2010/10/25

Matchbox MB-16 Ford Transit Police

E post tárgya remek példa arra, hogy mi különböztet meg egy remek kisautót egy nagyon igénytelentől, illetve hogy mennyi múlik 0,5 cent befektetésén.

A Ford Transit különböző generációit megtaláljuk a Matchboxnál, aminek az lehet az oka, hogy kitűnő felületet kínálnak a Code 2 kiadásokhoz. A mai Transit alapmodellje, a legeslegelső német Fordot nem számítva, az ötödik Transit generáció Matchbox értelmezése szerepelt már itt, egy 2002-es amerikai kiadás képében.

A rendőrségi verzió azonban teljesen új vendég itt. A bamca.org nem lacafacázik, rögtön három külön alfajba sorolja a szájra emlékeztető hűtőrácsa miatt „vigyori” becenevű rendőrségi Transitot, a V-elrendezésű, a négyszögletes alakú, és az ék alakú megkülönböztető jelzést viselőkre. A 2002-es, MB-16 is ez utóbbi alfajba tartozik és a svéd rendőrség színeit viseli. (Rájen valószínűleg elsütné rá, hogy „Szolgál és Svéd”.) Szintén a fenti oldal ebből négy különböző verziót említ, de ezekből kettő csak abban különbözik a párjától, hogy az alváz sötétebb fekete, ami olyan részlet, amire az életben nem jössz rá magadtól, kivéve ha áll mellette egy világosabb fekete színű változat is.

Mondjuk azt pont nem sikerült kitúrnom, hogy északi barátaink használták-e valaha is ezt a típust, illetve ha igen, akkor mennyire tekinthető autentikusnak a festése, de azt tudom, hogy egészen egzotikus dolgok is felbukkannak náluk mundérban. Amikor jó sok évvel ezelőtt jártam ott, akkor láttam amerikai piacos Chevy Van-t, de a neten leltem szintén amerikás Ford Econoline-t.

Hogy mire gondoltam a bevezetőben az igényességet illetőleg? Nos, a megkülönböztető jelzésre. 2002-ben még vették a fáradtságot, hogy elkészítsék az öntőformát a két lyukacskával a tetején, oda tisztességes fényhíd kerüljön, ami – vagy ragasztásos, vagy olvasztásos, nem látni jól be az autó belsejébe – a színezetlen szélvédőhöz van rögzítve. Nyilvánvalóan az új öntőforma nem olcsó dolog, a fényhíd tán ha 0,2 centbe kerülhet pluszban, de... 2009-ben a Mattelnél úgy gondolták, hogy ugyanerre a célra megfelel némi festék, meg a fantázia is. Kell magyaráznom tovább?

Alapvetően ez egy klassz játékautó, elég egzotikus festéssel és mázlimra Porsche 300 forint alatt lőtte nekem a legutolsó börzén.

Ebből a szögből világos, hogy miért becézik angol nyelvterületen vigyorinak ezt a Tranzit generációt.
Ahogy Rájen mondaná: "Szolgál és Svéd".
Ugye észleltük, a hátsó kerék felett a korabeli Matchbox logót? A két oldal festése aszimmetrikus.
Hátul semmi sincs, ami a típusra utalna.

4 megjegyzés:

porsche írta...

Továbbra is tetszik. Ha nemet mondtál volna rá, szerintem akkor is elhoztam volna. Nem mellesleg szerencséd van, hogy Rájen lemondott róla, mivel rendőr mivolta miatt egyből felé nyújtottam, mikor a kezembe került.

pittlaren írta...

Jól néz ki....egzotikus skandináv :-) A "CIU" verzió az megkülönböztető jelzéses? Az életben rá nem jöttem volna, igaz, csak bliszterben láttam....

Sam. Joe írta...

Nem az is ilyen oldalra festett kakaóscsigás szégyen, mint a BoB. Csak az még nem volt nálunk, azért nincs linkelve. Valahol van olyanom is, szóval pár évtized és felbukkan majd itt is, mint Attenburgh a kenguru erszényéből.

pittlaren írta...

Úgy voltam vele, hogy nincs rosszabb a hiányzó fényhídnál/szirénánál, de az ilyen megoldások szíven ütnek...Szerencsére -remélem- nem túl gyakori...