Egy ideális világban
nagyon sok minden másként lenne. Például a kisautó beszerzések
is a megmintázott modellek időrendjében követnék egymást. Így
akkor lenne rá remény, hogy sorrendben kerüljenek ide a postok. De
ez nem egy ideális világ, így erre nincs remény. De kit érdekel?
A második kis állat,
ami Mustangokat vacsorál
Az
amerikai autógyártás mindig is fog olyan sajátságokkal bírni,
ami minket innen a nagy pocsolyán túl fejvakargatásra kényszerít.
Jelen esetben van egy – megkockáztatom – vagány, a megjelenését
tekintve telitalálat autó, amit egészen 1970-től, egészen
1981-ig gyártanak, de rögvest a piacra dobásának az évében
kihozzák a házon belüli konkurenciáját, ami ugyanez pepitában,
csak a frontend különbözik, meg más a felszereltsége és
lényegesen több fajta motorból lehet választani hozzá. Mit ad
isten, ezt is pont 1981-ig gyártják. Igen, a Pontiac Firebirdről beszélek.
Na, szóval ez is valami olyasmi, amit soha az életben nem fogok
fel, hogy miért jó, de hát szemlátomást működött a dolog.
Most majdnem leírtam, hogy „A General Motors csak tudja már, hogy
mit csinál” de aztán rájöttem, hogy történelmileg
bizonyított, hogy nem, nem tudja.
A
második Camaro motorpalettája szegényesebb, mint a tesójáé –
nem véletlen, csak a Chevroletes dobozból építkezhettek a fiúk.
Van 3,8 lityis sorhatos, meg V6-os, 4,1 literes V6-os, V8-ból meg
kerek 5-, 5,7-, 6,5- és 6,6 literes is bele. Váltóból meg 4
sebességes kézi, meg három sebességes automata.
A
felszereltségi szintekben a második generációnál jóval
egyszerűbb a képlet, mint a tesónál, van a mezei Camaro, van a
Rally Sport (RS) ami csicsacsomag, van a Super Sport (SS) pack, ami
már extra lóerőket is tartalmaz, illetve a piramis csúcsán a Z28
trónol. Persze az egész képletet a végtelenségig bonyolítják a
külön rendelhető extrák, ezek kombinációja, illetve az egyes
felszereltségi csomagokat illető exkluzivitásuk, vagy éppenséggel
azokból való kizártságuk.
Camaro katalógus a premier évéből, 1970-ből.
Z28 1971-ből
Bennünket
a kisautó kapcsán, a második generáció, második gyártási
évének Z28 változata érdekel. (A Z28 szerintem így írandó
egybe és nem úgy, ahogy a Matchbox írta az alvázra, azaz
kötőjellel. A Z/28 meg ez esetben szintén hibás, de mintha-talán
későbbi generációknál már lenne ilyen is.) Ebben az évben a
Z28 motorja a 350 köbhüvelykes – 5,7 literes –, small block
(kicsi, igen, bruhahahaha) V8, LT-1 változata.
Sokak
szerint az LT-1 a legjobb Chevy small block V8. Ekkor négytorkú, 780 CFM
(CFM =
Cubic feet per
minute, azaz „köbláb/perc)
átfolyású Holley
karburátor táplálja. Delco tranzisztoros gyújtása volt és a
vörös vonal valahol 6000-es percenkénti fordulathoz volt
berajzolva a Corvettek és Camarok fordulatszámmérőjébe, amikbe
beépítették. (Változó, hogy hová, akár 6500-ig is el lehetett
forgatni, de 6200-felett jelentősen leesett a teljesítménye.)
1971-ben a GM a Camaróban 330 lóerőre taksálta ezt az erőművet, szemben az
előző év 360 pacijával, aminek az volt az oka, hogy csökkentették
a kompressziót, 11,0:1-ről 9,0:1-re.
Az alapváltó a
négysebességes Hurst, de rendelhető hozzá a háromsebességes
automata is.
Szép munka
Akárhogy
is nézem, nagyon szép munkát végeztek az urak a Mattelnél.
Minden pici részlet a helyén és ha már ráírták, hogy ez Z28,
hát minden ezzel járó külsőség ott van a helyén. Teljesítményt
fokozó dekorcsíkok és a Z28 feliratok az ajtók előtt, illetve a
hűtőmaszkon. Egyedül a visszapillantó tükrök hiánya fáj. A
beltér is rendben van, a kormány sem pizza, bár az ülések olyan
pozícióban vannak, mintha előre lennének húzva ahhoz, hogy
könnyű legyen bekászálódni hátra.
Milyen a véletlen, ezen a videón minden stimmel. Z28, 1971-ből és még a színe is kék. Jól látszik, hogy mennyire jó munkát végeztek a Mattelnél. (A két perc után látható tartalomért nem vállalok felelősséget!)
Ez
is egy olyan autó, ami indokolatlanul és értelmetlenül
„alul-foglalkoztatott” - lehet, hogy drága a licencdíja? Az
1-75 sorozatban 1998-ban debütál, mint MB-39. Akkor csak „'71
Camaro” a neve, bár a Z28-ra utaló dekorcsíkok – rendelhetőek
volt külön is, legalábbis azt hiszem – ott figyelnek rajta, meg
a hűtőmaszkon is ott a kis téglalap, amibe a Z28 feliratot kéne
beleképzelnünk, de az oldaláról hiányzik a logó. 2000-ben már
MB-18 és csak az Egyesült Államokban kapható. Zöld helyett
aranyszínű és már „1971 Camaro Z-28” (sic!) a neve, de az oldalsó
azonosítóknak a híján van. Az 1-75 szériában cakk-pakk ebben a két évben jelenik meg - igen, 1999-ben kimarad - és slussz.
Innentől már csak spéci kiadásokban
szerepel, amik
közt vannak feledhető változatok éppúgy, mint egészen
kivételesek is – például a Premiere Collection, meg a
Barrett-Jackson aukciós változatok dögletesen jók. Bekerül a
Lesney Edition-be is, ahol lényegesen több festék jut az
elejére-hátuljára, mint arra a változatra, ami jelen postom
tárgya. A 2010-es Classic Rides 5-pack – amiből
a másik négy járgányt már bemutattuk e lapokon és már
méltattuk nagyszerűségét – amolyan arany középút. A
fontos Z28 ismérvek megvannak, de a frontend elviselt volna még
némi festéket a részletek kiemeléséhez. Nincs gumis kereke, de
cserébe megkapta azt a Matchbox kereket, ami az utóbbi idő egyik
legjobbja és ködös időben, messziről még emlékeztet is az
eredeti, ötküllős 60x15-ös papucsaira.
Már
többször mondtam ezzel a pakkal kapcsolatban, hogy kivételesen jól
sikerült összeválogatni a benne lévő járgányokat, kifejezetten
sajnálhatja, aki lemaradt róla anno!
Nem nyúlás
Teljesen
kézenfekvő a kérdés, hogy vajon nyúlt-e magától a Matchbox,
amikor a Firebird-öt megmintázta, hiszen egyszerű lett volna ezt,
az előbb létező Camaro-t átalakítani. Főleg, hogy mindkét autó
ugyanabból a gyártási évből, 1971-ből származik. (Na igen,
a
fentebb már linkelt postban hosszasan lamentáltam és kerestem
azonosító jegyeket, hogy el tudjam dönteni, hogy mely évből való
a Firebird Formula. Nos, elég lett volna a hátára ford
ítanom,
mert az alvázán ott az 1971-es évszám. Egyetlen mentségem, hogy
jól okoskodtam, én is 1971-re tippeltem.) A válasz egyértelműen
nem! A Camaro nagyobb, mint a Firebird, az előbbi 1:62-es
méretarányú, míg az utóbbi 1:65-ös – igen, ez az adat is ott
van az alvázukon!
Még kint az udvaron. A hűtőmaszkon az a szögletes izé a Z28 felirat lenne. Igen, itt van hely a festéknek.
Oldalról oké. Z28 embléma megvan, a kilincset és a hátsó szélességjelzőt sikerült kiemelni, az elsőt nem.
Hátulra is elfért volna még némi kiemelés.
Már a szalonban. Az utódja kisebb.
A beltér rendben van, az ülések előre húzott helyzetben.