Itt a várva várt meleg nyár és a napsütés. A
legjobb ilyenkor egy fedél nélküli autó a krúzoláshoz. Vagy
mégsem? Érintettként mondhatom, hogy a mostanában jellemző igen
erősen tűző nap és magas hőmérséklet nem igazán a
legkellemesebb kabriós idő. A késő tavasz kora nyár illetve a
kevéssé kánikulás időszakok kedvezőbbek a nyitott tetős
közlekedéshez. Csak naptej kell bőven a bőrre meg egy napvédő
sapka vagy kendő. Amik amúgy egy kabrió autó valóban hasznos és
kötelezőnek mondható tartozékai a többi előírt súlynövelő
vacak mellett. Szóval itt a jó idő, ugorjunk bele egy kabrióba
(mint Udo Brinkmann a zárt ajtón letekert ablakon keresztül
röptében). Legyen ez a kocsi egy topless Porsche 911.
Fénypontban
A szellős valóság
Az alapgépet nem kell bemutatni, sokszor rágtuk
már át magunkat rajta, de tető nélküli verzió még nem volt a
kínálatunkban. Igaz, hogy az első vászontetős verziók még a
356-os érába nyúlnak vissza, tehát a Porsche kezdetektől gondolt
a melegebb éghajlatok jóízlésű és anyagiakkal ellátott
vásárlóira. Az, meg igazán egyéni megítélés, értékrend és
márkahűségbeli vaskalaposság mértéke, hogy valaki a 911-est,
mint sportkocsi etalonformát el tudja-e fogadni vászonbatyuval a
hátsó ülés tetején-helyén vagy nem. Az üzleti szempontok talán ismét
erősebbek voltak. Talán azoknak van igazuk akik úgy közelítik meg a
kérdést, hogy tető nélkül még közelebb vannak a boxermotor és
a kipufogók által keltett, máshoz nem hasonlítható hanghatáshoz.
Mert ilyen kocsinál nem valószínű, hogy a sebesség lenne a
döntő. Úgy is csak rongytető nélkül, lassan illik használni ezt a
fajta járgányt.
Hagyományos formák vs. sportosított formák
Márkaidentitás homályosulás
A Siku gyártotta kisautó kissé hiányosan de
viszonylag jó állapotban került hozzám. A felújítás azonban
így sem volt kétséges. Ha már hozzányúltam, akkor teljes körű
generálfeljavítást kapott (és egy kicsit hazabeszélve, tompítsuk
az erős Siku hatást). A festéssel különösebb macera nem volt, a
szín élénksége tetszett nagyon, ezért választottam ezt az
árnyalatot. A beltér is kapott egy szürkésebb színt, hogy
közelebb legyen egy valóságos megoldáshoz. Ezen túl már csak a
kerekekről festettem le kisautógyártó meglehetősen erőszakos
megjelenésű márkafeliratát. Valamint egy kicsit még tompítottam
a kapcsolódási pontokat az eredeti felnimintával úgy, hogy
kivastagítottam minden második közt és így a felni már teljesen
más megjelenést mutat.
Családon belül maradunk itt az udvarban
Technoszobrász lecke
De ami a lényeg, hogy a hiányzó lehajtott
vászontető imitációt újra elkészítettem. A legmegfelelőbb
anyag erre a célra tapasztalataim szerint a sűrű tapétaragasztóval
átitatott papírzsebkendő. Ez kellően lágyan alakítható,
formázható, száradás után meg jól vágható, festhető. Még
újra is lehet nedvesíteni ha elsőre nem azt adná ki, amire
vágytunk. A végső, nem sima, hanem minimális recékkel és
hullámokkal tarkított felület pedig megadja azt a különbséget a
fém felület simaságához képest, amitől érezzük, hogy ez egy
lágyabb anyag, például tetőponyva. A mintázást még a festetlen
karosszérián célszerű elvégezni. Akár úgy is működik a dolog,
hogy a kasznit leburkoljuk valamilyen vékony de leválasztható
anyaggal (tixo, folpack) amire aztán rászobrászkodhatjuk a
ragasztós anyagból a kívánt elemet, majd száradás után
óvatosan leválasztjuk a fémről az egészet és a megszáradt
papírmaséról levesszük az elválasztó réteget.
Az elválasztó fólia és a kész ponyvaimitáció
Ezután festhetjük. (én már ugyanezt a festett stádiumban csináltam, amint a képen is látszik. Én egy nagyon sötét szürkét találtam jónak erre a célra, ami visszatükrözi a fekete, de már kissé megfakult tetővászon színét.
Most már valóban irány a kisforgalmú, de
élvezetes szerpentinek, amik remélhetőleg a vízpartra vezetnek.
Hardtop és topless
Minimáldesign
Aránybeli különbségek adódhatnak a két gyártó azonos típusa esetében
Ilyen-olyan pofák, de a gyökerek azonosak
Irány a vízparti naplemente
Piros lámpa piros kasznin nem mutatható ki igazán jól