2025/02/18

Playart Toyota Corona Mark II 1900 Hardtop SL Police

A hatvanas évek végéről, és a hetvenes évekből származó japán autóknak van egy olyan sajátságos bája, ami engem teljesen le tud venni a lábamról. Egyáltalán nem értek hozzájuk, de csodálom a külső-belső dizájnjukat. Ebből az érából származó kétajtós, Toyota kupé a mai bejegyzés sztárja, egy alsó polcos gyártótól. Hozzá még gyerekkori példányom is!

Corona Mark II hardtop coupe (T70)
A címben azt az elnevezést követtem, amit a kisautó aljára írtak, de nevezzük nevén a gyereket, a pontos neve az, amit az alcímben olvashattok. A Toyota Mark II kezdetben egy kompakt, később közepes méretű szedán volt, melyet 1968 és 2004 közt forgalmaztak. Természetesen idővel más karosszériaváltozatok is megjelentek, a névhasználaton is változtattak de mindig a szedán, és a névben a Mark II volt a hangsúlyos. A kilenc generációja közül mi most koncentráljunk a legelsőre!

Az 1968 szeptemberében debütáló, első generációs Corona Mark II afféle köztes modell volt, ügyesen beillesztve a kínálatba a valamivel kisebb és kevésbé jól felszerelt Corona fölé és a Crown alá. A négyajtós szedán kódneve T60. Nagyon nem akarok elkalandozni a post tárgyától, de említésre méltó, hogy akkoriban ez volt a Toyota kínálatában az egyetlen típus, melynek pickup változat is volt. Mi több, duplakabinos, de még mindig kétajtós verzióban is kínálták, ami egy eléggé érdekes megjelenésű autót adott ki.

Az 1965-ben piacra dobott Crown 1600GT hardtop kupéra épülő Mark II hardtop kupét 1965 szeptemberében mutatták be – ennek a kódneve a T70. Kétféle felszereltségi szint és kétféle motor közül választhatott a kedves vásárló. A csúcsot az 1900SL (Sport Luxury) képviselte, az olcsóbb kivitel az 1900 Deluxe volt. Az SL olyan hívságokat is felvonultatott, mint a motoros odalablak-mozgatás, fűtőszál a hátsó ablakban. Négyféle színből állt a választék, de a beltér mindenképp fekete volt. A műszerezettség tekintetében nagyon is jól felszereltnek számított. Alapáras volt a kör alakú fordulatszámmérő, sebességmérő – jóhogy –, feszültségmérő, hűtővíz hőmérő, olajnyomásmérő és természetesen üzemanyagszint kijelző. A Deluxe-hoz szintén négyféle színpaletta társult, a beltere lehetett piros, vagy szürke, de az 1970-es években divatos, egészen „Lada-stílusú” sebességmérője volt, vízhőmérővel és üzemanyagszint kijelzővel.

Mindkét felszereltségi szint ugyanazt a négyhengeres, SOHC, 8R-C kódjelű motort kapta, mely maximum 109 lóerőt adott le 5500-as fordulaton, de a maximális 174 Newtonméteres nyomatéka már 3600-as fordulaton rendelkezésre állt. (Ezek az Kaliforniába szánt modellek adatai.) A Mark II a hátsó kerekeit hajtja, de az piaconként eltérő, hogy hány sebességes és milyen kialakítású váltón keresztül! Japánban a manuális váltó lehetett négy- és háromsebességes is, míg az automataváltó csak kétsebességes. A háromgangos automatával csak az exportpiacokra gyártották! A „születési helyén” még Toyopetnek hívták, az exportpiacokon viselte a Toyota nevet.

1969-es szeptemberében a kupé kap egy ráncfelvarrást. Az 1900SL lesz az alapmodell melyhez társul az 1900GSL és az 1900GSS is. Az utóbbi erősebb motort is kap. 1972-ben váltja a második generáció.

Azt gondolom, hogy a Matchbox Memories egyik egyedi vonása, hogy mindig igyekszünk katalógusokat is prezentálni a bemutatott kisautók eredetijéről. Az alább látható USA brossúrát a forrás az 1970-es modellévre datálja, tehát 1969-ból való kell, hogy legyen és még pont azt a premierverziót mutatja, ami minket érdekel. Ugyanakkor a Toyota japán oldalán található egy egészen szenzációs katalógusgyűjtemény is, amivel kapcsolatban arra biztatnálak benneteket, hogy semmiképp se hagyjátok ki, lapozgassátok végig!













Saját kútfőből?

E post főszereplője gyerekkori darabom. Azt hiszem ráfoghatjuk, hogy egészen vigyáztam rá. Ugyanabból a szettből való, amit ebben a postban említettem a Camaro kapcsán. Igen, ez az a „más” ami a képen látható szedán járőrautó helyett szerepelt az én csomagomban.

Érdekesen ellentmondásos darab. Magának az öntvénynek a minőségével én teljesen elégedett vagyok és rá merem fogni, hogy felveszi a versenyt gyerekkorom „pedigrés” kisautóival. Még az alváza is fém. Ugyanakkor az összeszerelés minősége gyalázatos! A hátsó futómű gyárilag leszakítva érkezett hozzám – becs' szó nem én voltam – és a szélvédő is furán áll benne, ami leginkább a hátsó ablakon látszik. Gyanítom ez az impozáns fényhíd pontatlan belső rögzítése miatt van, egyszerűen lenyomja a másik műanyagot. Civil változata is van, 10 körüli változatot adnak ki a különböző szín- és kerékváltozatok.

Hogy úgy fogalmazzak, a Playart szellemiségétől nem áll távol, hogy más kútfőből merítsenek. Sokkal jobban kéne ismernem a távol-keleti kisautók világát, hogy magabiztosan ki merjem jelenteni, hogy másolták-e valakiről a Mark II értelmezésüket, vagy sem. Az biztos, hogy a Tomica is megmintázta a típust, de az ő feldolgozásuk nyitható ajtókat is felvonultat, illetve az első-hátsó lökhárítók is az alvázzal képeznek egy alkatrészt. Hogy a Playartnál vettek-e mintát a Tomicáról? Nos, erre a válaszom egy magabiztos „talán”.

Tomica Toyota Corona Mark II hardtop coupe. (Kép: eBay)

Az a kérdés is felmerül, hogy a Mark II kupé hiteles-e mint rendőrautó. Próbáltam kideríteni, hogy a szigetország rendőrei használtak-e Mark II-kat. Nos, úgy fest, hogy későbbi generációs, négyajtós szedánokat igen. A Yonezava készített 1:43-as méretarányú Diapet Mark II kupé járőrautót – már a ráncfelvarrás utánit. Sőt, a Tomy is dobott piacra második generációs Mark II kupéból fekete, Kojak-lámpás, jelöletlen rendőségi járművet – mocskosul vagány amúgy. De úgy tűnik, hogy az első generációs Mark II mint járőrautó teljesen légbőlkapott.

Elfogult vagyok vele, hiszen gyerekkori példány és összeszerelési bajai is vannak, de szívemnek kedves kisautó!

A króm nem pótolható semmivel. Szürke műanyaggal meg végképp nem. Hallod Mattel fiam? #regenmindenjobbvolt

A kisautókon az eltúlzott méretű fényhidak mutatnak jól. A Playartnál támogatták a fényhíd-ipart!
#regenmindenjobbvolt

Már leszakított hátsó futóművel vettem ki a dobozból. El is voltam miatta szontyolodva, emlékszem.

A szélvédő műanyag alkatrészét, a fényhíd pontatlan rögzítése nyomja le. Ilyen összeszerelési nyűgjei vannak, közben az öntvény remek és még az alváza is fém! #regensemvoltmindenjobb

Króm... Ja, már mondtam.

A kisautó civil változata gyakoribb, 10 körüli verziója van, amit a fényezés a kerékváltozatok adnak ki.

Japán rendőrei későbbi generációs Mark II szedánokat biztos használtak, de hogy első generációs kupéval felszerelték volna őket, arra nem találtam bizonyítékot. Mondjuk ez nem is japán "egyenruha"...

A 17-es rendőrőrs valószínűleg fantáziaországban terül el. De ettől ez még egy klassz játékszer.

2025/02/15

Matchbox TP-5 - TP-102 Ford Escort RS2000 and Glider Transporter

Sok olyan Matchbox volt gyerekkoromban, amit nagyon szerettem volna, de soha nem volt. Jobb esetben osztálytársak birtokolták ezeket, így legalább kézbe vehettem, rosszabb esetben csak a gyerekember Playboya, a Matchbox katalógus felett csorgattuk rá a nyálunkat. A Ford Escort RS2000 az egyik ilyen.

Ford Escort második generáció
A közelmúltban több, az első generációs Ford Escortról szóló postunk is volt, melyben érintettük a típustörténetet, két különböző kisautógyártó kapcsán. Későbbi Escort generációk is előfordultak már e lapokon, de a második még nem. Mindig is hiányérzetem volt ezzel kapcsolatban, de végre eljutottunk ide!

A második generációs Escort igazi világautó, a különböző piacokon 1974 és 1980 közt forgalmazták – az utolsó bástya a Dél-Afrikai köztársaság volt, ott húzta ilyen sokáig. Igazi mindenes, családi autó és igásló egyben. A karosszériaváltozatai hasonlóan az elődjéhez 2-, 4-ajtós, háromajtós kombi illetve kisáruszállító. A szolid igásló Escortokkal kapcsolatban javaslom, hogy olvassátok el a TotalCar egy több mint húsz éves cikkét, illetve nézzétek meg az Alapjárat videóját – kivételesen nem szúrom ide be, az RS2000 nagyon más kávéház.

A tápláléklánc csúcsán a csak kétajtós kivitelben létező RS2000-es modell állt, melyet 1975-ben mutatnak be – a Matchbox ezt mintázta meg. Az eredetileg az amerikai Ford Pintóból származó, Európában a Ford Cortinában használt, kétliteres sornégyes motor rejtőzött a motorháztető alatt, mely egy – az utcai változatban – négysebességes váltón keresztül a hátsó kerekeket hajtotta. A gyári adatok szerint a teljesítménye 110 lóerő, a maximális sebessége cirka 174 km/h. A 0-100 km/h sprinthez pedig 8,9 másodperc kellett neki. Az autó kimondottan sikeres volt a rali versenyágban. Érdekesség, hogy az RS2000-es motorját a Sierra ötsebességes váltójával párosítva, előszeretettel építették be utólag a versenycélokra használt első generációs Escortokba.

Az a ritka szerencsés helyzet állott elő, hogy rendelkezésünkre áll az 1979-es, csak az RS2000-esről szóló katalógus, minden műszaki adattal!













1978-1984

A Matchboxnál ahhoz képest, hogy mindössze hat évig gyártották, egészen sokféle változata készült a Ford Escort RS2000-nek. Az 1-75 sorozatban nem volt olyan őrülten sok változata. 1978 és 1981 közt fehér karosszérián, oldalt, a tetőn és a motorháztetőn, 9-es rajtszámú versenymatricákkal MB-09. Kétféle verzió létezik ezen belül, a krémszínű-, illetve piros belterű.

1976 és 1984 közt összesen négyféle festéssel, többféle vontatmánnyal kerül twin packokba. Vagy a jelen postban is látható vitorlázó repülőgép szállítót, vagy a közelmúltban tárgyalt Boat and Trailer-t vontatja. Igazából az egyik jobb mint a másik, nagyon szeretném ezeket birtokolni, remélhetőleg lesz olyan, hogy meg tudom őket mutatni e lapokon.

Koncentráljunk ezekből jelen post tárgyára! 1982-ben még TP-5, 1984-ben TP-102 lesz, de mindkét jelöléssel azt tartalmazza, amit a képeken láttok. Az RS2000-es három különféle színű beltérrel, krémszínű, piros, illetve fehér változatban kerülhetett a pakkokba. Ezt leszámítva azonban teljesen egyformák, csomagon kívül nem lehet megmondani, hogy miből származnak. A vontatmányt pedig már ismerhetitek, több különböző, kettes- és hármas csomagból.

A második generációs Escortot a Matchbox szerintem kifejezetten klasszul mintázta meg. Az arányok jók, bár maga a kisautó kifejezetten nagy, 1:55 a méretaránya. A külseje kifejezetten részletes és mindene „fémből van”, nem festékből. Igazából kicsit meglepő, hogy nincs egyszerű, utcai változata, minden verziója valamilyen matricát visel. A beltér már közel sem ennyire részletes. Ugyan az ülések azok, de a műszerfal és a kormány inkább csak jelzésértékű – bár az utóbbi legalább műszerfalba integrált, családi méretű pizza. Igen, #regensemvoltmindenjobb

Az öntvénynek van utóélete, lebutítva bekerült a Super G.T. sorozatba és a magyar kisipar is khmm... „feldolgozta” trafikárúként, de ezek – remélehetőleg már másik történetek lesznek a jövőben. Elfogult vagyok, hiszen gyerekkori kedvencem, de ez egy remek kisautó, ebben a twin packban, ezzel a vontatmánnyal pedig egy kifejezetten klassz játékszer!

A részletek fémből, a dekor matricából. Minden változata ezt a "sémát" követi.

A három lehetséges szín közül ez a krémszínű belsővel készült. Szerintem ez a legelegánsabb és a fehér is igen jól mutat.

Mint látható, az én példányommal játszottak, de szerkezetileg épségben van.

A beltér elnagyolt. #regensemvoltmindenjobb

A vonóhorga is megvan, pedig kapott kiképzést rendesen.

Jobbkormányos. A kormánykerék a műszerfalba integrált pizza, de legalább családi méret!

Az utánfutó és a tartalma viszont makulátlan! A magyarázat annyi, hogy nem egy helyről származnak. Amikor "szembe jött velem" ez a hibátlan tréler, minden kiegészítőjével, lecsaptam rá, és milyen jól tettem!

"Sirály vitorlázó(repülő) klub". Tényleg "sirály", a Matchbox egyik legjobb twin pack vontatmánya ez.

A "búra" és a repülőgép is hibátlan!

Érkezés után, kicsomagolás előtt.

Felszállásra kész!

Mintha egy kicsit eltérő árnyalatú lenne a kettő! Nemde?

A fordulókör óráiási, az RS2000-es feneke és a tréler összeér.

Ez kérem ennyit tud. Azzal együtt kitűnő játékszer!

2025/02/13

Matchbox Autobahn Express V. 5 Pack Volkswagen Transporter Crew Cab

Volt már olyan a Matchbox történetében, amikor egy kisautóra gépelési hibával került egy felirat, olyat is láttunk már japán gyártótól, hogy a tervezőnek gőze sem volt róla, hogy mit írt a művére. Már olyan Matchbox is volt, amin "Germlish" nyelvű felirat került, de ez utóbbi kategóriában ez a doppelkabine Transporter viszi a pálmát!

Az előzményekért típus- és öntvényismertető ügyekben tessenek kedvesek lenni ide kattintani! Nos, miután visszatértetek, folytathatom ezzel a konkrét darabbal a postot!

A dolgok jelenlegi – azaz 2025 január végi – állása szerint az amúgy remek, duplakabinos-platós VW Transporterből ez az utolsó változat. Mint az a címből is kiderült, a 2024-es, Autobahn Express V, ötös pakkból származik. Ezt eredetileg porsche kolléga vásárolta, pusztán a benne található, csak a pakkra jellemző festésű Porsche 911 miatt - amit már láthattatok is e lapokon és ha a megfelelő tag-re kattintotok a címkefelhőben akkor könnyedén meg is találhattok. Én kettőt vettem át a szettből, a többi kisautónak nem tudom mi lett a sorsa, úgyhogy nem ígérhetem, hogy teljes csomag megjelenik majd e lapokon.

A többihez hasonlóan a VW is egyedi festést kapott ehhez a csomaghoz, de hogy a dekor tervezője mire gondolhatott, vagy mit fogyaszthatott, arról elképzelésem sincs! Történt ugyanis, hogy a jármű kettős, angol-német nyelvű festést kapott, ami számomra háááát legalábbis elég fura. Arra gondolhatott a művész, hogy Németországban az autópályán szolgálatot teljesítő „sárga angyal” angol feliratot is kapott a külföldiek kedvéért, hogy nehogy pizzafutárnak nézzék? Végtére ez egy „Autobahn Express Fünf” nevű pakkból származik, úgyhogy ennél jobb ötletem nincs a miértre.

Viszont a feliratokat lehet meg kellett volna mutatni valakinek aki beszél németül, mert szerintem kicsit félrecsúszott ez-az. Olyan mintha a szótárból néztek volna ki szavakat és nem igazán jól sikerült őket párosítani! Ezt leszámítva ez egy egészen jó, részletes festés, de a sületlenség része megöli az összhatást.

A képeknél mutatom, hogy mi a bajom!

Egészen sok festék került az orrára, a szürke műanyagba a króm helyett már beletörődtem. A felirat mindkét nyelven azt jelenti, amit mi "Sárga Angyalnak" hívunk. Bár leglábbis szokatlan, meg tudom magyarázni, hogy mit keres ez ott ezen a két nyelven, de hogy itt miért az angol a hangsúlyosabb, azt már nem.

Nem spóroltak a festéssel, de nekem ez inkább csicsás, mint hiteles.

A nagybetűsök jelentését már az előbb átvettük. "Benzin" szerintem értjük. "Aufladen" feltöltés, berakodás. Ez mi? Lehet, hogy nem kéne köztük elválasztásnak lenni és "Benzin aufladen" akar lenni, mint "benzinfeltöltés"? De hát erre a német nem azt mondja, hogy "tanken", amit mi tankolás formában vettünk át? Fura. "Reifenreparatur" gumijavítás, "Abschleppdiens" autómentés, ezek rendben vannak.

A fentebb linkelt postban már átvettük a platóval kapcsolatos tudnivalókat.

Szépen, fémből vannak a részletek, nem is igazán hiányzik ide plusz festékes kiemelés.

A teljes ötös csomag, NRFB. (Kép: eBay)