2024/11/24

Mások Gyűjteményei: Peti Lemezárugyár Rába kamionja

Kollégám mikor megemlítette, hogy megtalálta gyerekkori Rába teherautóját egyből rávágtam, hogy nekem is volt egy világos fülkés Shell tartályos, de sajnos már nincsen meg. Természetesen melyik más kivitel is lehetett volna neki, mint egy pont ugyanilyen szerelvény!? Kérdezte, hogy behozza-e nekem megmutatni? Kértem, hogy ne tegye, ne fájdítsa jobban a szívemet. Aznap este küldött még pár fényképet róla és másnap be is hozta...

Emlékszem mikor a sajátomat kaptam, pont ez volt kibontva és kitéve a pultra kedvcsinálónak, ahol keresztanyám is dolgozott. Egyik nap mikor betértünk hozzá édesanyámmal egyből kiszúrtam és el is kezdtem vele játszani az üvegpulton. A hátsó fal pedig tele volt a bontatlan dobozokkal a legkülönfélébb változatokban. Azt már nem tudom, hogyan sikerül elérni, de hazajött velünk. Később kisebb emlékeim vannak csak, hogy játszottam vele, le föl szereltem a kiegészítőket a Rábáról és a pótkocsiról is, később valahogy a fülke is lekerül ami aztán el is kallódott. Ebből is látszik, hogy szerettem, mert sokat foglalkoztam vele, még ha nem is voltam ezek szerint túl jó gazdája. Mára már semmi nincs meg belőle, csak az emléke maradt. Még évekkel ezelőtt terveztem, hogy megpróbálom újra beszerezni. Akkor szembesültem vele, hogy elég rendesen felment az áruk, így letettem ez irányú ambíciómmal.

Persze azért örülök, hogy Peti behozta a saját példányát, jó volt újra kézbe venni, és ha már nálam volt le is fotóztam, igaz méretileg kicsit távol áll a blog témájától. Aki esetleg eddig nem fedezte fel, annak ajánlom a Lemezárugyár játékai oldalt, nagyon szépen össze vannak gyűjtve, rengeteg képpel a különféle játékokról. A Camionok sor - a Lemezárugyár hívta őket így - három fülre van bontva, ami konkrétan minket érint, azt ide kattintva közvetlenül is eléritek. A képeket böngészve láthatjátok némelyiken, hogy milyen is lenne teljes pompájában, mik hiányoznak erről a konkrét darabról, de azért kitérek a képeknél azokra is.

Nagyon szép és részletgazdag kivitelezés jellemzi, felnőtt fejjel is fantasztikus játéknak tartom

Innen nézve akár hiánytalannak is láthatnánk - a végén kitérek rájuk -, kivéve persze a tartályt rögzítő műanyagot, az eléggé szembeötlő

Nem szimmetrikus a két oldala, ráadásul itt kicsit nagyobb is a hiány

Az ismert arc, ami lemezből hajtogatva is jól mutat

A pótkocsi hátulja kicsit üres a hiányzó tartó miatt
 
A tartály alján van két lyuk, összesen ezen a két ponton rögzülne csak a pórkocsihoz, amiről még hiányzik a nyeregbe illeszkedő csap, a kitámasztó lábak és a lökhárító előtt oldalanként egy-egy doboz

A légtartályok körül volt még két kis piros doboz. Billenthető a fülke, de motor az nincs alatta, úgy emlékszem nem is volt

2024/11/22

Matchbox Sentron-9 CV2 Porsche 928 GT

Mára egy tiszavirág életű Matchbox termékcsalád lesz a téma, ami nem más, mint a távirányítós autós széria, a Sentron-9. Annyira sokrétű ez a termékvonal, hogy csak ez az egyetlen Porsche 928 GT készült belőle!

Egy gyereknek szerintem még mindig nagy öröm, mikor egy távirányítású autót kap, de ez fokozottan igaz volt a 70-80-as években, legalább is saját bőrömön tapasztaltakból nekem ez jön le. Persze még nagyobb az öröm, ha nem vezetéken keresztül távirányítható, hanem a nélkül! Nos, utóbbi irányt követi a Sentron is, infravörös távirányítót mellékeltek hozzá. A 928-nak itt jön az az erénye, hogy kicsi a teteje, így pedig jó nagy ablakfelületei vannak - megspékelve egy tetőablakkal - elősegítve, hogy minél jobb legyen a vétel.

A Matchboxnál gondoltak egyből a versenyszellemre is, így CV1 és CV2 kivitelek is léteznek, amik egy légtérben egyszerre használhatók. Mi tagadás, ez kétségkívül jó ötlet volt, hiszen a mai rádió vezéreltek korában is figyelni kell a különböző frekvenciákra. A két kivitel két különböző színben jelent meg, ezáltal egyből látszik, hogy mehet velük egyszerre vagy nem a játék. Az igazat megvallva, a piros és a sárga verzió igazán fehér holló gyakoriságú, eme post írásakor rákeresve láttam először piros példányt az eBayen, sárgát meg még úgy sem. Kétségkívül az arany és az ezüst páros gyakoribb azoknál, valószínűleg ezek a későbbiek. Az enyémnek például a kormányműve eltér attól, ami a dobozképen látható. Nem tudom, hogy így módosítva milyen, mert sajnos az enyém nem igazán használható rendeltetés szerűen. Előre-hátra kiválóan működik, de balra nem lehet kormányozni és jobbra is csak egyszer, utána úgy marad. 

Elektronikában jártasabb kollégámmal pucolgattuk, méricskéltük amennyire tudtuk, úgy minden jónak tűnt (tipp, halogén asztali lámpa fényénél ne tesztelj infravörösen vezérelt eszközt, mert erősen bezavarhat). Ennél nagyobb energiát viszont nem szándékoztam beletenni, úgy sem tervezek vele játszani, megelégszem a szobor funkciójával is.

De akkor milyen is lehet vele játszani? Finoman fogalmazva a leírt működési mechanizmus szinte csak elméleti síkon van jelen, legalább is nekem az jön le, miután a Powertrackshak blogon elolvastam a "A vég kezdete!" című gyerekkori élménybeszámolót róla. Tegyétek meg ti is, érdemes!

Az autó dobozát és a használati útmutatóját scanneltem és megtaláljátok a fényképek után. A használati elég részletes és jól érthető, itt is igazi, hogy „Egy kép többet mond ezer szónál”.

Ránézésre minden adott, hogy birtoklási vágyat ébresszen a gyerekekben

A tetőablak szinte kötelező kellék, hogy nagyobb legyen az infravörös érzékelő vételi szöge

Ha szigorúan nézzük, akkor az arany színű is piros, ugyanis a festék alatt olyan színű a műanyag. Az anyagában színezett távirányítós autó szerencsésebb is, főleg ha gyakran találkozik a bútorokkal.

Olyan oldalról, mint ha farnehéz lenne

A Porsche felirat sem maradt le hátuljáról

Így néz ki a távirányítója

Akár egy TV távirányító is lehetne

Kell bele elem bőven, jó kis tömegnövelő

Made in England

Ekkora a méretkülönbség az 1-75-höz képest

A teljes pakk

Papírból ezek voltak az autó mellett

A doboza hungarocell

A dobozra kerül egy papír burkolat, aminek a belsejébe is került egy kis hungarocell

A csomagolása felülnézetből

A két rövid oldala azonos

Az egyik hosszú oldala a CV1 és CV2 modellek egyidejű használhatóságát mutatja

Meglepő módon a belsejéről is van kép a túloldalon, persze az enyém több ponton is más

Ez pedig a használati utasítás, a továbbiakban kommentár nélkül







2024/11/20

Mások gyűjteménye: Peti Matchbox Tanzara-ja / Midnight Magic-je

Kollégám gyűjteménye szépen elhalmoz minket érdekességekkel, lassan külön tag-et lehetne adni a bemutatott kisautóinak. Az MB-53-as Tanzara szerepelt itt Joe bemutató írásában, ahol megemlítette, hogy Bulgáriában is készült ebből a Matchbox modellből pár változat.

Hogy mennyi, szerintem azt még az sem tudja aki gyártotta őket, igazából ez az egyik főbb jellemzőjük az ott készül Matchbox-oknak. Többször volt már szó az ott készült kisautókról. Petié is onnan való és egész jó állapotban meg is maradt, ezért ezt is elkértem tőle egy alaposabb körbefotózáshoz.

Ami a képeken nem látszik az az érzés, hogy ha nem tudom, simán elhinném, hogy nem keleti verzió, hanem az anyacég fő gyárában készült volna, minőségileg teljesen rendben van, de például a motorháztetőt kinyitva már látszik egy kis turpisság: nem külön lett festve a karosszéria és a motorháztető, így csak a réseken jutott be festék a motortérbe. A metálkék szín nekem tetszetős, a színezetlen ablakon keresztül jól látszik a beltér, ami a motor miatt lett ilyen "színű". Szerintem még szebb is, mint a premier verzió.

Érdekesség, hogy a Tanzara utolsó verziójának a szerszámait adhatták át a bolgároknak, mert az alvázon a Midnight Magic név olvasható, ami - ahogy arról Joe említést tett a fentebb már linkelt postban - az amerikai változata és egyben hattyúdala volt az öntvénynek.

Jó ez a kék szín

A színezetlen ablak előnye, hogy jól láthatóvá válik a kisautó utastere

Egy közeli a V8-ról
Részletgazdagsága itt is megmaradt

A motortere nem lett telibe fújva

Made in Bulgaria