2009/02/01

Matchbox MB-15 Lotus Exige

A Wikipédia szerint a Lotus Exige a sportkupé változata a Lotus Elise roadsternek. Szerintem meg olyan, mintha szegény Elise-re ráeresztettek volna egy boyracert egy a Homasitába szóló ingyen vásárlási kuponnal a kezében, hogy tegyen vele amit csak akar. A vicc az, hogy valahogy mégsem lett az eredmény egy az „Ezt igazán kár volt...” blogba illő optikai környezetszennyezés. Ássuk csak picit bele magunkat a történetébe!

Az eredeti Exige 2000-ben látott napvilágot a Rover 1,8 literes, K-sorozatú motorjával, ami a széria Exige változatban 177 pacit, a versenyautó alapnak szánt „track spec” verzióban 192 lovat préselt ki magából. 2004-ben a Series 2 Exige már a Toyota, Yamaha-fejlesztésű 1,8 literes, 16-szelepes, 190 lovas motorját kapja. Mindehhez az autó 914 kiló. Az Elise formai egységét tekintve szerintem olyan, mint például a Chrysler PT Cruiser: „ha ehhez hozzányúlsz, csak rontani tudsz rajta”. Ezzel szemben az Exige valahogy mégsem disszonáns, nem rontották el, sőt! Az Elise-hez képest kapott előre egy alsó-spoilert (splitter), a nyitott roadster üvegszálas tetőt kapott, arra egy kürtőt, módosított motorháztetőt és egy vasalódeszkát hátra, no meg négy feketére fújt felnit. Valahogy mindez úgy sikerült, hogy az Exige morcosabb lett az Elise-hez képest, elmúlt az Elise-ből sugárzó „a csajom kocsija” benyomás, de ezért becsúszott némi „boyracer” íz is. Az átalakítás nem csupán öncélú optikai tuning, hanem kőkemény kilogrammokra váltható leszorítóerőben. Míg az Elise-t kb. 5,8 kilogrammnak megfelelő leszorítóerő préseli az úthoz 160 km/h-nál, addig az Exige-t nagyjából 45,3 kg ugyanekkora sebességnél.

2005 februárjában a Lotus bejelentett egy 50-darabos limitált Exige szériát, egy 243 lóerőt produkáló feltöltős Toyota motorral. Ezek csak sárga és fekete színben készültek és 240R jelölést kaptak. 0-ról 100-ra 3,9 másodperc alatt gyorsulnak és csúcssebességük 249 km/h. Az áruk 65 000 euró, azaz a mostani, hipererős forintárfolyamon valahol északra a 19 000 000 forinttól. (Nem az a kifejezett boyracermobil árfekvés – hálistennek.) 2006-ban a Lotus piacra dobta az Exige S-t, amiben szintén Toyota motor dolgozik, de feltöltő nélkül és ez „csak” 220 lóerőt tud. Ezt a kis kitérőt azért iktattam be, mert bár a Matchbox az eredeti Exige-t mintázta meg, ahogy elnéztem a Lotus weboldalát, már csak az S-változat kapható újonnan.

A Matchbox megmintázta az Elise-t – szerintem egyáltalán nem sikerült jól, de döntsétek el magatok, Areh-nál számos változat megvizsgálható –, de a 2007-ben MB-12-ként debütáló Exige szemlátomást teljesen új modell, nem az Elise-ből alakították át. Ami nekem megvan és az alábbi képeken elterül, a 2008-as MB-15. Alapvetően elégedett vagyok a részletességével és azzal, ahogy kifestették – bár hátra már nem kapott festett lámpákat. Jó, hogy nem rontották el azt a részletet, hogy a felnik feketék maradtak, ami nagyban hozzájárul az eredeti „morcosságához”. Ami viszont nem tetszik, hogy a kék festésbe csillogó kis ezüst részecskék kerültek, amitől nagyon olcsó hatású lesz az egész. Szerencsére a valóságban nem olyan feltűnő ez a részlet, mint a képeken. Az biztos, hogy az eredeti Lotusnak is van ilyen árnyalatú festése – ez a Laser Blue – de hogy abban is vannak-e ilyen ezüst részecskék, azt már nem tudnám megmondani.

Szerencsére az elmúlt pár évben a Matchbox 1-75 sorozatában túlnyomó többségben vannak a jól kidolgozott, izgalmas modellek. A Lotus Exige is pont ilyen.


Matchbox MB-15 Lotus Exige. Az orra jutott festés a világítótesteknek...
...hátra viszont már nem.
A valóságban nem ennyire feltűnőek a kék festésben lévő ezüst kis részecskék.
Sokban a fekete felniknek köszönhető ez a "morcos" megjelenés az eredetin és a modellen is.
Még a hátsó spoiler sem tudta elrontani az Elise átdolgozást.
A képeken nem látszik, de kormány a jobb oldalon van.
Tetszik, hogy a Matchboxnál mostanában nem felejtik el kidolgozni a külső visszapillantókat.
2008-as MB-15 Lotus Exige, NRFB.
Ilyen az eredeti. Az ezüst is jól áll neki.
Az oldalsó szipoltyú a három ezüst szegeccsel olyan, mint Chang tábornok a Star Trek VI-ból adta volna kölcsön.
Indulhatunk?

4 megjegyzés:

Ikarus 256 írta...

Szép az autó formája és a kidolgozottsága is, de a színe ennek nem fogott meg, mint ahogy az Audinak sem, ezért nem vettem ilyent se. A legszebb Matchbox-Exige a tavalyi Superfast változat.
http://areh.de/HTML/Vers6593.html

Sam. Joe írta...

Csak azután tettem ki a hozzászólásod, hogy elkészültem a BoB Exige-ről szóló posttal. 8-) Vajh' miért?!

Ikarus 256 írta...

Elolvastam, írtam oda is. :-)

Névtelen írta...

Hát én imádom ezt az autót :-D Még az Elise-t is. Bár hogy az Exige-nek nincs kifestve a lámpája hátul, az egy kicsit gáz. Nekem tetszikebben a színben is.