2009/08/05

A legális és illegális kisautógyártás Magyarországon a '80-'90-es években - Első rész: Siku

Jómagam az erős harmincas korosztályhoz tartozom, és mint ilyen a nyolcvanas évek elején voltam gyerek, aki akkoriban élt-halt a kisautókért. A gyűjtőszenvedélynek kizárólag a szülők pénztárcája és a piacon lévő kisautók korlátozott mennyisége szabott határt. Emlékeim szerint ekkor még csak elvétve és drágán lehetett „márkás” külföldi kisautóhoz – Matchbox, Polistil, Corgi, Siku – jutni. Ezek többnyire „maszek” nagyvárosi trafikokban, frekventált játékboltokban vagy a Balaton parton voltak megtalálhatóak. Így aki szert tett egy „jobb” kisautóra, az meg is becsülte. Ekkoriban tört be termékeivel a hazai piacra számos külföldön tradicionálisnak számító kisautó gyártó, számos új a márkanév alatt futó termék kezdett elterjedni, ami természetesen magával hozta a fel-feltünedező fél-, vagy teljesen illegális kisautó másolatokat is. Én ezekről az alul dokumentált másolatokról szeretnék némi információt közreadni.


A legális változatok:
A 80-as évek elején az ország gazdaságilag mind többet tekingetett kifelé a „vasfüggönyön túlra”, Ekkorra datálódik számos vegyesvállalat alapításának ötlete, többek között megalakult a Skála szövetkezet és a 80-as évek közepén betört hazánkba az F-1 őrület. Ezzel egy időben számos kisautókat gyártó cég került pénzügyi zavarba és jelentett csődöt. Többek között a Matchbox (1982), Majorette (1982), Corgi (1983)-ban. Megpróbálták racionalizálni a gyártásukat és kihelyezni egy alacsonyabb költséggel működtethető egységet a távol-keletre (Kína, Thaiföld, Hong-Kong, Makaó), vagy a szocialista blokk országaiba (például Bulgária, Magyarország, NDK, Csehszlovákia). Ennek szellemében a Külkereskedelmi Minisztériumot ekkoriban számos megkeresés érte játékokat gyártó, forgalmazó nyugati cégektől hogy próbaképpen szeretnének egy kisebb gyártósort kihelyezni Magyarországra.

Siku:
Az egyik első ilyen partner a német Siku (Sieper Lüdenscheid GmbH & Co. KG) volt, amely a csepeli gyártelepen működő Metchy Toys-sal (Forgalmazó: Mechy/Rexi) közösen kezdte meg a német nyelvterületen akkor rendkívül sikeres Siku modellek hazai gyártását és forgalmazását Mechy/Rexi márkajelzéssel. Sajnos ez a fúzió nem volt hosszú életű és mindössze három évig tartott (1984-1987), köszönhetően az akkor még nagymértékben jelentkező anyagbeszerzési, gyártási és minőségi problémáknak. Az egyik ilyen jellemző gond volt, hogy a gyártáshoz szükséges alumíniumöntvény alapanyagát (ötvözött K-tömb) hazai gyártásból kívánták fedezni. Akkoriban hazánkban elsődlegesen az Inotai Alumíniumkohó volt képes a gyártáshoz szükséges félkész termék előállítására, viszont nagyon le volt kötve, illetve sokszor volt probléma a szállítási határidővel is. Ezzel egy időben az alumínium tonnánkénti világpiaci ára 1983-tól drasztikusan körülbelül 30 százalékkal emelkedett, amely emelkedés 1985-ben begyűrűzött Magyarországra is. Ez vezetett a termelékenység és vele együtt a nyereség csökkenéséhez, melynek hatására a SIKU kivonult az országból és később áthelyezte termelésének egy részét Kínába. Egyedül a VW Transporter T4- jött később be a képbe, ugyanis a szóban forgó T4 modellt 1991-ben gyártotta a Siku MK-E-5107 rendszámmal. Viszont a tampozást és dobozolás az Mo-n történt. A kész bedobozolt modelleket aztán leszállították a Postának, aki szorgalmasan "osztogatta" akkoriban repi ajándékként.

Magyarországon gyártott típusok:
Siku / Metchy / Rexi
  • 1026 Citroën SM 1971 (Ezüst, Narancs, Metálkék, Sárga)
  • 308 Audi 100LS 1969 (Zöld, Narancs, Sárga, Kék)
  • 1024 Lamborghini 400GT Espada (Metálzöld, Metálkék, Metál azúrkék, Arany)
  • 1054-56 Mercedes Benz 190E 2.3 (Ezüst, Sárga, Barna, Almazöld, Homokszínű, Fehér)
  • V334 Ford Transit 1975 (Kék, Almazöld, Piros, Fehér, Ezüst, Metálkék, Piros Ambulance, Fehér Ambulance)
  • 1041 Audi 200 5T (Metálzöld, Metálréz, Türkiz, Ezüst)
  • 1040 Opel Senator 3.0E (Kék, Sárga, Metálkék, Metálzöld, Metál azúrkék, Piros)
  • 1037 Porsche 928 (Metálkék, Metálzöld, Piros, Sárga)
  • 1037 Porsche 928 Sunroof (Arany, Metálkék, Metálzöld, Metálpiros, Piros, Narancs, Fekete)
  • V338 Hanomag-Henschel Tow-Truck (Almazöld, Sárga, Fehér, Szürke, Metálkék, Metálzöld)
  • 820 VW Transporter T4 (Zöld) – Magyar Posta
  • 1030 VW Transporter T2 (Narancs, Sárga, Almazöld, Fehér)
  • 1620 Mercedes Unimog (Narancs, Zöld, Fehér)
  • 1012 Ferrari Berlinetta (Aranymetál, Almazöld, Sárga)
  • 1034 Maserati Boomerang (Kék, Ezüst)


1026 Citroën SM 1971 (forrás: www.sikumodels.com)


308 Audi 100LS 1969 (forrás: www.breithaupts.com)



1024 Lamborghini 400GT Espada (forrás: www.breithaupts.com)


1054-56 Mercedes Benz 190E 2.3 (forrás: Vatera)


V334 Ford Transit 1975 (forrás: www.vatera.hu, www.breithaupts.com)


1041 Audi 200 5T (forrás: www.sikumodels.com)

1040 Opel Senator 3.0E(forrás: www.breithaupts.com)


1037 Porsche 928 (forrás: www.sikumodels.com)


V338 Hanomag-Henschel Tow-Truck (forrás: www.sikumodels.com)


1030 VW Transporter T2 (forrás: www.sikumodels.com)


820 VW Transporter T4 (forrás: Breki Finnország)

1620 Mercedes Unimog (Forrás: Pila77)


1012 Ferrari Berlinetta (forrás: www.sikumodels.com)


1034 Maserati Boomerang (forrás: www.sikumodels.com)


Ezen kívül kis számban még forgalomba kerültek úgynevezett „Doppel Auto” duó pakkok is. Ezekben egy haszongépjármű és egy személyautó kapott helyet.

(forrás: www.ebay.de)
folyt.köv. (Következő rész: Corgi.)

14 megjegyzés:

RÁJEN írta...

Ezek közül mi az, ami saját? Tök érdekes olvasmány amúgy. Ilyen postás T4-es nemrég volt breki barátunknál eladó. Szemeztem vele, aztán hagytam...

Ikarus 256 írta...

Igazán jó kis post, és az autók is tetszenek. Az Unimog a legszebb! :-)
Egy kis apróságon megakadtam. Azt írod, hogy '87-ig gyártottak Sikut nálunk, a T4-es pedig 1990-ben jelent meg. Biztos, hogy az is magyar?

beczl írta...

Saját sajnos ezek között nincsen, majd a 4.rész felé, ahol az illegális másolatokat taglalom, na ott lesz egy rakás saját kép. :-)

beczl írta...

@Ikarus 256: Ott a pont. Megnéztem a mail-t amit erről a modellről kaptam. Én csesztem el. A 1830-as modell tényleg 1991-1994 között volt gyártásban. A szóban forgó T4 modellt 1991-ben gyártotta a Siku MK-E-5107 rendszámmal. Viszont a tampozást és dobozolás az Mo-n történt. A kész bedobozolt modelleket aztán leszállították a Postának, aki szorgalmasan "osztogatta" akkoriban repi ajándékként. Ezért kevertem össze a dolgokat. Ki lesz javítva. Köszönöm.

Bog Zoo írta...

Jó kis post! Várjuk a folytatást! (amúgy tőlem vetted a Batmobil-t, és a Ford Camper-t 8-)

RÁJEN írta...

Á, az új szerző ;)

Ikarus256: Ha érdekel, nálam van egy felesleges Siku Unimog, ami bár nem ilyen menő, azért nem egy rossz adarab. Érdekel?

Ikarus 256 írta...

beczl: Ettől függetlenül jól néz ki. Kár, hogy nekem nem adott a Posta ilyent... :-(

beczl írta...

@Bog Zoo: Sejtettem! :-) Ha akad még Husky, Corgi arra vevő vagyok.

@Ikarus 256: Talán nem voltál jókor jó helyen. :-)

Bog Zoo írta...

Husky-m már csak egy Ford Camper van, olyan, amit elküldtem:
http://www.vatera.hu/husky_ford_camper_151142427.html

Van egy Ford Mustang Cobra-m, amitől ha igény tartasz rá, megválok, ha gondolod, küldhetek róla képeket.

Bog Zoo írta...

Jah és még Vaterán van nekem egy magyar Datsun-om:
http://www.vatera.hu/hobby_cars_modell_datsun_metal_151142236.html

és 2 (ha jól tudom) magyar Porsche-m:
http://www.vatera.hu/metal_porsche_928_modell_felujitva_151142318.html
http://www.vatera.hu/metal_porsche_928_modell_151142321.html

Ikarus 256 írta...

Rájen: Megnézném, hogy milyen is az. Küldd róla egy képet e-mailben!

beczl: Nem csak akkor nem voltam jó helyen...

Zsizso írta...

Szia! Jó kis post, csak azzal egészíteném ki, hogy nekem van magyar Transitból ezüst, a Ferrari Berlinettából pedig citromsárga.

Üdv.

PMGabi írta...

Hello!
Nagyon jó kis írás!
Lévén hasonló korú vagyok, (33) én is emléxem még milyen is volt beszerezni egy-egy kisgépet és élvezettel nosztalgiáztam a 80'-as évek kisautói között!
Színvariáció Senatorra: http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=92293544&t=9047415

Sajátom, a bolhán szereztem 1,5k-ért.(!) Nekem nagyon bejön. Tetszik, mert az egyik legmostohábban kezelt márka egy típusa, Siku és még magyar gyártmány is! Ja! Ész olccó! :)))
Üdv!

beczl írta...

@Zsizso: Javítva. Azért nem írtam be az általad említett színeket eddig, mert amíg nem a saját szememmel látom a dolgokat, vagy nem kapok az adott színvariációról képet addig inkább nem írom be hallomás alapján az adott színvariációt, nehogy valakit félrevezessek. Az ezüst transitról, és két új twin-packról pld ma kaptam képet. :-)