2022/07/31

2022 Matchbox Convoys 5/8 Tesla Semi and Pipe Trailer - MB-46 Load Lifter

Nos, erre nem számítottam! Nem sokkal azután, hogy telesírtam egy postot azzal, hogy semmi esélyem újabb, 2022-es Matchboxok beszerzésére és amúgy sem fáj a dolog, mert ergyák, mi esik be? Úgy van, egy újabb 2022-es Convoy! Hozzá egy olyan vontatóval, ami nagyon izgalmas.

Ígéret
Elon Musk 2017-ben egy sajtóeseményen mutatta be a teljesen elektromos, 800 kilométer hatósugarú, forradalmi Tesla nyergesvontató két prototípusát. Hogy mi történt azóta? Ígéretek. Az eredetileg 2020-ra datált gyártás nem akaródzik beindulni, egyre későbbi dátumokra ígérik a gyártást – mikor e sorokat írom, 2023-ra.


A 2017-es esemény videója.

Annyira keveset lehet tudni a Tesla Semi-ról (ejts: szemáj, ami a semi truck-ból jön.), hogy a Wikipédia szócikke még a két megjelent Matchbox Convoy verziót is megemlíti, szerintem leginkább kínjában.

A helyzet az, hogy nagyon szkeptikus vagyok a Semi-al kapcsolatban. Nem is annyira az elektromos mivolta okán – bár erről is lehetne filozofálni –, hanem a tervezőasztalon nagyon jól mutató, de a mindennapos használat kapcsán erősen megkérdőjelezhető tulajdonságai miatt. A második és harmadik tengelyen lévő kerekeket a prototípuson áramvonal elemekkel leburkolták. Ez bizonyosan nagyon jót tesz a CV-értéknek, de sok sikert kívánok egy felkent, fagyott trutyis kerékcseréhez! (Az utakon fel-felbukkanó prototípusokon nincs ilyen.)

Tesla Semi. Áramvonalidomokkal leburkolt hátsó kerekek. Remek lehet rajta kereket cserélni egy jó kis téli ráfagyott trutyival! Az azóta a forgalomban felbukkanó prototípusokon nem volt rajta ez a részlet. (Kép: Tesla sajtófotó)

A vezető ülését középre helyezték. Ez a kilátás és így a biztonság szempontjából remek – főleg a valóban sokat kitakaró visszapillantó tükrök helyett, hátrafelé néző kamerákkal –, csak éppen az összes fizetőkapu, logisztikai központ ki-és bejárat, meg hasonló dolog úgy lett megtervezve, hogy a sofőr a vezetőülésben ülve, az ablakon kinyúlva tudjon fizetni, papírokat átadni és átvenni, érintőképernyős terminált használni, vagy akár csak megszólítani a portást. A Tesla Semi-n a vezető középen ül, tehát ki kell kászálódnia a székéből ezek használatához. Igen ám, csak a Seminek nincs leengedhető oldalablaka! A prototípuson még oldalra nyíló tolóajtók voltak – mint egy kisbusz, vagy furgon oldalsó ajtajai – de több képet is láttam a prototípusokról, ahol ezek az ajtók oldalra nyílnak, hátrafelé. („Suicide door” - ha tetszik.) Aki látott már fizetőkaput érti, hogy mire gondolok, amikor azt mondom: „Ezt nem gondolták végig.” Azzal együtt cirka 750 darabra van előrendelése a Teslának.

A vezető munkahelye középütt. (Fotó: Wikipédia)

Szóval a Semi izgalmas, meg forradalmi, de állati szkeptikus vagyok vele kapcsolatban! Ne legyen igazam, cáfoljon meg Mr. Musk én becsszó neki drukkolok!

Mert ez műanyag!
Előre is elnézést kérek, de ez a példány se lesz felbontva. Nem vettem olyan jó áron, mint a másikat, sőt kifejezetten fájt az ára azt tekintve, hogy ez szerintem amúgy mennyit ér, meg mennyit kérnek érte a tengerentúlon. Viszont azt nézve, hogy mennyiért tudtam volna amúgy eBay-ről, vagy egy itthoni online boltból beszerezni, egészen jutányos volt.

Ha a prototípushoz hasonlítjuk a részleteit, akkor azt kell mondjam, hogy részletes és szép – de leginkább azért, mert az eredetinek sincs túl sok részlete. Ami van azt kiemelték festékkel. Amúgy fájdalmasan műanyag és sajnos a félpót is az, alvázastul, rakoncástul, rakományostul.

A 2020-as verzióhoz egy Tesla Model S járt, a vontatmány pedig egy dobozos félpót volt, szóval ez a változat a csövekkel sokkal izgalmasabb játékszer, de röhejesen kevés csövet tettek rá, legalább kettő kéne még az öt rajta lévő mellé, hogy ne az legyen róla a benyomásom, hogy „elhagyott a rakományból”.

Rakományemelő
A mellékelt „Load Lifter” nevű villástargonca 2012-ben debütál az 1-75 sorban. Azóta legalább nyolc verziója született. Amit a Convoy szerelvényhez mellékeltek, nekem a 2013-as, MB-46 változattal teljesen megegyezőnek tűnik. Amúgy remek kis játékszer, működő karral – vagy gémmel, vagy micsodája is van egy ilyennek – amit a végén levő készséggel lehet emelni.

Verdikt? Izgalmas játékszer, de alapvetően műanyagból, a mi földrajzi koordinátáinkon túlzás áron.

2022-es Matchbox Convoy Tesla Semi and Pipe Trailer - Load Lifter, NRFB. Számos okból marad bontatlan.

Az a kevés részlet, ami az eredetin is van, az ki lett emelve festékkel, ami pozitív.

Van beltere, középre helyezett sofőrüléssel de anyira le van sötétítve az ablaka, hogy ezt képtelen vagyok fotóval igazolni. Nem tudom, hogy van-e bármije is fémből - nyilván a tengelyeken, meg a három csavaron (!) túl amik összetartják.

A "Conserve" feliratot képtelen vagyok értelmezni. Nyilván a szót értem, de hogy mit keres itt? A kerékburkolatok eltűntek a forgalomban feltűnő prototípusokról.

Félpót műanyagból. Ami fém az a két tengely, meg az egyforintos méretű lemezke, ami a helyükön tartja és egy csavar.

Legalább két cső kéne még, hogy ne legyen az az érzésem, hogy elhagyott a rakományból. Gyanús, hogy össze lehet őket illeszteni kétféleképp is, ami remek!

Villás rakodó, ami megegyezik a 2013-as MB-46 Load Lifterrel.

Együtt a kettő remek játékszert ad ki!

Kis "ravasz" ami a karját, vagy gémjét - vagy milye van egy ilyennek - mozgatja.

Nincsenek megjegyzések: