2025/07/19

Matchbox G-4 Team Matchbox Superfast Champions Set 1973 Formula 1 Racing Car

Nem vagyok különösebben nagy Forma 1 és így versenyautó fanatikus sem, de ami szép az bizony szép! Olyan 52 éves Matchboxot láthattok a mai postban, ami bármennyit letagadhatna a korából.

Azt mondják rá, hogy Ferrari

A Formula 1 (race car, vagy racing car) 1971-ben debütál az 1-75 sorozatban. Nem bajmolódtak a licenceléssel – bár mondjuk ez a név is bőségesen licencköteles lenne a mai világban, akkoriban lehet, hogy még belefért – ezért lett a neve az, ami.

A hozzáértők azt állítják, hogy ez igazából egy 1970-es Ferrari 312B, vagy legalábbis arra hasonlít leginkább a kortárs versenygépek közül. Erről – a legnagyobb meglepetésemre – igen részletes szócikket jegyez magyarul a Wikipédia, úgyhogy a részletekért kattintsatok – így meg tudjátok ítélni magatok is, hogy mi a helyzet hasonlóság ügyben.

Ferrari 312B (Fotó: Times Of Malta.com)

Ritka

Tehát az 1971-es MB-34-nél tartottunk. Metál-rózsaszínnek nevezi a kisautózás tudománya a színt amit 1973-ig visel, de én inkább mályvának gondolom. 16-os rajtszámot és két vékony fekete közt sárga színű dekorcsíkot visel matricából. Egyforma, a képen láthatónál keskenyebb kereket visel.

Ugyanezzel a színsémával létezik az oldalán Wynn's matricákat viselő verzió is, amiről mindössze annyit sikerült kiderítenem, hogy brit promóciós modellek és igen ritkák.

1974-ben aztán citromsárgára vált, de nem szándékos árnyalateltérések bőven akadnak – a legdurvább amit láttam inkább hatott krémszinűnek. A kerekek változatlanok maradnak, de előfordul a fentebb már említett és olyan matricával is, amit az én példányomon láthattok. 1975-ben még megtaláljuk az 1-75 sorban, de ezzel véget is ér az öntvény pályafutása.

Amit ebben a postban láthattok, egy ritkább változat. Ilyen narancssárgában csak és kizárólag az 1973-ban debütáló, G-4 Team Matchbox Superfast Champions Set-ben fordul elő, amit citáltam már e lapokon a TP-09 Field Car és MB-24 Team Matchbox twinpack kapcsán, illetve egész pontosan abból is a versenyautó apropóján. Megjegyzem az is egy kacifántos történet, érdemes visszakattintanotok rá, ha másért nem azért, mert a háttérben „ők” statisztálnak a fotókon. A narancssárga versenygépen előfordulhat még ugyanolyan matrica is mint az 1971-es premiermodellen. A kerekeken változtatnak, szélesebb, de felemás papucsokat kap. A hátsók – mint a mellékelt ábra mutatja – nagyobb átmérőjűek is és ezzel már jobban belelátom én is a Ferrari 312B-t.


G-4 Team Matchbox Superfast Champions Set, 1973-ból. A versenyautó szállító teherjárművet nagyon szeretném belőle! A fotó a Vectis Auctions oldaláról származik. Ez a konkrét szett 2021-ben került kalapács alá és 120 - 150 angol font körüli összeget - mai árfolyamon kb. 57 000 - 71 000 forint - vártak érte.

Ugyanehhez a szetthez készült egy negyedik színváltozat is, ami értelemszerűen pont ennyire ritka, mint a narancssárga: a metál-világoskék. Ez megegyezik a narancssárgával, de 15-ös rajtszámot kap és felcserélik a nyíl és az azt körülölelő keret színét – ha ez kék-sárga, akkor az sárga-kék - lásd a fenti fotón.

Az öntvényből kétféle verzió létezik, amelyek bármelyik színverzión felbukkanhatnak. Sajnos megmutatni nem tudom az eltéréseket, de igyekszem a képeknél elmagyarázni a lehetséges eltéréseket.

Az öntvénynek annyi utóélete van, hogy a brazil Roly Toys – esett már e lapokon szó róluk – vásárolt MB-34 alkatrészeket és azokból változatos színekben és dekorral dobott piacra Brazíliában saját modelleket.

Nem vagyok valami nagy Formula 1 és ezzel versenyautó rajongó, de ami szép, az szép!

Ti belelátjátok a Ferrari 312B-t? Mondjuk a hengerek száma az stimmel.

Az öntvénynek van olyan változata, amelyikről hiányzik az az oldalsó szárny, ami a pilóta vállával egy vonalban kezdődik és motorblokk altt fut.

A hátul nagyobb kerekes változatokba - csak a G4-szettben vannak ilyenek - már én is jobban belelátom a Ferrarit.

A szárnytól lefelé futó két, narancssárga, oszlopos, tartószerű valami a másik öntvényverzión egészen a felfüggesztésig leér, nincs köztük rés.

Az 1-75 sorozatú verziókhoz képest szélesebb papucsokat kapott, ami határozottan jól áll neki!


Nem tudom eldönteni, hogy az első-hátsó kerekek eltérő mintájú "keréktárcsája" tetszik-e.

Most hogy e postot készítem elő publikálásra, megkívántam az 1-75 verzióit is!

2025/07/15

Változatok egy témára: Hot Wheels Upfront 924 és Larami Porsche 924 Turbo

Már nem tudom, hogy hol bukkantam Larry Wood Upfront 924 álnéven futó Porsche 924-es Hot Wheels modelljének a hongkongi másolatára, de egyből tettem érte, hogy az enyém legyen!

Egyértelmű a hasonlóság, még a színvilága is ugyanaz, azonban a gyártó nem volt rest nevén nevezni a gyermekét. No nem az alján, hanem a dekorációba integrálva tette ezt. A gyártója pedig nem más, mint a Larami nevű, egykori játékgyártó cég. Bevallom én is csak most hallottam róluk először, pedig 1959 és 2002 között működött ez a Philadelphiában alapított vállalat. Röviden: róluk annyit érdemes tudni, hogy főleg olcsó kategóriás, gyenge minőségű kisautókat árultak, majd később a vízipisztolyokra specializálódtak. Később a Hasbro felvásárolta és az eredeti cég megszüntetése után ezek a Nerf család részévé váltak.

Mielőtt a képek következnének, ejtsünk szót arról is, ami azokon nem látszik! Kézbevéve egyből érződik, hogy nem sok anyag van benne, illetve gyenge pontja a kerekei. Nem tudom, hogy új korában milyen lehetett, de mostanra elég nehezen, vagy inkább sehogyan sem gurul. 

Balra a Hot Wheels, jobbra a (jobbára) ismeretlen gyártó 924-es modellje

Sikerült egy az egyben lemásolni az Upfrontot, még a kerekek formáját is igyekeztek lekövetni

A leginkább látható különbség az, hogy az élek sokkal - már-már túlságosan is - hangsúlyosabbak a hongkongi kisautón

Erősen túlzó a lámpák mélysége, viszont az alvázból kialakított rendszámtábla inkább európaibb benyomást kelt, mint az eredetin

A Hot Wheels esetében a sötét ablakok miatt nehezen kivehető, de azért látszik, hogy van beltere. Ez már nem mondható el a másikról, ugyanis az teljes egészében hiányzik belőle. Ennek okán a hátsó ablak kapott két hengeres támaszt.

Fém helyett "természetesen" műanyag alvázat kapott a másolat, ahol azonban történt némi fejlesztés is. A feliratokat értelemszerűen nem akarta átemelni, helyette viszont dicséretes módon megjelenítette a kardántengelyt és a kipufogót is elvezette a motorig. Sajnos hibázott is egyet, mert tévesen beduplázta az utóbbit és a benzintankba is bekötött egyet - vagy elég vastagra sikerült a benzinvezeték és a szűrő.

Nem teljesen ugyanez, mert ahogyan látjátok itt ceruzahegyezővé lett alakítva. Így viszont ultramenő lehetett akkoriban. (forrás: ebay.com)

2025/07/12

Siku 1627 Volvo FH16 Ariculated Truck with trailer

Tavaly januári postunkban már említettem ezt a szerelvényt, azzal a felütéssel, hogy nem valószínű, hogy lesz nekem ilyen, meg az állatkert motívum nem is tetszik annyira. Tanulság: „Soha ne mondd, hogy soha!”

Az előbb linkelt bejegyzésben igazából elmondtam mindent, amit róla tudni érdemes. Az újdonság – már persze azon túl, hogy most már birtoklok is egy ilyet – a dobozos félpótkocsi. Játékszerként tekintve rá jópofa az állatkerti téma, felnőtt gyűjtőként jobban örülnék valami való világ dekornak. A minőség változatlanul remek, valami olyasmi mint az első sorozatú Matchbox Convoyok, csak lényegesen nagyobb, 1:87 a méretaránya.

Azt gondolom, hogy ilyesminek kéne lennie 2025-ben minden neves gyártó kamionjainak mind részletességet, mind fémtartalmat tekintve!

2018-ban debütált. Ér már a #regenmindenjobbvolt?

Az 1:87 méretarány átka: Lehetne még bőven tenni rá festékből ezt-azt, mert így eléggé kopasz.

A beltér műanyag és a kerekek.

Nagyon masszív.

A világítótestekre nagyon kéne festék, mert a fekete eltünteti a részleteket.

Azt hiszem a nyergesvontató több generációt is képes lenne kiszolgálni, annyira egyben van.

"Isten hozott az állatkertben!" Lehet, hogy ez kritika és a közlekedési kultúra romlásáról szól? A pótkeréktartó üres és műanyagból van.

A félpót alváza fém, még az oldalsó aláfutás gátlók is. A kitámasztó láb műanyag és nem fix, le lehet nyitni, vissza lehet hajtani.

Na, ennyi festék hiányzik a nyergesvontató hátuljáról. A fentebb már linkelt rönkszállító pótkocsija is erre az alvázra épül, de nagyon ügyesen leplezi.

Az obligát: "nem adnak hozzá aranyrudat" fotó. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy az ilyen apróságoktól lesz jó játékszer valami, hogy például ha már teherautó, tudjon vele a gyermek szállítani amit akar!

NRFB.