2022/10/28

Matchbox MB-25 Chevrolet Ambulance

Valamikor réges-régen merengtem afelett, hogy micsoda szörnyű gyerekkorom volt nekem, mert soha nem volt normális mentőautó a flottámban. A Binzre, meg amit most ebben a postban láthattok ácsingóztam nagyon.

Titokban Chevy
Nevesítve sohasem volt, a „csokornyakkendő emblémát” sem viseli a hűtőrácsán, de a vak is látja, hogy ehhez a kisautóhoz Chevrolet mentőről vettek mintát. Természetesen nem a General Motors készített mentőket, hanem felépítmény-építők dolgoztak Chevy alapokon. Így műszaki adatok citálása lehetetlen. Most jön az a bizonyos: DE!

1977-es Chevrolet mentőautó(k, mert ami mögötte áll, szerintem az is az). Autentikus a Matchbox feldolgozás. (Kép: Bel Air Volunteer Fire Company, Bel Air, Maryland)

Rendelkezésünkre áll a Chevrolet pickupok katalógusa abból az évből, amikor a (Chevy) Ambulance első változata napvilágot látott, azaz 1977-ből. Ez nyújt némi támpontot a szóba jöhető hajtásláncokkal kapcsolatban. Azonban a GM-nél létező COPO (Central Office Production Order – Központi Irodai Gyártási Megrendelés) program lehetőséget nyújtott speciális megrendelések leadására. Nagyjából bármire, ami fizikailag elképzelhető volt, ezért volt lehetséges a 60-as években a Chevy kereskedőknek bivalyerős izomautókat legyártatni, amik egyébként nem szerepeltek a katalógusban. A programot azonban eredetileg olyan speciális megrendelőknek találták ki, pont mint a felépítménygyártók, rendőrségek, tűzoltóságok, hadsereg és a többi, a kereskedők kiskapunak használták azt. Szóval végképp ne akadjatok fel olyasmin, hogy kétajtós fülkével nincs ilyen hosszúságú alváz, mint ami akár a Matchbox arányait, akár a fenti illusztrációként szolgáló mentőautó arányait kiadná.

 






 








22 év (kis csalással)
Az első Ambulance verzió 1978-ban debütál, mint MB-41. Ekkor még szerepel az alvázán ez a szám, illetve a „Made in England” felirat. 1982-ig hat változata készül ezzel, amikor is a Lesney csődöt jelent. A tulajdonosváltás szükségszerűen változtatásokat hoz magával: lekerül a SuperFast logó, a helyére egy nagy Matchbox embléma kerül, a gyártó a Matchbox International LTD lesz, a gyártás helye meg az az ázsiai ország ahol készül.

Tehát a második kör 1983 és 1999 közt tart – 1987 és 1989 között kikerül az 1-75 sorból ezért az alcím –, cirka 15 verzióval. Ezeken felül kb. tengernyi Code 2 létezik, a tengerentúlon nagyon népszerű volt mint merchandising. Ez a példány a „másodvirágzásának” második verziója, 1984-ben, 85-ben, 89-ben és 1994-ben volt MB-25.

Érdekessége, hogy a nyitható hátsó ajtók miatt szükségszerűen van beltere, de az csak a hátsó traktus tűzfaláig tart. A sofőr munkahelyének hiányát belülről egy tűzfal, kívülről meg a nagyon sötét szélvédő hivatott elrejteni – ennek anyagából vannak a megkülönböztető jelzések is.

Igazából az eredeti Chevy formája egyszerű mint a faék, ezért igazán nagyon nehéz lett volna elszúrni. Az egyetlen dolog, amit nem szeretek benne, hogy legyen akármilyen színű és legyen akárhogyan dekorálva, a hátsó ajtók fehér műanyagból vannak. Bőséggel vannak olyan verziói – sajnos ezt nem úgy kell érteni, hogy a birtokomban – aminél ezek nagyon csúnyák, mert annyira elütnek az amúgy igencsak igényes fényezéstől. Nyilván az eredeti terv az lehetett, hogy az alapszíne fehér lesz.

Szívemnek kedves kis gyösz ez, fentebb már említettem, hogy miért.

Ez a példány az MC-20-as szettből való, aminek tartalmát az előző linkre kattintva vehetitek szemügyre – már amennyit megírtunk belőle eddig, e sorok írásának pillanatában ez pont a fele, tíz.

Gyerekként is nagyon szerettem volna egy ilyet - pontosabban azt a verzióját, ami akkor regnált, amikor én gyerek voltam.

Csaltak, a vezető munkahelyén nincs beltér, csak hátul.

Ez a harsány dekor is nagyon jól áll neki, de a korai, még matricázott verziók is nagyon mutatósak.

Érdemes hasonlítani az eredetihez: Ajtók, ablakok mindenhol a helyükön.

Van beltere, de le van falazva, csak a sofőr munkahelyéig tart.

Szerintem a nyitható ajtók miatt került ki véglegesen az 1-75 sorból. Ez a részlet amúgy szinte minden verzión ilyen fehér, ami néhol nagyon csúnyán elüt a dekortól.

Nincsenek megjegyzések: