2010/10/29

Matchbox MB-53 Rhino Rod

Magyarázattal tartozom az ügyben, hogy miként kerülnek a gyűjteményembe „én ezért amúgy egy fillért nem adnék” darabok. Egyrészt vagy veszek egy komplett gyűjteményt – na, ilyen már régen volt –, vagy több darabot kínál csomagban valaki valamelyik internetes piactéren és így csúszik be egy-egy ilyen, vagy kedves apósom vásárol nekem hirtelen felindulásból ezt-azt az eBay-en, vagy a környékükön lévő hipermarketekben – mivel ezt egy másik kontinensen csinálja, ezért kerülnek tőle érdekes darabok hozzám. Mondjuk ő ezt elég jó érzékkel csinálja, autó ügyben – meg úgy általában – stimmel az ízlésünk. Most is ez utóbbi történt, jó hosszú kerülővel jött tőle egy kisebb pakk és a sok jó közül gyorsan kiemeltem egy iszonyút. Itt a mindenszentek, Halloween ha úgy tetszik, lehet borzongani!

Ha nem néztem be valamit, akkor 1994 volt az az év, amikor az akkoriban a Tyco tulajdonában lévő Matchboxnál megjelentek az első állatokra hasonlító járművek. Valaki úgy döntött a terméksorvasztási részlegen, hogy jópofa ötlet lenne ilyeneket csinálni és vicces neveket adni nekik. Szóval ekkor debütál az MB-27 Tailgator, ami azért egy vicces név, mert angolul „tailgating” ami nálunk a „tolás”, amikor valaki zérus követési távolságot tartva játszik az életeddel. Szóval a név szójáték ezzel, meg az aligátorral. Az eredmény egy olyan négykerekű valami, amit jobb érzésű búcsús céllövöldés csak egypálcásra merne kitenni és a legjobb indulattal is csak egy állatkerti parádéra készült papírmasé autó installációt lehet belemagyarázni. Bár lehetséges, hogy gonosz, herpeszes Ödönkék képesek játszani vele a „jön a cúna kjokodijautó, megeszi a többi autókat meg a bácikat-néniket” séma mentén, de gonosz, herpeszes Ödönkéknek sohasem volt sok eszük.

Ugyanebből az évből való mai szeánszunk tárgya, az MB-53 Rhino Rod, aminek még a neve sem sikerült igazán viccesre: „Rinocérosz (Hot) Rod”. Papp Rita és Bodnár Attila írt gyerekdalokat hasonló nevű lényekről, úgyis mint Hápi Kacsa, Buckó Mackó, Miss Pipi és a felejthetetlen Csovi-csovi Jasper – mely egy maga több agysejtet pusztít, mint egy liter égetett szesz. Mit tudtak volna vajon ők kihozni Rhino Rod-ból? (Áhhh, költői kérdés volt, inkább nem akarom tudni!)

Mivel valószínűtlen, hogy én ezekből valaha is tartani fogok példányt, gyorsan tudjuk le a másik két állatos darabot: Egy évvel később jön az MB-73 Rotwheeler – nem hiszem, hogy igazán magyarázni kéne a Hahota skálán is csak 2-es poént – és az MB-68 Stinger méh – vagy darázs? – helikopter.

Szerencsére a termékvonal rövid vergődés után, 1998-ban kivész.

Matchbox MB-53 Rhino Rod. Igen.
"- Mit hozott a Jézuska, Ödönke?
- Jinocéjoszautót! Fejjöki a bácikat-néniket! Meg a többi autótot!
- Hááát peeersze, Ödönke! Küldd csak be Apukádat!"
Nyolc henger és akkora blokk, amit egy hajóba se építenének be! Amúgy a legnagyobb sárga-piros négyzethálós amerikai egyendobozban lakik, amit valaha láttam és még azt is szétfeszíti a lökhárítója.
Nos igen... Az elefánton utazásról is tudjuk, hogy csak a vezérállat hátán ülve esztétikus a látvány!

9 megjegyzés:

pittlaren írta...

Vááá....a szemeim:-) Kvintesszenciája a matchbox korabeli vergődésének, (ki)út keresésének....Ez valami leírhatatlan, ráadásul sokkoltál: a Stinger teljesen felkészületlenül ért ....

Sam. Joe írta...

8-)

Névtelen írta...

A Hot Wheels volt mindig is a "szakértője" az ilyen hihetetlen, "poénos", ugyanakkor az ízléstelenség határát súroló vagy azt meg is haladó járgányoknak. Jól emlékszem rájuk már gyerekkoromból is, a nyolcvanas években jelentek meg az állatos témák náluk, mindenféle guruló, acsargó bestia, olyan vicceskedő nevekkel, mint Roadzilla, Turboa, Double Demon, meg hasonlók. Talán még Speedosaurus is volt, de lehet, hogy ezt csak én találom ki!:) Ezek új kiadásban azóta is fel-fel bukkannak. Nekem tetszettek ezek az autók, a Hot Wheels számos más agymenéséhez hasonlóan, ezért van belőlük itthon jó pár! (Hiába, perverz vagyok nem vitás!):)
A Matchbox ezek után évekkel vágott bele ebbe a számára meddő dologba, mert ami a Hot Wheelsnél még buli volt, itt nem sült el jól, hiába próbálták láthatóan majmolni. Én is láttam anno a boltokban és megállapítottam, hogy a Hot Wheels-é jobb, hatásosabb, a Matchboxé komolytalan, max. tényleg csak "karneváli" vagy óvodai jármű lehet. Úgyhogy ezeket azóta én is messze elkerülöm!

Névtelen írta...

Ja, és önszorgalomból a válaszom a gyerekdalos költői kérdésre: Rinó Robi! (Csak mert szadista is vagyok!):)

Sam. Joe írta...

Kellett nekem kérdezni! 8-)

Névtelen írta...

A "tailgate" pedig a kombi autók csomagtérajtaja.

Ferenc írta...

Hú.Ez már annyira szhar, hogy 50 év múlva arany áron fog menni. Viszont nem lennék képes addig eltűrni a gyűjteményem közelében sem. Engem már egyes laser wheelsek is agyonvágnak, pedig azok műremekek ehhez képest.

Névtelen írta...

Itt van ez is: http://hotwheels.wikia.com/wiki/Speed_Demons
Ezen rajta vannak a Hot Wheels "rémségei"!

Sam. Joe írta...

Névtelen: Tailgate minden lefelé nyíló hátsó ajtó, függetlenül attól, hogy min van, így akár a Smarton lévő is. ;-) Igaz ez "tailgateing" szempontból teljesen de tök mindegy. 8-)

Részletek itt: http://dictionary.reference.com/browse/tailgate

Ferenc: LOL!

Névtelen: Atyaég.