Váratlan fordulat! Igen, DeAgostini, Ikarus is, de nem a Legendás Buszok a Múltból sorozatból! Ennek ellenére itt a helye, nagyon is.
Az eredeti terv az volt, hogy a megmintázott eredeti járművek bemutatásának időrendjében kerülnek fel ide majd a buszok, de nyilvánvalóan csak a Magyarországon elérhető Legendás Buszok szériával számoltam. Hivatalos dealerem, porsche riasztott az egyik közelmúltban zajló börzéről, hogy bizony a lengyel sorozatból is árul valaki Ikarust és hogy kell-e. Naná hogy kellett! Érdekes, hogy a Lengyelországban mennyivel inkább az országra szabott szériát sugall a széria elnevezése, lévén a címben szereplő szöveg fordítása: „Legendás Buszok a Lengyel Népköztársaságból”. Hát nem is tudom, az előbb linkelt weboldalt elnézve azért felhorgad bennem a kérdés, hogy például a GMC iskolabusznak, vagy a Leyland RTW75, londoni emeletesnek mennyire sok köze van a Lengyel Népköztársasághoz?
1970-1996
Tehát
az időbeli sorrend az borult, de meg tudom magyarázni, mert a
250.59 – merthogy konkrétan erről van szó – jó ide, mert
ebből jóárasították a 256-ost, ami pont az előző Ikarus
postunk volt. A Wikipédia
szócikk létrehozója becsületes munkát végzett, ezért
alapvetően rá támaszkodnék – picit finomítva az eredeti
szövegen: Az Ikarus 250 az Ikarus 200-as típuscsalád legelső
típusa, 1970-től 1996-ig gyártották. Különféle prototípusok
jártak nemzetközi kiállításokra, ahol mindig nagy sikert
arattak. A legtöbb példányba a 220 lóerős Rába-MAN D2156 HM6U
típusú hathengeres dízelmotor került. A 250-es a 256-osnál
egy méterrel hosszabb, 12 méteres túristabusz. Eggyel több ablaka
van oldalanként, melyek felváltva eltolható- és nem eltolható
kivitelben követik egymást. A tetőből kiemelkedően négy
légbefúvóval, vagy légkondicionálóval szerelték.
A
250.59 a legelterjedtebb altípus, a Volánok és a Szovjetunió
számára készült – ennyit arról, hogy ez a verzió menyire
lehetett legendás Lengyelországban, bár persze benne van a
pakliban, hogy oda is ebből szállította az Ikarus a legtöbbet. A
Wikipédia szócikk szerint Rába-MAN D2156HM6U motor
hajtotta. Ennek ellentmond az
Omnibuszblog e bejegyzése, mely szerint az városi buszokba
szánt erőmű volt, a távolságiakat Rába-MAN D2156 HM6 hajtotta,
215 lóerős ménessel. A Wikipédiás bejegyzésnek amúgy máshol
is ellentmond és én inkább ezt tartom pontosnak. Az viszont
biztos, hogy lengőajtajai 1-0-1 elrendezésűek.
Azon kívül, hogy nagyon kedvelem az Aeropark Budapest videóit, az is indokolja hogy pont az ő Ikarus 250-es anyaguk kerüljön ide, hogy pont az is .59-es altípus. Meg hát, hogy gyönyörű a jármű!
Még mindig jó
Megpróbálom
nem ismételni magam, ami a DeAgostini buszoknál nem könnyű.
Szerintem azt a pénzt bizony megérik, amit kérnek értük. Például
a 250-es összes a szócikk említette fontos részlet pontos rajta,
a légbefúvók számától kezdve, az ablakok számáig és
elrendezéséig. Nem voltam rest, mellé állítottam a 256-os
kistesót és bizony, a hosszbéli különbséget nem sumákolták
el.
Ahogy nézem ez a busz nálunk egy jóval korábbi, Editions Atlas sorozatba került be, szóval a börzén fülön csípett, lengyel származású példány jutányos áron lett az enyém.
Eddigi Ikarusos bejegyzések a megmintázott eredetik gyártásának sorrendjében:
1951-1957 Ikarus 30
1952-1973 Ikarus 66, és egy másik Ikarus 66 post, illetve egy harmadik is
1954-1973 Ikarus 55
1959-1971 Ikarus 630
1960-1972 Ikarus 31, és Ikarus 311, illetve egy még egy Ikarus 311
1965-1973 Ikarus 556
1970-1996 Ikarus 250 - a post amit most olvasol
1972-2002 Ikarus 260, és egy második Ikarus 260 post is
1973-2002 Ikarus 280
1974-2002 Ikarus 256
Ha nem lenne, nem tűnne fel, de van, így nagyra értékelem, hogy olyan apró részlet is megvan rajta, mint a lökhárítóban a ködlámpák és nem csak festve!
Négy légbeszívó a tetőn, pipa!
Elhúzható, nem elhúzható kivitelű ablakok a megfelelő sorrendben, pipa!
Lengőajtó elől, nem kézzel nyitós, pipa!
Lengőajtó hátul, nem kézzel nyitós, pipa!
Az összetéveszthetetlen fenék.
B-oldal. Bé, mint bal.
A vezérnek nincs külön művészbejárója.
Előttem az utódom! A 250-esből jóárasított 256-os tényleg rövidebb, szóval nem csaltak a különbségekkel, mint mondjuk ahogy a Matchbox a Greyhound Scenicruiser ablakaival.
A lengyel kiadáshoz mellékelt sajtótermék. Kicsit nagyobb, mint A4, ezért a szkennerem belevágott kissé.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése