2024/01/20

Video: The Story of Hot Wheels: Casting a Legend

Szeretném megosztani azt az egészen kitűnő dokumentumfilmet, amit a Hot Wheels történetéről leltem! Rengeteg korabeli felvétel, reklám és fotó felhasználásával egy nagyon feszített tempójú anyagot láthattok. Én bevallottan nem vagyok valami nagy Hot Wheels szakértő, mert a hétköznapi járműveket – halmazatilag teherautókat – kedvelem a szupersportkocsikkal, Hot Rodokkal, szóval nagyjából minden olyasmivel szemben a Hot Wheels hazai terepe. Talán nem véletlen, Matchboxokon szocializálódtam. Úgyhogy nekem nem nehéz Hot Wheels fronton újat mondani, de ebből a filmből záporoztak rám az új információk. A Hot Wheels megszületésének körülményeit tekintve egészen meglepett, hogy mennyire eltökélten „Matchboxot akartak enni”, illetve hogy milyen összehasonlító reklámok – az ilyesmi elképzelhetetlen volt Európában – is futottak a tévékben.

A cím egy nehezen lefordítható szójáték: "A Hot Wheels története: Formát adni a legendának". Itt a "forma adás" rezonál az "öntéssel", illetve "fröccsöntésssel".

A rossz hír az, hogy magabiztos angoltudás szükségeltetik a megértéséhez.

 

2024/01/19

Matchbox MB-12 Citroën CX

Emlékeztek még arra a jelenetre, amikor a Vissza a Jövőbe első részében Marty, Peabodyék farmján a pajtában köt ki? Teljesen érthető, hogy repülő csészealjnak nézik a DMC 12-őt – főleg mikor főhősünk a hazmat ruhában kecmereg ki belőle. Vajon mit szóltak volna egy Citroën CX-hez? Igen, én is tudom, hogy ami a forgatókönyvben meg lett volna írva nekik, de értitek, na!

#regenmindenjobbvolt
Hej, daliás idők! Hosszú út vezetett onnan, amikor a franciák egy szükségautót is mókás külsejű, szerethető és praktikus tárgyként – igen a Kacsára gondolok – voltak képesek megalkotni és nem négykerekű kempingbudinak, amit az ilyesmiben igencsak kezdőnek mondható kínaiak is lepipálnak! Hol vagytok csodálatos Istennők? Mi lett Önnel Őfelsége? Amit 1979-ben a Matchbox megmintázott, az egyik utolsó képviselője ezeknek a semmihez sem hasonlatos autóknak, olyan külsővel, amit Flash Gordon, Buzz Lightyear vagy Starbucks hadnagy is elfogadott volna szolgálati járműnek – hogy aztán csodálkozzanak, hogy autóban ülnek, nem űrvadászban.

A CX-ből számomra pont a kombi – franciául „Break”, nagybrittül „Safari” – aztán meg végképp az, ami a Star Trek összes űrkompjára emlékeztet. Az extravagáns megjelenéshez tartozik egy hasonlóképp égből pottyant belbecs és felettébb szokatlan műszaki tartalom. Ez utóbbi kettőt énekelte meg Csikós Zsolt egy 14 éves cikkben. Tessenek fogyasztani, érdemes!

A CX-et 1974 és 1991 közt gyártották. Én ennek a 14 évnek az utolsó harmadából, 1988-ból leltem olyan nyelven katalógust, amit értek is. Normál körülmények közt nem vetnék be egy 25 oldalas katalógust – mint ahogy Stephanie sem menne „65 mérfölddel és nem hajt be az egyirányú utcába a tilos irányból” – de mivel nagyjából minden verziója megvan a Matchbox CX-nek, később is fogom használni ezt a bejegyzést referenciaként.

    
A Citroën a szintén... Hmm... Extravagáns megjelenésű Grace Jones-szal promótálta a CX-et, de javarészt gyalázatos minőségben találhatóak meg ezek a reklámok a neten. Másfelől ez egy családbarát blog és még úgy is végigközlekedik egy komplett borsóleves tőlük a hátamon – rossz értelemben véve –, hogy már a B-oldalt pörgetem életem kazettáján. Közszolgálati jelleggel elhelyezek egy linket ide, de szólok, hogy ez nem egy mókás, Skála Kópés, „csókolomágivan”!

Kombi
Az 1-75 sorba 1979-ben kerül be a Citroën CX. Én úgy emlékszem kisebbségben voltam ezzel az osztálytársaim közt, de nagyon tetszett, hogy kombi, meg a metálkék színe is. A nyitható hátsó ajtó akkoriban azért nem ment annyira csodaszámba, mint ahogy az sem, hogy sikerült közel hasonló színűre gyártani, mint a kisautó fém testére fújt festéket – ezt látjátok ebben a postban.

81-ig marad változatlan formában, 82-ben besárgul és piros belteret kap – a premierváltozat sokkal elegánsabb. Ugyanebben az évben Twin Pack (TP-31) lesz belőle. Kap egy „Team Matchbox” feliratot a motorháztetejére, amiből a „team” egy motorkerékpárt imitál – sokkal rondább, mint amilyen izgalmasan hangzik – és egy utánfutót, ami három terepmotort szállít – sokkal menőbb, mint amilyennek hangzik.

1983-ban is MB-12 a Citroën CX az 1-75-ben, de kap két megkülönböztető jelzést a tetejére, az oldalablakait „lefalazzák” és mentőautó lesz belőle! Arra már világosan emlékszem, hogy ez viszont egyöntetűen ultra-menőnek találtuk a szintén 11 éves pajtikáimmal. Érdekes, hogy ez bár egyetlen évig létezett, nem egy ritka Matchbox.

„Tartogasd a legjobbat a végére”, mond(hat)ták (volna) a Matchboxnál és 84-ben előjöttek a TP-109 Twin Pack-el. Ebben a mentő változat vízirendőrségi festést kap és utánfutón ugyanazt a jól bevált csónakot, amit több twin packban is használtak már. Nálam ez a non-plus ultra, elképesztően jó játékszer!

Előbb-utóbb láthatjátok is majd ezeket, mert a java részükkel rendelkezem.

A szín, a részletek! #regenmindenjobbvolt

Nálam teljes telitalálat!

Tudom hogy én furán vagyok bedrótozva, de mindig is odáig voltam a kombi formáért.

Teljesen indokolt vonóhorog. A hátsó ajtó műanyag, többé-kevésbé a fém karosszéria színében. A kormánya pizza, tehát #regensevoltmindenjobb


Amikor még természetes volt, hogy ez-az nyílik egy kisautón. #regenmindenjobbvolt

Két üléssora van és bal oldalra került a kormánya, tehát tudományos alapokon kijelenthető, hogy ez kérem egy Citroen CX Break!

2024/01/17

Matchbox MB-53 '80 Mercedes-Benz W123 Wagon

A Matchbox, Mercedes-Benz S123 értelmezését minden hibája ellenére kedvelem. Újabb addikciómról a Bubba-Gump listában tettem tanúbizonyságot. Amit ebben a postban láthattok, 2021-ben jelent meg az 1-100 sorban. Ez az a szín, ami nekem azt üvölti, hogy szabadjelző kéne a tetejére és taxi motívum az oldalaira.

Ha jól számolom, már csak egyetlen változatot nem láttatok még az S123-ból azok közül, amik kereskedelmi forgalomban kaphatóak voltak a világ valamelyik szegletében. Becs szó, nem savanyú a szőlő, de az Albuquerque találkozóra kiadott két, spéci, de eléggé csiricsáré változat egyáltalán nem tetszik. Úgyhogy nem is baj, hogy nem engedi a pénztárcám, hogy legyenek.

Egy frászkarikát "a szürke az új króm"!

Annyira a német taxi-szín, hogy az már fáj!

Szabadjelzőt és taxi dekort követelek!!!

Ezzel a színnel a beltérben az oszlop éppen csak nem világít, villog és ad rádiójeleket. Borzasztó csúnya!

Nem túl bonyolult rendszámtábla: "Mercedes-Benz Wagon".

NRFB

2024/01/15

Matchbox MB-74 Mercury Cougar Villager

Nagyon jól nyomon követhető, hogy a Matchboxnál a hetvenes években igyekeztek kiszolgálni azt, amit az amerikai piac igényének gondoltak a Hot Wheels-szel rivalizálásban. A nagy, amerikai családi kombiknak az 1-75 sorozatban szerepeltetését is ilyesminek gondolom.

Mercury bárka
Amit 1978 és 1981 közt MB-74-ként a Matchbox piacra dobott, az 1977-es Mercury Cougar Villager kicsinyített mása. Ha jóérzésű autószexuálisként próbálna valaki annál az elképzelésnél maradni fejben, hogy a Cougar a Ford Mustang puccosabb változata, akkor azt én teljesen megértem és támogatom is! Akkor javaslom ne lépjen túl az első generáción, és ez esetben ne is olvasson tovább, de sürgősen kattintson át ide, meg ide! Úgy fest előbb-utóbb minden patinás típusnevet elér a végzete.

A Cougar negyedik generációja a hetvenes évek végén, egészen pontosan 1977-ben aljasodott szedánná, meg családi batárrá – bár kétajtós kupé is maradt belőle. Hogy a Cougar Villager milyen autó volt? Nos, valószínűleg szörnyű. Túlméretes, benzinzabáló négykerekű bárka. Az 5,67 méter hosszú, 1,91 méter széles és 1,33 méter magas szörnyeteget csak és kizárólag háromsebességes automata váltóval lehetett rendelni. Ugyan V8-asok dolgoztak az orrában, de még a nagyobb 400-as, (6,6 literes) is csak 173 lóerőre volt elég. Az alapáras 351-es (5,8L) blokk 149 lóerős volt.

A Matchbox szerintem téved az elnevezésben, mert 1977-ben a Cougar Villager egy felszereltségi szint volt, ami kívülről egy cseresznyefa-utánzatú borításban nyilvánul meg. Ennek hiányában helyesen szerintem Cougar Station Wagonnak kéne hívni. (Lásd a katalógust!) Amiben nem tévednek, hogy a hátsó ajtó lefelé és balra-oldalra is nyitható volt – lásd a katalógusfotót – ami kisautóban kivitelezhetetlen. Jó érzékkel a nehezebben letörhető és egyszerűbben kivitelezhető lefelé nyitást választották. Így rögtön értelmet nyer a keret nélküli, letekerhető hátsó ablak, hiszen egyrészről lefelé nyitva az ajtót azonnal eltört volna az üveg. Másfelől opcionálisan harmadik, hátrafelé néző üléssor is rendelhető volt az autóhoz. Ezeket jellemzően a csemeték fuvarozására használták a jenkik – helló biztonság!

Mellékeltem az 1977-es, csak a Mercury kombikról szóló katalógust, érdekes csemege.









 

Falusi
A jenki családi kombit a Cougar SW előtt a Mercury Commuter képviselte a Matchbox kínálatában. 1969-ben mint még regular wheel, aztán 1970 és 1973 közt már vékony Superfast kerekeken. Ez a zöld árnyalat annyira beégett, hogy még a SuperKings (SpeedKings) változat is megkapta. Aztán a legvégén érkezett a piros változat.

Ezek szellemi leszármazásának tartom az 1978-ban debütáló, cirka ugyanolyan zöld Cougart, mely 1981-ben lesz kék és ez is egyben az öntvény utolsó éve.

Bolgár barátaink ezt is gyártották, kb. bármilyen színben is – de köztudottan én nem becsülöm sokra a bolgár Matchboxokat, rettentően túlárazottnak gondolom őket.

A Commutereket meg a Park Lane-eket én kimondottan kedvelem – bár nem gondolom őket jó autónak – és ez kiderül a Bubba-Gump listából. A Cougar SW méltó utódjuk ezért a szívemnek kedves.

Nem csak a színe emlékeztet a Mercury Commuterekre, hanem az orra is.

Szerintem a Matchbox téved az elnevezésben, Cougar Station Wagonnak kéne hívni.

A Villager egy felszereltségi szint volt, oldalsó fautánzat panelekkel. Vagy ez az éles körvonal az övvonalon végig, ami lefelé kanyarodva egy szabálytalan téglalap formát ad ki, lenne az a króm díszléc, ami az eredeti Villager-en öleli körbe a fautánzatot? Ez a "sima" SW-n nincs. Lehet, hogy matricát terveztek rá tenni eredetileg, de aztán elhagyták?

Az eredetin a hátsó ajtó nyitható úgy, mint ahogy a Matchboxon is...

...azaz lefelé, de a bal oldalon lévő zsanér körül hátra is.

Így értelmet nyer a keret nélküli, lehúzható hátsó ablak. Ide harmadik üléssort is lehetett rendelni.

Ide meg mintha vonóhorgot gondoltak volna eredetileg - csak attól meg nem lehetett volna lehajtani a hátsó ajtót.