2010/01/31

Matchbox Chevy Van variációk

Az első Chevy Van-ról szóló bejegyzésemben megemlítettem ugyan, hogy milyen változatokban készült, de eddig csak a jelenleg futó változatok különféle variációival találkozhattatok nálunk. Mostanra már sikerült felhalmoznom mind a négy változatából legalább egy darabot, így már semmi nem akadályozza meg, hogy bemutassam őket egy összehasonlító postban. Gondolom már senkinek nem kell bemutatni, hogy hogyan is néz ki a reinkarnált darab, elvégre már itt is szerepelt ötször - 1, 2, 3, 4, 5 -, így ezt fogom összehasonlítani, az eredeti, még angol modellel.

Az új változatból is egy olyan darabot választottam, ami még nem szerepelt itt. Ez nem más, mint a 2008-ban megjelent MB-49-es változata, ami egy városi közmű karbantartó cég autójaként üzemel, melynek igen tetszetős és részletes a festése - az ötlet nem új, hiszen 2006-ban már elsütöttek egy nagyon hasonlót egy Ford Transit-on. A régi és az új verzió nem tartalmaz semmilyen közös alkatrészt, még a karosszéria öntőformáját is újra alkották, ami számos ponton megfigyelhető. Az első ilyen, az a sárvédő szélesítések, melyek jóval gömbölydedebbek az új modellen. Az ablakok elöl kisebbek, míg hátul nagyobbak lettek, mely utóbbiba az oldalsó ovális ablak is beletartozik. A kilincsek, ajtóélek is meghíztak az idő folyamán, a hátsó lámpa rajzolata is más lett, egyedül a rendszám maradt a régi, bár mélyítése ennek is megnőtt. A tetőablakok kerete hangsúlyosabb lett, azonban a régi modellel ellentétben, már nem emelkednek ki a tető síkjába. Ablak téren már nem kényszerül erős színezésre a Matchbox, hiszen a régivel ellentétben, az új már kapott egy tisztességes belteret. A legnagyobb különbség azonban az alváz és a kerekek között van, ugyanis az ős fém alváza különböző átmérőjű kerekeket kapott, hangsúlyos oldalkidörgőkkel, míg a mostaninál csak a dupla kipufogóvég látszik ki a műanyag alvázon, ami egyforma és kisebb átmérőjű kerekeket kapott. A műanyag alvázról ráadásul eltűnt az első rendszám - cserébe legalább részletesebb a hűtőrács környéke -, valamint nem rejti el a felépítmény hátsó két karmát sem.

Látszólag egyformák, pedig nincs közös alkatrészük
Az ős Chevy egy kicsit tuningoltabb verziót mintáz
Innen jól látszik, hogy csak rokonok
A rendszáma ugyanaz maradt az újnak is
A tető is más lett

Következő páciensünk a 4x4-es kivitel, melynek első példányai 1983-ban jelentek meg. Ekkor váltja le ugyanis az alapjául szolgáló Chevy Van-t. A két modell között csak az alvázban és a kerekek méretében van különbség, a felépítményük ugyanaz, olyannyira, hogy a lökhárítók, és elöl az a feletti részük is megegyezik. Négykerék hajtású révén hatalmas terepgumikat kapott, ezáltal a hasmagassága jóval megnőtt az eredeti modellhez képest, e mellett az ék alak eltűnt. Ez a modell kiállta az idő próbáját, ugyanis 2006-ban is szerepelt a Matchbox 1-75-ös listáján, igaz a már időközben műanyagra cserélt alvázzal.

Nem kicsit nőtt a hasmagasság, igazi terep modell
Csak a lökhárító alatti részben különböznek
Vigyázat, aláfutás veszély!

A végére hagytam az igazi kakukktojást, a Breakdown Van-t, ami tényleg csak esti ködben és hunyorítva téveszthető össze bármelyik Chevy Van-al. Ahogyan a régi és az új Chevy Van-ban csak a név a közös, úgy itt pedig csak a Van szócska, annyira más modellről van szó. Amíg nem rendelkeztem egy ilyen Chevy autómentővel, addig azt hittem, hogy ennek is a 1979-es modell adja az alapokat, de az 1985-ben megalkotott modell teljesen új fejlesztés, csak a kipufogók jöttek át ide. Az alváznál maradva, a tengelytáv azonos, de a hossza rövidebb lett, hogy a gémtől még beférjen a szabvány dobozba. Az ék alaknak itt sincs már nyoma, egyforma átmérőjű - Convoy/terep - kerekeket kapott. A lökhárítók is mások, hátul szögletesebb, elöl rendszámtalan és felette elterülő hűtőrács is nagyobb lett az irányjelzőkkel együtt. A motorháztető laposabb szögben emelkedik az alul ívesebb, felül enyhébb ívet rajzoló szélvédő felé. Az ajtók hangsúlyosabbak, valamint a sárvédői "élesebbek". A tetőn helyett kapott két villogó a szélvédő anyagából, valamint egy hatalmas szélterelő, mely utóbi egy alkatrész a gémmel, amit ha lenyomunk, akkor a gém is lemegy vele, így a kampóba könnyebb beakasztani az elakadt autót. A felemelkedésről egy kis rugó gondoskodik, mely megoldás kitűnő példája annak, hogy mennyi mindent elvesztettek a mostani Matchbox modellek. A jármű hátsó fele nyitott, platós megoldással készült, hogy a gémnek helyet adjon, mindez kicsit pick-up-os megoldásra emlékeztet, a lenyíló hátsó ajtó nélkül. A plató burkolatát is kialakították a sárbédőkkel együtt, azonban belteret ez sem tartalmaz, kaptunk viszont még két merevítőt is a hátfalhoz. Kitűnő játékszer, mozgó alkatrészekkel, mely öt év alatt eltűnt a Matchbox kínálatából.

Sokkal robusztusabb a Breakdown, ...
... melyre még az is rátesz kicsit, hogy rövidebb
Földútra is bátran mehetünk autót menteni
Rokonok, de nem testvérek
Hátulról még csak nem is hasonlítanak
Chevy Van csoportkép, tornasorban
Négyféle kivitel, négyféle alvázzal
Egy havas bónuszkép a végére, ha már úgy is az van odakint

3 megjegyzés:

Zsizso írta...

Szép gyüjtemény!
Hóba kérünk autómentőt, szükség lehet rá:)

PMGabi írta...

Az újabb Chevy Van szebb részletesebb, de a régiben legalább volt anyag... :P
A Breakdown Van most ezzel a mechanikával nagyon megtetszett. Nem tudtam, h. ezt tudja...:)

porsche írta...

Zsizso: köszi ;-)

PMGabi: Most, hogy így említed a Breakdown-t, itt el is felejtettem olyan képet csinálni, ahol le van nyomva, olyat csak a másik verziónál fotóztam:
http://www.keptarolo.com/show-image.php?id=9838eca5c3a5c40ba303d157c7126507