2024/05/19

Grip Zechin 30 Isuzu Tractor Shell Tanker Trailer

Beleestem abba a hibába, hogy nagyon a dolgozószobai vitrinek megtöltésén dolgoztam. Azokba pedig olyasmiket szánok, amik a legkedvesebbek a szívemnek, ami meg a blogtartalom változatosságának rovására ment. Ezt ellensúlyozandó valami abszolút egzotikusat mutatok, mind az eredeti jármű, mind a kisautó és annak gyártója szempontjából!

Isuzu New Power
Nem tudjátok elképzelni mennyi kutatómunka van csak ebben az alcímben! A rossz hírem az, hogy sokkal többet nem is sikerült kiderítenem arról, hogy milyen jármű a mai post tárgya! Nos, ami biztos: A hetvenes években, egészen 1983-ig készült az Isuzu, New Power nevű sorozata, ami a kiviteltől és a felhasználás módjától függően készülhetett V8-as, V10-es és V12-es motorokkal is. Nyilvánvalóan japánban voltak ezek népszerűek, illetve a „környező”, balra tarts közlekedésű országokban, úgyis mint Ausztrália és Új Zéland. Utóbbi helyeken valószínűleg Bedford logóval is forgalmazták a sorozatot, vagy annak egyes változatait.

Ezt a három képet az Új Zélandi, Wilson Bulk Transport nevű cégnél leltem a weboldaluk cégtörténeti szekciójában. Gyanúsan ilyen a Grip Zechin Isuzu nyergesvontató is - mínusz egy tengely.

Japánból szeretettel

Ez a konkrét darab úgy került hozzám, hogy egy időben az Andrew0708, porsche és Tommi tagokból álló bűnszövetkezet – úgy is ismertek mint barátaim és jelenlegi illetve korábbi szerzőtársaim – minden börzén találtak nekem valamit ami olcsó volt és Convoy közeli. Volt hogy nem is szóltak, csak elejtették a zsákmányt, mert jelképes áron volt. Ez is ilyen jelképes áron volt.

De hogy mi is ez? No, a következő pár mondatban is iszonyatos kutatómunka van! A japán Eidai Corporation 1975 körül jelent meg a piacon a Grip Zeichin modellekkel. Ezek kevés kivétellel haszongépjárművek voltak, Isuzu, Mitsubishi teherautók – előbbiből létrás tűzoltószer is –, Caterpillar, Nakamicihi földmunkagépek, Nissan Caravan furgonok – ebből a mentőautó és a rendőrségi „baleseti kivizsgáló jármű” nagyon mutatós –, Fuso teherautók. 1980-ban újra kiadták ezeket talán már World Zechin név alatt, de 1981-ban ezek is eltűntek a piacról. Néhány modelljük Tomicaként is napvilágot látott – semmi információm sincs arról, hogy ez hogyan történt – illetve a négytengelyes KATO darujuk mint Diapet – szintén zéró háttérinfóval rendelkezem az ügyben. A modellek az 1:60 – 1:100 körüli méretarányban készültek.

Ez az Isuzu szerelvény 1:100-hoz méretarányú, tehát igencsak Convoy közeli, nem véletlenül akadt meg rajta a fentebb már megnevezett urak szeme. Nagyon jó minőségű, zömében fémből készült. Ha nem ilyen állapotban lenne, nem is pár száz forintot kértek volna érte. Köszönöm szépen Srácok, így utólag is!

Nagyon masszív, a fém alkatrészek dominálnak.

Annyi biztos, hogy Isuzu a nyergesvontató és amit vontat, az egy Shell félpótkocsi.

Ahhoz képest, hogy börzés turkáló dobozból való, nincs is olyan borzasztóan lepusztítva.

Az is biztos, hogy Shell logós a tartályos félpót!

Ha jól emlékszem, a fellelésének a körülményeire, akkor a traktor és a félpót más-más dobozban volt. Vagy legalábbis ugyanannak az alján és tetején.


Részletgazdag és jellemzően fémből van.

Sokkal masszívabb, mint a Matchbox Convoyok, ami azon műanyag alkatrész, az itt fémből készült.


Az alváz nem szimmetrikus - mint a mellékelt ábra mutatja. A dupla kerekek - a félpóton is - két szimplából vannak, nem egyetlen alkatrész.

Talán a hátsó lámpák konzoljait sikerült egy kicsit meghajtani az előző tulajdonosnak. Dolgozhatott vele egy darabig!

A félpót váza fém, a kitámasztó lábak is, amik nem behajthatóak.

Ilyen ablakos dobozokban árulták őket. A kupac tetején pont jelen post tárgya látható - az ablak felfelé van fordítva, cserébe látszik, hogy milyen klassz grafika volt a dobozon. (Kép: Vectis Auctions)

2024/05/18

Videó: Matchbox Go Action Flip 'N Burn Sedan and Fast-Savin' Ambulance

Porsche kolléga trófeája ez a kitűnő "kicsomagolós" videó egy olyan Matchbox sorozatról, amiről - mint a videó készítője - mi sem hallottunk még korábban. A többesszám ez esetben nem kettőnk duóját jelenti, hanem Andrew0807-el kiegészített triónkat. A készítő - nagyon tiszteletre méltóan - lenyeli a méregpirulát és felbontja a 25 éve bontatlan csomagolást, mert fúrja az oldalát, hogy hogyan is működnek. Minden olyan kérdést érint, amit én is feltennék, szerintem akkor is élvezni fogjátok ha történetesen egy kukkot sem értetek belőle.

2024/05/17

Movie Cars: Hot Wheels Back to the Future Time Machine 2022 Hover Mode

A közelmúltban írtam a Vissza a Jövőbe filmek, DMC 12 alapú időgépének 2022-es Hot Wheels kiadásáról. Egészen pontosan az egyik 2022-es kiadásáról, mert ugyanabban az évben egy másik bőrt is lenyúztak a témáról. Amit ebben a postban láthattok „a másik bőr”. Ugyanennek a fikciós járműnek a lebegő – magyar fordításban repülő – verziója.

Elkötelezett rajongóként egyáltalán nem bánom az ilyen típusú verziók piacra dobását, sőt pont ellenkezőleg, örülök neki. Ha lekattintottátok a fentebb linkelt postot, akkor láthattátok, hogy kiszúrtam egy kisebb bakit az öntvényen. Kézenfekvő lenne azt gondolni, hogy így „olcsósítottak” a két verzió előállításán, „egy festés mind felett”. Nem is tévedhetnénk nagyobbat! A két kivitel műanyag alsó része – nyilván pongyolán, de alvázként szoktuk emlegetni ezt az alsó részt – merőben különbözik. Ez nem túl meglepő, a repülő változatnak nyilván nincs klasszikus értelemben vett kereke, hanem a hasából lóg ki négy, apró kerék, hasonlóan James Bond tengeralattjáró Espritjéhez. Viszont az, hogy a fém „karosszéria” rész nem csereszabatos, hanem erősen módosított alkatrész – bár nyilván egy tőről fakadnak –, költséghatékonysági szempontból nagyon meglepő. Tehát egyszerű bakiról beszélhetünk vonalkód rendszám ügyekben, nincs szándékosság a dologban.

Kézenfekvő volt összehasonlítani őket, mutatom a részleteket a képeknél!

DMC, de nem a RUN.

Repülő üzemmód. Ugyanúgy festették meg, ugyanolyan színekkel, mint a fentebb linkelt tesóját ugyanebből az évből.

Az a krumpli a reaktor tetején Mr. Fusion akar lenni. Helyes, úgy mint a vonalkód rendszám.

A két oldal amúgy szimmetrikus.

Nagyon eltér a két változat "alváz" és "karosszéria" része is. Nézzétek csak mi van fémből és műanyagból!

A repülő üzemmódban lévő konfiguráció helyesen Mr. Fusionnal - élesség a megfelelő helyen.

A vonalkódos rendszámhoz helytelenül Mr. Fusion nélkül. A magyarázat egyszerűnek tűnik: Nincs hagyományos kerekes verzióból öntvényük Mr. Fusion-nel? (Az élesség megint jó helyen! Ha lassan is de tanulok fotografálni.)

Nagyon jól látszik az eltérés a két öntvény közt. Mr. Fusion egy túlméretes burgonya lett, de legalább van!

NRFB

2024/05/15

Matchbox Graffic Traffic Ford Transit

Drága sorstársaim a vanitiszben! Ma fertőzésünk egyik ikonikus kórokozóját, az agyonhasznált, koros, fehér furgon egyik emblematikus megtestesítőjét láthatjátok, az öreg Ford Transitot!

Persze amikor a Matchbox megmintázta, sem agyonhasznált, sem koros nem volt, ezt már a tulajdonosai tették hozzá. A típusismertetőre nem vesztegetnék karaktereket, egyrészt már többé-kevésbé megtettem a múltban, másrészt a harmadik generációs Transit mindmáig az utcakép része.

Ami ezt a példányt ritkává teszi, hogy egészen biztosan az 1991-es Graffic Traffic szériából való! Az a konstelláció, hogy balkormányos, rajta van mindenhol a Transit logó és borostyánszínűek az ablakai, kizárja azt, hogy lekopott festésű, más fehér alapszínű kivitelből lett „lefehérítve”. Graffic Trafficot nehéz szép állapotban találni, hiszen ugye eleve arra lettek kitalálva, hogy a gyerekek filctollal essenek neki. Ez elkerülte a kipingálást – vagy sikerült róla eltüntetni idővel – de azt nem, hogy játszanak vele. Sajnos azt sem, hogy csúnyán besárguljon az alváza – Ultra Ibolya én így nem szeretlek!

Transit rendszám elől és balkormányos. Az első két jel.

Az alváz csúnyán besárgult már, az UV számlájára írom, mintsem az anyagminőségére.

Tolóajó a bal oldalon.

A 8-dot kerekek a Matchbox történetének egyik legjobban sikerültjei, mindennek jól állnak!

Transit logók hátul, a harmadik jel!

Narancssárga ablakok. Az utolsó jel arra, hogy ez Graffic Traffic és nem egy lekopott dekoros más.

Tolóajtó a jobb oldalon is. Létező de feláras és ritka extra.

Az ütött-kopottság már a tulajdonosai révén került rá, de én ígérem nem pusztítom majd tovább! A vízvezetékszerelő srác sem megy többet a közelébe az fix!

2024/05/13

Matchbox 2023 MBX City Drivers II 5-pack – 1984 Chevy Caprice Classic – 70th Anniversary Special Edition

Egyáltalán nincs példa nélkül, hogy több kisautó gyártó is megmintáz népszerű autókat. VW Bogár, vagy a Mini számtalan gyártótól létezik. Annak azonban számomra még mindig van sportértéke ha kevésbé népszerű modellek jelennek meg többféle értelmezésben. A GMC Wrecker abszolút ilyen kakukktojás. Végre a Chevy Caprice is bekerült ebbe az elit klubba!

A félig elszopogatott savanyúcukor

Van aki szappan-, vagy szappantartó alakú Caprice-ként emlegeti, én mint az alcímben írva vagyon. Aki látott a kilencvenes években játszódó vagy akkor készült amerikai krimit vagy akciófilmet, az biztosan látott negyedik generációs Caprice-t is mint rendőrautót, jó eséllyel mint taxit is. Nyilván nem annyira ismert mint egy Bogár, amit az is megismer akinek a világon semmi érdeklődést sem tanúsít az autók iránt, de azt gondolom hogy úgy általánosságban a forma megvan mindenkinek világszerte, aki fogyaszt audiovizuális amerikai popkultúrát.

Én annyira kedvelem, hogy már akkor beszereztem a Maisto értelmezést – itt elkövettem némi típusismertetést is –, amikor még erősen tartott a Matchbox csőlátásom. Már csak azért is, mert nagyon Matchbox stílusú kerekei voltak és támogatták a fényhíd ipart. (Megint meg kell jegyeznem: Az ilyen méretű játákautóknak az eltúlzott méretű megkülönböztető jelzések állnak jól, az arányosak kicsinek hatnak. Legalábbis szerintem.) Aztán nem is olyan rég került a terítékre a Welly értelmezés – ebben a postban katalógust is láthattok az eredetiről –, amiről tudományos alapossággal elvégzett, összehasonlító vizsgálat után mertem csak kijelenteni, hogy nincs köze a Maistohoz az öntvénynek. Aztán jött a Matchbox!

Jó, de mit adott nekünk a Matchbox?
A Matchbox 2020-ban pótolta a hiányt is mutatta be az első Caprice értelmezését az 1-100 sorban. Azonnal őrülten magasra rakta magának – na, meg mindenki másnak is – a mércét mert autentikus NYPD (New York Police Dept) festést kapott. Abból is az aktuális, fehér alapon világoskék csíkosat, amit nagyon régóta használnak már. Annyira rég óta, hogy stimmel ezen a Caprice-en is. Ugyanebben az évben lett egy ötös multipakk exkluzív festés is, amit aztán 2021-ben is használtak, akkor már egy 9-es csomagban. Nem szép, valószínűtlen is, hogy egy tengeri nemzeti park (Marine Park) full size csatahajót használjon bármilyen 4x4-es járművel szemben.

2021-ben megint sikerült nagyot dobni, az 1-100 sorban az RCMP (Royal Canadian Mounted Police – Kanadai Királyi Lovasrendőrség) színeiben jelent meg. A motívum itt is autentikus és a típusválasztás is. Ebben az évben is lett egy multipakk exkluzív, biztonsági cég járőrszolgálat változat. Nem rossz, de semmi extra.

2022-ben az 1-100 sorba újabb biztonsági szolgálatos festéssel kerül. Emlékszem legalább kétszer hagytam ott üzletben, míg végül vettem belőle, mert olyan jó közepes a motívum. Ebben az évben egy fekete-fehér rendőrségi festéssel lesz 9 pack exkluzív. Annyira nem jó, hogy csak azért megvettem volna a csomagot, de nem is kerültem döntési helyzetbe, nem láttam ilyet itthon boltban.

Ezzel megérkeztünk jelen post tárgyához, 2023-ba. Ebben az évben csak ebben az általam már sokszor méltatott csomagban szerepel. Az egységes motívumot már méltattam, szerintem a Caprice-en is jól mutat. A festés minősége azonban gyalázatos! Megint sérült, ütött-kopott a vadonatúj kisautó! Nem várják meg, hogy megszáradjon a festék, mielőtt becsomagolják? Ennyire gyatra a festés minősége, hogy a szállítás közben tönkreteszi a csomagolás ahol hozzáér? Nem tudom, a képeknél fogjátok látni, hogy mire gondolok. Az öntvénnyel azonban teljesen elégedett vagyok. Az arányai jók, egy játékautón elvárható részletei is megvannak. Szerencsére van fényhíd is, amit ugyan „olcsóba'” a szélvédő anyagából készítettek el, de legalább van. Az ilyen lapos, kis légellenállású, színezetlen „burájú”, gyanítom LED alapú fényhidak nem jellemzőek erre az autóra, ahhoz túl öreg – bár láttam képet ilyennel szerelt eredetiről, de az kakukktojás, a közelmúltig használatban volt egy kisvárosban. Azok a stílusúak valók rá, amik a Maistón vannak – bár az meg ugye pont túl nagy.

Nagyon remélem, hogy használják még majd az öntvényt, bár ennek mikor e sorokat írom 2024-ben nincs jele. Bőven van még benne lehetőség! Például a régebbi, ezen a típuson szintén autentikus, világoskék alapon fehér NYPD festést én nagyon igényelném. Jelzem a Maistonak van (volt?) olyan és piszok jó!

A jó hírem az, hogy a fentebb citált verziók közül azok, amik tetszenek megvannak, úgyhogy idővel felbukkannak majd e lapokon, csak most úgy jött ki a lépés, hogy a mindeddig legutolsó változattal kezdtem a sort.

Summázás? Klassz ez, de – az én példányom legalábbis – sajnos gyalázatos festési minőségű. Ezzel a posttal a végére is értünk a 2023-as MBX City Drivers II 5-pack bemutatásának. A bejegyzés végén – na jó, itt is – megtaláljátok a címkefelhőben a rá mutató tag-et, ha kíváncsiak vagytok a többi modell részleteire.

"Hello chroming, my old friend!"

Ha nem is igazán pontos és a szélvédő anyagából van, de legalább van fényhíd!

A motívum tetszik, a kivitelezés minősége azonban nagyon nem! A vadonatúj kisautó ütött-kopott. Hozzáér a csomagoláshoz, az viseli meg ennyire?

A beltér szép részletes! A kormány sem csak egy pizza, ott vannak a rendőrségi munkához szükséges akszesszoárok, de pont úgy és annyi, hogy akár taxi belsőnek is elmennének. Van igényem további rendőrségi, bérkocsi és civil változatokra!

Ide fért volna még el festék, de örüljünk a krómnak!

Ez az oldala viszont tökéletes!

NRFB Matchbox 2023 MBX City Drivers II 5-pack - 70th Anniversary Special Edition (porsche képe a GMC Wreckerről szóló postból)

2024/05/12

A legális és illegális kisautógyártás Magyarországon a 2000-es években: Antal és Társa Bt. Super Kamion


15 év (!) után újabb résszel bővül a hazai legális és illegális kisautógyártásról szóló sorozatunk – melynek első részét itt találjátok meg. Az ok, hogy olyan termék bukkant fel az egyik hazai internetes piactéren, amit még nem láttunk, olyan időszakból való, ami egészen meglepő és feltehetően több Matchbox SuperKings sorozatból származó kamion is a közelben volt, amikor tervezték őket.

Breki barátunk – akinek sok más mellett a Volvo FH16 Biltema szerelvény beszerzését is köszönhetem – lelt két, nagyon érdekes aukciót a Vaterán! Elhelyezem ide ezek linkjét, bár az aukciók lejárta után, idővel törlődni fognak: 3369398315 és 3369398258.

Azt gondoltam, hogy az 1980-as években, az 1990-es évek elején készült összes olyan hazai trafikáru kisautót ismerem, amihez az „ihletet” neves gyártók termékei adták. A Super Kamionok azonban nekem és mint hamar kiderült a gyűjtőtársaimnak is teljesen újak voltak.

Ezek tervezésénél úgy tűnik, hogy a – többek közt – a Matchbox SuperKings K-31-es szerelvényben is szereplő, Peterbilt 379-es nyergesvontató volt a múzsa. A „Kis dobozos” félpótkocsija is hasonlít erre a szerelvényben szereplőre. A „Repülőt szállító” változat a Matchbox SuperKings K-112/K-134/EM-11 Peterbilt Fire Spotter Plane Transporter félpótkocsijával és annak szállítmányával a DeHavilland Beaver-rel mutat rokon vonásokat. Olyannyira, hogy a Beaver pont úgy szerelhető szét, mint a Matchboxé. A „Hajót szállító” és a „Tartályos Shell” verziók vontatmányai és rakománya nem mutat hasonlóságot más Matchboxokkal.

Ami nagyon érdekessé teszi őket, az az, hogy mikorról származnak. A csomagoláson e-mail cím és URL is található, ami egybecseng azzal, ami az eladó is említ a leírásban: „A kamionok gyártása a 2000-es évek elején leállt, a cég megszűnt.” Próbáltam az URL „who is” rekordja alapján kutakodni, de a legnagyobb adatbázisokban sincs már benne, annyira régen lejárt a regisztrációja, hogy mindenhonnan törlődött. A nyilvános cégadatbázisokkal is így jártam, nincs már nyoma a betéti társaságnak. A Kéz segítségével – akiről egyesek azt mondják, hogy fél a kacsáktól és Spanyolországban kerékpár-versenyt neveztek el róla – elértem az Enternet egyik alapítóját (!) és közösen azt okoskodtuk ki, hogy a 2000-es évek elejéről lehet. Félreértés ne essék, egyetlen dolog érdekelt, hogy mikorra datálhatóak ezek a játékkamionok. Minden jel arra mutat, hogy a leírásban szereplő adat helytálló.

A sorozat előző része: A nagy hazai kerékkatalógus







Super Kamion - "Repülőt szállító" (Képek: Simonartz Vatera.hu)










Super Kamion - "Hajót szállító" (Képek: Simonartz Vatera.hu)