2021/10/25

Ikea Detolf vitrinbővítés

Abból a megfontolásból, hogy a kisautók látványos bemutatásának problémája egyidős a gyűjtéssel, meg hogy minden jó ötlet aranyat ér, ezért a közelmúltban írtam az aldis Livarno vitrinekről, meg a Hot Wheels Multibrick Car Case-ről. Úgy gondoltam, hogy „egyszer belefér az ilyen is”, de igazából az van, hogy – látva a látogatottsági számokat – szerettétek és azóta is „jól fogy”. Ezek alapján úgy gondoltam, hogy megosztom veletek a legújabb projektemet.

Hans Jürgen Ikea Detolf
Azt hiszem, hogy az Ikea legnépszerűbb termékeinek egyike lehet ez az üvegvitrin, mivel több kontinensen is árulja a cég, s melyet a mérőmókus (sciurus colstock) kitenyésztőjéről, Hans Jürgen Detolfról neveztek el*. (*Később ez az információ valótlannak bizonyult.) Amikor e sorokat írom, akkor kerekítve 25 000 forintot kér érte az Ikea, ami az üveges vitrinek világában jutányosnak számít. Érdekes, hogy most valamiért csak fehérben van, de létezik fekete és mint a mellékelt ábra mutatja, barna színben is. Ráadásul használtan is mindig árulnak párat az ismert online piactereken, ami még jobb bolt. Annál csak egy jobb bolt van, ha valaki mint ahogy én is, ajándékba kap egy ilyet. Az enyém porsche kollégától van – ez úton is köszönet neki érte – akinek a munkahelyén feleslegessé vált Detolf és nettó ki akarták dobni. Detolf amúgy érdekes szerzet, mert a polcai közt nem egységes a távolság, hol 39, hol 40 centi. Ez viszont óriási helypocsékolás, ha valaki kisautókat akar benne tartani.

Duplázzunk!
Úgy gondoltam, hogyha megfelezem a rendelkezésre álló helyet és további négy polcot beillesztek kb. 20 centis magassági osztásban, az lesz nekem a tökéletes. A probléma annyi, hogy Detolf erre nincs felkészítve. Az üvegpolcokat keresztrudak tartják, egy-egy létraszerű vázra fixen forrasztva (hegesztve, konfitálva, abrizálva, mittudomén). Gyanítottam, hogy nem csak bennem merült fel az igény, hogy Detolfba extra polcokat helyezzen el, ezért jó barátomhoz, Google-höz fordultam. Hamar megtaláltam az X-Wing & Pew-Pew blogot, ahol a tabletop gamer kolléga
kész megoldással szolgált. Hálából had irányítsak át oda mindenkit a hogyanért, tehát tessenek kedves lenni lekattintani az előző linket!

Persze angolul is rákerestem a problémára, hogy egyrészt megtaláljam ugyanezt a megoldást akár a YouTube-on is, videóval illusztrálva – jelzem K_Imi is arra utal, hogy ő is idegen webűrből vette az ötletet – mely videót mindjárt be is szúrom ide, mert jól látszik az is, hogy miért nem egyszerű Detolfot bővíteni.


A kötélszorítók amit a(z) - kiejtése és a falon lévő konnektorok alapján - amerikai kolléga használ sokkal nagyobbak és sokkal jobban csillognak, mint amit én vettem. Ő is megmutatja, de ezek a kisebbek is ennyire masszívan tartanak. A Blue Tack amit az üvegpolcok alá használ is teljesen jó megoldás csak hát az az üvöltő kék színű gombóc az eléggé ronda.

Másrészt a brit eBay-en találtam instant megoldást a problémára, műanyag polctartókkal és akril polcokkal, de ebből négy a 16 bazirgával cirka 19 000 forintnyi fontba kerül, plusz a postázás – brexit után meg ha van ÁFA, meg vám akkor még az is – az meg már majdnem egy második Detolf ára. Érdekes amúgy, hogy csak a brit eBay-en leltem meg ezt a cuccot, máshol nem. Nem csak az ára miatt vetettem el gyorsan ezt a lehetőséget, hanem azért is, mert a tartók 3D-nyomtatott műanyagból vannak és nem bíznám rájuk a gyűjteményem pont legszebb darabjait.

Ez az eBay.UK-n beszerezhető megoldás. Négy akril polccal együtt közel 19 000 forint, plusz a szállítás - nem tudom, hogy most hogy működik ez a dolog, de ha van akkor ÁFA+vám is - ami nagyon borsos. Ezen kívül a műanyag tartókban nincs bizodalmam. (Kép: ebay.co.uk)

Tehát maradtam az első megoldásnál.

Az én nyolcemeletes Detolfom
Kiegészíteném pár aprósággal a K_Imi leírását és talán a legfontosabbal, hogy a végére mennyibe fájt nekem ez az egész.

Ha a nulláról építesz össze egy vitrint, akkor nagyon könnyű feltenni a szorítókat a megfelelő helyre, de én lusta voltam szétszedni. Az U-alakban meghajtott csavarmenetes részt egyáltalán nem gond betenni az üveglapok és a létraváz közé, az összeillesztés és az anyák feltekerése sem ördöngösség. Pro tipp: Szedd ki az eredeti polcokat sokkal jobban elférsz. Beraktam a kötélszorítókat, tessék-lássék ráhúztam a csavarokat, majd aztán foglalkoztam a pontos beállításukkal. Igazából nem akartam filccel ráfirkálni a vázra – hátha nem jön le, vagy éppen hogy elmázgálom a tentát – ezért a kisfiam és kislányom építőkockáiból készítettem egy tornyot, ami pontosan 19 centi magas. Ennek a tetejére fektettem rá a szorítókat, mivel feltámaszkodtak rájuk, ezért sokkal könnyebb volt meghúzni a csavarokat, mintha még tartani is kell. Oké, lehet röhögni, de kényelmes volt, főleg amikor visszakézből kellett betekerni az anyákat és garantáltan pont ugyanolyan magasra kerültek az alattuk lévő, eredeti polcoktól az újak. (Nyilván visszaraktam a művelethez egy-egy eredeti polcot.)

Nem hiszem, hogy egyetlen kötélszorító gyártó uralná a piacot, úgyhogy úgy fogalmaznék, hogy amiket én vettem, azok közepesen gyatrák. Egyrészt pár darabon megküzdöttem a vacakul vágott menetekkel, másrészt az, hogy mekkorára sikerülnek a menetes részei az U-alakú készségnek azt az ISO AS/2 (Ahogy Sikerül) szabvány szerint alakították ki. Én lusta voltam levágni őket egyformára és ha lenne hozzá megfelelő szerszám itthon, akkor is lusta lettem volna – de nincs. Mi több, az egyiken még egy öntési hiba is volt egy kis rozsdával megkoronázva. Cserébe egyáltalán nem csillognak még annyira sem, mint a fentebb beágyazott videón, inkább szürkék. Mindegy, a célnak meg fognak felelni. Annyiban változtattam K_Imi megoldásán, hogy én – többé-kevésbé – az oldalakra merőlegesen tettem fel a szorítókat, nem pedig a polc középpontja felé fordítva, mert így – szerintem – nagyobb felületen támaszkodnak fel a polcok rajtuk, mintha csak a sarkaikon feküdnének.

Az üvegesünk 4-4 darab parafa téglalapocskával választotta el egymástól a polcokat, hogy azok ne karistolják össze egymást, míg hazaviszem őket. Ezeknek az egyik oldala öntapadós is, úgyhogy újrahasznosítottam őket, mentek a polcok négy sarkába. Értelemszerűen a négy polc közé, három szett parafa izécske kellett. Ezért a legalsó polcnál – ahol a legkevésbé látszik – vágtam négy pici darabot abból az amúgy ablakszigetelésre használatos, gumiszerű szigetelőcsíkból, amiből volt itthon maradék. Ez is kitűnően bevált, javaslom, bár ebből a legkeskenyebb, legrövidebb kiszerelés is sokszorosa annak, ami kelleni fog.

Mennyi az annyi?
A kötélszorítóból a 4-5 milliméteres méretűből kell 16 darab, amit nagyjából bármelyik csavarboltban vagy barkácsboltban be lehet szerezni – az utóbbiakban amúgy sokszoros áron. Én a kisvárosi csavarboltban 45 forintot adtam érte, tehát összesen 720 forintot. (Csak mondom, hogy az X. multi barkácsáruházban ugyanez 189 forint / db.)

Üvegpolcból négyet vágattam, 4 mm vastagat. Követtem K_Imi példáját és kicsivel nagyobbra vágattam őket, mint az Ikea gyári méret – így remekül feltámaszkodik a kötélszorító derekára. Nekem is megcsiszolták, tökéletesen ugyanúgy néz ki, mint a gyári – csak értelemszerűen egy picit nagyobb, amit nem nagyon lehet észrevenni szabad szemmel. Ezekért én összesen 6 000 forintot fizettem – gyanítom nagyobb településen ezért is többet kérnek el amúgy.

A végösszeg – feltételezve, hogy neked nincs egy barátod, akitől potya Detolfot kapsz, vagy veszel egyet használtan – nagyjából:

Detolf „üvegajtós szekrény” (ahogy az Ikea hivatalosan hívja): 24 990,-

16 darab 4-5 milliméteres kötélszorító: 720,-

4 darab üvegpolc méretre vágva, csiszolva: 6 000,-

Összesen: 31 710,-

   
Kábelszorító berakva úgy tessék-lássék módon. Az összes létező világítás felkapcsolva, ezért csillog ennyire. Amúgy nappali fénynél szürkéllik.

19 centiméter magasságú, beépítéssegítő tornyocska a legkisebb csemetéim építőkockáiból. Jobbos beállítás.
 
Ugyanez az eszköz balos beállítással. Később a kötélszorítókat átfordítottam az oldalfallal párhuzamosra, mert úgy nagyob felületen fekszik fel a polc rajtuk.

Négy kötélszorító már a végleges pozíciójában - már leszámítva azt, hogy később elforgattam őket más szögbe.

Az U-alakú készségek szárainak méretrevágását a gyártó az ISO AS/2 (Ahogy Sikerül) szabvány szerint végezte.

Bibircsók, pici rozsdával.

A legalsó polchoz ilyen ablakszigetelőcsík-darabkákat használtam.

A végleges konfiguráció. Már megkezdtem a beköltözést, de közel sem biztos, hogy így marad, ami eddig bekerült.

Nincsenek megjegyzések: