2010/06/01

Matchbox MB-69 BMW 328i

Magyarországon talán nincs is másik olyan típus, aminek az imázsát annyira megtépázták volna bizonyos felhasználók, mint a BMW-két. A sztereotípia képlet úgy fest, hogy X5, X6 = gengszter, parkolóbajnok, áfa és adócsaló csirkefogó. 7-es és 5-ös széria = gengszter, minél régebbi kiadású az autó, annál pitibb. E30-as, 3-as széria = boyracer. (Természetesen tisztelet a kivételnek, beleértve a Kezet, aki maga is 5-öst hajt, meg minden BMW tulajdonost, aki képes az irányjelző használatára, és a követési távolság betartására.) Nagyjából e képzettársítás miatt nem lesz nekem itthon BMW-m soha, pedig a 3-as sorozat nagyon tetszik, főleg a régi E30-as, amiből jajj, de nagyon szeretnék egyet játszóautónak!

E46
A gyári kódján E46-nak szólított, a negyedik tagja a BMW 3-as sorozatának – melyből úgy amúgy most az ötödiknél tartunk. 1998-tól 2006-ig gyártották és minden olyan főbb jellemző igaz rá, mint a 3-as sorozat generációira, elől van a motorja, hátul hajt – kivéve, amelyik összkerékmeghajtású –, készült belőle 2-, 3-, 4-, ajtós verzió, kombi és kabrió. A motorválaszték széles, a sornégyesek 1,8 literes lökettérfogattól indítanak és egy 1,9 literesen át tartanak a 2-literig, a sorhatosok, 2-től 3,2 literig hat különböző verzióban (2,0-, 2,2-, 2,5-, 2,8-, 3,0-, 3,2 lityi, mind 24 szeleppel) rendelhetőek. A legnagyobb lökettérfogatú motor a szériában a 4 literes V8-as. Ezen kívül háromféle turbódízel erőmű rendelhető hozzá, egy sornégyes és két sorhatos. Váltóból öt-, vagy hatsebességes szekvenciális manuális, hatsebességes automata, ötgangos félautomata, vagy ötgangos automata van a menüben. Az E46 lehet négyajtós családi autó, síelni járó, összkerékhajtású kombi, aszfaltszaggató kupé, ha csak a gyár által kínált, utcai változatokat tekintjük, akkor pedig 105-től 444-ig terjedő tagot számláló ménest rejthet a motorháztető – ahogy a kedves megrendelő óhajtja. Német nyelvterületen az autó – egyik – beceneve „Derrick”, a híres sorozat főszereplőjét alakító Horst Tappert után. A név onnan jön, hogy az első ikerlámpák ugyan burát kaptak, de ezek alján két-két félkörív látható, mely a színész szemei alatt lévő jellegzetes táskákra emlékeztették a becenevet kifundáló szőrösszívű germánt.

Matchbox – 1999
Az alvázán 1999-es keltezést viselő E46-os, négyajtós kupé formájában, mint MB-69 debütál és ezt Németországban teszi, meglepő módon 1999-ben! A cég tartja magát a „legerősebb verzió, amit a számozás elbír” névadási stratégiához, így az akkor létező legerősebb motorral – 193-lóerős sorhatos – szerelt verzió nevét kapja, azaz a 328i-t. Kifejezetten szép változatok készülnek ebből az autóból – érdemes ezért felkeresni Areh gyűjteményét –, de csak hat évig marad ilyen, vagy olyan formában a kínálatban. Kifejezetten jól eltalált, részletes, igényes modell, a spéci szériákban igazán részletesen festett darabok is felbukkannak – gondolok itt például a 2005-ös, német rendőrségi festésűre akár. (Érdekes, hogy szintén 1999-es keltezéssel az alvázán, elkészítik az E46 kupé változatát is a cégnél, de ez már egy másik történet.) Az én sötétkék példányom egy ötös csomagból való, melyből mind a négy másik autó szerepelt már itt. Ez okból az MB-69 sorszám pontatlan, hiszen ez a változat nem az 1-75 szériába tartozik, viszont valahogy hívni kell, úgyhogy kénytelen-kelletlen megkapta tőlem a premiermodell számát. Tetszik ez a szín és az első-hátsó világítótestek kiemelése sem áll rosszul neki, de sajnálatos módon a festék megfolyt, vagy pontatlanul pozicionálták a tamponnyomást, mert bőven jutott oda is rá, ahová amúgy nem kéne.

Igényes, részletes modell, ezért a szívemnek igencsak kedves. Azon túl, hogy kedvelem a 3-as BMW-ket még azért is, mert a márka meglehetősen alul reprezentált a Matchboxnál.

Nem MB-69, de BMW 328i, E46! Itt jól látszanak a "táskák a szemei körül".
Hátul sikerült jól elszúrni a festést.
Egy amerikai piacra készült eredeti.
Akiről a becenevét kapta, Horst Tappert színművész, azaz Stephan Derrick főfelügyelő.

Stephan és Harry E38-as 7-es BMW-vel. A 3-ashoz nem sok közük volt amúgy a sorozatban. Rájennek van pont ilyen bálnája a Maisto által.

2 megjegyzés:

RÁJEN írta...

Két dolog:
1) Ha játszóautónak egyszercsak vennél egy olyat, amilyet mutattál, azaz gyári állapotú, nem szarrá ültetett és tuctucoló Bimmert, a világon senki nem nézne vele gengszternek, ebben biztos vagyok. Ez már-már veterán :)
2) A Maisto 7-es az semmi, a Sikuk az igazán ütősek :)
Amúgy jó írás. Nekem egyébként civilem nincs is ebből, csak a rendőr(ök).

Sam. Joe írta...

1. Itthon én biztos nem fogok játszóautót venni. Ahová meg készülök, ott egy 1977-86 között készült Caddy Fleetwoodot szeretnék. ;-)

2. Vicces, nekem pont a Maistód tetszik, a Sikuk meg kicsit sem.