Dzsívagon
Ilyen
az amikor egy autó lehet kőkemény terepjáró, meg pozőr
pojácák-, feltörekvő gengszter rapperek és tönkre kényeztetett
16 éves, dúsgazdag mama
kedvence libuskák játékszere egyaránt – és akkor még nem
is fedtem le a teljes ellenszenves tulajdonosi skálát. A terepjárót
szeretem, a dzsívagontól* rosszul vagyok. (*Dzsívagon: Az
amerikai, nyugati parti szlengben a „G” /ejtsd: Dzsí/ a
gengsztert jelenti. Nem feltétlenül a génsebészek agyából
pattant ki hogy belelássák és hallják a rövidült Geländewagen,
G-Wagen változatába /ejtsd: gévágen, jelentése németül g-autó,
mely a terepjáró autóból jön/ a gengsztervagont, ahol az angol
„wagon” jelenthet szekeret – lásd: az
amerikai telepesek szekerei –, dobozos teherkocsit, vagy kombit
is.)
A helyzet az, hogy az
eredeti, 1979 és 1992 közt gyártott, W460 kódú G-osztállyal
kimerítően foglalkoztunk akkor és ott, amikor a Matchboxnak ezt az
első generációt mintázó kisautóját mutattuk be egy
kitűnő twin pack kapcsán. 1992-ben jött a ráncfelvarrás; előrukkoltak a W461-el. Nyilván frissítették a típust, 1992 és
2016 közt pont tízszer. Ezeket szokás első generációként
emlegetni és a megjelenésüket tekintve bátran vehetők egy kalap
alá.
G-osztály törénelmi áttekintés 2004-ig.
2018 a jelenleg is regnáló, második generáció születési éve. A Mercedes-Benz már bevallottan korábban is szerette volna nyugdíjazni a típust, de meghajolva a vevői igények előtt jöttek ki a W464 kódú generációval. Az akkor 39 éves modell már nem tudott megfelelni az olyan szabályozásoknak, mint amilyeneket például az EU támasztott azért, hogy a gyalogosok lehetőség szerint túléljék, ha egy ilyen masztodon tipor át rajtuk.
2019-ben a Totalcar foglalkozott a csúcsmodell alatt kettővel elhelyezkedő kivitellel, úgyhogy érdemes átkattintani oda G500-at nézegetni, meg olvasni róla. Amit a Matchbox megmintázott, az az egy lépcsővel feljebb lévő G550, ami az Egyesült Államokban és bizonyos piacon ugyanaz mint nálunk az 500-as. Négyliteres, ikerturbós V8-as benzinmotor hajtja ami 416 lóerőt és 610 newtonmétert produkál, kilencsebességes automataváltón keresztül. 0-ról 100 kilométer per órás sebességre 5,9 másodperc alatt gyorsítja fel a közel 2,5 tonnás böhömöt, melynek 210 km/h a végsebessége. (Tényleg, minden agyatlan bakfisnak ilyen való – lásd fentebb linkelt videó.) Efelett már csak az AMG G 63 kivitel létezik, 577 lóerőre és 850 newtonméterre szteroidozva, ami 4,5 másodperces százas sprintre és 220 km/h végsebességre elég. Érdekes tény: Az AMG a Mercedes-Benz történetének három legfontosabb mérnöke nevének kezdőbetűiből álló rövidítés. Az urak vezetékneve Aufecht, Melcher, és Großaspach.
Jurassic Park
újratöltve
Kézenfekvő lenne azt
gondolni, hogy ha a W460 már megvolt, akkor a Matchboxnál a W464-et
mintázták meg az újra kiadáshoz abban az évben, amikor a 464-et
bemutatták. Nos, nem ez történt. 2018-ban, „'14 Mercedes-Benz
G550” néven Jurassic World motívummal debütál szólóban, ötös
– és talán 3-as – pakkokban, összesen 5 különböző
verzióban. Mivel 2014-re keltezi a Matchbox, szükségszerűen
W461-nek kell lennie és valóban, az is.
2018-ban a lipcsei, Model Hobby Spiel kiállítás vásármodellje lesz, négy változatban, az árát tekintve a csillagászati és a hihetetlen közt, de már gallytörő rács nélkül az orrán és hirtelen 2015-ös évre keltezik. 2019-ben Mercedes témájú 5-ös csomagban szerepel, 2020-ban pedig MB-36 és MB-49 is az 1-100 sorban.
A W461-es G550 2015-ben megkapja ugyanazt a hajtásláncot, amit a W464 kapcsán említettem, ami valószínűsíti a 2018-as névváltás okát. Egyszerűen ráírták a megmintázott verzióból a csúcsot, amit az a kivitel megenged – nem ismeretlen ez a Matchbox történelmében. Tehát a teljesítményadatok stimmelnek erre a változatra is.
Hogy miért W461 újra és miért nem vették elő egyszerűen a régi szerszámokat? Gyanítom szakítani akartak a régi, „valamiféle megkülönböztető jelzést viselő jármű” mivoltával. Spórolni is akarhattak rajta, mert a régi túl sok alkatrészből áll – mármint ehhez képest –, hiszen ott egy műanyag „sapka” a tetején. Illetve a több bőr lenyúzása is szempont lehetett, mert a 6x6-os verzió és a kabrió elkészítését is tervezhették már akkor – ez majd egy későbbi történet lesz –, az pedig W464-ből még nincs.
Hogy mint kisautó
milyen? Nos, egyáltalán nem rossz, sőt. Megkockáztatom, hogy nem
fog hamar eltűnni, de csak reménykedem benne, hogy terepjáró lesz
a jövőben és nem dzsívagon.
3 megjegyzés:
Ennek a régi, fapadosabb, akár még Steyr-Puch féle változat (amiből nemrég Siófokon jött velem szembe egy) a tetszetősebb, legalábbis szerintem, mert ez a doboz főleg célgépnek keszült; az a glancolás viszont, ami az elmúlt cirka harminc évben történt vele egyáltalán nem jön be, esetlen rongyrázás a szememben, bár kétségtelen, hogy készültek jobb terepjáróképességű, mint tudjuk akár hatkerekű változatok is. Nem szép, de érdekes, ha pedig terepjáró kell arra ez az egyik legjobb választás, akár fűthető bőr masszázsfotelek és hasonlók nélkül is.
Apropó nemrég jött szembe velem megint ez a G550 téma, hogy ugyanez az autó másik bliszteren "csak" G500, ezért némi kereséssel kiderült, hogy G550 csak feketében jött ki Night Edition néven, csak a japán piacra, limitált példányszámban, majdnem 14 millió jenért 2013–15 között.
Ez tévedés. A Night Edition egy száz példányos speciális kiadás volt Japánban, 2013-ban, a G550-ből. De szó sincs arról, hogy a G550 pusztán ezzel lenne egyenlő.
Megjegyzés küldése