Ez az a busz – pontosabban ennek csuklós változata, a 180-as – amiről már annyira eleven emlékeim vannak gyerekkoromból, hogy világosan emlékszem, hogy a személyem elleni sértésnek vettem, amikor a BKV elkezdte lecserélni őket a 200-as sorozatra a budapesti 1-es vonalon. Csak annyira szerettem. (A régi Ikarus-embléma. A sorozat további részeiben már az új emblémával napvilágot látott buszok következnek.)
1965-1973
Az
Ikarus első, önhordó karosszériájú városi busza. Újdonsága
volt a két tengely közötti, padló alatt elhelyezett motor, mely
jelentősen csökkentette az utastér zajszintjét. A korábbi
típusokhoz viszonyítva tágabb utastérrel rendelkezett, viszont
ezzel együtt csökkent a vezetőfülke mérete, mely az utastérből
nyílt. A busznál középső ajtót is alkalmaztak, így az
ajtóelrendezés (1-2-2) lett, viszont az ajtóméretek nem feleltek
meg: az első ajtó 800 mm, a középső 1100 mm, míg a hátsó 1600
mm széles volt. Az első ajtó egy utas számára széles, a középső
kettőnek szűk, míg a hátsó ajtó két utasnak széles, de
háromnak keskeny volt. Nagyméretű ablakokkal rendelkezett, melyek
jó bevilágítást és komfortosabb utazást biztosítottak.
Háromfajta ablaktípust terveztek, attól függően, hogy az
autóbusz milyen éghajlatú országban fog közlekedni: Eltolható
oldalablak a trópusi éghajlatú városoknak, vízszintesen osztott,
alsó kétharmadban eltolható, felül egyharmadban fix üveg a
mérsékelt éghajlatú városoknak és vízszintesen osztott, alsó
kétharmadban fix, felül egyharmadban befelé billenő ablak a
hidegebb éghajlatú városoknak. (Szöveg: Wikipédia)
Összesen 5651 példány készült belőle, ebből 275 futott
Budapesten.
Az Old-Ikarus.hu-n fent van az eredeti gyári katalógus az összes létező paraméterrel és az ablakváltozatok rajzaival is. Keressétek fel, egyszerűen nem volt képem ellopni!
Hidegre
A
fenti leírásból egyértelműen kiderül, hogy az az apró busz,
amit a DeAgostini kínál, bizony a hűvösebb klímára szánt
változat. Gyanús, hogy a festés a standard exportszínek lesznek,
mert nagyon úgy fest, hogy a fenti csehszlovák híradórészlet is
ilyen lehet – már amennyire ugye a fekete-fehér képsorokból ez
megítélhető. A minőség a szokásos „deagosztínis”: lehetne
sokkal jobb is, de akkor sokkal többe is kerülne. A kompromisszumok
vállalhatóak. Például az oldalsó viszonylatjelző ablakocska –
amit szintén szerettem a BKV-buszokon anno – a modellen csak
jelzés szintjén létezik, nincs „leüvegezve”, de az utasteret
a vezető munkahelyétől elválasztó fal az ajtóval megvan.
(Érdekes, a csehszlovák buszon nincs ilyen egyáltalán.)
Szerethető modell, nyilván BKV-színekben még klasszabb lenne, de teljesen elégedett vagyok ezzel is.
Eddigi Ikarusos bejegyzések a megmintázott eredetik gyártásának sorrendjében:
1951-1957 Ikarus 30
1952-1973 Ikarus 66, és egy másik Ikarus 66 post, illetve egy harmadik is
1954-1973 Ikarus 55
1959-1971 Ikarus 630
1960-1972 Ikarus 311
1965-1973 Ikarus 556 – ez a bejegyzés, amit most olvasol
Fényszórók a szélvédő anyagából, hűtőrács műanyagból, ablaktörlők szintén, a vezető munkahelyét az utastértől elválasztó fal is megvan... Ezért a pénzért ez teljesen korrekt!Az oldalsó, viszonylatjelző ablak - amire nagyon elevenen emlékszem gyerekkoromból, ha minden igaz, akkor még ki is volt világítva - csak jelzés szinten létezik, nincs "leüvegezve". Teljesen vállalható kompromisszum! Érdekes, hogy a csehszlovák buszon nincs is ilyen.A csehszlovák exportbusz festése megegyezhetett ezzel - már amennyire meg lehet ezt ítélni egy fekete-fehér felvételből.Egyszerű, de egyáltalán nem nevezném csúnyának, sőt!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése