2022/08/07

Matchbox MC-15 Motorcity Fire Set 1990 – Második rész

Az első részében csupa olyan járművet láthattatok, melyek már vagy szerepeltek nálunk, vagy valamilyen változatuk volt látható. Ebben viszont azokat tárgyaljuk, amik még egyáltalán nem!

Fire Engine
Az 1-75 szériában 1984-ben debütál a fantáziadús „Tűzoltóautó” nevű jármű, aminek az alapjául a tudományos matchboxszexológia szerint egy 1976-os Oskosh, L-sorozatú tűzoltóautó szolgált. Ez a tudomány azt is tudni véli, hogy a méretaránya 1:92-höz. Én ez utóbbi adatot némiképp megkérdőjelezem, mert a köztudottan 1:90 körüli Convoyokhoz képest nagyon pici. Nos, az információ nem biztos, hogy hibás! Sikerült találnom képet róla és nagyon úgy néz ki, hogy ez egy olyan építésű holmi – lehet, hogy az „L” a nevében pont „low” azaz alacsony lenne – mint mondjuk egy reptéri vontató. A mellette álló másik tűzoltószer jó viszonyítási pont. Az 1-75 szériában 1984-ben debütál mint MB-18 és még 2003-ban is felbukkan. Természetesen kismillió változata van, hogy „nézni is tereh”. A csomagban szereplő verziója csak erre a pakkra jellemző. 

Picurka, de klassz dolgokat tud - mindjárt mutatom.

Ezzel a festéssel csak ebben a szettben szerepel, a szimmetrikus a dekoráció és a jármű oldalkiképzése is.

A gém körbefordul, a létra kihúzható!

Hátulról biztos nem láttátok még katalógusfotón. A nyolclyukú (8-dot) kerék mindennek jól áll. Na jó, traktornak találn nem.

Menetkész.

Cessna Float Plane
Az egyik legérdekesebb szerzet a csomagban, leginkább mert szinte egyáltalán nem gyűjtjük a Matchbox repülőgépes, Skybusters sorozatát – nekem van pár darab mutatóba, azok is leginkább azért, mert gyerekként nagyon szerettem volna az autóimmal arányos helikoptert. Nos, tehát a Matchboxnál 1973-ban jelent meg a Cessna 210 Centurion, mint SB-14, tehát az utolsóként a premiersorozatból. Meg sem próbálok úgy tenni, mintha értenék bármennyire is az eredeti, hatszemélyes repülőgéphez, úgyhogy típusismertetés gyanánt ajánlom a Wikipédia bejegyzést fogyasztani. (Magyar nyelven sajnos nem találtam róla semmit.) A három apró keréken guruló modell alapján 1981-ben jön ki az úszótalpas SB-26. Ami az MC-15-ben szerepel, az beszerezhető teljesen ugyanilyen festéssel Skybustersként is, tehát egyszerűen átemelték a modellt a csomagba – mit sem von le az élvezeti értékéből. 

Hidroplán.

Egyszerűen átemelték az SB-14 Skybusterst a csomagba, de ez mit sem von le az élvezeti értékéből!

36-os tűzmegfigyelő (felderítő) egység.

"Ég a város, ég a ház is... Tűz-tűz!"

Természetesen sem repülni, sem úszni nem tud.

Peterbilt Articulated Fire Ladder
A csomag legnagyobb darabja az oka annak, hogy ez a post „haszonjármű vasárnapra” került. A CY-13 Convoy az egyik legkisebb számban és legkevesebb változatban készült, ugyanakkor játékszerként a legizgalmasabb Convoy. Nagyon hamar kikerül a Convoy sorozatból és valószínűleg azért, amiért a lószállító, illetve a hajószállítók (egyik, másik) is: túl sok alkatrészből áll, ezért drága és lassú előállítani őket.

Igazából minden egyedi rajta. A kéttengelyes Peterbilt vontató a tűzoltó szerelvényhez készült, ezen kívül még Team Convoy és Motor City packokban fordul elő, mint földmunkagépek vontatója. (Van ilyenem, majd egyszer eljutunk addig is, hogy megmutassam.) Nem kell mind a tíz ujjunk hozzá, hogy a szóba jöhető verzióit megszámoljuk. A vezetőfülke mögött szivattyú található, a tetején pedig megkülönböztető jelzés. Ebben a formájában összesen háromféle festés verziójáról tudok – ez a motívum fehér és sárga feliratokkal, illetve egy neon-narancssárga festésű, teljesen más motívum –, a gyártás helye (Makaó, Tájföld) is kiad még pár verziót, de összesen ennyi. Létezik a szerelvény teljesen hagyományos csőrös Peterbilt és Kenworth COE vontatóval is, de ezek egyrészt nagyon ritkák, másrészt közel sem olyan vagányak mint ez – például megkülönböztető jelzésük sincs.

A félpótkocsi első ránézésre újabb lowboy derivátumnak tűnik, ami annyi más Convoynak is az alapját adta, de igazából a fém öntvény és a ráerősített, műanyag alkatrészek is egyediek. Kitűnő játékszer, a képeken jól látszik, hogy mennyi mindent lehet vele csinálni. Mi több, szerintem a dobogó legmagasabb fokán áll a Convoyok közt ebből a szempontból – kissé lemaradva követik a fentebb már említett csónak-, és paripaszállítók.

 
Szubjektív véleményem szerint egyetlen másik Convoy sincs ennyire vagány játékszer.
 
Nagyon-nagyon hiányolom a létrakezelő munkahelyéről az üvegezést. Ez a rész amúgy is inkább darus, a valóságban ilyen kabinja annak a tűzoltónak van, aki a félpótkocsi kerekeit kormányozza, hogy az be tudjon kanyarodni a szélesebb városi utcákba is - a keskenyebbekbe így sem igazán tud.

Az egyik legritkább Convoy vontató.

Kéttengelyes és a megkülönböztető jelzéssel ellátott nappali fülke mögött szivattyút visel.

Csak a tűzoltó félpót vontatójaként szerepelt, illetve spéci szettekben mint földmunkagépek szállítója. Nagyon kevés verzióban létezik.

A kunsztok, amiért a legklasszabb játékszernek tartom a Convoy szériában:
1. működő kitámasztó lábak.

2. Működő és kihúzható létra.

3. Körbefordítható gém.

Helyesbítek: 2. NAGYON HOSSZAN kihúzható létra!

Az oldalsó kitámasztók akkor sem érnek le a földre, ha félpótot lekapcsoljuk a vontatóról. Na bumm.

Itt bukik le, hogy teljesen egyedi a félpót és mennyi alkatrészből van. A felirat szerint a méretarány 1:80, amivel illeszkedik a csőrös Peterbilthez, ami szintén ekkora. (Csőrös Kenworth: 1:100, a COE 1:90, DAF Space Cab: 1:86, Scania T142: 1:90... Miért mondogatom én mindenhol, hogy 1:110 körüliek a Convoyok?)

Az 1990-es MC-15 csomag az egyik utolsó nagyon izgalmas tematikájú, működő alkatrészekkel felvértezett járműveket tartalmazó szett. Ami vetekszik vele az nagyjából ebből az időszakból származik, vagy sokkal korábbiak, még a hetvenes évekből. Ezek után is készültek nagyon jó tematikus szettek, de közel sem ennyi és ilyen nagyméretű járműből. Egyetlen helyen tudok belekötni: igazán változatos méretarányú dolgokat tartalmaz, de ilyesmin a gyermeki fantázia simán átlendül, csak minket unalmas felnőtteket zavar.

Nincsenek megjegyzések: