A kisautó gyűjtemények
látványos bemutatásának problémája egyidős a hobbival. Már az
ősember is azért firkálta tele a barlang falát, mert még nem
tudta elhelyezni a falon a mamutot!
Tegnap láttam egy rövid
videót (Reels) a Facebookon. Nem tudom megmutatni, mert a FB csak a
sima videókról jegyzi meg az előzményeket - vagy ha a rövidekről
is, akkor én nem találom, hogy hol.
A lényeg, hogy valaki
azokból a pici, műanyag bindzsulákból csinált fali tartót a
kisautóknak, amit a pizzára raknak, hogy ne nyomódjon bele a doboz
fedele. Pizza távtartó a magyar neve, angolul „pizza saver, pizza
stool, pizza table”.
Akkurátusan, egymástól
egyenlő távolságban felfúrt a falra hat sorban nyolcat úgy, hogy
az alsó két láb lefelé volt, a felső – nyilván – felfelé.
Majd telerakta kisautókkal. A fehér falon, a fehér bindzsula nem
volt feltűnő, pár lépésről lebegni tűntek a járgányok.
Szenzációsan jól néz ki!
Persze hátránya, hogy
nem védi a portól meg tapizástól a gyűjteményt, az is
korlátozott, hogy mit lehet beletenni, kézügyesség is kell az
installációhoz, cserébe tényleg fillérekből megvan az egész.
Annyi a trükkje, hogy olyan távtartó kell, aminek a lábai
egyenesek a belső oldalon is, mint az illusztráción is. (Egy
csomón azért hogy merevebb legyen, a láb nem egyenes, hanem az
„asztallap” felől keskenyedik kifelé.)
Találtam egy hasonló
videót a YouTube-on. Közel nem olyan látványos mint amit a
Facebookon láttam, mert a tölgy(?) színű és mintájú háttértől
elüt a fehér műanyag. Tehát ez szerintem sem néz ki jól. Plusz
helyenként levágja a felfelé lévő lábat – fogjátok látni,
hogy miért nem biztos, hogy jó ötlet.
Az ötlet fejleszthető,
például egy fehér bútorlapra felfúrni a pizza távtartókat és
azt akasztani fel a falra biztos nagyon jól mutatna. Azt sem tartom
kizártnak, hogy a távtartókat le lehet festeni a háttér színére.
Én legendásan
kétbalkezes vagyok a barkácsoláshoz, de Játékdokinak
az ilyesmi ujjgyakorlat és biztos vagyok abban, hogy neki kapásból
lenne pár „macgyveres” ötlete hogy hogyan dobja fel az egész
hóbelevancot.
FRISSÍTÉS: Andrew0807 meglelte a videót, amit én nem! Nézzétek csak mennyivel jobban mutat a homogén - na jó, szürke, nem fehér - háttér előtt?!
Idejét nem tudom, hogy
mikor szerepelt nálunk utoljára filmes autó, úgyhogy a
túladagolás veszélye nem áll fenn. Legnagyobb
meglepetésemre a második generációs Dodge Chargerről úgy írtunk
nem is tudom már hányszor, hogy a tőlünk megszokott
típusismertető elmaradt. Ez a post pótolja a hiányt!
Csapásmérő Az
1960-as évek elején a Chryslernél ráébredtek, hogy nincs
semmijük, amivel beléphetnének a piacra a „speciális
autók” szegmensekbe. A „pony
car” a Ford részéről a Mustanggal volt lefedve – sőt,
eleve ők találták ki a kategóriát. A „personal luxury car”
(értsd: nem sofőr vezette luxusautó) szintén
a Ford marketingeseinek a találmánya, a Thunderbird már az ötvenes
évek közepe óta létezett. Ezért úgy döntöttek, hogy a
kettő közé lőnek. A póninál nagyobb, de mindenképp
izomautóval. 1966-ban debütált a Charger első generációja, ami
egyáltalán nem egy csúnya autó, de bennem valamiért nem mozgat
meg semmit. (2022-óta létezik Matchboxként, de megmutatni nem
tudom, mert még nem írtuk meg. A 2023-as, hetvenedik évfordulósból
van példányom, szóval ami késik az a vonat.)
Az
1968-1970-es modellévekben regnáló, második generáció azonban a
„Hazárd megye Lordjai” sorozat segítsége nélkül is legendás
lett volna az USÁ-ban. Ritka szép autó, a „Coca-Colás üveg”
karosszéria pont azért tetszik a heteroszexuális beállítottságú
férfiaknak, mint
a Jaguar E-Type is. Nem mellékesen bivalyerős és gyorsan is
megy. Mint a Mustangnál, a Chargerből is lehetett, racionális
teljesítményű és elegáns megjelenésű – nálam a kéttónusú
festései is beindítják a nyálelválasztást. Még az 1969-es
modellévben elérhető legkisebb motor, a sorhatos, 3,7 literes is
145 lóerős volt, a sorban következő, 5,2-es V8 230 lovas, majd a
„tornasor” legvégén álló, 7 literes, Hemi(szférikus
égésterű) V8-as 425 lóerős. Mármint a gyári adatok szerint,
amiknél a valóságban jellemzően többet tudtak ezek a gépek.
Csak
a teljesség kedvéért: A
harmadik generáció is szerepelt nálunk egy Hot Wheels feldolgozás
képében, de az már nagyon messze jár attól, amit én szépnek
látok. Az utolsó kétajtós generáció a negyedik, de azt én még
nem láttam kisautóként feldolgozva, de ha látnék is, biztosan
nem venném meg. Az ötödik egy hatchback, amit szintén nem
neveznék szépnek. A húsz év kihagyással visszatérő, hatodik
generációs. négyajtós szedán Chargerek meg már nagyon másik
történetet mesélnek amit nem kevernék ide – mondjuk ezt pont
szeretjük és halmozzuk is.
ERTL Nem
éppen a leggyakrabban előforduló gyártó nálunk, de ha
lekattintjátok a címkefelhőben a nevet, akkor fogjátok látni,
hogy mutatóba már előfordult nálunk és egy szintén filmes autó
postban foglalkoztunk a gyártó történelmével is.
ERTL-től
viszont ez az első. Ami az öntvényt illeti, szerintem semmivel sem
marad el a Hot Wheels által képviselt színvonaltól. Az viszont,
ahogy General Lee-t fabrikáltak belőle, nem éppen a legigényesebb
megoldás. Ugyanis mindössze három, a 70-es évek Matchboxaiéhoz
viszonyítva nagyon könnyen lejövő matricával oldották meg a
feladatot. Nem csak hogy nem igazán szép, de a rendeltetésszerű
használat – úgynevezett „játék” – során igen könnyű
ezeket elhagyni.
Ennek
ellenére gyerekkoromban az iskolai szünetek császára lett volna
bárki egy ilyennel. Azt már nem tudnám megmondani, hogy nálunk
mikor futott a sorozat – valamikor még gyerekkoromban, az biztos –
mely egyértelműen felelős azért, hogy a mi földrajzi
koordinátáinkon ismerté vált a Dodge Charger második
generációja. Az alvázon 1981-es a keltezés, amikor én kilenc
éves voltam, szóval akár lehetett is volna ilyenünk.
Apróság, de General Lee aprócska gallytörő rácsa is megvan az orrán! Igen, ezzel a példánnyal játszottak.
A kerekeknek nyilván közük sincs az eredetin lévőkéhez, de ettől eltekintve nem állnak neki rosszul!
Nem hibáztatom az előző tulajdonost az élkopásokért, gyerekként én valószínűleg jobban elbántam volna vele az ugratások során.
Szépen kidolgozott a hátulja is, nem hiányolom róla a festéket.
Ti tudtátok, hogy Lee Tábornok önvezető volt? (Ha nem látszana jól a képen, nincs kormánykereke. Nem hiányzik, nem került kialakításra.)
Nem vagyok kibékülve a matricák minőségével. A nyolcvanas évek elején azért ez már túlhaladott technika volt az 1:64 körüli kisautók dekorálásnál.
Érdekes megfogalmazás: "Replika Lee Tábornok". Miért nem egyszerűen "General Lee"? Vajon mi lehet az oka?
Nincs példa nélkül,
hogy a Matchboxnál kevésbé pedigrés gyártók – jó, jó,
márkanév, nem gyártó, én is tudom, de értitek, na – előbb
mintázzanak meg valamit mint a Mattel, de nem jellemző. Ez pont egy
ilyen eset.
Tehát
a típustörténet és ismertető letudva, de leltem a neten egy
1947-es katalógust, amit most elétek tudok tárni. Fotózva van és
nem szkennelve, arra se mernék megesküdni hogy nem hiányos, a
lapok sorrendjét is csak tippeltem, de legalább van.
Különleges A
Matchbox kínálatában 2018-ban debütál az öntvény. A
premiermodell az egyetlen amin krómszínű az, aminek krómozva kéne
lennie. Azóta 2022-őt leszámítva minden évben volt AD 3100, de
csak 2019-ben és 2020-ban szerepelt az 1-100 szériában. Az összes
többi változata – a premiermodell is – mind-mind speciális
kiadás, ötös csomag, vagy egyenesen klubmodell.
Alapvetően
tetszik az öntvény. Végre nem szállít oszlopot, bár a
kormánykerék pizza, amit már lassan megemlíteni sem érdemes,
annyira magától értetődő lett az igénytelen megoldás, illetve
a platójára is lehet pakolni. Amit viszont nem tudok megbocsátani
és ebben egyértelműen a Welly jobb, az a krómozás elhanyagolása.
Ez az a trend, amit nem fogok megbocsátani a kortárs Matchboxoknak: A króm hiánya.
Az elején elfért volna még egy kis festés, de...
...a felnik, az amúgy csak erre az ötös csomagra jellemző exkluzív festés nekem kiadja a "hétvégi játszósautót", ami a csomag tematikája.
Lehet pakolni a platóra,...
...és nem szállít oszlopot sem. Hátra is férne még festék.
A 2023-as Coffee Cruisers IV ötös csomag (Kép: eBay)
A
Majorette eddig, a 2021-es bevezetésük óta megjelent
háromtengelyes teherautói közül ez a harmadik, és egyben úgy az
utolsó, hogy a „hagyd a legjobbat a legvégére” elv mentén
önkényesen ezt hagytam utoljára. Az első
a betonkeverő volt, a második
a dömper. A típusismertetőt is meglelitek az előzményekben,
de mivel elég kevés mondanivalóm maradt, stratégiailag itt sütném
el a Volvo FMX termékkatalógust.
Visszatérve
a játékszerhez: Hogy miért a sittszállító konténeres verziót
tartom a legjobbnak? Nos, mert szerintem ezzel lehet a legtöbb
mindent csinálni! A konténer felvehető-letehető, levehető
(elhagyható), a pőrén maradt platón pedig különböző dolgokat
lehet szállítani.
Becs
szó nem fizet nekem a Majorette, de ami jó az jó, nem fogok
fukarkodni a dicsérettel! Ezzel a beetetést az FMX
teherautó verziókat letudtuk, következhetnek az én szívemnek
sokkal kedvesebb, nyergesvontató kivitelek!
Gyönyörűen részletes, a festés remek és nagyon jól titkolja, hogy bizony-bizony oszlopot szállít ám ő is!
A jelenleg Magyarországon újként, a "3-hüvelykes méretarányban", játékboltban megvásárolható teherautó játékautók közül messze a Majorette-et tartom a legjobbnak minőségben és ár-érték arányban is.
Megérkeztünk!
Megkezdtük a lerakodást. Igen! Képes félúton úgy maradni és nem lefittyedni. Félelmetes, hogy hol tart már a tudomány!
Lerakodtunk!
Lerakodás után a plató bárminek a szállítására is alkalmas.
A konténer ismét felrakodva. Ööö... Csak nekem tűnik úgy, mintha a vonóhorog azt a bizonyos, nemzetközi kézjelet mutatná?