2021/10/29

A Matchbox Convoy családfa

Nos, a nyolcemeletes Detolf csatasorba állítása után – ez nem is akkora képzavar, mint aminek tűnik, hiszen tényleg egy sorban áll a Livarnókkal – eljött az idő, hogy előrukkoljak a Matchbox Convoy széria non plus ultráival, a Collectibles kiadások azon darabjaival, amiket még nem láthattatok e lapokon. Viszont most már nem kerülgethetem tovább a forró kását, muszáj átvennünk a Convoy széria ontogenezisét úgy általában. Mint a mellékelt ábra mutatja, külön postot szántam a témának, mert van egy olyan érzésem, hogy a jövőben sokszor fogok még visszalinkelni erre.

Convoy

1982-ben mutatja be a Matchbox a Convoy szériát. Összesen nyolc verziót dobnak piacra a premierkor, háromféle amerikai nyergesvontatóval – egy Peterbilt, kétféle Kenworth, melyek nyolcféle rakományt vontattak. A félpótkocsi verziók négyféle alvázra épültek oly módon, hogy a platós-ponyvás kivitel a konténerszállító sík pótkocsijára épített felépítmény, a rakéta- és a lószállító pedig a hajót szállító félpótra épül. A kamionok mint téma, ebben a méretarányban először a Twin Pack (TP) sorozatban kerül elő. A Convoy tulajdonképpen ennek az evolúciója, a félpótkocsik a TP-szerelvényektől származnak annyi módosítással, hogy megkapták a jellegzetes Convoy kerekeket. A Convoy Peterbilt vontató is innen származtatható, mert a TP-ben is szerepeltek ezek kéttengelyes verzióban. Érdekesség: Ott nem volt nevesítve ez a vontató, mert a Peterbilt nem adta oda a licencet mivel a jellegzetes hűtőrács nem krómozott volt, hanem fekete. Ezt akkor a Lesney nem tudta, vagy nem akarta megoldani, inkább név nélkül kerültek a sorozatba.
 
A Matchbox 900 - népszerű nevén Twin Pack - széria kamionjai, a Convoy előfutára.

A Convoy méretaránya 1:100 körüli. Nagyon jó kérdés, hogy vajon miért pont ekkora. Egészen pontosan úgy is elhangozhat a kérdés, hogy már a TP-be is miért pont ezt a méretarányt választották. Kézenfekvő és éppen ezért nekem ez az elméletem, hogy az 1-75 széria, 3 hüvelyk körüli (8 centi) gyártósorain előállítható modellekkel akartak kínálatot bővíteni, de igazából ez is csak találgatás és pont olyan jó elmélet, mint bármi más. A vasútmodellezés világában az Európában nagyon népszerű TT (Table Top) 1:120 méretarányú. Ennek a brit verzióját a Tri-ang az 1950-es évek végén vezette be de a „3 mm-es méretarányként”, vagy „TT-3-ként” is ismert, 1:101,6 méretarányú sorozat az 1960-as évek vége felé kihal. Elképzelhető, de szerintem inkább csak belemagyarázható, hogy a Lesney kacsingatott volna a terepasztalok világa felé a köztes méretarányú Convoy szériával. Ellene szól az is, hogy a dedikáltan játékszernek szánt – bár részletes – Convoyok nem elég részletesek egy terepasztalhoz, mi több, a legtöbb vontatóval csaltak hosszban. Lerövidítették őket, hogy az 1:75-szériában forgalmazott szóló vontatók beférjenek a sorozat dobozaiba.



Az 1982-1983-as Matchbox katalógus címlapját az akkor debütáló Convoy szériának szentelték. 1982 júniusában a Lesney csődöt jelentett.
A nyolc premier Convoy. Az autószállító nagyon hamar kikerült a sorozatból, valószínűleg túl drága volt gyártani. Érdekesség, hogy az egyetlen Convoy félpót volt, melynek Superfast kerekei voltak.

Beszélni a nyelvet
1982 júniusában a Lesney csődöt jelent, a márka 1997-ig három tulajdonosváltást is megél, mire a jelenlegihez, az amerikai óriáshoz, a Mattelhez kerül. Ez a korszak a Convoy derivátumok szempontjából eléggé rosszul dokumentált. A „sima” Convoy széria még csak-csak, de ezek feljavított változataival kapcsolatban már bőven vannak fehér foltok a térképen.

Próbálok valamiféle rendet vágni a káoszban, de leginkább az évszámok kapcsán nagy a káosz. Talán kezdjük az elnevezésekkel és rövidítésekkel. Itt logikai sorrendet követek, nem ábécé szerintit:

  • Team Matchbox, Team Convoy, TM, TC
    1985-ben kerül a piacra egy második Convoy sorozat, Team Matchbox néven.
    Ez egy Convoy alapú szállítójárművet és két 1-75 sorozatú kisautót tartalmaz, ugyanolyan csapatszínekre festve. 1988-ban elkezdik ugyanezt Team Convoynak hívni. A számozások ezen belül teljesen kaotikusak, egyes számok kimaradnak. A White Rose Collectibles mely az amerikai sport franchise-ok ajándéktárgyainak kiadásában tevékenykedik és számos Matchbox terméket használ ehhez, 1990-ben elkezdi piacra dobni a jenki autóverseny (leginkább NASCAR, de nem esküszöm meg rá, hogy csak az) tematikájú TC szettjeit. Az első ilyen a TC-54.

    Felül az 1986-os, alul az 1988-as katalógus vonatkozó oldalai.

  • Convoy Collectibles, CCY, Ultra(s)
    Az alap Convoyok mesésen szép, nagyon részletes festéssel, gumizott kerekekkel és nagyon könnyen letörő visszapillantó tükrökkel feljavított, gyűjtőknek szánt változatai. A vontatók mind a Convoy sorozatból jönnek, de a vontatmányok csak erre a szériára jellemzőek. Összesen kétféle CCY félpótkocsi ismeretes. Mindkettő amerikai kivitelű, amik az európai vontatók mögött kissé idegenül festenek. Az egyik egy teljes egészében fémből készült, apró műanyag alkatrészekkel feljavított dobozos félpótkocsi, míg a másik egy tartálykocsi, amin a tartály műanyag, de ezt ránézésre nagyon nehéz megmondani. Egyértelműen nem játékszerek, egy részük már eleve talapzaton érkezik, melyhez a pótkocsinál csavar rögzíti a szerelvényt. Kivétel nélkül postán rendelhetőek és mind valamiféle tematikára épülnek, a legtöbb sörgyárak, vagy olajtársaságok színeit viseli. Mind egyszerű, jelöletlen, „ablaktalan” fehér papírdobozban került a vásárlókhoz, amin belül vastag hungarocell védte a modellt. Némelyiknél még egy köztes, dobozszerű papír inzert is van. Másoknál – azoknál, amiknek nincs talapzata, de nem szükségszerűen mindnél – a hungarocellen belül pedig a blisterekéhez hasonlatos, de annál keményebb műanyag „buborék” is. Hogy pontosan hol és hogyan lehetett őket rendelni azt nem tudom megmondani, nekem vannak olyan darabjaim amiken ott az eredeti megrendelő neve és luxemburgi, míg mások meg egyesült államokbeli címekkel, postai pecsétekkel. Az időbeni elhelyezésükben is bizonytalan vagyok, a legvalószínűbbnek az 1997-1999 közti időszakot tartom. Mindegyikhez jár egy eredetiségi igazolás, ami mindegyiknél megjelöli, hogy miféle sorozat tagjai, de ez is meglehetősen kaotikus, nagyjából nulla információm van arról, hogy melyik hány- és milyen darabokból állt.

    A CCY08 szerelvény doboza, amiben postázták a megrendelőknek. Ez amerikába került, az oldalán a matrica 21 éves, felnőtt gyűjtőt említ, ami az ottani nagykorúság korhatára.

    Ilyen hungarocell inzert védi a modellt.

    Ennek a példánynak talapzata is van, amihez a félpótkocsinál rögzíti egy csavar. A DAF vontató így nincs igazán stabilan rögzítve hozzá, csak a félpót tartja a helyén. Ezért van egy kis hungarocelldarab szúrva a kettő közé.

    Mindegyikhez jár ilyen eredetiségigazolás is, amin fel van tűntetve, hogy milyen szériából való a modell. Ez a "Hivatalos Nemzetközi Sörfőzőmesterek Kollekció" tagja. Totálisan kaotikus ez is.

    A másik oldal a tematikát szolgáltató cégről - jelen esetben a sörfőzdéről - és a vontató gyártójáról szól.

    Kis figyelmeztető cetli arról, hogy nem játékszer a tartalom. Vicces az ellentmondás a doboz matricájához képest.

  • Premiere Collection, Premieres
    Megérkeztünk a teljes káoszhoz, ezzel a sorozattal kapcsolatban sokkal több az, amit feltételezek, mint amit tudok. Valószínűleg 1996-1998 közt készült, limitált szériás kiadás, melyeket boltokban lehetett beszerezni. A vontatók a Collectibles-el megegyező módon feljavítottak, de a vontatmányok a játékszer Convoy sorozatból jönnek, festéssel és gumikerekekkel turbózva, de extra alkatrészek nélkül – afféle félút a játékszer és a Collectibles széria közt. Valamiért ezek nem kaptak úgy külön számozást, mint a CCY sorozat, „sima” CY számok alatt futnak. Mivel a Premiere széria 1-75-ből származó, feljavított személyautókat is tartalmaz, ezért nem tudok csak erre mutató linkekkel szolgálni.

Nincsenek megjegyzések: