Nem mondok azzal újat, hogy blogunk
legénysége lelkesedik a klasszikus haszongépjárművekért, elég
csak lekattintani a címkefelhőben a „truck”, „pickup”, meg
„van” kifejezéseket a bizonyítékért. Sikerült beszereznem
egy újabb klasszikus pickupot.
1941-1946
A Chevrolet
1941-es modellévben dobja piacra az AK sorozatú könnyű
teherautóját. A gyártók talán ekkor már sejtették, hogy
járműveik hamarosan a háborúba mennek, így kivétel nélkül
erősebb, sokoldalúbb járműveket terveztek az 1940-es évek
elejére.
Az AK
a legtöbb választási lehetőséget kínálta addig a Chevy
kínálatában. Kétféle motor, háromféle váltó, ötféle
differnciálmű-áttételt, és kilencféle tengelytávot. Az
alapáras motor egy 216,5 köbhüvelykes (kb. 3,5 literes) sorhatos
volt, melyet a cég személyautóiban is használtak és amely 90
lóerőt szolgáltatott. Opcióként pedig rendelhető volt a Heavy
Duty (sacc/kb.: Nagy Igénybevételhez. Az amerikai autógyárak
kivétel nélkül kínálnak bizonyos Heavy Duty alkatrészeket,
például hűtést, akkut, váltót egy taxinak, vagy
rendőrautónak.), 235,5 köbhüvelykes (kb. 3,8 literes), „Load
Master” sorhatost, 95 lóval és jelentősen több nyomatékkal. Az
alapváltó egy háromsebességes, szinkronizált manuális, illetve
kétféle négysebességes. Az AK sok helyütt kapcsolódik a típus
akkori személyautó kínálatának műszaki megoldásaihoz, de szó
sincs róla, hogy
UTE lenne.
1941-es Chevrolet AK. Jól látszik a kifelé dönthető szélvédő és hogy csak a vezető előtt van ablaktörlő. (A kép innen.)
A
gazdagon krómozott, horizontális és vertikális „csíkokból”
összeállított hűtőmaszk, az első sárvédőkbe simuló első
lámpák akkoriban nagyon modernnek számító, áramvonalas
megjelenést kölcsönöztek a Chevynek, sokkal menőbb volt, mint
mondjuk a kortárs, T-Sorozatú
Dodge.
1941 december
hatodikán Japán megtámadja Pearl Harbourt, az Egyesült Államok
belép a háborúba. A fegyverkezés részeként az állam először
befagyasztja, aztán csak korlátozza a civil gépjárművek
gyártását. Ennek köszönhetően az AK nem sokat változik a
háború évei alatt. Az első olyan év, amikor újra korlátozás
nélkül kínálják a civil változatot 1946. Talán pont ezért
írták ezt az évszámot a Majorette megmintázta kisautó aljára.
1947-ben új típus váltja az AK-t, így ennek az évnek a májusában
beszüntetik a gyártását.
Minden részletet alaposan bemutató amatőr videó.
2003
A Majorette
katalógusai közül először a 2003-asban bukkan fel a Chevy AK és
rögtön három változatban is. A pickup mellett vontatóként és
tartálykocsiként is. Természetesen a verziók mind a pickupra
épülnek úgy, hogy a platón és a hátsó lökhárítón
kialakított lyukakba pattintanak egy darabból álló műanyag
készségeket, amik a verziókat kiadják. (Lepattintottam a tartályt
az enyémről, hogy ezt bemutassam, a képek egyértelművé teszik,
hogy miről beszélek.)
Azt kell mondjam,
hogy francia barátaink alapos munkát végeztek, ami az apró
részleteket illeti. Némi extra festékkel csodákat lehetne kihozni
ebből a kisautóból. Például ott van jobb oldalt az üzemanyag
betöltő nyílásnak a fülkéből kiálló csonkja, vagy az első
lámpákra kakastaréjként ültetett indexek – annyira picik, hogy
csak akkor fognak feltűnni, ha keresi őket az ember. Még az is
pontos, hogy az ablaktörlő alapvetően csak a vezető előtt volt,
az utasoldali feléras extra volt, úgy mint mondjuk a fűtés.
Viszont az eredetin igencsak hangsúlyos, krómozott hűtőrácsot
nem adja vissza jól a szürke műanyag, a pentagrammával ékített,
amúgy is túl vastag kerekektől meg egyenesen borsódzik a hátam.
Mennyit dobnának rajta az eredeti, krómozott kutyatálas
keréktárcsáit!? Persze ne legyünk telhetetlenek, ez egy játékszer
és nem is a drágább fajtából való. Egyetlen igazi hibája van
csak, hogy lemaradt a plató felé néző hátsó ablak, ami
valószínűleg azért alakult így, hogy kialakítható legyen
lebukás – azaz a belső szerkezet feltárása – nélkül a
tartálykocsi változat.
Érdekes az is,
hogy főleg Majorette mércével egy picit nagyocskára sikerült, a
méretaránya egy a hatvanhoz. Ezt leszámítva nem rossz! Egyáltalán
nem rossz!
A hűtőmaszk lehetne krómosabb, de a féloldalas ablaktörlő pontos.
Még a reflektorok tetejére ültetett index tarajok is megvannak. A kerekek viszont borzasztóak.
Hát azért ennél a cégnévnél valami fantáziadúsabb is eszükbe juthatott volna.
Ilyen pici tartályra ilyen létra? Nem aránytalan ez?
Gyerekként biztos lerobbantottam volna róla a tartályt, mert megpakolható pickupnak sokkal izgalmasabb.
Ezekbe a lyukakba kapaszkodik a tartály, illetve a vontató verzión a gém szerkezete.
6 megjegyzés:
Tetszik. Mivel nem látszik ezért lényegtelen, de stepside létére elég rendesen belóg a kerékdob a platóba.
Nekem pont a vontató van meg.
porsche: Gondolom a személyautó gének tehetnek róla.
Andrew0807: Fotózd le, dobj egy linket erre a postra, írd le, hogy Te mit gondolsz róla, és már kész is a post! ;-)
Joe: Az igazin nem lóg be, én a Majóra gondoltam.
porsche: Jahogy! Teljesen igazad van, az eredetin teljesen sík a plató, nem figyeltem. Hát... A képeken nem látszik, de jó szélesek alatta a kerekek, kb. fele olyan széleseknek kéne lenniük. Gondolom csak így fértek el. Sír egy kerékcsere után, de hol találsz hozzá donort? (Költői kérdés volt.)
Joe: Meg kell keresnem. Az is lehet, hogy már nincs meg.
Megjegyzés küldése