2023/08/07

Hot Wheels '99 Ford F-150 SVT Lightning

Az, hogy vannak nagyon erős, dízelmotoros pickupok, nem újdonság és nem indokolatlan, mert például nagy és nehéz dolgokat vontatnak velük. De a Ford készített nagyon erős és feleslegesen gyors benzinmotoros, V8-as pickupokat az bizonyíték arra, hogy Homer Simpson létezik és nem csak egy példányban! Vérbeli sleeper, Gréta beájulna egy ilyen 20 méteres körzetében, nagyon csodálom, hogy Jeremy Clarksonnak nincs ilyenje a farmján és még az sem tudja elvenni tőle a kedvem, hogy szerepelt a Halálos Iramban első részében.

Volt már, csak nem így
Próbálok akadémikus pontossággal haladni annak szemléltetésében, hogy mivel van dolgunk. A Fordról már nyilván mindenki hallott, ezt a részt átugorhatjuk.

A F-1xx pickupok a cég kínálatának legkisebb és egyben az amerikai piac egyik legnépszerűbb kisteherautói. 1948 óta létezik a termékvonal, jelenleg a tizennegyedik generációjuk regnál, amit 2021-ben dobtak piacra – ami egyáltalán nem kicsi már. A Matchboxtól és más gyártóktól is rengeteg F-sorozatú teherautót tárgyaltunk már ezeken a lapokon, nyilván nem újdonság nektek ez sem.

Az SVT az amerikai Ford gyors járművekre, illetve nagy teljesítményű alkatrészekre és kiegészítőkre specializálódott divíziója volt. A Special Vehicle Team-et 1991-ben alapították és 2015-ben olvasztották össze a Ford Racing-el és Ford Team RS-el, létrehozva a globális Ford piacon kínált, nagy teljesítményű járműveket gondozó Ford Performance-t. Az elődje az SVO volt, ami elvben szintén globális „speedshopja” volt a Fordnak, de én csak amerikai – Ford Mustang SVO – modellt tudok mondani saját kútfőből ezzel a névvel.

Az SVT egyik első munkája az SVT Lightning pickup volt, ami az 1993-as modellévben debütált. (Azért fontos felemlegetnünk a modellnévben is az SVT-t, mert létezik egy Lightning nevű villany pickup is már.) Ez az F-sorozat kilencedik generációjára épült (1992-1997) és 1993-1995 közt készült. Nagyon szögletes, nagyon-nagyon sleeper, nem láttam még 1:64-ben ilyet, de kéne.

Végre elérkeztünk jelen post tárgyához, a második generációs SVT Lightninghoz. Ez már a tizedik generációs (1997-2004) F-sorozatra épül és 1999 és 2004 közt készült. Ebből is az 1994-es premiermodellen belül a flareside kivitelt. (Már tárgyaltuk ezt valahol korábban, de hogy mi is a „flareside”: a korai Ford pickupoknak sárhányója volt a platójuk két oldalán, oldalsó fellépőkkel. Idővel a sárhányók teljesen eltűntek, vagy – a sík lemezekhez képest – domborulatokká szelídülnek, de a fellépők megmaradnak. Saját szülemény fordításom rá az „oldalfellépős”, ami a más gyártóknál használatos „stepside-ból” jön, ugyanakkor ezt a sárhányós dolgot nem adja vissza.) Teljesen szubjektív véleményem szerint ez a legvagányabb mind közül.

Alább megtalálhatjátok a második generációs SVT Lightning katalógusát, de ez már 2002-ből való, az első ráncfelvarrás utánról, így bár a megjelenésében nem sok eltérést lehet kiszúrni, a műszaki adatokban van némi – ez már erősebb. Az 1999-es SVT Lightningban ugyanúgy az 5,4 literes Triton V8-as dolgozott, ami egy Eaton supercharger segítségével 360 lovat és 597 newtonméternyi nyomatékot szabadított a hátsó kerekekre, egy hagyományos, négysebességes, de overdrive-os automata váltón keresztül. A 0-100-at ez is 5,x másodperc körül ugorhatta meg – ami az alábbi katalógusban szereplő erősebbnek ehhez 5,2 másodperc kellett a Car and Driver magazin mérése szerint.















Ez a 2002-es katalógus, már az erősebb változat műszaki adataival.

A helyzet az, hogy a Matchbox már megmintázta ugyanennek az SVT Lightning generációnak utolsó változatát 2004-ből. Két verzióm is van belőle, amikről olvashattok itt és itt is. Elsőre nem is könnyű megkülönböztetni őket, de az ajtó övvonalában van egy – amúgy szerintem nagyon is csinos – törés, ami nyomra vezet abban, hogy melyikkel van dolgunk.

RIP Ryu Asada!
A Hot Wheels-nél 2020-ban debütál ez az öntvény a Mainline-ban, metál pezsgő-arany színben. (Sokkal jobban néz ki, mint amilyennek hangzik.) Ezt váltja 2021-ben ez a gyönyörű, élénkpiros árnyalat – ami szerintem a legszebb verziója. Szomorú mementó, hogy a kisautó tervezője, Ryu Asada ebben az évben veszti el a küzdelmet a rákkal. Számos gyönyörű Matchbox és Hot Wheels fűződik a nevéhez. 2022-ben egy verseny témájú 5-ös csomagban tűnik fel az SVT Lightning egy eléggé csicsás versenyfestéssel, illetve 2023-ban egyenesen multipakk exkluzív ennek a festésnek egy visszafogottabb, de az én ízlésemnek még mindig túl csiricsáré verziója.

Érdekesség és számomra nagyjából érthetetlen, hogy ugyanerről a járműről, pont ugyanebben az időszakban a Hot Wheels egy teljesen másik öntvényt is készített, ami Mark Jones munkája. Annak a platója egy picit hosszabb és – meglepetés! Meglepetés! – pont Fast and Furious tematikájú spéci kiadásban jelenik meg 2020-ban és 2022-ben, illetve a Car Culture Hyper Haulers-ben 2021-ben. Nagyon szép amúgy, részletes festéssel ami szerintem semmivel sem részletgazdagabb, mint ez a Mainline, de gumiabroncsos kerekekkel – bár a felnik pont semmivel sem hasonlítanak jobban a filmben láthatókhoz, mint az Asada-szan mainline változatán lévők. Szerény véleményem szerint e post tárgya is igen egyszerűen „Halálos Iramosítható”, kell nyomtatni egy egyáltalán nem bonyolult „The Racer's Edge” matricát hozzá egy színes nyomtatóval. Az alábbi képeken jól látszik, hogy milyet.


Brian a "Racer's Edge", Ford F-150 SVT Lightning szolgálati járművében a Halálos Iramban első részéből. Ez is 1999-es modell. RIP Paul Walker! (Képek: Fast and Furious Wiki)

Fentebb már említettem a későbbi évjáratot mintázó Matchbox értelmezést: A Hot Wheels-t sokkal jobb játékszernek gondolom, mert nem fedték le a platóját. Nem rossz részlet a Matchbox plató takarója, csak játszani jobb egy funkcionális raktérrel.

Verdikt? Nos, a Hot Wheels-nek is nagyon el tud sülni a keze, meg tudnak mintázni autószexualitási szempontból érdekes és fontos járműveket is a mainline-ban úgy, hogy nem vágják őket agyon „most esett le a ringlispílről a táltos egyszarvú és az intergalaktikus repülő csészealj közül” festéssel. Vagy legalábbis van olyan változat is belőlük. Ez meg pont egy ilyen érdekes holmi, remek kivitelezésben.

Mainline és nagyon szép, részletes.

Megkockáztatom, hogy ez, a 2021-es Mainline semmivel sem kevésbé részletgazdag - a gumiabroncsos kerekeket leszámítva -, mint a spéci kiadásokban szereplő változat - ami érthetetlen módon még egy másik öntvény is!
 
Ebből a szögből sejthető, hogy a belseje viszonylag részletes - bár a kormány pizza - és jól látszik az, hogy mi teszi a "flareside" kivitelt.

A hátuljáról sem spórolták le a festést és a plató is használható rendeltetésszerűen. Kitűnő játékszer!

A fényképezőgépem imádja a pirosat!

Nincsenek megjegyzések: