A Matchboxnak megvolt az a szokása, hogy a Convoy sorozat vontatóit az 1-75 sorozatban is megjelentette. A 2022-ben megjelent C900-as Ford COE azonban egyelőre nem került be a Convoy szériába.
33 év
Én
sokáig azt feltételeztem, hogy a tehergépjárművek minimális
változtatásokkal, irgalmatlanul sokáig történő gyártása
afféle szovjet, vagy még inkább keleti-blokk virtus. Ennek a
Matchboxnak a kapcsán kellett megint rádöbbennem, hogy a csudát!
A Ford a C-osztály ezzel a négyszögletes fülkével szerelt
verzióját 1957 és 1990 közt gyártotta egészen minimális,
kozmetikai változtatásokkal, azaz 33 évig! És ezzel még csak nem
is csúcstartó. A Mack R-t – úgy biztos megvan, hogy Gumikacsa
csőrös Mack-je a Konvojból – 39 évig gyártották, a Kenworth
W900-ast, amivel Cedar Rivert lehet rekeszteni nálunk, 1961 óta
gyártják, tehát mikor e sorokat írom, 62 éve. Következzék
közbevetőleg a premierév katalógusa!
A
C-sorozatot a története során benzint fogyasztó erőforrásokból
sorhatos és V8-as Ford és Lincoln motorokkal szerelték, míg
dízelből a műfaj amerikai legjei szállították termékeiket, a
Caterpillar és a Detroit Diesel V8-akat, a Ford és a Cummins soros
hathengereseket. Az viszont nagyon meglep, hogy a C900-as beltere
mennyire puritán. Semmivel sem tűnik komfortosabbnak, mint egy
szintén „csupa pőre lemez” szovjet teherautó ugyanebből az
érából.
Mázli, de a YouTube-on pont egy 1965-ös, gyönyörűen felújított C900-asról van kitűnő videó, ami megmutatja kívül-belül és még meg is járatják. Nem tudok napirendre térni felette, hogy mennyire szovjetesen spártai a beltere!
Még nem Convoy
A
C900-as nem először kerül megmintázásra a Matchboxnál. A rövid
életű, 2011-es Super Convoy sorozatban – ami bár forgalmazták
itthon, nekem teljesen kimaradt, mert egy köztes méretarány volt a
Convoyok és a Super Kingsek közt és nagyon drágállottam is akkor
– kétszer is előfordult.
Ami az akkor éppen 1-100-as sorozatban 2022-ben megjelent – azaz jelen post tárgya – igazi unikornis. A kialakítása alapján egyértelműen Convoy-vontató, a nyerge a legújabb Convoy sorozat félpótjainak vontatáshoz lett kialakítva. Ennek ellenére sem a 2022-es, sem a 2023-as Convoy szériába se került be. Igazából ez sincs teljesen példa nélkül. A Ford Cargo 2015-ben debütált az 1-120 sorozatban. Szerepelt az 1-125 / 1-100-ban 2016-ban, 2018-ban, 2019-ben és csak a 2020-as Convoy szériába került be végül, egy rönkszállítót húz. (Ez ugyanolyan, mint a Tesla Semi mögé fogott csőszállító, csak farönkökből áll a rakomány.)
Nagyon valószínű, hogy a C900-asnak is valami hasonló sorsa lesz – már ha egyáltalán folytatja a Convoyt a Mattel. Meg aztán... A kora miatt valamiféle olyan félpót állna neki jól, mint ennek a remek, Matchbox Collectibles, 1956-os Mack-nek. Erre meg nem sok esélyt látok, hogy csak az „ő” kedvéért készül ilyen. Hozzá a Shell logó inkább tartálykocsit sugall, bár egy dobozos tréler sem elképzelhetetlen, a kannás motorolajat is kell szállítani valamivel, mint a Sinclair Oil, vagy a Pennzoil témájú spéci kiadásoknál. Porschéval szeretnénk valamiféle hozzá illő tartálykocsit keríteni és moddolni, hogy teljes szerelvényt adjon ki, de kihívásos a dolog, hiszen hogy tartály félpót legyen, Shell festéssel, nagyjából stimmeljen méretarányban és ne legyen modern, na az nem nagyon van eddig metszésben!
Hogy milyen munkát végeztek a Matchboxnál? Nos, én nem látom szemet szúró hibáját az eredetihez képest, de a mostanában fejüket felütő Matchbox betegségektől nem mentes és ez lerontja az összképet. Az, hogy oszlopot szállít a fülkéjében, nagyon otromba és nem tudok megbarátkozni azzal, hogy a szürke műanyag lett az új króm. Ennek ellenére, egy jó Convoy szerelvényben, korhű, vagy legalábbis nem üvöltően sokkal modernebb félpóttal tudnám szeretni. Már persze csak elvben, mert mint az közismert, a jelenlegi, nálunk nem forgalmazott Convoyok mire ideérnek a tengerentúlról, olyan áruk lesz, hogy azt a pénzt egyszerűen nem érik meg.
Az összes kortárs Matchbox betegséget hordozza! A szállított oszlopot ebből a szögből egész jól kitakarja az ablak osztása.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése