belül részletes és remek, nem spóroltak az apró részletek összefestékezésével.

Szerintem sejtitek, hogy most fog következni az a bizonyos „de”. Amivel nem vagyok kibékülve az a gyártás minősége. A fényezés olyan rondán foltos, amit egyszerűen méltatlan a márkához és a gyártóhoz is!

Bocs srácok ott El Segundóban, de én a pénztárcámmal szavazok! Ha így folytatjátok, mások is így fognak tenni!

Ha kíváncsiak vagytok a HKY05 9-Pack teljes tartalmára – már amennyi megjelent belőle eddig e lapokon, akkor kattintsatok a megfelelő tag-re a címkefelhőben, vagy a hozzám hasonlóan lusták kedvéért elhelyezett előző linkre!

Az öntvény szreintem remek.

Az is jó, hogy nem spóroltak a festékes kiemeléssel sehol.

De a gyártási minőség csapnivaló! A képen is eléggé jól látszik, de "élőben" még durvább a fényezési hiba.

Az összes eddig megjelent változata remek színeket kapott.

Vannak olyan változatai ennek a verziónak, melyeken a "felnik" küllői nincsenek teljesen kifestve, az abroncs felőli végük ezüst színű. Nem tudom megmondani, hogy melyik a véletlen, ez ahol teljesen fekete, vagy az ahol nem, de létező változat.

Elképesztően jó kiállású gyösz és nem csak kisautóként!

A beltér is meglepően részletes, bár a kormány pizza, de legalább feltétes!

Nem spóroltak a festéssel a hátulján sem.

A teljes pakk. Link a teljes - eddig megjelent - tartalomra fentebb és alább a címkefelhőben. (Kép: eBay)