2009/08/27

Matchbox MB-43 Mercedes-Benz 500 SEC AMG

A Mercedes-Benz zászlóshajója az S-osztály második generációja 1979 szeptemberében debütált. A gyári kódjáról W126-osként is emlegetett szériát egészen 1991-ig gyártják és ezzel a leghosszabb ideig gyártott és legnépszerűbb S. Tizenkét hosszú modellév alatt a széria sok mindenben lett első a cégnél: A sorhatos és V8-as motorokkal kínált autó volt az első, amibe légzsák, övfeszítő és menetstabilizátor került, és ez volt az első krómozott lökhárító nélküli, deformálódó poliuretán lökhárítós modell.


1981-ben dobják piacra a kétajtós kupé verziót, aminek külön érdekessége, hogy ajtajain az ablakok keret nélküliek és B-oszlopa sincs. Mindent összevetve a 892 123 W126-os készül, amiből 818 063 négyajtós szedán és 74 060 kupé.


500 SEC AMG
Azt már megszokhattuk a Matchboxnál, hogyha egy autó csúcsváltozata nem különbözik túlzottan a gyengébben felszerelt modellektől, akkor automatikusan ráírják a csúcsmodell típusjelzését az érintett cuccra. Meglepő módon jelenlegi szeánszunk tárgya nem a „legmodell” a szériában. Illetve... Az első Matchbox katalógus, amiben az alvázán 1984-re keltezett modell megjelenik,
az 1985-ös – természetesen a katalógusban abszolút pontatlanul sikerült leírni a nevét, „Mercedes Benz AMG”-nek hívják. (Aztán a dobozokon is össze-vissza jelenik meg, mikor éppen hogyan sikerül.) A sorozat csúcskupéja, az 560 SEC 1985-ben jelenik meg, tehát a Matchboxnál az 1984-ben – vagy amikor a kisautót alkották – még az akkor hozzáférhető csúcsot mintázták meg, ami az 500 SEC volt. Ebben az autóban az ötliteres V8-as dolgozott – az 560 SEC-ben már 5,5 literes – és a különböző modellévekben 220-tól 261 paciig elég sokféle teljesítményt produkált. Az AMG-ről pontosan tudjuk, hogy a cég házi tuningcége. Hogy egészen pontosan a W126 kupé esetében az, hogy AMG kivitelű mit is takar, nem sikerült hitelt érdemlően kitúrnom a netről. Az biztos, hogy a cég az összes W126 változathoz kínált body kitteket és számos különböző szintű motor tuningot, illetve futómű fejlesztéseket is. De hogy ezek pontosan hogy és miként festettek azt passzolom. (Az egyetlen forrás, mely hitelt érdemlőnek tűnt valami olyasmit írt, hogy „az eredetileg 200 lóerős motor teljesítményét 300-ra srófolta fel”, ami szinte biztos, hogy fals, mert minden más forrás leggyengébb verziójában is 220 lovasnak tudja az 5-literes V8-ast.) Érdemes lehet a figyelmetekre egy a TotalCaron olvasható teszt egy W126-os kupéról – igaz, ez nem az 500-as, hanem a 420 SEC.


Mindez a Matchboxnál
Annak ellenére kedvelem ezt az autót, hogy szerintem közel sem tökéletes. Szerintem az arányaival baj van, az eredetiről készült képek alapján nem tűnik elég tepsinek, mind az autó bővebb értelemben vett orra – A-oszlop előtti rész – és fara – C-oszlop mögötti szekció – túl rövidnek tűnik. Elképzelhető, hogy az AMG tuninghoz bizonyosan hozzá tartozó lökhárítók és szoknya is beleszólnak az arányokba, de a Matchbox engem inkább emlékezetet a
W124 széria kupéjára. Ezzel együtt számomra nagyon kedves darab és persze a nyitható ajtók is egy olyan részlet, ami manapság már egyáltalán nem jellemző egy Matchboxra. Az 500 SEC-ből változatos a felhozatal, például a permierév katalógusában látható fehér alapszínű szerintem nagyon szép – a nyolcpöttyös kerekű verziók nagyjából mind jól néznek ki –, de a Laser Wheels, illetve a versenyfestésű, hetes rajtszámú – pedig ez is „8-dot wheel” – egészen ijesztően csiricsáré.


A legvégére tartogatok egy slusszpoént: Azért került terítékre pont most az 500 SEC, mert a blogon – beleszámítva a régebbi médiatámogató és szolgálati közlemény postokat is – ez az ötszázadik bejegyzés.


MB-43 Mercedes-Benz 500 SEC AMG. Kétszer nem sikerült ugyanúgy leírni a nevét sehol a cégnek. Sőt. Helyesen szerintem sehol sem sikerült.
Ahhoz képest, hogy ez még a gyerekkori gyűjteményemből van, nem is harcoltam le nagyon.
A lökhárítók és a szoknyák egyértelművé teszik, hogy az AMG munkáját látjuk.
Ezt a rendszámtáblát nem kell megfejteni: 500 SEC.
Szerintem nem lett elég tepsi...
...inkább az egyel kisebb Mercire emlékeztet.
Egy másik MB-43. NRFB.
Van neki másik oldala is.
Ez egy érdekes állat. Semmit sem tudok az eredetéről, de egy 12, kínai asztrológiai jelet felvonultató sorozat része. Ennek egy sisakos malac van a motorházfedelén.
"Sárkány Verseny Csapat."
"A világ legnagyszerűbb kínai verseny csapata." WTF?

5 megjegyzés:

Névtelen írta...

Szerintem nagyon szép autó, nekem a fekete-arany a kedvencem.

Gratulálok az 500. posthoz.

RÁJEN írta...

Jó írás egy jó autóról.
Nagyon régen tanítottam angolt, és az egyik kis tanítványom szüleinek volt egy 560-asa. Folyton valami gyújtás-gonddal küzdöttek, végül eladták és vettek egy TD Patrolt :)
Nekem a World Class van meg belőle, drabális egy darab...

porsche írta...

Gratula az ötszázadik poszthoz, jó ötlet volt hozzá ez a Merga ;-) A négyszázadikat ugyan elhappoltam előled, de az 500 mégis csak jobban hangzik:)

Ikarus 256 írta...

Sajna még egyetlen példányom sincs belőle, pedig már régóta nézegettem ezeket. Szerintem egy sima utcai szürke vagy acélkék állna neki a legjobban, de a fehér is nagyon szép.

500 szép szám. Gratulálok! A 3300-nál DAF 3300 Space Cab? De előtte még a 2000-nél egy újabb Kenworth T2000-es post! :-D

Zsizso írta...

Gratulálok az 500-adikhoz! Nekem, ha minden igaz a premier van meg. Egyszer átnéztem a Mack könyvet, és kiírtam az összes ilyen asztrológiai micsodát:D