2010/10/09

Matchboxon kívüliek: Welly BMW X5 (E53)

Hálátlan feladat egy olyan autóról írni, amit mindenki mint bűnözőmobilt tart számon és ha még ez nem volna elég, akkor még egy önértékelési zavarokkal küzdő, duplanullás média**ci is rombolja a márka imázsát bravúros parkolási szokásaival.

SAV
Az első generációs BMW X5-ös, azaz az E53-as 1999-ben jelenik meg. A cég Sports Activity Vehicle-nek hívja azt amit mások SUV-nak. Ekkor még a bajorok birtokolják a Land Rovert és bőven merítenek a Range Rover technológiáiból, különös tekintettel a lejtmeneti automatikára és az off-road motorvezérlő rendszerre. Persze a BMW a saját alkatrészes bödönében is turkált az X5 létrehozásakor, sok alkatrésze az E39-es ötösből, illetve más BMW-kből származik. Az első generációs X5-ös állandó összkerékhajtással bír, de a „BMW az a hátsó kerekeit hajtja” ars poeticát reprezentálandó a nyomaték 62 százaléka hátulra jut. Az autót egyébként a cég amerikai üzemében gyártják, amire ugyanaz a magyarázat, mint a Mercedes-Benz ML sorozatának esetében: az aszfaltterepjárók legnagyobb felvevőpiaca az Egyesült Államok. A 2006-ig gyártott autót hajthatja 3 literes sorhatos, illetve 4,4-, 4,6-, 4,8 literes V8-as, illetve 3 literes, sorhatos dízel erőmű. A váltója öt, vagy hatsebességes manuális, illetve automata. A forma annyira időtálló, hogy sem az első generáció ráncfelvarrása, sem a második generáció nem változtat rajta sokat.

Már megint egy jó Welly
Félek, hogy a fekete belterű, fekete kisautóról készült képek nem fogják jól visszaadni a részleteket, azok csak szabad szemmel szemlélve jönnek elő. Hosszas, az eredetiről készült képekhez hasonlítgatás után jöttem rá, hogy ez egy első generációs X5-ös – a motorház dudorai voltak árulkodóak –, de ez nem a kisautó hibája, ennyire hasonlítanak a különböző kiadások. Az 1:6x méretarányban teljesen elégedett vagyok vele, még a beltere is kifogástalan. A BMW embléma – mint ahogy az X5 felirat a hátulján – jó méretű és jó helyen van. Ezek a felnik kifejezetten jól állnak az autónak, némileg még hasonlítanak is, a BMW egyik gyári keréktárcsájára. A következő Welly – ígérem – most már egy gyengébben sikerült darab lesz, mert különben nem lesz mire alapoznom azt az állítást, hogy a kínai cég inkább mennyiségi, mint minőségi gyártó. Ezt a példányt is csavar tartja össze és nem szegecs, úgyhogy megint szolgálhatok „robbantott” képekkel.

Welly BMW X5. A felnik jók, a részletek a helyükön, a kis BMW embléma pedig csillagos ötös. Még a motor lökettérfogatát jelentő szám helyén is van egy pici foltocska az A-oszlop alatt!
A beltér is teljesen oké. Sohasem fogjátok elhinni, hogy a Wellyt amúgy nem mint minőségi gyártót tartjuk számon.
A kis X5 felirat is a helyén.
Ez is csavaros, így szétszedtem. Az alváz és a beltér két darabból van...
...az összenyomott szendvicsszerkezet tartja a helyén a tengelyeit. Ezt már nem akartam szétbombázni.
A karosszéria és háttérben az alváz.

Nincsenek megjegyzések: