Újabb „történelmileg fontos” nyergesvontatót láthattok a mai postban. Ez volt az a széria, ami a Scaniát tényleg nemzetközileg ismertté és elismertté tette, hiszen az első International Truck of the Year díjat ennek a révén zsebelték be.
Korábban már említettem, hogy egy komolyabb EFSI kontingenst sikerült beszereznem köztük olyan teherautókat, melyek bizony igencsak fontos mérföldkövek az adott járműgyártó életében. Nos, ez is egy közülük.
A 3-as széria
A
sorozat 1987-ben debütál és 1995-ig – más források szerint
1998-ig – marad gyártásban. Mindössze tíz hónappal a
bemutatója után a széria megkapja a Scania első, Nemzetközi Év
Teherautója (IToTY – International Truck of the Year) díját amit
elsősorban a vezető számára nyújtott komfortjával érdemel ki,
bár nyilvánvalóan nyom a latban a háromféle választható erőmű
közül a legerősebb is, a
14-literes hengerűrtartalmú, akár 500+ lóerős V8-as. A sor másik
végén a 9-literes áll, 210 bevethető pacival. A Scania először
használja a „Streamline” (Áramvonal) nevet, megkülönböztetendő
a kétféle kivitelű fülkét, amit a hosszú távú fuvarozáshoz
ajánlott nyergesekhez kínál. Viszonylag nehéz megkülönböztetni
szemre a kettőt, de a Streamline az áramvonalasabb, olcsóbban
üzemeltethető verzió, míg a Topline a több vezetői komfortot,
nagyobb életteret kínáló, amiben két sofőr is kényelmesebben
dolgozhat. A Topline-nak magasabb a teteje, a különbség a szélvédő
felső vonalától mérve látszik, de nem igazán szembetűnő az
eltérés, ha az ember nem tudja, hogy mit is kéne keresnie.
Kiemelném még a vezető felé fordított, jól áttekinthető
műszerfalat is, ami hatalmas kedvencem. Nagyon analóg, nagyon 80-as
évek, de nem csak tetszetős, tényleg jól használható is,
szemlátomást a vezető köré építették a belteret. Azt mondják
akik nem csak szimulátorban hajtanak kamiont, hogy a 3-as sorozatot
még a mai gépekhez szokott sofőrök is élvezetesnek találják
vezetni, ha módjuk nyílik kipróbálni egyet.
Maga a sorozat ismerős lehet számotokra, hiszen a Matchbox Convoy, T142-es, csőrös Scania vontatói ugyanebből valók.
Rengeteg korabeli fotóból összevágott videó, a 3-as széria minden porcikájáról, opciós tetőspoilerrel és anélkül, kívülről-belülről, csőrösök, későbbi ráncfelvarrott verziók egyaránt. Megfigyelhető itt is az alapáras, feltűnő fényezés.
„Demo Truck”
Ezt
a nevet én adtam neki teljesen önhatalmúlag, két okból. Egyrészt
a vontató azt az alapáras festést viseli, amivel a Scania az
eredetieket is ellátta. Érdekes, hogy mennyire másként járt a
marketingesek agya a kérdésben: alapáron kapott a termék egy
feltűnő megjelenést, amivel a terméket reklámozták. Ha a
tulajdonos nem fényezte át a saját flottaszínére, akkor guruló
hirdetőtáblaként működött, ha meg igen, akkor úgyis nagyjából
mindegy. Amúgy ezt a gyakorlatot több félpótkocsigyártó is
követi mind a mai napig, alapáron a termék az ő – nem is kicsit
feltűnő – színeiket és emblémájukat viseli, egy később
könnyen matricázható, vagy fényezhető szín feláras, nem is
kicsit.
Másrészt a félpót az „Új Scania 3(-as sorozat)” feliratot viseli, szóval voltam bátor összerakni a kettőt a kettővel. Elhelyeznék itt egy stratégiai linket egy korábbi EFSI nyerges, a MAN F8 postjára, mert sok olyan részletet szeretnék megmutatni, amihez érdemes lesz oda visszakattintani összehasonlítás céljából! Elsőnek mindjárt egy nem annyira látványos, de fontos részlet: Ennek a félpótnak kettős kerekei vannak, nem szólók.
Alapvetően
az egész cakompakk nagyon tetszik úgy, ahogy van, nagyjából
beleköthetetlen, a beltér is szép, ott a vezető felé fordított
műszerfal, a jellegzetes négyküllős Scania kormány, a Topline
tető, kívánni nem lehet jobbat! Majd a képeknél mutatok
érdekességeket!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése