Új fejezetet nyitok a Matchbox Memories blog történetében: ez az első és remélem egyben utolsó "gyűlöletpost"! A megmintázott jármű is – szerintem legalábbis – annyira gyatra, hogy az már veszélyes, a megvalósítás még csak-csak, de a csomagolás!?
Nem vagy a barátom és
nem is leszel!
A
kedvemért tegyétek meg, hogy elolvassátok
Papp Tibi, 2020-as cikkét a Totalcaron Citroën Ami statikus
bemutatójáról! Ezzel képbe kerültök a tényekkel és ő is
megfogalmaz egy bizonyos véleményt, amivel messzemenőkig
egyetértek. Sőt! Szerintem igencsak kesztyűs kézzel bánt vele –
nyilván kipróbálni nem tudta, mert ha ki tudta volna, szerintem
sokkal keményebben fogalmaz.
Majd
tekintsétek meg az alábbi videót! Nyelvtudás nem igazán kell
hozzá, bár feliratozta a készítője és érdekes dolgokat ír,
nem feltétlenül maradtok le sok mindenről, ha nem értitek. Amúgy
nekem nagyon tetszik az ebből a „first person” („én
ölök”) nézetből forgatott anyag! Csudajól visszaadja, hogy
milyen lehet használni.
Nos, tehát abból kiindulva, hogy olvastátok a fentebb linkelt cikket illetve megnéztétek a videót a saját gondolataim amit hozzáfűznék: Annak tökéletes tudatában, hogy ez városi közlekedésre szánt, elektromos-mopedautó, döbbenten állok azelőtt, hogy a Citroën ebben látja a városi autózás jövőjét. Ha ez lesz az, akkor inkább járok gyalog, mint az állatok és erre nem csak szubjektív, hanem igenis objektív okaim vannak.
Ízlésbeli dolgokban teljesen felesleges vitatkozni, de ez a kis gyösz szerintem ronda. A cseh mérnökök tudtak szépet alkotni úgy, hogy a Karosa busznak is az eleje megegyezik a hátuljával – megint mondom, az életben nem esett volna le ez nekem, ha nem olvasok róla. A francia mérnökök nem. Hogy ezek a mérnökök pont annak a Citroënnek dolgoznak, aminek az egészen fantasztikus, SM-et köszönhetjük, vagy az ennyi év távlatából is csodálatos űrhajónak tűnő DS-t, az külön fáj. A Citroën tudott a múltban olcsó, de végtelenül szerethető, bár nem feltétlenül szép járművet alkotni – naná, hogy a Kacsáról beszélek. Hát most nem sikerült! Papp Tibi egy Toi-Toi klotyót emleget vele kapcsolatban, nekem egy hűtőgép ugrott be, ami bűnös viszonyba gabalyodott egy golfkocsival. Megadom, ő találóbban jellemezte! A „kétajtós, városi autó” feladatot akár a Smart, de – hogy ne menjünk messze a kályhától – a francia mopedautó gyártók is meg tudták oldani, ha nem is feltétlenül szépre, de nem taszítóra.
Véleményem szerint az olcsón gyárthatóság oltárán sikerült feláldozni nem „csak” a kényelmet és a praktikumot, de ez a jármű nettó veszélyes!
Kezdjük
az előbbiekkel! Nincs csomagtere egyáltalán. A világ legolcsóbb autójaként számon tartott,
2008
és 2018 közt gyártott Tata Nanonál is elkövették azt a
hibát, hogy nem volt nyitható a hátsó ajtaja, hanem a beltérből
kellett bepakolni a hátsó ülések mögé - annak ugye van csomagtere. Azt az autót a világ
egyik legszegényebb országába szánták és az indiai vevők
követelték – joggal – ezt a featúrát. Hogy a jó égbe
gondolja a Citroën, hogy első világbéli piacokon le fogja tudni
tolni a vevők torkán, hogy a bevásárlást az utastérbe kell
bepakolni? Az anyósülés előtt még akasztó is van a szatyornak
erre a célra, de szerintem egy hétvégi bevásárlás még szólóban
sem abszolválható vele. Ha meg elszabadulnak a cuccok, még veszélyes is! Megint a Smarttal jövök: Hiába
kicsi a csomagtere, de zseniálisan pakolható – amiben a lefelé
nyitható „pickup” ajtórésze is jelentős szerepet játszik.
Négy dugig tömött „hajléktalan szatyor” röhögve elfér
benne, vagy mint itt, hét,
zsugorfóliázott, hatszor-kétliteres palackot is elnyel és még
férne bele. Felteszem a kérdést: Mi értelme az Ami-nak, ha pont arra a feladatra alkalmatlan, amire egy városi kisautó - szerintem legalábbis - legfontosabb funkciója: hogy el lehessen vele intézni egy nagyobb bevásárlást? Nyilván nem arra gondolok, hogy a frissen vásárolt mosógépet ezzel lehessen hazafuvarozni, de hogy a hétvégi nagybevásárlást se, az szerintem olyan jellegű funkcióvesztés, ami miatt ingyen se kéne.
Az
Aminak nincs klímája, ablaka meg csak jelképes, de rendelhető
üvegtetővel! Ez a mi, elvben mérsékelt égövünk, 30+ fokos
nyaraiból szemlélve is elfogadhatatlan. Ha egy kutyát úgy hagynék benne, hogy ezek az ablakok vannak csak nyitva neki, a járókelők feltörnék, hogy kiszabadítsák és igazuk is lenne.
Amit egyenesen veszélyesnek gondolok – és ezt mutatja meg zseniálisan a fenti videó – az az egyetlen ablaktörlőlapát, ami a szélvédőből ijesztő méretű felületet hagy rosszul vagy – mint az remekül látszik a videón – egyáltalán nem átláthatóan.
Hátsó ablaktörlő nincs és nekem úgy tűnik, hogy még csak fűtőszál sincs a hátsó üvegben, ami a 2020-as években teljesen elfogadhatatlan!
A külső tükröknél komolyabb a borotválkozótükröt használok. Az még csak hagyja ám, hogy nem lehet őket belülről állítani, de nevetségesen aprók és nem fűthetőek.
Hogy elegendő legyen egyetlen fajta ajtót gyártani – nincs „balos”, meg „jobbos” – a vezető oldali ajtó ellenkező irányban nyílik, mint azt a modern autókon megszoktuk. (Angolul ez a „suicide door”.) Állítólag kényelmesebb ki-be szállni rajtuk keresztül – sohasem próbáltam – de van egy olyan hátrányuk, ami miatt, pont a biztonság érdekében hagytak fel ezzel a tervezéssel: A menetszél nem befelé akarja őket nyomni, hanem pont hogy kifelé akarja őket feszegetni, ha véletlenül rosszul sikerül bezárni!
Akárhová nézek, olcsó, igénytelen, egyenesen rémes megoldások. Az ajtónyitó gurtni-kombó egyenesen ijesztő – ezt a cuccot egy NTSB (az Egyesült Államok közlekedésbiztonsági hatósága) úgy vágná ki, mint a gerelyt. Hűtőgép-tojástartóra emlékeztető műanyag tálcák, á... Ezt a holmit összehasonlítva egy villanyosított Trabival - főleg a kombival - nem vitás, hogy a Trabant kerülne ki győztesen praktikumban, megjelenésben és nosztalgiafaktorban de még lehet hogy töréstesztben is. Papp Tibi fotói közt láttátok azokat, ahol aláfotózott? Keressétek meg, érdemes! Senkit akit kicsit is kedvelek, nem szeretnék ilyenben látni!
Az ára pedig? Nos, amikor e sorokat írom 2022 végén, egyetlen cég hirdeti az Amit úgy, hogy felvesznek rá megrendelést – tessék megkapaszkodni – 5 590 000 forintos áron, amire a „mellbeverő” nagyon enyhe jelző! A Citroën hivatalos, magyar oldalán nyoma sincs, ami persze lehet attól is, hogy egy időben a mopedautók hazai státusza meglehetősen ingoványos talajon nyugodott. Nem tudom, hogy ez változott-e valamit.
Mattel, köszönjük!
Értékelem,
hogy a Mattel rajta tartja a mutatóujját az elektromobilitás
ütőerén, de ezért igazán kár volt! Mivel Amit csak egyetlen
helyen láttam és ott egy árban ment a sima blisteres, spéci
Francia sorozat, ami szintén blisteres és a dobozos kivitel, a
dobozost választottam. Kezdetben az ezekben lévő kisautók
valamiféle a celofánra emlékeztető zacskóba voltak csomagolva.
Egy ideje azonban zsírpapírra emlékeztető, a csuda se tudja miből
készült gombócba teszik őket. Az Ami tetejét ez a fura,
tapintásra inkább műanyagnak tűnő valami teljesen összekarcolta.
Köszi szépen Mattel fiam, karó, leülhetsz!
A megvalósítás? Nos, aki tervezte valahogy két ablaktörlőlapátot látott az eredetin! Beltér nincs, az övvonal felett minden egyetlen darabból készült, fekete műanyag. A festéssel picit spóroltak – az oldalán lett volna még mit kipingálni. Ha úgy vesszük hűen hozza az eredetit, pont olyan igénytelen, négykerekű vizuális-környezetszennyezés!
FRISSÍTÉS: Valamikor volt ennek is beltere, de már elmúlt! A videót porsche lőtte.
Remélem értékelitek, hogy én vettem egyet, hogy nektek ne kelljen!
A Matchbox tervezője két ablaktörlő lapátot fantáziált rá.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése