2024/05/12

A legális és illegális kisautógyártás Magyarországon a 2000-es években: Antal és Társa Bt. Super Kamion


15 év (!) után újabb résszel bővül a hazai legális és illegális kisautógyártásról szóló sorozatunk – melynek első részét itt találjátok meg. Az ok, hogy olyan termék bukkant fel az egyik hazai internetes piactéren, amit még nem láttunk, olyan időszakból való, ami egészen meglepő és feltehetően több Matchbox SuperKings sorozatból származó kamion is a közelben volt, amikor tervezték őket.

Breki barátunk – akinek sok más mellett a Volvo FH16 Biltema szerelvény beszerzését is köszönhetem – lelt két, nagyon érdekes aukciót a Vaterán! Elhelyezem ide ezek linkjét, bár az aukciók lejárta után, idővel törlődni fognak: 3369398315 és 3369398258.

Azt gondoltam, hogy az 1980-as években, az 1990-es évek elején készült összes olyan hazai trafikáru kisautót ismerem, amihez az „ihletet” neves gyártók termékei adták. A Super Kamionok azonban nekem és mint hamar kiderült a gyűjtőtársaimnak is teljesen újak voltak.

Ezek tervezésénél úgy tűnik, hogy a – többek közt – a Matchbox SuperKings K-31-es szerelvényben is szereplő, Peterbilt 379-es nyergesvontató volt a múzsa. A „Kis dobozos” félpótkocsija is hasonlít erre a szerelvényben szereplőre. A „Repülőt szállító” változat a Matchbox SuperKings K-112/K-134/EM-11 Peterbilt Fire Spotter Plane Transporter félpótkocsijával és annak szállítmányával a DeHavilland Beaver-rel mutat rokon vonásokat. Olyannyira, hogy a Beaver pont úgy szerelhető szét, mint a Matchboxé. A „Hajót szállító” és a „Tartályos Shell” verziók vontatmányai és rakománya nem mutat hasonlóságot más Matchboxokkal.

Ami nagyon érdekessé teszi őket, az az, hogy mikorról származnak. A csomagoláson e-mail cím és URL is található, ami egybecseng azzal, ami az eladó is említ a leírásban: „A kamionok gyártása a 2000-es évek elején leállt, a cég megszűnt.” Próbáltam az URL „who is” rekordja alapján kutakodni, de a legnagyobb adatbázisokban sincs már benne, annyira régen lejárt a regisztrációja, hogy mindenhonnan törlődött. A nyilvános cégadatbázisokkal is így jártam, nincs már nyoma a betéti társaságnak. A Kéz segítségével – akiről egyesek azt mondják, hogy fél a kacsáktól és Spanyolországban kerékpár-versenyt neveztek el róla – elértem az Enternet egyik alapítóját (!) és közösen azt okoskodtuk ki, hogy a 2000-es évek elejéről lehet. Félreértés ne essék, egyetlen dolog érdekelt, hogy mikorra datálhatóak ezek a játékkamionok. Minden jel arra mutat, hogy a leírásban szereplő adat helytálló.

A sorozat előző része: A nagy hazai kerékkatalógus







Super Kamion - "Repülőt szállító" (Képek: Simonartz Vatera.hu)










Super Kamion - "Hajót szállító" (Képek: Simonartz Vatera.hu)

1 megjegyzés:

Trolleybus írta...

Gyerekként volt ilyen kamionom az egyik balatoni árustól, sajna mint a legtöbb ilyen trafikáru, a műanyagok hamar amortizálódásnak indultak. Volt nem másolt kamion is, azok viszont pont emiatt nem rendelkeztek kiforrott külsővel.