2008/10/12

Matchbox MB-51 Citroen SM

Sohasem vásárolnék magamnak francia autót, mert olyan horror történeteket lehet hallani a minőségükről – ráadásul ezeket rendre alátámasztják a megbízhatósági statisztikák. Ugyanakkor mindig megcsodálom azt, hogy van bennük valami ami egyedi, szép, különleges. Még az újkori modellek között is felbukkan egy-egy egyéniség, persze azért ők is tudnak fantáziátlan dobozokat tervezni, ha gúzsba köti őket a büdzsé. Szóval a fentiek miatt örültem neki, hogy a kínálatba bekerült az „Istennő” becenevű DS. Az pedig, hogy írtam a DS-ről, kissé megkönnyíti a dolgom abban, hogy érdemben mutassak be egy olyan darabot, ami különlegesség autónak is, Matchboxnak is.

1961-ben a Citroennél elkezdtek dolgozni a DS sportváltozatán. A fejlesztés a Projekt S kódnevet kapta. Az eredmény az eredeti DS-nél sokkal komplexebb és magasabb osztályt jelentő SM lett, mely a márka zászlóshajója is lett egyben. A cég zseniális hidropneumatikus felfüggesztése és az 1968-ban megvásárolt Maserati-tól származó, nagy teljesítményű V6-os motor egy egészen különleges Grand Turismo-t szült. A Genfi Motor Show-n 1970 márciusában debütált az akkor még Citroen S-nek nevezett autó. Most, 38 évvel később is olyan az autó formája, hogy bármilyen autó az úton mellette valami döbbenetes őskövületnek tűnik. Az autó légellenállási együtthatója – főleg az akkori többi autóhoz képest – kitűnő, 0,26. Jay Lano az egyik legismertebb amerikai showman híres autógyűjtő. Meglepő módon egészen fantasztikus weboldalt működtet a gyűjteményéről. (Csendben megjegyezném, hogy a hazai celebritások tanulhatnának tőle! Így kell beszélni egy sztárról, ez bulvár nem pedig az, hogy „vévé Ratyimatyinak majdnem lemerült mobiltelefonja”. Ráadásul Jayről üvölt, hogy nem póz a dolog, amit a sztájliszt-edző-idomár mondott neki, hogy jól állna neki, ha beleborítana egy kis pénz autókba, hanem ért és rajong is az autókért. Ráadásul fene jó ízlése van autó téren!) Arra biztatnék mindenkit, hogy időzzön el Jay Leno és Citroen SM-jének társaságában és nyelvtudástól függetlenül szánja rá azt a 11 percet a róla szóló videóra! Garantáltan megéri, mert például azt is bemutatja, hogy hogyan működik a legendás felfüggesztés. Az autó már SM-néven 1970 szeptemberében jelent meg Franciaországban. Külön érdekesség, hogy csak balkormányos verzióban készült, de utólagos átalakításokkal kerültek darabok Angliába és Ausztráliába.

Hogy az SM név honnan jön, nem világos. Az „S” nagy valószínűséggel a Projekt S-ből származhat, ami meg azért lett S, mert sportos DS-en dolgoznak. Az „M” meg talán a Maseratira utalhat. A kedvenc teóriám, hogy a két betű a „Sa Majesté” (/nőnemű/őfelsége franciául), rövidítése, ami meg a már említett DS becenévből „La déesse” (/az/ istennő) származik. A másik népszerű teóriát, hogy Sports Maserati elég valószínűtlennek tartom.

A névkérdést azért tartottam fontosnak tisztázni, mert az alján 1971-es keltezést viselő, de először az 1973-as (!) katalógusban szereplő MB-51 Citroen SM alvázán ezt sikerült nagyon viccesen elszúrni. Ott ugyanis „Citroen S.M.” szerepel. Így, pontokkal írva a két nagybetűt egymás mellé meg a szado-mazo összefüggésben szokták használni angolul. Az SM burgundi vörösben három évig marad a kínálatban, majd 1976-1978 között kék színezést, rajtszámot és versenycsíkokat kap. 1979-80 között Twin Pack-be kerül, ahol olyan kék marad, mint az 1-75 sorozatban, de a versenycsíkok helyett matricát kap a motorháztetőre és egy felpattintható műanyag tetőcsomagtartót, amin két pótkerék és egy ásó (?) van. Mögé, pedig egy három műanyag motort hordozó utánfutó kerül.

A Matchbox 1983-ban több modelljének a gyártását is engedélyezi egy bolgár cégnek, és lízingeli számukra a szükséges szerszámokat, de kizárólag a bolgár piacon történő értékesítésre. Az MB-51 is köztük van. Így ebből a darabból számos bolgár változat létezik, számos színben. Az nem teljesen világos, hogy a bolgár cég mely szerszámokat juttat vissza a Matchboxnak miután összerúgják a port és melyeket nem. Nekem úgy tűnik, hogy pont az MB-51-ét igen, de ez mit sem változtat azon, hogy úgy általánosságban kalózpéldánynak szokás tekinteni a bolgár Matchboxokat. Az én zöld példányom is Bulgáriában született, de hogy mennyire nem teljesült az, hogy csak belső piacon értékesítsék a modelleket jól példázza az, hogy ez a példány bizony Angliából származik. (Szép sokat utazott életében!)

Matchbox MB-51 Citroen SM. Elől a premierváltozat, hátul egy bolgár kiadás.
Ennyit arról, hogy a bolgár készítésű darabokat csak a belső piacra szánták. Szegény szemlátomást kapott rendesen kiképzést életében.
Az előző tulajdonos ici-picit megpimpelte a burgundi vörös SM-et, festett neki hátsó lámpabúrákat és rendszámot is ragasztott rá - viszont cirkumveniálta a vonóhorgot.

22 megjegyzés:

Névtelen írta...

Nem tehetek róla, de nekem bejönnek ezek a Citroen SM-ek.

Sam. Joe írta...

Nem vagy egyedül! ;-) Ahogy a Kéz mondaná: "Nem vesznél el a márkatársak szürke tengerében az indexes topictalin!"

Névtelen írta...

Újult a blogom! Most már bárki írhat megjegyzést. Amúgy Joe a Corgi Batmobilom 1976-os és szinte hibátlan. (a műanyag üveg teteje van egy kicsit megkopva)

Sam. Joe írta...

Csere - talán - érdekel, de pénzt nem nagyon adnék érte. Igazság szerint abból a Batman sorozatból való, ami valami iszonyú gáz. 8-)

Névtelen írta...

Bocsánat, hogy ilyen hülyeségekkel jövök, de (sajnos) nem vagyok ismerős matchbox témában, viszont nagyon keresnék egy modellt (Porsche Cayenne Turbo, 1:66, 2004, Mattel, made in Thailand, MB675). Próbáltam guglizni, biztos én vagyok a béna, de ezt hol lehetne beszerezni? Online és offline is érdekelne, remélem országon belül el lehet intézni, ezért nem is néztem még eBay-en. Minden segítséget nagyon megköszönnék, és mégegyszer bocsánat az OFF-ért, csak tényleg nem tudok honnan informálódni. Emilcímem: bguti kukac mail pont tvnet pont hu.

Névtelen írta...

http://totalcar.hu/tv/anyag/612

Itt van Karotta anyaga az SM-ről. Szerinte "Serie Maserati".

Nekem is van amúgy egy bolgár példányom. Kék, gyerekkori és nagyonlezúzott.

Névtelen írta...

hát még annyi, h a vonóhorogból hiányzik egy kis darab. de megnézem, hátha érdekelne vmeik autód.

Névtelen írta...

hát engem a Dodge Challenger érdekelne. és még annyi, h sajna nem vmi vastag rajta az eredeti festékréteg.

Ikarus 256 írta...

Nekem is van SM-em, kettő is, az egyik most jött. volt egyszer a totalcarban, ott azt mondták, hogy nyolc hengeresnek készült a Maserati motor, csak "levágtak" róla kettőt, így lett az, ami az SM-be is került.
Itt a link, nézd meg a videót!
http://totalcar.hu/tv/060218/

// A jobbkormányos átalakításról eszembe jutott, hogy a 914-es Porsche-ról olvastam, hogy azt is csak baloldali kormánnyal lehetett kapni, és az átalakítás után drágább lett, mint egy 911-es.

Sam. Joe írta...

gakos: MB-42 számmal, borzasztó piros színben benne van az idei sorozatban. Hypermarketekben nézz körül, egyáltalán nem reménytelen beszerezni.

Tommi/Ikarus256: Minden tiszteletem Karottáé, de ezt az Serie Maserati dolgot én sehol nem láttam. Ezen kívül hülyeséget beszél a motorról. A motort SOHA nem tervezték V8-nak, hanem a Maserati meglévő V8-as szerszámait - itt öntőformára, meg ilyesmire gondolj - felhasználva tervezték a költség hatékonyság jegyében. Szóval ezért állnak a hengerek 90 fokos szögben. A motort egyébként egy Giulio Alfieri nevű bácsi tervezte a nulláról. Amúgy ez a motor volt a Maserati Merak-ban és a Ligier JS2-ben is. Amúgy Jay Leno embere beszél erről is, hogy ez a népszerű tévhit, hogy "elvágták a V8-as motort".

bog zoo: Elben érdekel a dolog, de szeretném megnézni kézben, hogy mennyire beteg szegény. November 9-én jönnél a börzére?

Névtelen írta...

Igazából mindegy, honnan ered a név, meg a tévhit. Szép autó és szép a hangja, valamint mecsónak is szép.
Ja és Siku és Majorette is van.

Siku: http://www.sikumodels.com/pics/1026-A-ALG-01.jpg

Majorette: http://citroens.citroen1.info/Scale64/smcitmj1.jpg

Névtelen írta...

Sőt!

SM történet+kisautók...

http://citroens.citroen1.info/Scale64/modelcar3.htm

Ikarus 256 írta...

:-(...pedig erre emlékeztem még a tvadásból. Azt hittem, hogy tényleg így volt.

Névtelen írta...

Itt van egy 'pár' variáció:
http://www.mboxcommunity.com/cfalkens/CitroenToys/CitroenSM/ChFCitroenSM.htm

Sam. Joe írta...

Áhh, félre ne értsetek, a Totalcar a legnagyobb találmány volt a Tévémaci kifundálása óta, de ők sem tévedhetetlenek, mint ahogy én sem.

Matchbox: Falkensteiner oldalát ismerem, valami EGÉSZEN döbbenetes! Javíts ki ha tévedek, de Charlie a Barziliában készített Matchboxokról sem ír egy szót sem - legalábbis az Enciklopédiában. 8-(

Névtelen írta...

A bolgár és magyar verziók benne vannak a CD-s katalógusban. Melyikből modellből volt manaus változat?

Sam. Joe írta...

Manaus?

Névtelen írta...

Brazil

Sam. Joe írta...

Ja! MB-51 Citroen SM. Azon a linken, megtalálod amit küldtél.

Névtelen írta...

Köszönöm a segítséget, a hatodik hipermarketben végül ráakadtam a delikvensre. A vicces az, hogy a másfél éves fiam van teljesen belebolondulva ebben a járgányba, és a sajátját valahol elhagyta, úgyhogy muszáj volt sürgősen pótolni. Viszont a blogot olvasgatva visszajöttek a gyerekkori élményeim, mert jó pár régi matchboxomat láttam itt viszont, úgyhogy azt hiszem csatlakozom a rendszeres olvasók táborához. :)

Sam. Joe írta...

Remek, örömmel hallom!

Névtelen írta...

Ebben az esetben a brazilok nincsenek benne:-(