2024/05/24

Majorette No. 214 Saviem SM Europe Container truck - Pepsi

Nagyon sokszor vagyok bajban bizonyos teherautók típustörténetének kinyomozásával. Gyakran vagyok bajban egy-egy kisautó gyártástörténetének kinyomozásával. Nem úgy most! A Matchbox Memories – hasonlóan a Mennyország Touristhoz – a legjobb szolgáltatást nyújtja!

Société Anonyme de Véhicules Industriels et d'Équipements Mécaniques
Az 1955-ben alapított francia teherautó és buszgyártó viszonylag ismeretlen a mi földrajzi koordinátáinkon. Talán onnan kéne, hogy ismerős legyen a fenti Ipari Járművek és Mechanikai Berendezések KFT” jelentésű cégnévből képzett „Saviem” márkanév, hogy a cseh Avia 1967-ben megállapodást köt az SG (Super Gallion / Góélette - Szuper Gálya / Kétárbocos hajó) sorozatú teherautóik gyártására és forgalmazására Kelet-Európában. De arról meg földi halandó honnan tudta volna, hogy nem a csehek fejéből pattant ki, hanem francia koponyákból? A cég nem él sokáig, 1978-ban összeolvad a legnagyobb konkurens Berliet-vel, hogy együtt megalkossák a Renault Véhicules Industriels-t. (Az RVI nevét helyesen lefordítók közt élethosszig tartó Matchbox Memories előfizetéseket és a világ bármely pontján, tetszőleges jármű lemosásának jogát sorsoljuk ki!) A később Renault Trucks névre keresztelt céget 2001 óta a Volvo Group birtokolja.

SM Europe
1967-ben a Saviem a piacra dobja az Europe kabinnal szerelt járműveit, amit kerek tíz éven át gyártanak. Nem véletlen, ha ismerős a fizimiskája, mert ez a német MAN-el folytatott szoros együttműködés gyermeke. A franciák gyártották a fülkéket, a németek a motorokat. Az MAN F8 teherautók meg eléggé gyakoriak voltak akkoriban a mi útjainkon is.

A legkisebb az erőforrások sorában az SM10, 7,26 literes, 170 lóerős sorhatos, ami a Saviem hatsebességes kézi váltóján keresztül hajtotta a hátsó kerekeket. Érdekes, hogy az általam fellelt, az SM Europe-al foglalkozó források csak erről nem nyilatkoznak elavultként, a nagyobb teljesítményű és hengerűrtartalmú motorokról mind megjegyzik, hogy akkor már elavultnak számítanak.

A sorban következő SM240 és SM280 jelű, rendre 32- és 36 tonna maximális össztömegű változatokat a 10,69 lieteres, 202 lóerős sorhatossal szerelték. Mindkettőhöz a ZF készítette a 12 sebességes manuális váltót.

A tápláléklánc csúcsán az SM340 jelű – SM - Saviem MAN – modell állt. Az SM300-as széria meghajtását egy akkorra már elavultnak tekintett, 14,96 literes, V8-as MAN dízelmotor hajtotta. A Saviem finomhangolása után ez 304 lóerős teljesítményt adott le 2200-as fordulaton. Az 1030 newtonméter maximális nyomaték már 1600-as percenkénti fordulatszámon elérhető volt. A maximum 38 tonna össztömegű teherautót a Saviem saját fejlesztésű, tízsebességes manuális váltójával szerelték.

A tápláléklánc csúcsa, a Saviem SM340 Europe. Létezett egy "sima" SM sorozat is, de azt olyan fülkével szerelték, mint a fentebb tárgyalt SG-t. (Kép: Facebook, Truck Brochure Kingdom)

1976-1984

A Majorette csak két évvel rövidebb ideig kínálja az SM Europe-ot, mint a Saviem az eredetit, azaz nyolc évig. 1976 és 1978 közt egy piros alapszínű verzió regnál. Erre fehér konténer kerül, egy mesekönyv illusztrációjára emlékeztető rajzzal. A két oldala nem egyforma, a konténer egyik oldalán egy kikötőben egy daru emeli a „Majorette” feliratú sárga konténert a piros SM Europe-ra. A másikon egy másik rajz van, ugyanez a jelenet, de másik szögből és a konténeren „Container” a felirat. Nagyon aranyos, de közel sem tűnik olyan való életből mintázottnak, mint az én verzióm. Legalább ötféle változata ismert, amit az ad ki, hogy a beltér szürke vagy fekete – a szürkéből van a több – illetve hogy milyen „felnijű” kerekek kerülnek alá. Az is előfordul, hogy a három tengelyen úgy van kétféle kerék, hogy az első és valamelyik hátsó azonos, a harmadik nem, amit én rém bénának tartok, de az is előfordulhat, hogy ez afféle gyári hiba. Egyértelműen az a legszebb, ahol a három tengelyen egyforma kerék van. A hátsó két tengely eltérő mintájú kerekei elmennek.

1979-től, 1984-ig készül a fehér, Pepsi konténeres verzió, amit ebben a bejegyzésben láthattok. A fehér konténer a Pepsi matricával – mint ahogy a fekete beltér – minden változatában azonos. Nem tudom én valahogy furának látom a Pepsi logót, mind a felirat, mind a piros-kék nem tudom micsoda valahogy... Talán a „vaskosabb” a jó kifejezés erre? Szóval vaskosabb kéne hogy legyen. A konténert a hátsó végén két kampó tartja biztosan a helyén, míg az első részén egy műanyag nyelv csúszik be a fülkébe. Tapasztalatból mondom, hogy le lehet feszegetni a helyéről, de ezt nem viseli el sokszor, a kampók hamar letörnek. Ezt fixre tervezték – na, azt magyarázd el egy gyereknek, hogy hagyja békén különben letörik, úgy, hogy a grafika az oldán is azt sugallja, hogy le lehet venni –, cserébe a hátsó ajtók nyithatóak. Az ajtókat körömszaggató erővel kell megfeszíteni ahhoz, hogy kinyíljanak, ezért az ajtófülek is hamar letörhetőek. A hasonló időszakban, 1977 és 1981 közt készülő, Matchbox Mercedes Container truck megoldása lényegesen strapabíróbb és nem bonyolultabb szerkezet. Persze azt semmi nem tartja a helyén, csak a gravitáció. Itt már jobban figyeltek a változatokra, kétféle kerékkel készül és vagy mind a három tengelyen azonos van, vagy az első tér el a hátsó kettőtől.

Létezik egy kék, a konténerén szitanyomott, fehér Aldi feliratot viselő verzió is, de ezt én afféle Code 2-nek gondolom, katalógusban soha nem bukkant fel.

A kis Saviem SM Europe-ot én - a hibái ellenére is - remek játékszernek tartom, de alapvetően elfogult vagyok vele, mert gyerekként volt ilyenem. Pontosabban mind a mai napig megvan, de valami borzalmasan elbántam vele! Nagyon röstellem, de az összes a konténer sérüléseivel kapcsolatos tapasztalatot empirikus úton szereztem be. Máig őrzöm szegényke maradványait, de soha nem fogom megmutatni, én nem vagyok büszke a művemre.

A méretaránya 1:100-hoz, ami sokkal inkább Convoy közelivé teszi, mint a fentebb már citált Matchbox Mercedes Container truckot.

A fülke ismerős kell legyen. Ha a márkanév nem, akkor az abszolút bocsánatos.

Ez már felnőttkori, gyűjtői beszerzés. A gyerekkori példányommal alaposan elbántam.

Szerintem a kétféle szóba jöhető közül ez a szebbik kerék, de lehet hogy csak azért, gondolom ezt, mert gyerekként pont ilyenem volt. A Pepsi logó olyan kis csenevésznek tűnik. Mind a betűtípus, mind a kék-piros nem tudom micsoda a felirat körül.

A konténert nem tervezték levehetőre, a hátsó, alsó rögzítőfülek hamar letörnek, ha mégis lefeszegetik.

A konténer ajtajai nyithatóak, de körömszaggató erővel kell őket megfeszíteni. Ezt nem viseli jól a két ajtórögzítő kampó, mint látszik itt már az egyik le is tört.

A két oldala nem szimmetrikus, egyik oldalon üzemanyagtartály, a másikon a légfék tartálya - ahogy kell.

7 megjegyzés:

Trolleybus írta...

Volt kéttengelyes ponyvás-platós változat is, ami amolyan "two packes" verzióban pótkocsival is kapható volt (egy ilyet sikerült nekem is szereznem), de volt egy síkplatós is szintén három tengellyel, ami egy mobilházat vitt – úgy emlékszem az szerepelt a blogon is.

Sam. Joe írta...

Sőt, tartálykocsi verziója is volt. Az egyik jobb, mint a másik. Sajnos olyanjaink nincsenek. Nem volt még korábban nálunk Majorette Saviem semmi - sajnos. Sőt, semmilyen Saviem sem volt. Biztos, mert most vittem fel a címkét ehhez a posthoz. ;-)

Trolleybus írta...

Ha már Saviem, volt még egy zöld/bézs Saviem ráncajtós, erkélyes városi, pontosabban párizsi busz is, mivel a Concorde és a Champs-Élysées közti viszonylaton járt a feliratai szerint legalábbis; egy olyat sikerült anno egy körúti Ápiszból (vagy Piértből) szerezni, azt aztán nagy örömmel tologattam városi buszként, mivel Ikarus nem volt - hiába, ha nincs szamár, jó a ló is!:)

Sam. Joe írta...

Tudom mire gondolsz! Az mi egy beteg jószág! Mármint nem a kisautó - az menő -, hanem az eredeti! Hogy képesek voltak rá erkélyt tenni, hogy legyen hová kimenni bagózni...

Trolleybus írta...

Azt nem tudom, hogy ezért került e rá, mert akkoriban boldog-boldogtalan bagózhatott szinte mindenhol, de az bizonyos, hogy külföldön sem volt egy megszokott extra.:)

Sam. Joe írta...

Amikor Párizsban felszámolták a villamoshálózatot, hogy buszokra cseréljék, akkor megmaradt a hátsó felszállós, peronos kialakítás, mert a népek azt szokták meg. Nem ördögtől való, az angliai emeleteseken is tulajdonképpen ez volt a rendszer. Aztán megszünt a hátul felszállás, gondolom amikor kikoptak a kalauzok a szolgáltatásból. A szóban forgó Saviem az utolsó ilyen fecske, de soha nem lehetett rájuk ott felszálni.

Sam. Joe írta...

Ajánlott irodalom:

https://www.parisinsidersguide.com/paris-bus-system.html

Readers of Georges Simenon's Maigret series will remember that Inspector Maigret prefers to hop on the back of a platform bus so he can smoke a pipe or two as he travels from police headquarters to a crime scene. The platforms were wildly popular among Parisians for decades.