2012/01/16

Átalakítás: Hot Wheels Datsun Bluebird 510 kétszeresen

E poszt tárgyának eredeti, változtatás nélküli kiviteléről Tommi írt még a régi blogján, így én a típusismertetőt megspórolhatom. A cikk azért is különleges, mert ez az autó annyira megfogott, hogy nem tudtam eldönteni mi is készüljön belőle. Két komolyabb koncepció is volt a fejemben, így kénytelen voltam duplikátumot venni.

Első koncepció
Mindenképpen akartam egy olyan verziót csinálni, ami egy régi versenyautóra emlékeztet, amit agyonhajtottak, majd az új modell megjelenésével bevágták a sarokba. Ott szépen el kezdett rohadni és azóta is csak oszlik. Ezt az alapmodellből nem volt nehéz kivitelezni. A tavalyelőtt megjelent sárga verzió tökéletesen megfelelt a célnak - én túl giccsesnek tartom az oldalán a mintát. Legalábbis nekem sok. Viszont a fekete motorház a Datsun felirattal és a kék és piros csíkkal már korhűbbnek tekinthető. Így ezen kívül minden más festést lemarattam róla. Az új festés nem volt túl bonyolult. A bal első sárvédő matt feketét, míg a jobboldali ajtó és a csomagtartó teljes rozsdázást kapott. A többi felületet pirossal festettem le, ahol kisebb rozsdafoltokat még ejtettem. A másik három kerékjárati ívet matt feketével emeltem ki. Viszont a nagyobb kontraszt érdekében a lökhárító már fényes fekete. Majd a végén jöttek az apróbb simítások. Így kapott oldalt egy-egy narancs pöttyöt az index, a farán pedig a két hátsó lámpa.
Hogy mennyire nem légből kapott a Datsun 510 mint versenyautó, mi sem bizonyítja jobban, mint ez a néhány kép egy mostanában eladósorba került, amerikai versenyautóról készült.





Ezután jöttek a műanyag részek. Az első spoiler szintén matt fekete. A kerekek az eredetiek, csak leszedtem a krómozást. Egy apróbb szerkezeti változást is végrehajtottam rajta. Az egyik fényszórónak és a kipufogónak adtam egy kis mélységet. Az alapból meglévő bukókerettel nem foglalkoztam, csak a fehér verzió piros belterének alsó részét cseréltem ki, ugyanis a második átalakításra váró ilyen volt. Így nem folyik annyira össze az alapfestéssel. Ezután már csak össze kellett raknom. Mivel az alvázon nem alakítottam semmit, csak vissza kellett pattintanom. Szerintem elég jól visszaadja azt a látványt, amit elképzeltem.

Második koncepció
A második darab alapját, mint azt föntebb is említettem egy fehér verzió adta. Itt azonban mindent tökéletesen lemarattam róla. Itt is maradtam a rozsda témánál - mint annyi más átalakítás esetén is -, de egy utcai darabbá alakítottam. Ebből adódóan nem kapott élénk alapszínt. Egy visszafogott türkizes árnyalatot kapott, amit két színből kevertem ki. A rozsdát is egy teljesen új ötlet alapján kezdtem el, aminek az alapját ez a kép adta. Bár ez sem nem japán, sem nem sportautó. Mégis a rozsdaminta és az alapszín is innen jött. A folyamat lényege, hogy visszafelé építem fel a rozsdát. Először a legalsó narancs réteggel kezdtem. Ez volt a legnagyobb felület. Azután négy színből, pirosból, narancsból, barnából, és feketéből kikevertem egy rozsdabarna árnylatot. Az elején még épphogy csak egy kis feketét adtam hozzá. Ezzel már kisebb felületet fedtem le, hogy a narancs pereme megmaradjon. Innen már csak ismételgettem a folyamatot közben mindig egy kicsit több feketét használva és egyre kevesebb területet fedve le. Ezt végül egy egész területet lefedő, ecsettel felvitt matt lakkréteget kapott. Nem vártam meg, hogy teljesen megszáradjon a festék, mert így egy pár csíkot még tudtam húzni rá a kevert színekből. Ez talán a tetőn látszik a legjobban. Miután a lakk teljesen megszáradt a lökhárítókat itt is fényes feketével emeltem ki, majd jött az index és a hátsólámpa - akárcsak az előzőnél. Ezután jöhetett az alváz. Itt kicsit több törődésre volt szükség. Az első kötény itt a kasznival megegyező színt kapott. Valamint egy kis szerkezeti átalakítást is igényelt, hogy az új kereke elférjenek hátul. Így egy kicsit kifaragtam belőle reszelővel. Mivel ez egy utcai darab a peres, modern ötküllős felni nem igazán illett volna alá. Így egy Matchbox kereket kapott. Ez a gyakran használt klasszikus, de sportos szett. Szerintem tökéletesen illik az autó karakterisztikájához. Miután a megfelelő papucsok fixálva lettek, következhetett itt is a beltér. Ugye itt már csak a fehér beltérrel gazdálkodhattam, ami viszont túl rikító volt. Itt is, akárcsak az előző Bluebird-nél is jó szolgálatot tett a matt feketém. Ebben az esetben azonban egy pár csepp hígítót is hozzáadtam, hogy ne legyen olyan erőteljes a fedése. Igazából ettől egyfajta szürkés kárpit érzetét kelti, ami már sokkal szebb. Emellett nem került bele a piros bukókeret sem és itt fontos szempont az is, hogy a szélvédő nem színezett. A végeredmény egy sallangmentes rozsdakupac.
(A kezdőkép a Hot Wheels blister grafikája.)

Tehát elsőnek a félszemű, félredobott versenyautó.
Jó kontraszt a fehér bukócső.
Kifúrt kipufogó.
Utcai rozsda.
Kilincs és indexek festve.
Akárcsak hátul.
Párban.

2012/01/11

Matchbox MB-08 Lotus Evora

Úgy alakult, hogy immáron a harmadik Matchbox Lotus Evora fordul meg a kezeim között, így gondoltam most már villantok róluk pár képet. Ikarus kolléga korábban már összeröffentett magának egy kisebb brigádra valót belőlük, amit meg is mutatott a mostanában kicsit szunnyadó blogján. Ebből kifolyólag típustörténeti és kisautóügyi leíráshoz tessék a fenti linkre kattintani, ugyanis én ezt a részt átugrom. Részemről csak annyit tudok hozzátenni, hogy szerintem ez egy igazán lájtos eresztésű Lotus, hiányzik belőle a márka védjegye, mégpedig az, hogy a lehető legkönnyebb karosszéria társul egy viszonylag kis motorral, mindent alárendelve a vezetési élménynek. Persze megértem, hogy a pénz diktál és ügye több vevőt hoz egy kényelmesebb sportautó, olyasminek érzem, mint a Porschénál a Cayenne. A Matchboxot is megértem, hogy megmintázta, hiszen mégiscsak egy "ősi" brit manufaktúra termékéről van szó - legalább is akkor még az volt -, de azért ők sem viszik túlzásba, hogy kapkodjon értük az ember.

A 2009-es kék verziót úgy kaptam egy szívességért cserébe, amit mindenképpen szét kellett fúrnom, ugyanis szorult az első tengelye egy hatalmas sorja miatt, így abból felni donor lett, illetve az üléseket még érdemes belőle számon tartani, ugyanis elég jól sikerült darabok. A tavalyi élénkzöldet már eleve csak a kerekei miatt vettem meg az ünnepek utáni leárazások alkalmával, ugyanis a korábban még csak Superfastokon alkalmazott ötküllős kerékgarnitúra szerintem nagyon jól néz, mindig jó, ha van itthon belőle egy szett. Az autó színén még kicsit időznék, ez a második hasonlóan ronda, zöld színű kivitele ennek a kisautónak, pedig még annyi értelmes szín van, amiben kiadhatták volna e helyett, no de végül mindegy, hogy milyen színben nem veszem meg. Becsületükre legyen szó, azért a tradicionális brit, verseny zöld (British Racing Green) színt is megkapta egy ötös csomag keretein belül, amit a pakkban fellelhető 911-es miatt vettem meg. Az említett járgány pedig Tomminál lelt új otthont magának, így valószínűleg megússza majd a fúrógép alá kerülést. Még három darab után sem érzem iránta a birtoklási vágyat, talán nem véletlenül került ki anno a citromdíjasok közé, pedig azért hunyorítva kicsit hasonlít az Exige-re.

Tükör és festett A oszlop kéne még ide
Gyorsan megkedveltem ezt a felnit
Hátul csak az ablakkeret kapott festést
Egy brit sportkocsinál kihagyhatatlan ez a zöld árnyalat
Hátul ez is kicsit csupasz
Matchbox MB-16 Lotus Evora
Matchbox MB-08 Lotus Evora
Matchbox Modern Rides 5 pack - 2010

2012/01/09

Felújítás: Hot Wheels 280SL - UPDATE

Anno említettem, hogy ha majd egyszer kerülnek a Merci alá új kerekek, akkor egy update keretében kikerül ide. Ez 2011 utolsó napján meg is történt és az új évbe már az új kerekekkel gurult át. Így végre végleges állapotba került.

Emlékeztetőül: innen indult és így készült.
Először idáig jutottam vele.
Az év utolsó napjára pedig teljesen megszépült.

2012/01/08

Matchboxon kívüliek: Efsi Mercedes-Benz LP nyergesvontatók – UPDATE

Nem most volt, amikor szerelembe estem az Efsi, Mercedes-Benz LP nyergeseivel és azóta nem is nagyon volt velük kapcsolatban történés. De most van. Történetesen a közelmúltban beszereztem két újabb példányt.

Értelmes mondanivalóm nem is nagyon van róluk, mert történetesen pont egy ugyanolyan kivitelűek mint a fentebb linkelt postban lévők – ponyvás és dobozos –, csak a festésük más. Úgyhogy ez most egy ultra rövid post, a fotókon a lényeg. (Mental note: Ki kell cserélni a világítást, mert már megint alulvilágított képeket csinálok!)

 LP-k egymás közt.
 Imádom ezt a színt! Igaz azonnal csokit akarok tőle enni, de pont ettől jó! Holland kisautóra, holland cég logóját!
 És most valami teljesen hasonló!
Gondolom ez is holland cég lehet(ett).

2012/01/07

Matchboxon kívüliek: 2011-es Coca-Cola karácsonyi ajándék teherautók


2011 karácsonyán a hazai Coca-Cola képviselet szakított azzal a – ha minden igaz, 2007-óta meglévő – hagyománnyal, hogy a szokásos, nyergesvontatót adja ajándékba a négyes csomag, kétliteres üdítői mellé. Ez alkalommal oldtimer teherautókat mellékeltek. Azt kell mondjam, hogy a dolog működött, mert normális körülmények között nem vásároltunk volna 24 liter üdítőt.

Bár a három kisautó rendszáma egy-egy évszám, szerintem teljesen felesleges azokban az években konkrét teherautó típusok után nyomozni azért, hogy rájöjjünk mit is mintáztak meg. Sokkal inkább afféle stílusgyakorlatok ezek, az akkoriban divatos motívumok köszönnek vissza rajtuk és pont ettől jók.




Kóláskocsik. A konkrét típusokat hiába is keresnénk a kisautókon, de a stílusjegyek visszaköszönnek.

A felépítmény mindenhol fém, az alváz műanyag és a végeredmény szerintem teljesen elfogadható. Egyedül a zöld színű szörny az, ami egészen fura. Három tengelye van, de azok elhelyezkedése inkább egy nyergesvontatót ad ki, viszont a szerelvény egy darabból van. Az alváz pedig valami egészen furcsa dolgot mutat, már ami a váltó-kardántengely-differenciálmű körvonalait illeti. A három járgány mérete sem egységes, a piros és a sárga olyan 1:87 körül lehet, a zöld valamivel nagyobb. A gyártójuk ismeretlen, csak azt lehet tudni, hogy Hong Kong az a hely, ahol születtek.

A neten talált képek tanulsága alapján ez a szett nem teljes, van egy negyedik, szintén piros, de platós is belőle. Kár, hogy hozzánk ebben az akcióban nem került, majd talán jövőre!

 Ő az a bizonyos, aki a tengelyek elosztása alapján leginkább nyergesvontatónak tűnik, de egy darabból van.
 Szerencsés felvétel, ebből a szögből úgy tűnnek a sárga, fa kólásrekeszek, mintha sokkal nagyobb mélységük lenne, mint amilyet a sík oldalfalon kialakított minta ad nekik.
 1937-ben még fontos szempont volt a hírverést illetőleg hogy sterilizált palackokban mérték a kólát.
 Na, ezt az alvázat magyarázza meg valaki!
 Mint a mellékelt ábra mutatja, ezeket mérik külön-külön bliszterben is. Ezért elég jó pénzt kértek, valami 1x ausztrál dollárt szeretett volna érte az eladó. (A kép az eBay-ről származik.)
Olyan, mint egy fekvő tacskó... Egy citromsárga, négykerekű tacskó. Teccikérteni?
 Hihetetlen, én tudom, de van másik oldala is!
 1945. Drinkoljatok kólát, de ne szmókoljatok!
 Én ebbe is belelátom a blökit, pedig isten bizony nem drinkoltam alkohol tartalmút!
 A háromból ez, az 1947-es a kedvencem, bár kicsit keskenyek a tengelyei.
 Na, ott a negyedik, ami platós lenne, ha nálunk lenne. Talán jövőre? Ha tüzetesen szemügyre veszitek őket, akkor látni fogjátok, hogy ezeknek nem fekete az alváza és a kerekeik mintázata is különbözik.
1938-as lenne, ha lenne. De nem vanik.

2012/01/06

Hogy volt? 2011


Valahol azt olvastam, hogy az év végi összefoglaló készítése modoros dolog, de egyrészt pont nem érdekel, hogy más mit gondol, másrészt pont arról a kifejezésről, hogy „modoros” gondolom azt, hogy a legmodorosabb dolog a világon. Így vagy úgy, mint e blog alapítója úgy gondoltam, hogy egy évértékelő visszatekintés nem árthat.


Számokban röviden
Szerintem olyan, hogy „érdekes statisztikai adat” egyszerűen nincs, ezért igyekszem a lehető legkevésbé unalmasakat és érdekteleneket rátok zúdítani a darabszámokkal mérhetőek közül.

Tavaly 196 post született, ami úgy hetvennel-nyolcvannal kevesebb, mint az előző két évben, de ezt egyáltalán nem gondolom minőséget kifejező adatnak. Elég, ha csak azt nézzük, hogy két-három évvel ezelőtt még elég sok „Médiatámogató” post került ki az oldalra, aminek a szerepét azóta teljes egészében átvette a hasonló nevű automatizmus a jobb oldali hasábban. Ezért úgy gondolom, hogy a „kevesebb több”, az a 196 zömmel velős olvasnivalót jelent. Ugyanakkor nem vagyok elégedett ezzel a számmal, én személy szerint sokkal többet szerettem volna a hobbimmal foglalkozni, de az élet közbeszólt, sajnos úgy alakult, hogy magánéleti okokból sokszor nem volt ihletem írni még akkor sem, amikor éppen időm lett volna.

Még januárban a számláló – ami nem egészen a blog kezdetei óta működik – elérte a 150 000-et az egyedi látogatók számlálása közben. Közben már a 200 000-et is jócskán átléptük, de igazándiból ennek nem tulajdonítottam akkora jelentőséget, majd a 500 000-nél örülünk majd megint. Szeptemberben került ki az ezredik post és ezt ünnepelendő megjelentek nálunk a letölthető kisautós háttérképek.

Mérföldkövek
Ami az év fontosabb eseményeit illeti, szürkülő emlékeim közül azt sikerült előrángatnom, hogy februárban kezdtek érkezni az első szomorú hírek a Matchbox jövőjéről. Májusban csatlakozott hozzánk Andrew0807 és Tommi. Ugyanebben a hónapban indult a Facebook oldalunk. Nekem lábrázásom van a közösségi oldalaktól, ami látszik is a Facebook aktivitásunkon, jellemzően ugyanis egy automatizmus dobálja fel az új postjaink címeit és néhány sorát, ez pedig a marketinghez értők szerint nem szerencsés. Persze amikor magára a blogra sincs elég energiánk, akkor nyilvánvalóan nem a Facebookot fogjuk simogatni.

Mindig egyfajta melegséget indukál a szívem környékén, amikor olyan levelek érkeznek, amiben a blog olvasói számolnak be valami olyasmiről, amiről úgy gondolják, hogy más kisautószexuálisok figyelmére is érdemes. Ilyen „olvasói post” is több született ebben az évben, mint korábban bármikor. Nevesítve Sartana Matchbox dobozai, a Corgi Mini Motor Kits Zsolttól, Márk Corgi gyűjteménye és Viktor Hot Wheels Ford Stake Bed - Matchbox M-9 kombója.

Nem számoltam meg, de szerintem abban is rekordot döntöttünk, hogy soha még ennyi „nem Matchbox” kisautó nem volt még nálunk, úgyhogy akár le is cserélhetnénk a cégérünket, de az okok ismertek. Azért elég komolyat változott az ars poeticám a kezdeti „engem, csak a Matchbox érdekel” óta.

Best of bütykölés
Ebben az évben messze több átalakítással és felújítással foglalkozó postunk született mint bármikor korábban – ha jól számoltam, akkor 19 darab –, ami abszolút a többiek érdeme. Ebből az alkalomból én ezennel meg is szavaztatnám 2011 legjobb bütyköléses postját. Azért pont ezt, mert én nem vagyok érintve az ügyben, hiszen legendásan béna vagyok az ilyen fúrás-faragáshoz, minden ilyesmi a többiek érdeme. Mivel én sem tudnék egyetlen legjobbat kiválasztani a több zseniálisan jó közül, ezért tőletek, olvasóktól sem várhatom el ugyanezt. Kérek tehát mindenkit, hogy a kedvenceit jelölje a szavazógépben! A 2011-es, átalakításokról és felújításokról szóló postok időrendi sorrendben:
Hova?
Az évösszegző végén jogos a kérdés, hogy hová. A válasz csak annyi, hogy tovább. Nem ígérhetek semmit, de ez egy remek hobbi, amit eszünk ágában sincs félrehajítani.

Melyek voltak a kedvenc bütykölős postjaitok 2011-ben?


Matchbox Chevy K-1500
  9 (52%)
 
Polistil Renault 12
  4 (23%)
 
Hot Wheels Ford Mustang
  0 (0%)
Hot Wheels Ford Mustang Convertible
  1 (5%)
 
Hot Wheels Purple Passion
  1 (5%)
 
Hot Wheels Peugeot 505
  0 (0%)
Hot Wheels Mercedes-Benz 280sl
  3 (17%)
 
Matchbox GMC Wrecker
  8 (47%)
 
Hot Wheels DeLorean DMC-12 időgép
  6 (35%)
 
Matchbox Ford Model A
  5 (29%)
 
Matchbox Volkswagen 1600TL
  1 (5%)
 
Matchbox Peterbilt Cement Truck
  4 (23%)
 
Hot Wheels Nissan Skyline H/T 2000GT-R
  8 (47%)
 
Maisto Trabant 601S
  1 (5%)
 
Siku Volkswagen Transporter T2 DoKa egyik
  2 (11%)
 
Siku Volkswagen Transporter T2
  1 (5%)
 
Siku Volkswagen Transporter T2 DoKa másik
  2 (11%)
 
Siku Mercedes-Benz E230
  3 (17%)
 
Matchbox Škoda 130 LR
  7 (41%)
 

Szavazatok száma: 17

2012/01/05

Matchbox World Class és Premiere Porsche 944 Turbo

Régen volt már szó a Matchbox Porsche 944 Turbo modelljéről, valamint a limitált kiadású speciális Matchboxokról is. Ezt a kettőt én most egybegyúrom, ugyanis az előbb említett Porschénak van pár ilyen kiadású változata.

Időrendben haladva a World Class Series I-el kezdem, ugyanis ez volt az első, "felextrázott" 944-es, mégpedig 1989-ben. A 944 Turbo felirat mellett természetesen az összes lámpatest megkapta a neki járó színt, valamint a kerekekre valódi Good Year gumiabroncs került. A sorozat jellegzetességei közé tartozik, hogy a bekerülő modellek ablakai króm színt kaptak, ezáltal teljesen átlátszatlanok. Ez a megoldás magával hozta a nyitható ajtók eltűnését is. A nyolc tagot számláló első szériába mindjárt három Porsche kapott helyett, a 944-es mellett a 928-as és a 959-es került beválogatásra. Természetesen a másik kettő is hasonlóan részletes festést kapott és a másik orrmotoros nyitható ajtói is eltűntek.

1997-ig kell ugrani az időben, hogy elérkezzünk a második Porsche 944-es gumikerekű változatához, ami már a Premiere sorozat tagja, azon belül is az European Premiere World Class Series 2. Ezen a darabon minden extrát megtalálunk, mint az előző autón, sőt, annál jóval többet. Először is a kerekek krómozást kaptak, de ami legfőbb, hogy az ablakok áttetszőek, az ajtók pedig nyílnak. Ennek a két dolognak köszönhetően jól szemügyre lehet venni a kifestett belteret, ami szerintem csodásan mutat. Extraként doboz is található a csomagolásban.

Következő, és egyben utolsó alanyom szintén Premiere szériás és 1998-ból származik, a Premiere World Class Series 19 - Super Cars Collection sorozat tagja. Tulajdonképpen a színeket leszámítva csak a felni mintájában különbözik az egy évvel korábbi piros változattól. A hatalmas méretű kartonnal ellátott blisterbe most is került papírdoboz a modell mellé. De nem is koptatnám tovább a billentyűzetemet, ugyanis a képek sokkal beszédesebbek.

Halkan megemlítem az 1995-ös Gold Coin sorozatot, amiben szintén van egy Porsche 944 Turbo. Szerencsére az a darab sem hiányzik a gyűjteményemből, azonban jelenleg tőlem igen messze, a tengeren túlon tartózkodik. Amint nálam lesz mutatom azt is.

A szélvédő színének elgondolását nem értem
Jól áll nekik a színes hátsó lámpa
Triumvirátus
World Class logó az alvázon
Minden apró részlet kifestve, beleértve a gumikédereket is
"Got to go", sacc/kb. "Mennem kell"
Hátulról is mennie kell
A külsőhöz passzol a belső tér színe
Ez a gyöngyházfehér a kedvencem a három közül
"See me fly", nagyjából "Nézd hogy repülök"
Gyönyörű ez a fekete/barna beltér
Más felniket kaptak
A három grácia
World Class Porsche 959
World Class Porsche 944 Turbo
Premiere Collection Porsche 944 Turbo
Ez a piros 944-es doboza