2011/08/02

Felújítás: Hot Wheels Mercedes 280SL

Már egy jó ideje, hogy nem jelentkeztem új átalakítással, felújítással. Így szeretném megtörni ezt a csendet. Ismét egy Hot Wheels került a kezeim közé, de ez egy kuriózumnak mondható. Ugyanis a mostani restaurálásra szánt modell akkor jelent meg, amikor még az éppen kialakuló Matchbox rivális még gyerekcipőben járt. Ugyanis az öreg Merci megjelenésekor még csak 5 évesek voltak.

Drága alkatrészek
Mivel ez egy elég régi darab, ráadásul nálunk nem is lehetett kapni megjelenése idejében, ezért elég ritkának számított és számít a mai napig. Emellett még nehezítő tényező, hogy csak ebben az egy évben szerepelt a kínálatban, de mindjárt 11(!) színvariációban. Ezzel próbálták ellensúlyozni, hogy ebben az évben még csak 35 kisautó szerepelt a palettán. Így nagy örömöt jelentett az, hogy hozzájuthattam egyhez, még akkor is, ha szegény elég lestrapált volt. Ugyanis nem volt motorháza, az egyik hátsó kerék „felnije” is hiányzott, valamint a szélvédő a karcolásokon kívül elég csúnya repedésekkel is tarkítva volt. Mégis a legnagyobb gondom az először említett motorház volt. Bár a Matchboxszal ellentétben ehhez lehet kapni a mai napig utángyártott alkatrészeket, de csak Amerikában. Így lehet, hogy jobban megéri az eBayről egy kopottas, de egyben lévő autót venni, mint egy motorháztetőt, hiszen kellene egy szélvédő és egy kerékszett is. Ez alkatrészenként körülbelül 24 dolcsi. Ha pedig nem ragaszkodunk feltétlenül az azonos színhez, még jobb áron is találhatunk. Én is csak azért vettem meg, hogy megtudjam, mit lehet belőle kihozni. Emellett csak 100 forintom bánta.

Gyártóidegen donor
Amikor hazahoztam vakartam is a fejem, hogy hogyan is álljak neki. A festés volt egyedül tiszta bennem. Az első ötletem az volt, hogy majd rézlemezből hajtogatok valamit a motor fölé. Ez egészen addig ki is tartott, míg az egyik dobozban, valamilyen más okból donor után kotorásztam. Itt futottam bele abba, aminél már csak a Hot Wheels eredeti motorházteteje lenne jobb. Ugyanis volt nekem egy korábban szétkapott Siku Mercedes 280SL-em. Már ekkor a kerekei átkerültek a Group Building Mustang alá, így csak a kasznival futottam össze. Gyorsan kikaptam és a kisebb Hot Wheels mellé tettem. Meglepődve tapasztaltam, hogy bár elég tetemes méretkülönbség van köztük, a tető mérete csaknem megegyezik. Hogy láthatóbbá tegyem a hasonlóságot, fekete filccel lefestettem. Még aznap este előkaptam a „hobbyflex”-et és jó nagy ívben kivágtam körülötte. Inkább maradjon több mint kevesebb. A maradékot reszelővel eltávolítottam. Még én is meglepődtem, hogy milyen jól illeszkedik. Ezután fogóval kicsit ívesebbre hajlítottam a nagyobb hasonlóság érdekében. Ez volt a könnyebbik része a feladatnak.

Különleges festés
A korai Hot Wheelsek jellemzője az úgynevezett Spectraflame festés. Ez körülbelül 1973-ig tartott ki, aztán felváltotta a megszokottabb fényezés, amik a legtöbb kisautógyártót jellemezték. Igazából ez a fényezési eljárás egy színezett lakknak tekinthető. Ezt manapság az üvegfestékek adják vissza, de a makettfesték gyártók is forgalmaznak ilyet. Én zöld üvegfestéket használtam, nem pont tökéletes az árnyalat, de a célnak megfelel.

A mindentudó gemkapocs
A nehezét az okozta, hogy hogyan lehet ezt rögzíteni úgy, hogy mozgatható is maradjon. Pár telefon és email váltása után a kollégákkal sem volt konkrét elképzelésem. Az első variáció az volt, hogy két rézlemezből lesz hajtva zsanér. Olyan mint a kis ékszeres dobozokon. El is készült, de itt a felrögzítés okozott fejtörést. Pláne úgy, hogy diszkrét is maradjon. Végül másnap reggel frissen ugrott ki az agyamból egy ötlet továbbgondolása. Pmgabi barátom javasolta, hogy hajtsak gémkapocsból egy olyan zsanért, aminek a két vége beleilleszkedik az eredeti résekbe. A probléma ezzel az volt, hogy alul akkora volt a rés, hogy egyfolytában kiesett volna a helyéről. Valószínűleg emiatt is veszett el az eredeti. Ráadásul a hely is szűkös volt. Ám, mint említettem másnapra beérett az ötlet. Azt találtam ki, hogy egy vastagabb drótból kivágok két L alakú darabot. Alulra pedig, hogy a kicsúszást megakadályozzam két vékony rézcsíkot ragasztottam. Így teljesen zárt lett a rés. Szerencsére még a pillanatragasztó is mellettem állt és tökéletesen rögzítette az elemeket. Pár perc múlva már egy teljesen új motorháztetővel büszkélkedhetett a Merga.

Miután a neheze megvolt jöttek az apróbb javítások. Az alvázból kialakított orr drótkefézése és felpolírozása, a szélvédő karcolások eltávolítása, valamint a beltérnek egy alapos mosás. A kerekekkel sokat nem tudtam kezdeni, mert igen ramaty állapotban voltak. Megpróbáltam felcsiszolni és újrafesteni, de így sem lett jelentős javulás. Számomra ez rontja leginkább az összképet. Meg persze az, hogy a jobb hátsón nincs felni. Majd, ha egyszer találok olyan Redline Hot Wheels-t, aminek csak a kereke használható, akkor kicserélem. Addig nem is fogom véglegesen összeragasztani. Ha ez meglesz egy update poszt keretein belül megmutatom a végeredményt.

Addig is jöjjenek a képek!

Ilyen állapotban került haza.A filctoll jól mutatja a hasonlóságot.
Itt már nagyjából oda van igazítva.Itt már szinte tökéletes. Később a belső részéből még leszedtem kicsit, hogy ne lógjon ki annyira.
Az új zsanér. Közben lefestettem alul is a nagyobb összhangért. A kép felső részén látszik az alulra rögzített rézlemez is.
A végeredmény.
Azt hiszem új alkatrészek nélkül sokkal többet nem lehet belőle kihozni.
Működés közben. Egy kis időzavar van a képekben. Itt még nincs belül lefestve.

4 megjegyzés:

somytomy írta...

Kicsit furcsa alatta a kerék, valahogy túl nagynak tűnik, egyébként szép, nekem legtöbbször az a bajom, hogy nincsenek alkatrészdonornak való autóim.

Andrew0807 írta...

somytomy: Ez az eredeti kereke.

Sam. Joe írta...

Hát ezt bizony a halálból hoztad vissza! Nagy gratula! Kedvesen bumfordi járgány amúgy, de míg élőben nem látom, meg nem tudnám mondani, hogy kellene-e.

Andrew0807 írta...

Sam.Joe: Köszönöm! Hát igen. Szerintem az arányai azért ilyenek, mert ezek még teljes mértékben a pályára készültek.