2022/07/31

2022 Matchbox Convoys 5/8 Tesla Semi and Pipe Trailer - MB-46 Load Lifter

Nos, erre nem számítottam! Nem sokkal azután, hogy telesírtam egy postot azzal, hogy semmi esélyem újabb, 2022-es Matchboxok beszerzésére és amúgy sem fáj a dolog, mert ergyák, mi esik be? Úgy van, egy újabb 2022-es Convoy! Hozzá egy olyan vontatóval, ami nagyon izgalmas.

Ígéret
Elon Musk 2017-ben egy sajtóeseményen mutatta be a teljesen elektromos, 800 kilométer hatósugarú, forradalmi Tesla nyergesvontató két prototípusát. Hogy mi történt azóta? Ígéretek. Az eredetileg 2020-ra datált gyártás nem akaródzik beindulni, egyre későbbi dátumokra ígérik a gyártást – mikor e sorokat írom, 2023-ra.


A 2017-es esemény videója.

Annyira keveset lehet tudni a Tesla Semi-ról (ejts: szemáj, ami a semi truck-ból jön.), hogy a Wikipédia szócikke még a két megjelent Matchbox Convoy verziót is megemlíti, szerintem leginkább kínjában.

A helyzet az, hogy nagyon szkeptikus vagyok a Semi-al kapcsolatban. Nem is annyira az elektromos mivolta okán – bár erről is lehetne filozofálni –, hanem a tervezőasztalon nagyon jól mutató, de a mindennapos használat kapcsán erősen megkérdőjelezhető tulajdonságai miatt. A második és harmadik tengelyen lévő kerekeket a prototípuson áramvonal elemekkel leburkolták. Ez bizonyosan nagyon jót tesz a CV-értéknek, de sok sikert kívánok egy felkent, fagyott trutyis kerékcseréhez! (Az utakon fel-felbukkanó prototípusokon nincs ilyen.)

Tesla Semi. Áramvonalidomokkal leburkolt hátsó kerekek. Remek lehet rajta kereket cserélni egy jó kis téli ráfagyott trutyival! Az azóta a forgalomban felbukkanó prototípusokon nem volt rajta ez a részlet. (Kép: Tesla sajtófotó)

A vezető ülését középre helyezték. Ez a kilátás és így a biztonság szempontjából remek – főleg a valóban sokat kitakaró visszapillantó tükrök helyett, hátrafelé néző kamerákkal –, csak éppen az összes fizetőkapu, logisztikai központ ki-és bejárat, meg hasonló dolog úgy lett megtervezve, hogy a sofőr a vezetőülésben ülve, az ablakon kinyúlva tudjon fizetni, papírokat átadni és átvenni, érintőképernyős terminált használni, vagy akár csak megszólítani a portást. A Tesla Semi-n a vezető középen ül, tehát ki kell kászálódnia a székéből ezek használatához. Igen ám, csak a Seminek nincs leengedhető oldalablaka! A prototípuson még oldalra nyíló tolóajtók voltak – mint egy kisbusz, vagy furgon oldalsó ajtajai – de több képet is láttam a prototípusokról, ahol ezek az ajtók oldalra nyílnak, hátrafelé. („Suicide door” - ha tetszik.) Aki látott már fizetőkaput érti, hogy mire gondolok, amikor azt mondom: „Ezt nem gondolták végig.” Azzal együtt cirka 750 darabra van előrendelése a Teslának.

A vezető munkahelye középütt. (Fotó: Wikipédia)

Szóval a Semi izgalmas, meg forradalmi, de állati szkeptikus vagyok vele kapcsolatban! Ne legyen igazam, cáfoljon meg Mr. Musk én becsszó neki drukkolok!

Mert ez műanyag!
Előre is elnézést kérek, de ez a példány se lesz felbontva. Nem vettem olyan jó áron, mint a másikat, sőt kifejezetten fájt az ára azt tekintve, hogy ez szerintem amúgy mennyit ér, meg mennyit kérnek érte a tengerentúlon. Viszont azt nézve, hogy mennyiért tudtam volna amúgy eBay-ről, vagy egy itthoni online boltból beszerezni, egészen jutányos volt.

Ha a prototípushoz hasonlítjuk a részleteit, akkor azt kell mondjam, hogy részletes és szép – de leginkább azért, mert az eredetinek sincs túl sok részlete. Ami van azt kiemelték festékkel. Amúgy fájdalmasan műanyag és sajnos a félpót is az, alvázastul, rakoncástul, rakományostul.

A 2020-as verzióhoz egy Tesla Model S járt, a vontatmány pedig egy dobozos félpót volt, szóval ez a változat a csövekkel sokkal izgalmasabb játékszer, de röhejesen kevés csövet tettek rá, legalább kettő kéne még az öt rajta lévő mellé, hogy ne az legyen róla a benyomásom, hogy „elhagyott a rakományból”.

Rakományemelő
A mellékelt „Load Lifter” nevű villástargonca 2012-ben debütál az 1-75 sorban. Azóta legalább nyolc verziója született. Amit a Convoy szerelvényhez mellékeltek, nekem a 2013-as, MB-46 változattal teljesen megegyezőnek tűnik. Amúgy remek kis játékszer, működő karral – vagy gémmel, vagy micsodája is van egy ilyennek – amit a végén levő készséggel lehet emelni.

Verdikt? Izgalmas játékszer, de alapvetően műanyagból, a mi földrajzi koordinátáinkon túlzás áron.

2022-es Matchbox Convoy Tesla Semi and Pipe Trailer - Load Lifter, NRFB. Számos okból marad bontatlan.

Az a kevés részlet, ami az eredetin is van, az ki lett emelve festékkel, ami pozitív.

Van beltere, középre helyezett sofőrüléssel de anyira le van sötétítve az ablaka, hogy ezt képtelen vagyok fotóval igazolni. Nem tudom, hogy van-e bármije is fémből - nyilván a tengelyeken, meg a három csavaron (!) túl amik összetartják.

A "Conserve" feliratot képtelen vagyok értelmezni. Nyilván a szót értem, de hogy mit keres itt? A kerékburkolatok eltűntek a forgalomban feltűnő prototípusokról.

Félpót műanyagból. Ami fém az a két tengely, meg az egyforintos méretű lemezke, ami a helyükön tartja és egy csavar.

Legalább két cső kéne még, hogy ne legyen az az érzésem, hogy elhagyott a rakományból. Gyanús, hogy össze lehet őket illeszteni kétféleképp is, ami remek!

Villás rakodó, ami megegyezik a 2013-as MB-46 Load Lifterrel.

Együtt a kettő remek játékszert ad ki!

Kis "ravasz" ami a karját, vagy gémjét - vagy milye van egy ilyennek - mozgatja.

2022/07/29

Matchbox P2990 - All Exclusives 10 Pack Porsche Cayenne

A Matchbox Porsche Cayenne modellje szerencsére egy olyan terméke a gyártónak, ami az idő előrehaladtával egyre szebb kivitelekben kerül ki a kezük közül. Szó sincs bugyuta dekorációkról, mindvégig egyszínűek a kötelező lámpafestésekkel. Nincs ez másképpen a 2009-ben megjelent All Exclusives elnevezésű 10-es csomagban kiadott változattal sem. Sőt, megkockáztatom, hogy talán ez a legszebb kivitele mind közül. Ez a szürke szín a barna beltérrel telitalálat és a tízküllős felni nagyon jó választás volt hozzá. 

Ha már Cayenne, akkor emlékezzünk meg arról is, hogy az eredeti autó 2002 augusztásban jelent meg, vagyis idén már húsz íves a típus. Erre csak annyit tudok mondani, hogy szörnyen gyorsan repül az idő.

Erős kontrasztú lett a lámpa, hogy a szürke részletezés itt fekete lett
Nagyon jól sikerült összeállítás
 A hátsó lámpafestést kicsit megcifrázták
A tízes csomag, amiben eredetileg volt, illusztris társaságban

2022/07/27

Matchbox MB-45 Kenworth Cabover Aerodyne (1984-85)

Ebben a postban azt a Kenworth vontatót láthatjátok, amit az első Convoy szerelvényeimmel – a történeti hűség kedvéért CY-04 Boat Transporter, CY-03 Double Container Truck, a FedEx festéssel – együtt kaptam karácsonyi ajándékként. Kiindulva abból, hogy mikor szerepelt az 1-75 sorban, ez 12-13 éves koromban lehetett. Fontos darab a gyűjteményemben, hiszen eredeti, gyerekkori példány. No igen, játszottam vele, de a kopásai zömét egyértelműen a kisautós dobozban való mostoha tároláskor szerezte. Az 1-75 széria premiermodelljéről szóló postot itt olvashatjátok.

Gyerekkori példány, kapott tőlem kiképzést rendesen szegényke - pont ezért is kedves a szívemnek. Szerintem nem volt még itt olyan kép amin ennyire jól látszott a hűtőmaszkot ékítő "K".

A plezúrjai zömét a kisautós dobozban történő, szakszerűtlen tárolás okozta.

De legalább nem bántottam a kipufogóit!

2022/07/25

Matchbox M6400 10 Pack 2003 Nissan 350Z

Mindig érdekes összehasonlítani, hogy különböző kisautógyártók hogyan készítették el cirka ugyanabban a méretarányban ugyanazt a járművet. Ebből a postból a Matchbox Nissan 350Z-jéről nézhettek vissza a Realtoy Fairlady Z-jére. Hogy lelőjjem a poént: mindkettő kitűnő.

Tündérhölgy Z ez is
2013 márciusában írtunk a Realtoy kisautójáról, ami tulajdonképpen ugyanaz, mint ez a Matchbox, csak a japán belpiacos, jobbkormányos verzió. Ezért az eltérés a névben, ami szinte hagyomány JDM modellek esetében. Abban a postban alaposan körbejártuk a típust, kitűnő anyagokat felvonultatva szakavatott autós tollforgatóktól még abból az időből, mikor még nem égtek ki, szóval már csak ezért is érdemes átkattintani ide. #regenmindenjobbvolt

Soha rosszabbat!
Ha 2008-ban tudom, hogy milyen jó az a 10-es pakk, amiből származik és hogy minden benne lévő darab exkluzív, csak erre a csomagra vonatkozó kivitel, akkor a teljes készletet felvásárolom nyerészkedési céllal. Persze nem tudtam. Mondom ezt úgy, hogy a kézenfekvő összehasonlításban a Realtoy egy hangyahajszálnyival szerintem jobb – részletesebb a beltere és kicsivel több festéket használtak el bizonyos részletek kiemeléséhez. Viszont soha ennél rosszabbat, mint amit a Matchbox készített! Ez a verzió is csak erre a csomagban jelent meg, bár 2004-ben MB-62-ként volt egy nagyon hasonló, egy árnyalattal sötétebb kék is belőle, aminek más a kereke – az is nagyon rendben van. Számos nagyon jó verzió készült még ebből a járműből a 2004-es premier óta, úgy cirka kettő ami elmegy és a tavalyi, ami szégyenletes. 2008-óta – tulajdonképpen e post tárgya óta – most vették elő megint ezt az öntvényt, de a 2021-es MB-75 átlátszatlan ablakokkal készült amiből elhagyták a belteret is. Értem én, hogy infláció, de ez nem az a minőség, ami Matchbox logót érdemel. Idén is visszatért, újra beltérrel, de egy engem taszító, utcai versenyző festéssel.

Jó kis járgány ez, de a 2004-2008 közti kiadásokból érdemes válogatni.

Sok kiemelt részlet, jó szín, szép kerekek...

...mindez egy izgalmas sportkocsin.

A fentebb linkelt Realtoy talán egy ici-picivel jobb, de megkockáztatom objektíven szemlélve pariban vannak. Soha rosszabb Matchboxot, tényleg!

Ennek a rendszámnak a jelentésén nem kell sokat agyalni.

 

2022/07/24

EFSI DAF 3300 Damco Distribution International Tilt Truck

Mindig hiányoltam a Matchbox Convoy sorozatból a Volvo F-sorozatú nyergeseket. Két-, meg háromtengelyes teherautó készült belőlük az 1-75 sorba, kézenfekvő lett volna, hogy Convoy is legyen. Illetve fordítva: mindig is nagyon tetszettek a DAF 3300-asok a Convoy sorban, ugyanakkor hiányoltam őket teherautóként az 1-75 szériából. Holland barátaink pótolták a hiányt.

F241 hollandul
Fentebb már linkeltem azt a postot, amiben a sorozat történetével foglalkoztunk, de a biztonság kedvéért álljon itt újra, hiszen amit az EFSI megmintázott ugyanez a széria. Amit ebben a postban láthattok az a teherautó verzió. A nyergest is elkészítették – erről majd később – és szemben a Matchboxszal ezek nem a Space Cab, hanem az egyel kisebb, de még hálóhelyes fülkével szerelt verziók. Különösen kedves a szívemnek, mert nem is kell olyan nagyon hunyorintani, hogy a hűtőrácsra „RÁBA” feliratot lássunk, a festésüknek meg zöld-sárga-piros Hungarocamion színeket. Mindkét verzió az EFSI kínálatban egyedi trükköt tud: dönthető a fülkéjük, ami alatt megcsodálható az erőforrás.

Kitűnő minőségű, részletes, ugyanakkor strapabíró darabok.


Nagyjából ezek azok a feliratok - mínusz "Turbo Intercooler" - amik a Matchboxok elején is ott vannak, csak éppen a legritkább esetben látszanak.

A beltér elnagyolt, de - szemben a Matchboxszal - van!

Pótkeréktartó, abroncs nélkül.

A DAMCO cirka két éve olvadt be a Maersk-be. Nem is olyan nehéz elképzelni Hungarocamion színekben, RÁBA felirattal a hűtőrácson - bár azt hiszem a HC-nek nem volt kéttengelyese.

Amire senki sem számítot: a fülke dönthető! A többi EFSI kamion nem tudja ezt, de ebből a nyergesvontató is.

Utólagosan tönkretett kép, hogy látszódjanak a belsőségek.

Grafikusan megvalósított emelőhátfal a nem nyitható konténeren - van ebből nyitható is. A felirat értelemjavító szabadfordításban: "A hardver szeretei ha finoman bánnak vele." Nyilván a rakományra értették, de szerintem a járműre is játszik.

Az alvázon kis pücükék tartják rajta a konténert, ami leszedhető és stószolható is akár - azon is vannak pücükék e célból. Nem fogom molesztálni, élvezem, hogy a helyén van és ott is akar maradni. Jól látszik a pótkeréktartó - abroncs nélkül. A részletes kerekek is nagyon tetszenek ezeken.

Ilyen dobozban.

2022/07/22

Matchbox Specials - Kremer Porsche CK5

Hosszú évekig szándékosan kerültem a Matchbox Kremer Porsche CK5-ös Specials modelljét, mert nem nagyon vagyok oda az eleve versenyzési célból épített autókért, amiknek semmi közük sincs az utcai autókhoz. Ráadásul a Matchbox kivitelezése még csak nem is tetszik. Vagyis tetszett...

Kremer CK5
A dolog úgy kezdődött, hogy a Kremer fivérek a sikeres 935-ös változatok után - K4-es volt az utolsó - egy teljesen új, C csoportos versenyautó építésébe fogtak. Innen is jön a CK5-ös névválasztás. Az alumínium csővázas autó alapját a 936-os modell adta, amibe a már jól bevált 935-ös erőforrását építették. Mindezt a 917-es váltójával kötötték össze, amivel a Mulsanne egyenesben több, mint 320 km/h-val száguldott. Sajnos az autó az 1982-es, és az 1983-as évben sem tudta befejezni a Le Mans-i 24 órás versenyt így a következő évre már a 962-es modellre váltottak. Amit talán érdemes kiemelni az autón, hogy a fülkét és a hátsó légterelőt összekötő függőleges idomot manapság újra elővették az LM P1 és LM P2 prototípus kategóriában. A CK5-ös mindkét generációjáról az alábbi linken találtok korabeli képeket.

Matchbox CK5
A közelmúltban volt egy olyan időszakom, hogy hosszabb ideig nem tudtam gyarapítani a gyűjteményemet és elkapott a vásárlási láz. Pár nap alatt kívülről fújtam az összes hazai aukciós oldal Porsche felhozatalát, de semmi olyat nem találtam amire vágytam volna. Legkevésbé az 1984-ben debütáló Specials kisautóra, amiből ott volt az 1988-as fekete-kék Kremer modell. A képekről egész tűrhető állapotúnak tűnt és az ára sem volt vészes. Úgy voltam vele, hogy üsse kő megveszem, legalább megnézem közelebbről is, hogy mi fán terem ez a Matchbox. Nem akarok a dolgok elébe rohanni, de szerintem ez a legkevésbé szép változata a sok közül - Joe így fogalmazott hallva e megállapításom: "Örülök, hogy ezt nem nekem kellett kimondani". Mint láthatjátok, az állapotát tekintve szinte hibátlan, de ami a lényegesebb, hogy megtetszett, annak ellenére, hogy az eredeti autó kecsességét nem nagyon adja vissza. Részleteiben stimmel, még a két-két beömlő is ott van a helyén, de nekem valamiért mégis olyan baltával faragott kivitelnek tűnik. Ezen kettősség után gyorsan megvettem a fehér-kék elődjét is, ami 1985-ben debütált a Matchbox kínálatában. Ez egy fokkal szebb, ráadásul a kerekei is kaptak krómozást - a gumi feliratai is - amik sokat dobnak az összképen. Extraként járt hozzá egy viseltes ablakú doboz is, így már ilyenem is van mutatóban.

Az első fecske
Nem szeretem, de itt illik hozzá a teljesen fekete kerék
Komor fekete a hátulja
Innen elég morcosan fest
Csak én látom CKS-nek az alvázon a feliratot?
Nagyságrendekkel szebb a fehér változat
Jól mutat a kifestett gumi felirat, csak ebben a "színben" fura
Nem túl részletes az autó hátulja
Jól látszik, hogy csak a színeket variálták
Matchbox Specials - Kremer Porsche CK5

2022/07/20

Matchbox MB-05 Peterbilt Tanker Truck 1985 Ampol

Ezúttal egy relatíve ritkább Peterbilt tankert láthattok. Az Ampol egy ausztrál olajcég, ami – a weboldalukból legalábbis úgy tűnik – hogy köszöni szépen mind a mai napig létezik. Így nem meglepő, hogy az 1985-ös Peterbilt tartálykocsi ami az ő színeiket viseli, csak ott volt kapható. Kék, ablakos Superfast dobozán „Limited Edition Special Collector's Model” feliratot visel, ami némiképp elbizonytalanít, hogy játékboltban is kapható volt-e vagy csak a benzinkutakon. Talán inkább az előbbi.

Embléma a csőrön. Ha nem is példa nélküli, de semmiképp sem gyakori.

Ausztrál olajcég színeit viseli, tehát a sofőr a rossz oldalon ül - na nem mintha lenne jobbkormányos verziója.

Kicsit úgy tűnik, mintha a tartályon matrica lenne, de ezt csak érzéki csalódás, tamponnyomás az.

Csak ebben az egy színösszeállításban létezik.

Ilyen lenne a doboza, ha meglenne neki. (Kép: sbazar.cz)

2022/07/18

Takara Tomy No. 35 Mercedes-Benz G Class – 2018

 

Ritka vendég nálunk a japán márka, amin bármennyire is szeretnék változtatni, a pénztárcám nem engedi. Prémium kisautógyártó, prémium luxusautó-gyártó értelmezését láthatjátok ebben a postban.

Mercedes-Benz G65 AMG
Bár nevesítve sehol sincs, egyszerűen „G osztálynak” ( G
クラス-Jīkurasu) nevezi a doboz, számos apró részletből úgy gondolom, hogy 99,9% a valószínűsége, hogy amit feldolgoztak bizony a csúcsragadozója a sorozatnak. Korábban volt egy postunk, amiben alaposan körbejártuk a G-osztályt és az e lapokon megjelent kisautó feldolgozásokat is megtalálhatjátok. Akkor kifejtettem, hogy mi a véleményem a „dzsívagonokról”. Nos, nincs mese, ez a dzsívagonok királynője! 2016-ban mutatkozik be és 2018-ban kap egy ráncfelvarrást, ami a motorház alatt érhető tetten, mintsem a külső megjelenésében. Az első három modellév 603 lóerejét valószínűleg keveselte az illusztris vásárlóközönség, így 2018-tól már 621 lóerőt és 1000.5952 newtonmétert ad le a duplaturbós (!), hatliteres (!) V12-es (!). Hétsebességes automataváltó viszi át ezt a rettentő erőt az állandóan meghajtott négy keréknek. A kicsivel több mint 2,8 tonnás szörnyeteg, 5,1 másodperc alatt ugorja meg a 0-100 kilométerórát. Nyilván minden környezetvédő kedvence – joggal.


2016 Mercedes-Benz G65 AMG. A "dzsívagonok királynője" - ha csak a gyári verziókat tekintjük, a tuningoltakat nem. (Képek: Carscoops.com)

Japánból és Vietnámból Szeretettel
A Tomica annyira ritka vendég felénk, hogy rögtön ehhez a 2013-as posthoz irányítanálak benneteket a cégtörténet és a nem kicsit szövevényes elnevezések ügyében. Amit erről a konkrét darabról tudni lehet, hogy 2018 február 17-én (Hát igen, japán gyártó, japán rajongókkal, kitúrható az ilyesmi a netről.) debütál mint No. 35. 2020-ban az Egyesült Államokban, Kanadában és Ausztráliában. Kizárólag Vietnamban készül.

Nevesítve ugyan sehol sincs, de én eléggé biztos vagyok a dolgomban, hogy ez a fentebb már bemutatott típus. Így nem róható fel az A-oszlop alatt a „V12 Biturbo” és a hátulján az „AMG” és a „G 65” feliratok hiánya. Hogy röviden összefoglaljam: kívülről tökéletes. Belseje van és elnagyolt, pizzakormánnyal, „ahogy kell”. Ami alig-alig látszana, ha – meglepetés! – nem lennének nyithatóak az első ajtajai. De azok. Emiatt nincsenek rajta valószínűleg külső visszapillantó tükrök, mert csak az ajtókra tudtak volna valamiféle kitüremkedést biggyeszteni, ami viszont köszönő viszonyban sem lenne az eredetin lévőkkel és az ilyesmi köztudottan bántotta volna a japán mérnökök szemét. A kerekek bár guminak tűnhetnek műanyagok, „csak” a felni, meg az abroncs két darabból állnak. Viszont amire egyáltalán nem számítottam, hogy rugóznak és nem is akárhogy!

A Matchbox jelenlegi kínálatában a Moving Parts sorozat az, ami hasonló kunsztokat tud, de úgy érzem, hogy kidolgozottságban és minőségben az csak jelenthet neki. A dolog pikantériája, hogy ez egy hétköznapi sorozatból van, amazok meg spéci kiadások. Az áruk viszont összehasonlíthatatlan, hiszen hazai Tomica fogalmazás nincs, a gyűjtői import költségeivel hasonlítani nem lenne sportszerű.

Verdikt? Tomicát kéne gyűjteni, mert mindig meggyőznek, hogy fantasztikusak, csak előtte bankot kéne hozzá rabolni és nem lebukni.

Részletek...

...részletek. Az A-oszlop alól csak azért nem hiányzik a "V12 Biturbo" felirat, mert nincs nevesítve, hogy ez pontosan milyen G-osztály.

Nyitható ajtók!

Beltere is van, de eléggé elnagyolt, pizzakormánnyal.

Részletek! És nagyon jól rugózik is.

Ilyen volt NRFB korában. Van kisebb blisteres verzió is, papírdoboz nélkül. (Ez a két kép: King Diecast Photography Instagram)





Ilyet sem látuk gyakran, gondoltam megmutatom a papírdoboz minden oldalát.