2025/04/17

Noname kilövős autók

A közelmúltban a Metalbox "felhúzható" Ford Escortja kapcsán ismét előkerült a „kilövős” kisautó mint téma. Ha rákattintotok az előző linkre, akkor megtaláljátok azokra a blogpostokra a linkeket, amiből kiderül, hogy mit értek „kilövős” alatt és mi köze ehhez a Matchboxnak.

Már meg nem mondom hogyan, de a birtokomba került pár olyan kisautó, ami a Matchbox / Kidco másolatai lehetnek abban az értelemben, ahogy a Metalbox is összegyúrt két Matchbox terméket egybe.

A gyártójuk ismeretlen és kideríthetetlen és azt tartom valószínűnek, hogy nem is ugyanaz követte el őket.

Ez egy második generációs, 1979-es, vagy 1980-as Pontiac Firebirdnek látszó tárgy.

Sokáig kerestem a frappáns és nem vulgáris jelzőt rá. Oda jutottam, hogy ez a "gyatra".

Ezek szerint a másik oldalról hiányzik a matrica és mennyivel jobb is az úgy!

A Tűzmadár kloákája.

Minden porcikája műanyag - a két tengelyt és az egy csavart leszámítva. Súlya semmi, tehát nem elgurul, ha kilövik, hanem elrepül. Hát ha azt vesszük akkor ez rendben van, hiszen madár. A gyártója és a gyártás helye ismeretlen.

Én ezt Datsun 260Z-nek nézem.

A Matchboxnak címkézett Kidcó-khoz képest nem is olyan rossz, sőt! Ennek legalább fém a karosszériája.

Érdekes, hogy ezek mind ugyanolyan és ugyanakkora kilövő kulcsokkal működtek.

A hátsó kereke ennek is gumi abroncsot visel, mint a Kidcó-k, de annak pont az inverze, mert ennek a karosszériája fém...

...és az alváza műanyag. Hozzá ez Tajvanon készült, a Kidco meg makaói.

2025/04/15

Matchbox MB-08 Greased Lightning

A Matchboxnak egyértelműen voltak olyan pillanatai, amikor megrémültek a Hot Wheelstől. A Superfast kerekek bevezetése 1969-ben egy ésszerű reakció volt, de sokkal később készültek olyan modellek, amikre magyarázat a rémület, de koránt sem mentség! Ebben a bejegyzésben egy ilyet láthattok.

A Matchbox De Tomaso Panterája gyerekkorom egyik vágyott és nagyra értékelt kisautója volt. Én még az illegális hazai másolatát is szerettem, mert bár műanyagból volt, egyáltalán nem sikerült rosszul. Porsche kolléga összehasonlító postjából érdemes elindulni és edukálódni az eredetiről, a Matchboxról, illetve annak hazai másolatáról.

A kitűnő Matchbox a Lesney csődjével sírba száll. Az új tulajdonos égisze alatt a meggyalázott hullájából lesz a Greased Lightning. (Szabadfordításomban: „Megolajozott Istennyila”. Igen, tudom, a grease közel sem olaj, de talán ez jobban kifejezi, hogy a jenki azt akarja mondani, hogy valami olyan mint a villám amit még meg is zsíroztak.) 1983-ban és 1984-ben szerepel az amerikai 1-75 sorozatban – szerencsére csak ott – ez a borzalom, aztán szerencsére eltűnik a süllyesztőben.

Erős a gyanúm, hogy meg akarták szondázni az amerikai piacot, hogy mennyire lesz kelendő egy ilyen Hot Wheels stílusú kisautó. Nem tudom ki tervezte ezt és hol, de sehogy sem sikerült ráéreznie a Hot Wheels stílusára.

A Matchbox történetének egyik legszörnyűbb kisautója.

Olajozott istennyila.

A "készítsünk Hot Wheelst" lehetett az indok, de ez nem mentség.

Hogyan tegyünk tönkre egy gyönyörű autót, egy remek öntvényt? Így!

A Panterákba többféle Ford motorot is beépítettek, de kivétel nélkül V8-asokat. Ez a V6 ez mi?

Borzasztó!

A szörnyű az, hogy az alvázán a De Tomaso Pantera felirat maradt.

Hogy a csudába nem verte ki a palávert a De Tomaso emiatt a borzalom miatt?

Vagy pont hogy reklamáltak és azért került ki két év után az USA 1-75 sorozatból?

2025/04/12

Matchbox Team Convoy TC-61 White Rose - STP Richard Petty Racing Team Transporter – Harmadik Rész – Chevy Van és Kenworth "Papa Truck" Racing Transporter

A harmadik, befejező részéhez értünk az ezt a szettet bemutató sorozatnak. „Tartogasd a legjobbat a legvégére” tartja a régi mondás, ami jelen esetben annyiban érvényesül, hogy a vanitiszem és a Convoy sorozat iránti rajongásom közismert.

Mi van?

Chevy van! Oké, én is belátom, hogy borzasztó szójáték volt! A Chevrolet kisáruszállítója nem csak nekem kedves, porsche kolléga is halmozta a Matchbox változatait minden formában én a Corgi gyártmányokat is, amit megtévesztő módon U.S. Van-nak hívnak, de persze mindannyian tudjuk, hogy Chevrolet. Ilyen előzmények után nem sok mindent tudok hozzátenni a témához. Illetve mégis! Az 1977-es katalógust!













Ami a sorozatban szereplő változatot illeti csak szuperlatívuszokban tudok róla beszélni! A dekor fantasztikus, tökéletesen visszaadja egy versenycsapat szervizautójának hangulatát a hátsó, nagyobb kerék és így az „orrdöntés” ellenére is. Talán az apró, „opera window” az, ami fura rajta egy picit, de hát jenki, szóval belefér.


Már ebből a szögből is sokat sejtet. A telefonom kamerája nagyon zavarban van ezt a neon-narancs színt illetőleg. A valóságban egységes valamennyi kisautón és valami olyasmi mint itt a rendezői bal oldalon a kerékjárati íven. (Az is érdekes lehet, hogy kinek hogy jelenik meg a saját képernyőjén.)

Egy szó: Hű!

Az égbe emelt popó és az opera window is valószínűtlen, az oldalsó kipufogók határeset, de meg kell hagyni, látványos a show!

Hátul sem spóroltak a festékkel, meg a tetőn sem.

Nekem az alsó fertáján látszik a valósághoz leghasonlóbbnak a neon-narancs. Valamivel sötétebb, mint kéne.

Érdekes, hogy nincs oldalsó raktérajtaja, ami megint csak nem jellemző.

A festés szimmetrikus az oldalain.

Vagány, kész, megvett kióra!

Papa Truck

Róla ebben a 2009-es postban tisztáztuk, hogy valódi járművet mintáz és hogy mi fán is terem. Szerintem a Matchbox sem gondolta akkor, mikor az ős-Papa elkészült, hogy hányféle változatban fogják a későbbiekben gyártani. Én úgy vagyok vele, mint Obelix a vadkannal Lutéciában: „Kedves minden alakban”. Rá is sikerült remek STP csapatfestést kreálni, szerintem igazán remek!

Mel Gibson nem volt ennyire menő a Rettenthetetlenben, pedig!

A menőségi műszer skáláján kétszer körbemegy tőle a mutató!

"Szó bennszakad, hang fennakad,. Lehellet megszegik." (Aki nem tudja, hogy honnan az idézet, ki van tiltva az oldalról. Örökre.)

Még a leglehetetlenebb szögből is őrült jól néz ki!

Most kezdjek el azon rugózni, hogy Papa Truck hátsó világítótestein nincs festék?! De azt hiszem, hogy egyik változatán sincs.

Végezetül álljon itt újra a csoportkép a szettről. Nagyon látványos, nagyon vonzó darab, de azt hiszem a képek magukért beszélnek.


Az, aki ezt a dekort tervezte a White Rose-nak, nagyon tudta, hogy mitől döglik a légy!

Ha mindhárom a TC-61-ről szóló postot látni szeretnétek egy csokorban, akkor kattintsátok meg a megfelelő tag-et a címkefelhőben, vagy kattintsatok ide!

2025/04/10

Matchbox MB-01 Jaguar XJ6 Police 1992

Ebben a postban egy gyakori és ismert Matchbox, ritkább változatát láthatjátok, ami felett remekül el lehet merengeni, hogy mit csináltak a 80-as, 90-es években jól a Matchboxnál és mit csinálnak most rosszul.

A nagymacska

Soha még ilyen könnyű dolgom típusismertető terén nem volt, mert rendelkezésünkre áll remek és kimerítően alapos, ugyanakkor élvezetes és érdekes írott anyag magyarul egy szakavatott autós újságíró szövegszerkeszőjéből. Szintén tőle, aki nem mellékesen pontosan olyan autót birtokol ami e blogbejegyzés sztárja számos videót is megnézhetünk arról, hogy milyen az élet egy nagymacskával. Mellékesen pedig kitűnő katalógussal is szolgálhatok a járműről!

Az XJ40 gyári kódú Jaguar XJ6. A konkrét példány 1994-ből. (Fotó: Bolla György / Totalcar)

Haladjunk sorban! Még a TotalCar hasábjain jelent meg Bolla Gyuri írása a gyári kódján XJ40, Jaguar XJ6-osról. Szerintem vétek kihagyni, mert a végére egyszerűen elkezdi kívánni az olvasó is ezt a járművet. Már a Bolla György YouTube csatornáról szerepeljen itt egy jelenleg nyolc videót magában foglaló lejátszási lista. Alább pedig terüljön el egy 1990-es brit katalógus, ami nem csak az XJ40-est, hanem annak változatait is tartalmazza. Talán a legterjedelmesebb ilyen ami valaha e lapokon megjelent, de fenyegetődzhetek azzal, hogy később ez a post referencia lesz még további bejegyzésekhez, úgyhogy nagyon is indokolt.



























































Azt hiszem a fentiekkel sikerült a maximumot nyújtani típusismertető téren – a Matchbox Memories olyan, mint a Mennyország Turist és „Önnek a legjobb szolgáltatást nyújtja –, talán azzal lehetne fokozni, hogyha Gyuri vinne egy kört mindenkit a járművel. Olyan meg valamelyik Parkoló Parádén volt már, csak elmúlt.

Kézenfekvő lenne, de...

A helyzet az, hogy a Matchboxnál az XJ40 pontosan olyan formában – a jobb oldalon lévő kormányt leszámítva – és színben debütált, mint a fentebb látható Bolla Mobil. Ez 1987-ben volt és 1990-ig tartott. A civil XJ6-nak ez a legigényesebb kivitele, mert az első ajtajai nyithatóak. Ennek is MB-01 volt a jele az 1-75 sorban – kivéve az USÁ-t, ahol MB-41. Erre utaltam a bevezetőben, hogy gyakori és jól ismert. Abszolút kézenfekvő lenne, hogy elsőnek egy ilyen szerepeljen az erről az öntvényről szóló postban, egészen biztos, hogy van is ilyenem, de a helyzet az, hogy nem találom! Áttúrtam a gyűjteményem még fel nem dolgozott részét és nem lelem. Természetesen majd valamikor a jövőben előkerül amikor nem keresem, vagy éppen valami más után kutatok. Ez az öntvény más színben nem is jelent meg az 1-75 sorban, de egy 1990-es, SuperKings szettben igen. Az SK testvérkéjével kerültek egy dobozba, mindkettő hófehér és nem éppen egy gyakori darab.

1991-ben jön az első retool és egyúttal a rendőrségi verzió, az az öntvény amit ebben a bejegyzésben láthattok. A nyitható ajtók eltűnnek és a tetőre fényhíd kerül. Az első évben egy egyáltalán nem csúnya, de eléggé jellegtelen, sárga-kék csíkos rendőrségi festést kap. Egyáltalán nem gyakori, élőben még soha nem láttam csak képeken. A jelölése marad MB-01. 92-93-ban az a dekor váltja, amit az alábbi képeken láthattok. Szerintem sokkal szebb és ami még fontosabb, hogy nagyon jól hozza a brit rendőrségi festést. Igen, a szigetországban használtak ilyen luxusautót a rend őrei, gyanítom VIP kísérgetési célokra. Nyomoztam utána, de nem sikerült még csak hasonló emblémát sem lelnem, mint amilyen az oldalára került. Gyanítom fantázia szülte, az összkép visszaadása lehetett a cél és az szerintem tökéletesen sikerült.

1994-ben újabb retool jön, a civil változatról eltűnnek a nyitható ajtók. A World Class sorozatba nagyon részletes festéssel, nagyon szép kék árnyalatban kerül be, de a nagyon nagy, valóban gumi abroncsos, „Good Year Eagle” feliratú kerekek mindenre valók, csak nem erre a luxusautóra. Ugyanebben az évben az 1-75 sorba is megtalálja az útját és ott is marad 1997-ig, változatlanul mint MB-01. 1998-ban is felbukkan még de már mint MB-27. Érthetetlen módon a 94-98 közti változatok ugyanezt a rendőrségi festést kapják meg, mint jelen post tárgya. Arra, hogy ennek mi a csuda értelme volt úgy, hogy elkészült a fényhidas verzió az öntvényből nekem egy magyarázatom van: drágállhatták az öntvényt. A fényhidat ugyanúgy alakították ki, mint mondjuk a Mercury Park Lane késői verzióin, vagy a Plymouth Gran Fury-n: A szélvédő és a karosszéria közé került egy külön alkatrész. Enélkül olcsóbb volt előállítani és egyszerűbb összeszerelni.

Speciális kiadásokban még felbukkan 1993-ban egy sötét- és egy világoskék verziója az 8-dot kerekekkel. Mindkettő szép, de igen ritkák. 1997-ben a Premiere Collectibles-be is bekerül. Nem csúnya, de az ugyanolyan kerék, mint a fentebb már említett 94-es World Classon is van sokat ront az összképen. 2005-ben a Superfast kiadásokban bukkan fel utoljára, lehetetlen zöld szélvédővel és borzasztóan rút kerekekkel.


A hűtőrács egy teljesen különálló alkatrész. A krómnak pedig nincs pótszere. #regenmindenjobbvolt

A rendőrségi változatok közül messze ez a legszebb és nem is igazán gyakori.

Remekül hozza a brit rendőrségi festések hangulatát ez a dekor, de úgy gondolom fantázia szülte, a hangulat visszaadása lehetett a cél, ami tökéletesen sikerült úgy, hogy ne kelljen licencdíjakra költeni.

Az 8-dot kerék a Matchbox történetének egyik legjobb, "mindennek jól áll" Superfast kereke.

A bemutatótermi Jaguar rendszám szerintem annak szól, hogy volt a már lefalazott ajtós, civil változatból Jaguar gyűjteményes szett.

A beltér részletes és a kormány sem csak egy kör alakú kenyértészta.

Hogy miért vezették ki a klassz, fényhidas verziót három rövid év után, arra fentebb találjátok a teóriámat.