2011/04/15

Matchboxon kívüliek: 2010 Hot Wheels Performance Series #05 – '57 Chevy Bel Air – UPDATE

Ilyen sem volt még, hogy nekem egy Hot Wheels modellből színváltozataim legyenek, de megértük ezt is, úgyhogy következzék egy rövid post egy HW recolorról.

Majdnem egy éve volt, hogy a Hot Wheels 1957-es Chevy Bel Air versenyautó értelmezéséről írtam. Az előbbi linken található autóhoz képest ez a mostani csak és kizárólag a festésében más. A fekete-ezüst-vörös kombót is dögösnek találtam anno, de ez ha lehet még jobban tetszik. Nyilvánvalóan a króm felnik itt sem korhűek, de az összhatás szerintem ütős. Ez a változat is 2010-es, és van még egy verzió abból az évből, mely ugyanerre a festési sémára épül. Valószínűtlen, hogy olyanom valaha is lesz, mert amerikai, közelebbről K-Mart exkluzív kiadás. Szerencsére a piros – becsszó – annyira nem is tetszik.
Na, odáig még süllyedtem, hogy HW-ből is vegyek felbontani való recolort! (Természetesen egy szó sem igaz az egészből, egyszerűen nem volt még egy belőle ott, ahol leltem.)
A "HW68 Tune-Up Service" feliratot az első kerék felett teljesen felfalja az arany háttér.

2011/04/14

Matchboxon kívüliek: Majorette – BMW M3

A bajor márka sajnálatos módon meglehetősen alulreprezentált a Matchbox kínálatában, erre most én áruló módon egy olyan modellt mutatok meg egy konkurens kínálatából, amit ők is elkészítettek – legalábbis majdnem, mert a Matchboxnál is megvan a 3-as kupé, de nem az M.

M mint Motorsport
A gyári kódjukon E46-nak hívott autók, a 3-as széria negyedik generációját jelentik. Csendben megjegyzem: nekem jobban is tetszenek mint az éppen aktuálisnak számító ötödik generáció (E90/92/93), mert lényegesen visszafogottabbak. Az ötajtós változat már szerepelt e lapokon egy Matchbox gyártotta kisautó kapcsán, de akkor nem merültünk el a kétajtós kupé variációkban.

Azt nagyjából minden autószexuális tudja, hogyha egy BMW-n „M” emblémát lát, akkor valamilyen olyan modellel van dolga, amit a BMW M GmbH (korábban: BMW Motorsport GmbH), az anyacég leányvállalata vett kezelésbe, hogy fokozza annak teljesítményét és kezelhetőségét. (Persze az is benne van a pakliban, hogy egység sugarú boyracer Pityuka, a bontóból beszerzett emblémákkal optikai tuningolta a hangoskipufogóval aljasított, alapkivitelű, de már Homasita termékekkel éktelenített autóját.)

Az E46-ból azonban mégsem az M kupé a csúcsok csúcsa, felette van még két modell is, de mindenképp „ő” volt az első, mely megjelent az 1999 és 2005 között regnáló sorozatban még 2000 októberében. Az Egyesült Államokban és az Európában forgalmazott M3-asok eltérnek teljesítményben, így amikor azt állítom, hogy a 3,2 literes sorhatos 343 pacit és 365 newtonmétert tol ki magából, akkor az az európai verzióra igaz. Az E46-os 3-asokból csak a kupé és kabrió verziók viselték az M-emblémát, négyajtós nem készült. Váltó ügyileg is érdekes az autó, mert vagy hatsebességes Getrag manuálissal szerelték ezt az autót, vagy ugyanezt a váltót kapcsolgatja helyettünk egy robot. Nyilvánvalóan nem C3PO-t kell elképzelni ez esetben az anyósülésen – amúgy is, R2D2 szerintem sokkal jobban vezetne –, hanem mindenféle mechanikus és elektronikus bizgentyűt, beleértve például az őrülten tudományosnak hangzó elektrohidraulikus kuplungot. A kupé 5,1 másodperc alatt éri el a 100 km/h sebességet – mindkét váltóval –, míg a kabriónak 5,5 másodperc kell ugyanehhez a manőverhez. Az autó végsebessége 249 km/h, de ha kiiktatják a gyári, elektronikus limitert, akkor a 308 is megy neki. Nem tudom, hogy ti hogy vagytok ezzel, nekem bőségesen elég lenne.

Viva la France!
Valami megegyezés lehet a kisautógyártók között, hogy tökéletesen használhatatlan és bűn rossz weboldalakat készítenek. Kerestem a Majorette-nél az M3-ast, de csak egy „hátrahúzós” verziót leltem belőle, az viszont a kerekeket leszámítva megtévesztésig hasonlít erre. Mivel friss beszerzés és egy hipermarketből van, egészen valószínűtlen, hogy beszorult készlet lenne. Mivel nem gyakran vásárolok Majorette termékeket, egészen rácsodálkoztam a blisterén egy apró jelcsoportra – lásd a fotót alább –, mely azt jelzi, hogy ez a kisautó mostanában ritkán látható trükköt tud: nyitható ajtajai vannak! Igen, 2011-ben! Tiszta őrület, nem? Ami a többi részletet illeti, azokkal is teljesen elégedett vagyok. Az első világítótesteket a szélvédő műanyagjából alakították ki, ami természetesen közel sem forradalmi újdonság, hanem épp ellenkezőleg, jó ideje nem láttunk már ilyesmit, pedig a kilencvenes években nem ment az ilyesmi csodaszámba. A B-oszlopot az eredetin is igyekeztek elrejteni – lásd a fotót alább – így nem érzem hibának, hogy itt sincs meg ez a részlet. A többi? Nos, ebben a méretarányban, a játékszer kategóriában tökéletesnek tekinthető. Még a kerekei is rugóznak! Viszont a minőségével kapcsolatban vannak kifogásaim. A műanyag alváz és a fém karosszéria között jókora rés tátong, ahová egy fogpiszkáló simán beszaladna. A nyitható ajtók remek dolgok, de eléggé csálén állnak a helyükön és festék sem jutott rendesen az alsó peremükre, mint ahogy oda sem, ahol alul találkoznak a karosszériával. A szélvédő pedig már gyárilag karcos.

A – valószínűleg – friss Majorette azokat az erényeket vonultatja fel, amit egy kilencvenes évek beli Matchbox és sajna nem az utóbbi cég könyvelheti el pozitívumként ezt, viszont a minőségébe itt-ott bele lehet kötni.
A kilencvenes évek óta ritka: Az első fényszórók a szélvédő műanyagjából. Kár, hogy a szélvédő már gyárilag karcos.
Nyitható ajtók! Hát nem tiszta őrület!? Kár, hogy egy fontos M3 részlet elvész, pedig kialakították: Az ajtók előtt a "kopoltyúk" elvesznek a festék alatt.
Hát az ajtó, az bizony lóg! De van napfénytető és a kerekek rugóznak.
Festékből nem jutott rendesen mindenhová, a beltér cserébe viszont szép.
A hátulja elviselne még egy kis plusz festéket, kiemelendő a részleteket.
Ilyen, amikor még blisterben lakik.
A működő részletekre figyelmeztető ikonok. Sajna manapság már ritka, hogy nyílik, vagy működik ez-az.
Ilyen az eredeti, előző generációs M3-as BMW kupé. Kéne.

2011/04/13

Matchbox CN-100 Micro Connectables

Mikor először láttam képen ezt a maroknyi csapatot, akkor azt hittem, hogy lesz egy Connectables-es Porsche 911-em. A mostani börzén jutottak el végül hozzám, ahol is nagyon meglepődtem, ugyanis nem hitem volna, hogy ezek ilyen picik. Nem is tudtam, hogy ekkorában is készültek kettő vagy több darabra szedhető műanyag Matchboxok. Az 1991-es katalógusban leltem rájuk először a tizennyolc darabos CN-100-as kódnevű szettre. Egy az egyben a nagyobb testvére felépítését követi, abban csak méretében tér el, illetve egy picit gagyibb benyomása van. Ettől függetlenül funkciójukat teljes mértékben betöltik, a tűzoltón még a vízágyú is mozgatható.

Ekkora egy normál Matchboxhoz képest
Az igyekezet megvolt a részletekre való törekvésre
A patentok sem változtak a nagyhoz képest
Kerékvariáció nem nagyon akad
A Buggy motorja alatti sárga rész elég oda nem illő szerintem
Mehet a varia
A csavaros rögzítés is megmaradt
Részlet az 1991-es katalógusból

2011/04/12

Matchbox MB-04 1969 Volkswagen Karmann Ghia Convertible

A Matchbox egyik legjobb ötös pakkjából származó sárga Karmann Ghia kivitel kapcsán már minden a lényegesebb információ elhangzott mind az igazi, mind a Matchbox kivitelt illetően. Ebből kifolyólag az sem újdonság, hogy ez a bilikék színű a premier modell, amihez én egy hármas pakk keretein belül jutottam - a Lexusról itt olvashattok. Joeval ellentétben nekem ez a világoskék árnyalatú darab is tetszik, de a tavalyi lila már nekem is túl sok. Amit a modell kapcsán nem nagyon értek, az az elöl és hátul kialakított európai méretű rendszámtábla, amire eddig csak hátulra festettek amerikai rendszámot.

Minden részlet kifestve, de azért a rendszámtábla festését hiányolom
A lökhárítón levő extra lámpa csak a fényképről tűnt fel, hogy van
A beltere pazar, a tükör igencsak jelzésértékű
Nekem ebből a hármas pakkból van meg
Az 1-75 blisterben pedig ilyen

2011/04/06

Matchbox 40th Anniversary Superfast: MB-64 - '55 Ford F-100 Panel Delivery

Nos, porsche kolléga 1955-ös Ford Panel Delivery rajongása az én lelkemen szárad, ez egyértelmű. Szerintem ha meglátja ezt a postot, akkor újra járhat az anonim furgonfüggők szeánszaira vezekelni!

A típusról érdemben értekeztünk már korábban – egy link amiről érdemes elstartolni ez ügyben –, ezért sem az autó, sem a Matchbox történetével nem kell most foglalkoznom. A negyvenéves évfordulós szériáról pedig már tudjuk, hogy bizony ritka szép kivitelű darabok bírtak beléje kerülni és az esetek többségében megéri a magasabb árat – persze attól most elegánsan tekintsünk el, hogy a csak az Egyesült Államokban kapható széria mennyiből bírja átszelni az óceánt és megérkezni hozzánk, szóval tessék ezt a megjegyzést az ottani árára vonatkoztatva érteni.

Hát feleim a Matchboxban! Azt hiszem ez a kisautó lehetne a mércéje annak hogy milyen szintet kell hoznia egy spéci sorozatban, az 1-75-höz képest magasabb árért mért Matchboxnak! Gyönyörű, kontrasztos színek, tűéles, aprólékos festés a világítótesteken, a kilincseken, a tanksapkán (!) és még a típusjelzések is felkerültek! Ejnye no, tudnak ezek a csibészek ott El Segundoban, ha akarnak!

Emblémák, típusjelzések, de még a kilincs "krómja" is a helyükön!
A csík az oldalán, a felirat...
...a világítótestek festése hátul? Na legalább ilyennek kell lennie egy prémium szériás Matchboxnak!
Még a tanksapkára is jutott egy "krómpötty"! Ötös!

2011/04/03

Matchbox Dragon Racing Team - Racing Porsche 935 és Porsche 911 Turbo

A Matchbox 1986-ban dobta piacra a kínai horoszkóp állatjegyeivel díszített 12 tagú sorozatát, ami a Dragon Racing Team keresztséget kapta. A változatok száma bár szerintem egyértelmű, tegyük azért tisztába a dolgok: egy évben tizenkét hónap van, minden egyes hónapnak megfelel egy állat. Jelen esetben az autók egytől tizenkettőig terjedő számozást és az egyik hónap állatképét kapták dekorációnak, a Racing Team feliratok mellett. Nagyon nem mertem belemélyedni a kínai horoszkóp tanulmányozására, de valami olyasmit szűrtem le, hogy évekhez, hónapokhoz, de még órákhoz is hozzá lehet rendelni egy állatövi jegyet. A Matchbox kiadásában logikát nem nagyon találtam - pedig biztosan van valami -, ugyanis a megjelenés éve az a Tigris éve volt, ha a számok pedig a hónapok akarnak lenni, akkor nem a disznóval kéne kezdeni - az a tizedik -, ráadásul innentől visszafelé megy a sor, ugyanis a disznót a patkány követi. A Sárkány, mint névadó valamelyest azért érthető, hiszen jobban elad egy kínai tematikájú sorozatot, mint a másik tizenegy állat neve. A tizenkét autóból kettő Porsche, én ezt a kettőt szereztem be magamnak, Joe már korábban mutatta a Mercijét. A tizenegyeses rajtszámú darab egy fekete Racing Porsche 935, ami egy bivaly képét viseli az orrán, a nyolcas pedig egy Porsche Turbo, ami a névadó sárkány versenycsapat színeit kapta - egy Superkings Porsche Turbo is kapott Dragon Racing Team-es festést.

Racing Porsche 935 az Ox Racing Team színeiben
Jól áll neki a fekete szín
Porsche 911 Turbo a Dragon Racing Team színeiben
Nem túl szerencsés a külső és a belső szín kombinációja
Matchbox Dragon Racing Team - Racing Porsche 935
Matchbox Dragon Racing Team - Porsche 911 Turbo

2011/03/31

Matchboxon kívüliek: Welly Q-Collection - Volkswagen Beetle

A mai napra egy kisautószexualitási érdekességet tartogatok, egy újabb elsajátítandó kifejezéssel egy szerethető, japánból származó irányzatról.

チョロQ
1978-at írtak akkor, amikor a japán játékgyártó Takara, piacra dobja a Choro-Q nevű sorozatát. A 3-4 centi hosszúságú kisautók mókás, torzított, karikizált reprodukciói az eredetieknek. Az apróságok tekercsrúgós motort rejtenek – az ilyesmit hívtuk mi kölyökkorunkban „hátrahúzósnak”. Ázsián kívül Penny Racersnek hívják a szériát, ami arra utal, hogy a hátsó lökhárító felett ezek a gépezetek mind egy kis táblát viselnek, mely tulajdonképpen egy érmetartó. Az aprópénz itt mint ballaszt funkcionál, amitől a járgány a hátsó kerekeire ágaskodik. Az eredeti név valami számomra tökéletesen kihámozhatatlan szójáték azzal, hogy ezek a holmik aprók, cukik, meg mókásan torzítottak is. Jellemző még rájuk a gumikerék - általában a hátsó nagyobb, mint az első. Az évek során aztán persze készült mindenféle Choro-Q, nem csupán autók, de munkagépek, mozdonyok, repülőgépek is. Ebben a stílusban nevesincs és neves cégek is megalkották a maguk modelljeit, így a Choro-Q a Takara márkanevéből a stílus nevévé lépett elő – nagyjából mint ahogy mifelénk minden kisautó mecsboksz. Ahogy elnéztem, az „alternatív gyártók” is beleszövik az ilyen stílusú termékvonalaik nevébe a Q-betűt.

Én Andrewboy kollégánál szembesültem először azzal, hogy létezik ilyesmi. Ő halmozza a Choro-Q holmikat, de mivel nem használ címkéket így nem tudom linkelni a teljes gyűjteményét, csak találomra lőttem az előzőt pár pofás Suzukira, a Tomyval fuzionált Takara (Takara Tomy) kínálatából.

It's a Sony
A VW Bogár ismerete része az általános műveltségnek, így minimális tárgyalásától is eltekintenék. A mai konkrét darab úgy került a karmaim közé, hogy ceruzaelemre lett égetően szükségem és a sarki CBA-ban elém vetette magát egy Sony elemekből álló 4-es pakk, amihez mellékelték ezt a kis kék gyöszt. (Van ugyanilyen fakó rózsaszín gyösszel is, de valami egészen borzasztó árnyalatot képzeljetek el.) Kaptam az alkalmon, mondom megnézek már egy ilyet végre élőben is. A dupla csomagoláson áthatolva szembesültem azzal, hogy ezt bizony a kínai illetőségű Welly készítette, akiről tudjuk, hogy nem minőségi gyártó, hanem inkább mennyiségi, de éppenséggel el is tud sülni a kezük az 1:6x méretarányban. Nyilvánvalóan nem Takara Tomy gyártmányra számítottam, hanem sokkal inkább valami noname cuccra. A Welly oldalán amúgy meg is leltem ezt a holmit, Q-Collection fedőnév alatt, kilenc másik kisautó társaságában. A weboldal szerint amúgy ebben kéne, hogy legyen motor, de a Sony elemekhez csomagolt verzióból ez bizony hiányzik sajnos.

Jópofa kis gyöszök ezek, de nem hiszem, hogy rájuk fogok kapni.
Dupla NRFB - na jó, egy elemet már ki kellett szednem.
Itt már csak szimpla, a Sony réteg hiányzik, a Welly még megvan.
Welly Q-Collection VW Beetle.
A Choro-Q-kon kötelező a tábla hátra, ami tulajdonképpen egy érmetartó. Még akkor is, ha nincs benne motor, mint ahogy ebben sincs.

Eredeti Takara Penny Racers, avagy Choro-Q reklám a nyolcvanas évekből. Az is kiderül, hogy mire való az érmetartó hátul.

2011/03/29

Matchbox Adventure Pack - Roadside Assistance

Ez a szett tipikus példája annak, hogy egy kis hozzáadott plusz, mennyire megdobja a kisautók játszhatóságát. Már eleve a csomagolás nagyon jól sikerült, látványos, messziről eladja magát. A blisterben, a talapzatot jelképező kartonon enyhe diorama beütéssel lettek elhelyezve az autók és a kiegészítők. Az járműveket, amik jelen esetben egy Breakdown Van és egy Chevrolet Camaro SS-396, és már mindkettő szerepelt itt nálunk más verzióban, gyorskötözők tartották a helyükön. A Camaro alá került egy kis magasító rész, mintha a vontatón csüngene. A bóják és a táblák egy külön kis buborék alatt kaptak helyet, amit celluxal rögzítettek, hasonlóan a két figurát és az emelőt rögzítő buborékkal. Szerintem nagyon ötletesek, eltaláltak a kiegészítők, igaz egyik sem nagyon stimmel méretben a Matchboxokhoz. A bóják és a táblák még talán nem is annyira zavaróak, játékként nézve szerintem még a belefér kategória, azonban az emelő már enyhe túlzás. Közelebb áll az 1/43-as méretarányhoz, int a Matchbox 1/6x-ja, ráadásul használhatatlan is, mivel nem képes megtartani az autót. No de tegyük gyorsan félre ezt kiegészítőt, és helyezzük előtérbe a két mellékelt figurát, amik igencsak feldobják a készletet - amint a későbbi Hitch 'n Haul szetteket is. Mindkét illető a szervizes autóhoz tartozik - a Camaro tulaja már biztos továbbállt egy taxival -, ami kezükben levő szerszámokból és az egyen overallból könnyen kikövetkeztethető, még az is lehet, hogy egyikük maga Rob, vagyis a vontató tulajdonosa.

Egy jól átgondolt csomagolás és pár "műanyag darab" nagyságrendekkel megnöveli a játszhatóságot és az eladhatóságot, főleg, ha ilyen jól van tálalva. Ezeket az ötleteket (is) nagyon tudom mostanában hiányolni, a már említett Hitch 'n Haul szettek eltűnését sem értem.

Egy Camaro, ami hamarosan elromlik
Jól áll neki ez a csíkozás
Dupla kampós végett kapott a gém
A szokásos fjúcsör itt is működik
A csipet csapat nekiesik a Camarónak
Nem kicsit túlméretezett az emelő, ...
... ami cserébe használhatatlan is
Vontatás lett a vége
Matchbox Adventure Pack - Roadside Assistance
Egyben kiemelhető az egész hóbelevanc
A papír felől nézve ezt látjuk
A csomagolás hátulja büszkén hirdeti a sorozatot

2011/03/27

Matchbox MB-26 Big Banger

A közelmúltban írtam a Matchbox gyártmányú, nyomokban Dodge Chargert tartalmazó dragsterekről. Akkor sokszor emlegettem az MB-26 Big Bangert, mint az összes ilyen mamáját, azzal a megjegyzéssel, hogy gyerekkoromban volt ilyenem és valószínűtlen hogy újra lesz. Tévedtem.

Nyilvánvalóan az lett volna logikus, hogy a Big Bangerrel kezdek, de – most mit szépítsem – halvány lila gőzöm sem volt arról, hogy nekem van ilyenem! Rendezgettem a gyűjtemény még fel nem dolgozott részét és egyszer csak a kezembe vetette magát. Eléggé meglepve néztünk egymásra ekkor, de nem volt kérdéses, hogy gyorsan követnie kell leszármazottait e lapokon. Mivel ebben a postban korábban már minden lényegeset elmondtam róla, ezért azt javaslom, hogy kattintsatok át, így már csak a képek kell, hogy következzenek!

Egyértelmű, hogy van közük egymáshoz. Balról Big Banger, jobbról édes gyermeke Cosmic Blues. Ha belenéztek a beömlőbe, akkor nyilvánvaló, hogy változtattak a motor öntvényen.
Az ős-Charger Dragsteren még matrica volt. Amúgy annyi idős mint én.
Rokonok. Állati jó ez a piros árnyalat, sokkal jobb, mint a háttérben álló Red Raideré.
Sohasem szerettem ezeket az autó karikatúrának ható cuccokat, de el kell ismerjem, hogy így együtt azért nem mutatnak rosszul.
Igen, a hátuljuk is egyforma.