2022/08/28

EFSI Scania 143M Demo Truck

Újabb „történelmileg fontos” nyergesvontatót láthattok a mai postban. Ez volt az a széria, ami a Scaniát tényleg nemzetközileg ismertté és elismertté tette, hiszen az első International Truck of the Year díjat ennek a révén zsebelték be.

Korábban már említettem, hogy egy komolyabb EFSI kontingenst sikerült beszereznem köztük olyan teherautókat, melyek bizony igencsak fontos mérföldkövek az adott járműgyártó életében. Nos, ez is egy közülük.

A 3-as széria
A sorozat 1987-ben debütál és 1995-ig – más források szerint 1998-ig – marad gyártásban. Mindössze tíz hónappal a bemutatója után a széria megkapja a Scania első, Nemzetközi Év Teherautója (IToTY – International Truck of the Year) díját amit elsősorban a vezető számára nyújtott komfortjával érdemel ki, bár nyilvánvalóan nyom a latban a háromféle választható erőmű közül a legerősebb is, a 14-literes hengerűrtartalmú, akár 500+ lóerős V8-as. A sor másik végén a 9-literes áll, 210 bevethető pacival. A Scania először használja a „Streamline” (Áramvonal) nevet, megkülönböztetendő a kétféle kivitelű fülkét, amit a hosszú távú fuvarozáshoz ajánlott nyergesekhez kínál. Viszonylag nehéz megkülönböztetni szemre a kettőt, de a Streamline az áramvonalasabb, olcsóbban üzemeltethető verzió, míg a Topline a több vezetői komfortot, nagyobb életteret kínáló, amiben két sofőr is kényelmesebben dolgozhat. A Topline-nak magasabb a teteje, a különbség a szélvédő felső vonalától mérve látszik, de nem igazán szembetűnő az eltérés, ha az ember nem tudja, hogy mit is kéne keresnie. Kiemelném még a vezető felé fordított, jól áttekinthető műszerfalat is, ami hatalmas kedvencem. Nagyon analóg, nagyon 80-as évek, de nem csak tetszetős, tényleg jól használható is, szemlátomást a vezető köré építették a belteret. Azt mondják akik nem csak szimulátorban hajtanak kamiont, hogy a 3-as sorozatot még a mai gépekhez szokott sofőrök is élvezetesnek találják vezetni, ha módjuk nyílik kipróbálni egyet.

Scania 3-as széria. Jobb szélen a Matchbox Convoyból ismerős csőrös T-sorozat, mellete a Streamline, középütt a Topline kivitel. Balra tőle a daycab, illetve "nem nyerges" kivitelek. Ez a feltűnő, piros-ezüst-fehér festés volt az alapáras. (Fotó: Scania sajtófotó)

Maga a sorozat ismerős lehet számotokra, hiszen a Matchbox Convoy, T142-es, csőrös Scania vontatói ugyanebből valók.



Rengeteg korabeli fotóból összevágott videó, a 3-as széria minden porcikájáról, opciós tetőspoilerrel és anélkül, kívülről-belülről, csőrösök, későbbi ráncfelvarrott verziók egyaránt. Megfigyelhető itt is az alapáras, feltűnő fényezés.

Demo Truck”
Ezt a nevet én adtam neki teljesen önhatalmúlag, két okból. Egyrészt a vontató azt az alapáras festést viseli, amivel a Scania az eredetieket is ellátta. Érdekes, hogy mennyire másként járt a marketingesek agya a kérdésben: alapáron kapott a termék egy feltűnő megjelenést, amivel a terméket reklámozták. Ha a tulajdonos nem fényezte át a saját flottaszínére, akkor guruló hirdetőtáblaként működött, ha meg igen, akkor úgyis nagyjából mindegy. Amúgy ezt a gyakorlatot több félpótkocsigyártó is követi mind a mai napig, alapáron a termék az ő – nem is kicsit feltűnő – színeiket és emblémájukat viseli, egy később könnyen matricázható, vagy fényezhető szín feláras, nem is kicsit.

Másrészt a félpót az „Új Scania 3(-as sorozat)” feliratot viseli, szóval voltam bátor összerakni a kettőt a kettővel. Elhelyeznék itt egy stratégiai linket egy korábbi EFSI nyerges, a MAN F8 postjára, mert sok olyan részletet szeretnék megmutatni, amihez érdemes lesz oda visszakattintani összehasonlítás céljából! Elsőnek mindjárt egy nem annyira látványos, de fontos részlet: Ennek a félpótnak kettős kerekei vannak, nem szólók.

Alapvetően az egész cakompakk nagyon tetszik úgy, ahogy van, nagyjából beleköthetetlen, a beltér is szép, ott a vezető felé fordított műszerfal, a jellegzetes négyküllős Scania kormány, a Topline tető, kívánni nem lehet jobbat! Majd a képeknél mutatok érdekességeket!

A teljes szerelvény. Azt hiszem világos, hogy miért kereszteltem "Demo Truckra".

Topline kivitel, ami nem csak a napellenző feliratából látszik, 450 lóerős motorral, a gyári alapáras fényezéssel.

A beltér is részletes, ott az ívelt műszerfal és a Scania kormány. A tetőspoiler opció volt, ezen nincs. Nem tudok belekötni!

Egy korábbi EFSI postban már említettem, hogy "csaltak" az alvázakkal, ugyanazt használták több típushoz is. Nos, ez is megegyezik a fentebb már linkelt MAN F8-aséval, de ezen egyáltalán nincs pótkeréktartó, csak a helye. Azon ott van, csak nincs rajta kerék.

A MAN F8-as után kötött pótkocsihoz képest is van eltérés: Ennek nem nyithatóak az ajtajai, illetve dupla kerekek vannak alatta. Majd később is fogjátok látni, hogy hány ilyen apró eltérés van a különböző EFSI szerelvények közt!

Nincsenek megjegyzések: