2010/09/24

Matchboxon kívüliek: LEGO 649 Mercedes Shell Tanker

Ti tudtatok arról, hogy a LEGO készített kisautókat? Nem, nem a legókockából építhetőekre gondolok! Ugye? Én sem!

Az internetben az a szép, hogy tényleg minden fent van rajta, de sokszor csak akkor köpi ki a keresett információt, ha tudod mire keresel. Jelen esetben például tudnom kellett volna a varázsszót, hogy 1:87 méretarány. Enélkül ugyanis a LEGO és a kisautó kombinációra „csak” a kockákból építhető járművek végtelen sorát köpi az összes kereső. (Ez úton tenném közzé a „SuperKingset nem gyűjtünk” kezdetű önvédelmi mantra mellé a „Nem gyűjtünk LEGO-t” kezdetű mantrámat. Rájennek már mindegy, őt már nem védi meg.) Végül sikerült a Brickipédia nevű elképesztő oldalon landolnom, ahonnan sikerült kinyernem a lényegi információt.

Az jobbára ismeretlen LEGO kisautók
Az úgy volt, hogy a dán istenségek már gyártották a jól ismert építőkockák elődjeit (Tutuka, a Legoblog pontifex maximusa volt kedves korrigálni a tudatlanságom: a mostani System kockákat 1958-óta gyártják) és azokból város témájú szetteket (System i leg / LEGO System) az 1950-es (!) évek közepén, de még akkor nem léteztek a LEGO kockából összeállítható járművek. Viszont rögvest felismerték, hogy egy város járművek nélkül mit sem ér. Ezért számos 1:87 méretarányú személyautót és 1:90 méretarányú teherautót készítettek. Érdekes, hogy ezek pont a Matchboxok inverzei, minden porcikájuk műanyagból készül – 1955-1962 között cellulóz acetát alapú műanyagból, 62 után pedig akrilnitril butadién sztirén (ABS) alapúból – kivéve az acélból lévő kerekeiket. Ezek a méretéranyű kisautók egészen 1968-1969-ig készültek. (Csak a történeti hűség kedvéért jegyezném meg, hogy a cég ezek előtt is készített járműveket, nagyobb méretarányban, fából és műanyagból.) Érdemes végigkattintgatni a járgányokat a Brickipédián, szerintem a zömük gyönyörű. Azt sajnos nem tudom, hogy melyekhez járt garázs, melyeket be lehetett építeni a LEGO városunkba, de teljesen odáig vagyok értük, zseniális játékszerek!
Olyan érdekes, hogy egy időben minden játékkatalógus rajzolt volt.
Korai LEGO System épületek.
Rajzolt LEGO kisautók.
LEGO 668 Ford Taunus és hozzá garázs, ami mint látható beépíthető a városunkba. Hogy mikor járt ilyen az autókhoz, az nem világos.

A 649-es LEGO
Ami nekem megvan, azt a Brikipédia 649 Mercedes Shell Tankernek hívja. Ugyaninnen az is kiderül, hogy 1966-1968 között készült és kétféle verzióban, csupa nagybetűvel íródott SHELL felirattal, illetve – a kép linkelve – olyan, ahol csak az első betű volt nagy. A minőségről csak szuperlatívuszokban tudok beszélni.
A Mercedes-Benz L-sorozatú teherautói a hagyományos, elől a motor, mögötte a kabin felépítést követik. Az első példány 1958-ban gördült le a futószalagról Németországban, de a közel-keleten, dél-Amerikában és Afrikában annyira népszerű volt a nagyon komoly bántást is elviselő, robusztus, megbízható konstrukció, hogy egészen 1995-ig gyártásban maradt dél-Amerikában.
A modell részletes, a műanyag ugyanaz a csúcsminőség, amit a LEGO építőkockákról már ismerünk. A Mercedes L sorozatú vontatónak beltere nincs, de szélvédője igen. Az alvázon egészen meglepően apró részleteket is kialakítottak. A vontatmány úgy csatolható le, ha 90-fokban elfordítjuk. Az acél kerekekkel szépen fut, de nyilvánvalóan sokkal hangosabb, mint a műanyag kerekű konkurens termékek.

Attól tartok LEGO fertőzést kaptam.
(A fenti képeket és az információt a Miniland.nl-ről és a már említett Brickipédiáról szedtem össze.)

Mercedes-Benz L sorozatú vontató. A csillagok hiánytalanul a helyükön.
Műanyag test és acél kerekek, szóval inverz Matchbox. Az utódja, az LP-széria  nem is olyan rég szerepelt itt.
A vontatmányt 90-fokban elfordítva lehet lecsatolni.
Nem csalás, nem ámítás, az ott LEGO-logó!
LEGO 649 Mercedes Shell Tanker. Megmondanátok róla, hogy minimum 42 éves?
Az én példányomon a Shell felirat végig nagybetűs, de ugyanez létezett kisbetűvel írva is - már persze a kezdőbetűt leszámítva. Az nagy ott is.
Szép, régi Shell logó.
Ott is egy LEGO felirat!
Ilyen az eredeti: egy alaposan lelakott L-széria nyerges.

8 megjegyzés:

RÁJEN írta...

Döbbenet!
Én tudtam, h van ilyen, de azt nem gondoltam volna, hogy Magyarországon is van valakinek, aki ráadásul blogol, ráadásul ismerem, ráadásul te vagy!
Gyönyörű darab, de 1:87-es lévén nekem túl kicsi, így ilyenem nem lesz ;)

Tommi írta...

Csak napirajzosan: Izé, engedje meg kérem, hogy aztakurva!

Sosem gondoltam volna, hogy léteztek ilyen kisautók.

Sam. Joe írta...

Rájen: Én sem régóta tudom, hogy van ilyen, de te többször is elsétáltál mellette mostanában. Mint ahogy én is, csak aztán rámszóltak. ;-)

Tommi: Ugye-ugye?

pragmaP írta...

Üdv!

Hol lehet ilyet szerezni? Nekem ilyen KELL!

Sam. Joe írta...

PT: Ez egy felszámolt gyűjteményből van, sajnos az előző gazdája elhunyt. Egyetlen ötletem az eBay.

Névtelen írta...

Az van, hogy mikor Bilujdban jártam, a kiállított cuccok között rátaláltam ezekre én is. És valamiért dézsávüm volt. Mert nem lepődtem meg, talán a néémetországi unokatestvérektől kaptam is levedlett Lego kisautókat, ismerősek voltak a formák. Csak a fene tudja miért, az az érzésem, mintha lett volna egyik-másiknak magyar koppintása.
Streetsta

Sam. Joe írta...

Streetsta:
Ha ezek megvannak, akkor a fele lányságom a tiéd, ha lefotózod őket és elküldöd nekem közlésre! Felénk elég ritkák, Tutukáék úgy nyilatkoztak, hogy sohasem gondolták volna, hogy itthon látnak ilyesmit.

isti77 írta...

nekem van pót nélkül ha valakit érdekel ! lehet itt email megadni? i.vastag@freemail.hu
acél kerekes hibátlan állapotban van