Oldalak

2025/08/16

Matchbox HKX98 9-Pack 2023 / MBX Rally II 5-pack 2022 - Toyota FJ40 Land Cruiser 1968

Hagyd a legjobbat a legvégére” – tartja a mondás amit ezt a kilences pakkot bemutató postsorozatunk tekintetében többé-kevésbé magunkévá is tettünk. Azon lehet vitatkozni, hogy a klasszikus – mit klasszikus? Legendás! – Toyota terepjáró a csomag „legje” vagy sem, de mindenképpen az egyik legérdekesebb.

A második generáció
A J40-es sorozat a Toyota Land Cruiserek történetében a második generáció, amit 1960 és 2001 közt gyártottak. Tradicionális, alvázas konstrukció, mely két- és négyajtós változatokban is készült, illetve szintén ilyen mennyiségű ajtóval, de pickup kivitelben, platóval. Az előbbiek rövid-, közepes és hosszú tengelytávú verziói, illetve ponyva, vagy keménytetős kivitelei jelentősen megnöveli a lehetséges változatok számát. Természetesen hogy mely változat mikor és mely piacon volt elérhető – igazi világautóról beszélünk – szintén változó volt. Amit a Matchbox megmintázott az a kétajtós, rövid tengelytávú, keménytetős, benzinmotoros kivitel – ez utóbbi paramétert a nevében feltüntetett gyári kódból lehet tudni.

Hogy milyen motor hajtja a Land Cruisert, azt a gyári kódja árulja el. Az FJ kódúak a benzinmotoros, a BJ jelölésűek pedig a dízelmotoros változatok. Az előbbiek 3,8- illetve 4,2 literes sorhatos blokkok. A kisebbik hengerűrtartalmút 1960 és 1975 közt használták, teljesítménye 105-, 125-, illetve 128 lóerő, illetve 256-, 283-, 294 newtonméter volt évjárattól függően. A nagyobbik blokk 1975 és 1984 közt került a jármű orrába, a 133 lóerőt és 284 newtonmétert teljesített.

A dízelmotorok közt sornégyes és sorhatos erőforrásokat is találunk, köztük Mercedes-Benz (!) gyártmányúakat is, amivel egyes exportpiacokon szerelték. Az összesen kilencféle blokk teljesítménye – ismét csak évjárattól és attól függően, hogy mely piacra szánták őket – 80 és 105 lóerő, illetve 191-319 newtonméter volt. Az évek során 3-, 4- és ötsebességes manuális váltóval is szerelték.

Az összkerékhajtás kapcsolható volt, amit ha nem használtak, akkor a hátsó kerekeket hajtotta – a mondani sem kell – az orrában elhelyezett erőforrás. A legtöbb J40-est nyitott diferenciálművel szerelték, a részlegesen önzáró differenciálmű – népszerű nevén sperrdiffi – opcionális volt, megint csak az évjárattól és a piactól függően.

A Land Cruiser második generációja az egyszerűsége, robosztussága és megbízhatósága okán vált legendássá, amit a 41 éves gyártási periódusa is bizonyít. Igyekeztem a hazai webűrben találni az F-sorozatról olvasni vagy néznivalót, de igazán nem jártam sikerrel – ezért is a hevenyészet műszaki paraméter felsorolás fentebb tőlem. Amit érdemes lehet elolvasnotok az a típus hetvenedik születésnapjára készült történelmi áttekintés 2021-ből, illetve egy csodás állapotú, 1979-ben gyártott veteránt megcsodálnotok. Bolla Gyuri egy testvérmodellt mutat be, de alaposan körüljárja a Land Cruiserek történetét, úgyhogy érdemes megnéznetek az erről készült anyagot is.

Kitűnő barátom, Google Translate segítségével lefordíttattam az időben az 1968-ra datált kisautóhoz időben legközelebbi, 1972-es, japán katalógust. Nyilván vannak benne fordítási tévedések, de elképesztő korlelet, ne hagyjátok ki az átböngészését! Mivel ez is egy kalap alá veszi a J40-et a J55-el, bátorkodtam fentebb a figyelmetekbe ajánlani Bolláék kitűnő bemutatóját!








Az embléma

Bizonyára feltűnt nektek a bejegyzésben látható embléma, amit 1949 és 1958 közt használt a Toyota. Kicsit lentebb majd kiderül, hogy miért tartottam ezt fontosnak elhelyezni a cikkben. Nos, a cég 1949-ben készítette el az emblémájukat. Mivel ezt még a hazai piacra szánták, ezért japán írásjelekkel. A vörös kör – nem nehéz kitalálni – az ország szimbólumára, a felkelő napra való utalás, melyet számos cég alkalmazott akkoriban valamilyen formában.

Csak csomagokban!
Az FJ40-es Land Cruiser nem egyáltalán nem újdonság a Matchbox kínálatában. Az öntvény – melyet a korán eltávozott legenda, Ryu Asada tervezett – eredeti verziója 2009-ben debütál és 2014-ig minden évben megjelenik az 1-xxx sorozatban, 5-ös és 10-es csomagokban, de még Lesney Edition – fém alvázas verzió készül belőle 2010-ben. A dekorban nagy a szórás, szerintem a legegyszerűbbek a legszebbek és pont a legdrágább kivitel, a Lesney Edition a legrondább. Van ilyen korai változatból több is a ládafiában, majd egyszer eljutunk oda is, hogy megjelenjenek e lapokon. Apropó Land Cruiser! Egy sokkal későbbi, oldalági leszármazott, a harmadik generációs Land Cruiser Prado már szerepelt e lapokon a Welly gondozásában.

2015-ben a könnyebb összeszerelhetőség érdekében retoolingon esik át. Ez a verzió aztán kihagyásokkal 2015 és 2024 közt bukkan fel összesen 8 változatban. Az 1-xxx sorban, de inkább speciális kiadásokban és egy ötös pakkban bukkan fel. Ismét elég nagy a szórás a dekorok tekintetében, de a korai egyszerűen szép megjelenésű daraboknak már nyoma sincs.

2023-ban a Moving Parts sorozatba is bekerül. A vezető és az utas ajtajai nyithatóak. A 2023-as eléggé fura árnyalatú zöldet 2024-ben egy nagyon csinos, világos bézs színű váltja.

Amit ebben a postban láthattok, több szempontból is érdekes dekort kapott. Ez a nemzeti parkos dekor vissza-visszatér a Matchboxnál. Teljesen megértem azt, aki halmozza is ezeket, mert szerintem is jópofa, de a modellekben akkora a szórás, hogy soha nem fogom követni a példáját. Ahhoz hogy a vonzó darabokhoz hozzájussunk, olyasmit is meg kell venni 5-ös csomag(ok)ban, amik számomra értelmezhetetlenek ebben a formában. Most komolyan! Bányadömper és földgyalu? Nyilván az FJ40-ennek nagyon is jól áll ez a dekor és telitalálat. Ebben a formában a 2022-es MBX Rally II ötös csomagban debütált – lásd alább – aminek számomra annyira rossz a „vonzó-érdektelen” aránya, hogy soha nem vettem volna meg. Bezzeg ezt a 9-es pakkot! A dekor egy apró, már-már easter egg szintű részletet is felvonultat, de erről bővebben majd a képeknél!

Az öntvény szerintem kitűnő és gyanítom, hogy nem most láttuk utoljára.

Ezzel a posttal eljutottunk a HKX98 9-Pack bemutatásának a végére. Ha az előbbi linkre – vagy a címkefelhőben ugyanerre – kattintotok, akkor ki tudjátok listázni az összes, róla szóló bejegyzést!

Szép részletes az öntvény, de hiányolom a maszk fehérre színezését és belőle a Toyota feliratot. A retool előtti öntvényeken javarészt, illetve a Moving Partson ez megvan.

Nagyon jó választás ez a fajta kerék! Jé, króm!

Ez a nemzeti parkos dekor visszatérő a Matchboxnál és - amikor hozzá illő járműveken helyezik el - szerintem remek. Az alapszín esztétikuma vitatható, nekem tetszik.

Amiért a Toyota logó iniciálét elhelyeztem. Évjáratban már nem helyes az autón, de már-már easter egg szintű apróság, ami nekem nagyon sokat hozzáad egy-egy dekorhor. A beltérben újdonság: torony-pizza kormány!

Rövid tengelytávú, keménytetős és benzines. Ezt onnan lehet tudni, hogy FJ40 a neve.

Sok részlet az öntvényből, ami nagyon jó!

A főnök autója! A dekor szimmetrikus a két oldalán.

Az öntvény szerintem remek, a nagy tükrök nagyon jó hogy megvannak és még a retool sem ártott meg neki.

A 2022-es MBX Rally II ötös pakkban debütál. Ennek a vonzó-érdektelen aránya közel sem olyan jó, mint jelen post tárgya 9-es csomagnak. (Kép: eBay)

Jelen posttal a végére értünk a HKX98 9-Pack bemutatásának! A linkre kattintva az összes róla készült postot egy csokorba rendezve olvashatjátok el.

2025/08/12

Átalakítás: Matchbox MB-60 Porsche 911 Targa 4

Átalakítós bejegyzés sem sok volt mostanában, de nagy átépítésre most se számítsatok. Sajnos annak is örülök, hogy ezt a kisebb módosítást is volt időm a közelmúltban megcsinálni. Mielőtt azonban bele csapnék a lecsóba, jöjjön egy kis felvezetés az alapról!

992
A Porsche 911-es modellcsalád aktuális generációjáról van szó, amiről a Totalcaron olvashattok egy menetrpróbát Csikós Úrtól, van benne műszaki összefoglaló és hatalmas képgaléria is, szóval minden igényt kielégít típusismertető téren. Szerintem sokkal jobban jártok vele, mintha gyorsan összeírnék róla itt pár száraz tényt. Amit mindenképpen szeretnék nektek megmutatni, az a Targa tető levételének folyamata, illetve ez esetben lenyitása. Különlegessége okán rengeteg videó található róla a nagy videómegosztó portálon, azonban én ezt találtam a legmegfelelőbbnek, ugyanis egy ügyesen kivitelezett történelmi áttekintés is van benne, természetesen a tetőre helyezve a hangsúlyt:

Akit csak a nyitása érdekli, az 5:35-re tekerjen

Targa fent
A Matchbox 2024-ben teszi az 1-100-as kínálat részévé a Targatetős Porsche 911-est, a post írásának pillanatában összesen ebben az egyfajta színben létezik, de valószínűleg ez nem sokáig lesz így. A kivitelezése egyfelől csodás, másfelől hagy némi kívánnivalót maga után. Először is szép, részletgazdag modell, az elején és a hátulján is bőségesen ki vannak festve a részletek, arra nem nagyon lehet panasz. Szerintem ez a későbbiekben is így marad, ugyanis kiemelés nélkül nem sok részletet lehet kivenni már az elején sem - például az első lámpatestek is ilyenek. Aztán ki tudja?! Láttunk már érdekes dolgokat!

Szerencsére kaptunk visszapillantó tükröket is, örömteli, hogy ez a részlet többnyire a Matchboxokról nem szokott lemaradni. A hátsó traktusban is van ami rendesen ki van alakítva! A kerékválasztással biztosra mentek, ez a 10 küllős is szinte mindegyik sportautónak jól áll.

De térjünk rá az autó különlegességére, a tetőre! Az övvonal felett minden egy darab műanyagból áll, ami mostanában egyre több modellnél van így - sajnos. Ennek sosincs jó vége, ahogy itt sem, mert ha színtelen ez a műanyag, akkor nem adja ki a karosszéria alkatrészeit - lásd előbbi link -, ha pedig túl sötét akkor az ablakok maradnak átlátszatlanok. Többnyire az utóbbi szokott lenni - egyik legjobb példa erre a 914-es -, itt azért igyekeztek megtalálni az arany középutat. Most egész jól sikerül eltalálni az árnyalatot, de azét így sem az igazi. Talán leengedett oldalablakokkal enyhíthették volna, de eleve az lett volna a legjobb, ha nyitottra tervezik meg.

Targa lent
Első pillanatban mikor megjelent tudtam, hogy ezt bizony át fogom alakítani, hasonló módon, ahogy azt anno a zöld Porsche 914-el is tettem. Itt is ugyanazt terveztem, Targa tető levétele és kerékcsere, mínusz a beltér átfestése.

A dolgot itt kicsit nehezítette, hogy azzal ellentétben ennek vannak oldalablakai is. Ezeket teljes mértékben nem lett volna jó kivágni, mert akkor kettő darab lesz az első és a hátsó rész, nem sok tartásuk lenne. Ezért a nagyját kivágtam szikével, utána pedig reszelővel finomítottam a dolgot, egészen az övvonalig. Itt csak a végén a fényképeken tűnt fel, hogy kicsit egyenletesebbre is csinálhattam volna, illetve talán a vastagságából is levehettem volna egy keveset. Az viszont egyből látszott, hogy eredeti színében nem maradthat, ezért a vágott éleket feketére festettem és ebbe belevettem az első szélvédő keretét is, belülről azt is kifestettem.

Természetesen a Targa rész sem maradhatott eredti állapotában, az megkapta a maga ezüst színét - ami amúgy feláras extra, alapból fekete színű. Záróakkordként a visszapillantók tükörlapjait és a kipufogók peremét is ezzel a színnel kezeltem.

Összerakás előtt elvégeztem a kerékcserét is. Szerintem jól hozza az eredeti felni formavilágát, igaz talán egy kicsit nagyok alá átmérőben - amúgy a donor ez a Cobra volt, ami korábban ehhez adta pár alkatrészét. Mint írtam, nem lett tökéletes a munkám, de azért elégedett vagyok vele, szerintem nagyságrendekkel jobban néz ki ezzel a kis változtatással.

Szép, részletes kisautó lett ez így a bőséges extra festéssel, de valahogy az övvonal felett nem igazán adja ki

Becsülendő, hogy igyekeztek megtalálni az arany középutat a sötétítéssel. Sajnos egyre nagyobb gyakorlata van ebben a gyártónak.

Rendesen ki van festve a hátulja, igaz anélkül gyakorlatilag semmit sem lehetne kivenni a részletekből

A sötétítés ellenére is egész jól látható a belseje

Extra festés nélkül szerintem sosem fog jól kinézni ez szélvédő/tető megoldás

Kivett, pontosabban "lenyitott" Targa tetővel így néz ki

Így jobban látható a belső tér kialakítása

Nem bírtam ki, a kipufogóvégek is kaptak egy kis krómozást

Így láthatjátok a különbséget a kettő között

Nem azért, hogy fényezzem magam, de most őszintén, nem sokkal jobb így nyitottan?

A végeredmény és felette az ihletet adó kép. Igen, nem vagyok egy profi képszerkesztő.

Darabokban

Ha már kint volt, akkor egy közeli is lett a beltérről. Egy közepest azért adok neki.

Matchbox MB-60 Porsche 911 Targa 4 NRFB

2025/08/10

Hot Wheels Proton Saga

2024 Hot Wheels meglepetése nekem ez a mifelénk jobbára ismeretlen gyártótól érkező autó, mely eredetijének és a Hot Wheels kínálatában megjelenésének is érdekes története van, és még a Mitsubishi rajongókhoz is szól.

A maláj nemzeti büszkeség
Malajziának a Proton valami olyasmit jelent, mint nekünk magyaroknak az Ikarus. Az 1970-es évek végén a malajziai kormány a nemzeti önellátás és gazdasági növekedés előmozdítására törekedett a hazai nehézipar ösztönzésével. Akkoriban már léteztek autógyárak az országban, amelyek külföldi típusokat szereltek össze, de az 1970-es évekre ez költségesnek és gazdaságilag károsnak bizonyult. Akkoriban Mahathir Mohamad kereskedelmi és ipari miniszter ezért egy nemzeti autó gyártásának ötletével állt elő. 1981-re Mohamadot miniszterelnöknek választották, így felgyorsíthatta a projekt munkálatait, hivatalosan 1982-ben adta meg a zöld utat. Felkérte a japán óriást, a Mitsubishit, hogy nyújtson segítséget, és 1983-ra két prototípus is készen állt a frissen létrehozott „Perusahaan Otomobil Nasional” vagy röviden „Proton” általi gyártásra.

Első generációs Proton Saga. Az idei Hot Wheels kiadás szakasztott ilyen! (Kép: Wikipédia)

Nem akarom a malájok érdemeit kisebbíteni, de Malajzia első saját gyártású és tervezésű autójába a Mitsubishi bőven hozott a saját alkatrészes ládikájából. A második generációs Lancer platformját és a 4G motorsorozatából az 1,3- és 1,5 literes, sornégyes benzineseket adta bele. Egy pillanatra időzzünk el a Mitsubishi vonatkozás felett! Mindenhol azt fogjátok olvasni, hogy az első generációs Saga, Lancer származék, de a helyzet az, hogy a Mitsubishi autóinak elnevezésében őrületes a katyvasz. Ebben az időszakban a különböző modelleket más-más néven kínálták a különböző piacokon és voltak komoly átfedések, amik eléggé kaotikussá teszik a képet. Amit a Sagához adtak, az Mirage néven futott az Egyesült Államokban – és badge engineering lévén Dodge és Plymuth márkanév alatt is – és Új Zélandon. Európában a különböző karosszériaváltozatok Colt és Lancer néven is futottak, Tájföldön Champ-nek hívták, a szülőhazájában pedig Mirage, Colt és a négyajtós szedán, amiből a Saga lett Lancer Fiore néven is futott.

Az első generációs Sagát 1985. július 9-én mutatták be, és gyorsan nemzeti szimbólummá vált. A név mozaikszó, a „Safety, Achievement, Greatness, Ability” (Biztonság, Teljesítmény a szó eredmény értelmében, Nagyszerűség, Képesség) de valamilyen számomra nagyon homályos módon egyfajta Malajziában honos fára is utal.


Brit Proton Saga tévéreklám a kilencvenes évek elejéről.

1986-ra a Saga a hazai autóeladások 64%-át tette ki a saját méretkategóriájában, és a Proton sikeresen exportálta is a járművet olyan országokba, ahol „balra tarts” van a közlekedésben. 1991-re már kapható volt Új-Zélandon, Máltán, Sri Lankán és az Egyesült Királyságban, ahol elnyerte az azévi „What Car?” magazin „az év legjobb ár-érték arányú autója” díját. Érdekes, hogy létezett balkormányos verziója is, amit legalábbis Egyiptomba biztosan exportáltak.

Mire a második generációs Saga, az Iswara 1992-ben megjelent, több mint 300 000 Saga kelt el globálisan, és a Forbes a Protonot a világ 29. legnagyobb autógyártójaként rangsorolta. Tehát Malajzia autóipara igen rövid idő alatt hatalmas utat tett meg.

A maláj kapcsolat
Jogos a kérdés, hogy a Proton Saga miért mint Hot Wheels jelent meg, hiszen az igen rugalmasan kezelt, íratlan szabály szerint inkább a Matchbox a valódi és tuningolatlan autók márkája a Mattelnél. Nos, a Hot Wheels és Malajzia közötti kapcsolat, mint gyártási és tervezési bázis, mélyre nyúlik, és hatalmas rajongótábora is van a márkának az országban. Kezdetben az USÁ-n kívül Hong Kongban gyártatott a Mattel, de hamar Malajzia lett a legnagyobb gyártó ország.


A Hot Wheels gyára Malajziában.

Az bizonyos, hogy a Mattel valamiféle évfordulóra szánta a Sagát Malajziában, de egészen őszintén szólva nem tudom, hogy minek az évfordulójára, mert 2024-ben nem volt kerek évszámú esemény. A Mattel helyi vállalatát – Mattel Malaysia Sdn. Bhd. (MMSB) – 1981-ben alapították. A gyár (Seberang Perai, Pulau Penang) 82-ben kezdett termelni, 2022-ben volt negyven éves, amikor bejelentették a bővítését is, ami 2023-ban meg is valósult. A Hot Wheels márka maga 56 éves volt 2024-ben. A második „Malaysia Hot Wheels Collectors Convention-t” rendezték még 2024-ben. Talán ekkor jöttek rá, hogy bőven lenne mit megünnepelni csak eddig nem kerítettek rá sort? Elég az hozzá, hogy az ottani csapat a Proton Sagá-t javasolta ünnepi modellnek. Miután a Hot Wheels tervezője, Fraser Campbell készített néhány koncepciót, a malajziai csapat – akiknek a nemzeti büszkeség okán igazi szívügye volt a projekt –, kiválasztott egyet, és annak az olyan részleteivel, mint szín és grafika dolgozott tovább. Az az igazság, hogy látszik is rajta, mert remek!

Bár minden évfordulós modell ilyen lenne!

A közelmúltban a Matchbox hetvenedik szülinapjára kiadott modellek közül sokat erős kritikával illettünk a gyenge minőségű kivitelezés miatt, ami egy saját magukat ünneplő kiadás esetében nagyon-nagyon kínos.

A Proton Saga nem ilyen. Mi több, egyenesen az egyik-, ha nem A legjobb Hot Wheels mainline modellnek tartom mostanában. Eleve a tervezést nem érhető szó. Az arányok jók, az areodisc kerekek nagyon jól állnak neki. A szélvédő pont annyira színezett, amennyire kell. Az első lámpák a szélvédő anyagából vannak, ami a Mattel termékeknél manapság már ritkaságszámba megy. Az apró részletek az öntvényen – és a festék azokon – a helyükön vannak. A Proton embléma az orron, a SAGA és Hot Wheels logók az oldalain szuperek. A beltere szép részletes, még a kormánykereket is sikerült úgy megmintázni, hogy bár tulajdonképpen egy alkatrész a műszerfallal, mégis megjelennek rajta a jellegzetes részletek. Az élénkvörös szín pedig telitalálat! Látod Mattel fiam, tudsz te ha akarsz, csak hát egyre ritkábban akarsz!

Ezeddig három változatát készítette el a Sagának a mattel. Az ebben a bejegyzésben látható piros volt a premiermodell, ami többféle blisteres csomagolásban is megjelent.

A maláj Mattel dolgozóit egy elvben pezsgőszínűnek mondott, de inkább a német taxiszínnél egy ici-picivel világosabb színű verzióval lepte meg, speciális „Hot Wheels Happy Birthday” feliratú kártyás blister csomagolásban. Ennek a dekorja megegyezik a piroséval, de a Hot Wheels embléma és a dekorcsík felett egy apró „Happy Birthday” feliratot is elhelyeztek rajta. Nagyjából beszerezhetetlen, a „tudjuk hogy van ilyen is” kategória.

Illetve idén debütált a második, a nagyközönség számára is elérhető, mainline verzió, aminek a dekorja megegyezik a piroséval, de fehér alapszínű és az aerodisc kerekek nem krómozottak, hanem sötétszürkék – kiköpött olyan, mint a fenti képen látható eredeti. Szeretnék ilyet, de nem láttam még boltban sehol.

Nyilván Magyarországon nem sok minden kapcsol minket a márkához. Én annyira öreg vagyok, hogy még játszottam az 1993-as Network Q Rac Rally-val, amiben szerepelt a Proton Wira és nagyon kedveltem – nagyjából ezért is tudok arról, hogy egyáltalán van olyan márka, hogy Proton. Illetve a fenti nyilvánvaló okokból belelátom a Mitsubishi Lancert is, amit szintén nagyon kedvelek. Tehát megértem, hogyha másokban nem mozgat meg semmit, ugyanakkor azt gondolom, hogy bánhatja aki kihagyta.

A jelen Hot Wheels kínálatának az egyik legjobbja az öntvényt és a gyártásminőséget tekintve is! Vegyétek észre az orrán az apró Proton logót - benne a zöld részt is, mely szín csak itt jelenik meg - illetve a szélvédő anyagából kiképzett fényszórót!

Az aerodisc kerekek nagyon jól állnak neki!

Mindenhol van rajta festék, ahol kell! A logók is jó érzékkel vannak rajta elhelyezve.

A szerekezete egészen a nyolcvanas években regnáló Matchboxokét idézi, ami nekem az egyik kedvenc érám.

Hátulra már nem jutott festék, de egyrészt megvannak a részletek öntvényből, másrészt ez egy ilyen színű kisautónál megbocsátható. A piros gyönyörű, ragyogó árnyalat és jé, sikerült a fém és műanyag részeket azonos színűre elkészíteni!

A szélvédő is pont annyira színezett, amennyire kell! Az arányai is tökéletesek!

Még a kulcslyuk is kapott festéket! Nagyon belelátom a Mitsubishi Lancert, ezért nagyon kedves a szívemnek!

Látod, tudsz te Mattel fiam, ha akarsz, csak hát mostanság valahogy ritkán akarsz! #mostsemmindenrossz

NRFB.

2025/08/09

19 évesek lettünk!

2006 augusztusában csupa szörnyű dolog történt! Olyan borzasztóak, hogy inkább csak a linket helyezem el ide a Wikipédia vonatkozó bejegyzésére.


Azért egy jó dolog biztosan történik abban a hónapban: kilencedikén élesítettem a Matchbox Memories blog oldalát a bloggeren és az első, gyakorlatilag próbabejegyzés is publikálásra kerül. 19-én pedig az első és a második valódi tartalommal bíró – nahát, már rögtön ez is Convoy – post is napvilágot lát!


Nos igen, 19 évesek lettünk!
(A képeket a Google Gemini mesterséges intelligencia készítette.)

2025/08/07

Matchbox MB-28 Mack Dump Truck

A bányadömper még akkor sem túl gyakori téma nálunk, ha – egyesek szerint egészségtelenül – nagy rajongást mutatok a tehergépjárművek iránt. Több mint egy éve volt nálunk utoljára ilyesmi – hozzá az kifejezetten érdekes egy holmi volt, mert ugyanaz az öntvény megjelent Hot Wheels-ként és Matchboxként is – ezért előhozakodnék egy újabbal.

Mack M-25X
Nem kevés kutatómunka után ki merem jelenteni, hogy amit a Matchbox megmintázott, az az 1960-as években és talán a hetvenesekben is regnáló Mack bányadömperek egyike. A helyzet az, hogy az M-szérián belül (18-, 20-, 25-, 50) leginkább csak tippre állítom, hogy az M-25X-ről nézegették a legtöbb képet.

Sikerült egy korabeli katalógust megkaparintanom a típusról, ami nagy szó annak a tekintetében, hogy még fotókat sem nagyon találni – legalábbis értékelhető felbontásban – sehol netszerte! Ennek viszont olyan a felbontása, hogy remekül olvashatóak a műszaki adatok is!



Transitional

Szeretem a fenti kifejezést kicsit kibővített értelemben használni – a részletekért lásd a májusban frissült szlengszótárat – és ezt a járművet is ebbe a halmazba veszem, hiszen 1968-ban debütál az 1-75 sorban még gumis kerekekkel és vöröses-narancssárga színben. 1969-ben is marad ilyen, de 1970-ben már megkapja a Superfast kerekeket és zöldes-sárga festést kap. 1973-ig marad az 1-75 sorozatban. Hogy a gyártás első-, vagy második két évéből származik-e egy adott példány, onnan lehet tudni, hogy a lépcsőin a fokok közt átálátni, vagy sem. Az én példányom tehát a második halmazból származik, mert nincsenek rések a fokok közt.

1977-ben még visszatér a TP-16 Twin Packbe khakizöldben, bármennyire is szokatlan egy bányadömper katonai színekben.

Döbbenetesen masszív, szinte elpusztíthatatlan darab, bár az én példányom egyik előző tulajdonosa szemlátomást mindent megtett ennek az érdekében.

Masszív, közel elpusztíthatatlan, bár egy korábbi gazdája mindent megpróbált ennek érdekében.

Akkor lesznek egy Matchbox kerekei ilyen csálék, amikor kisgyerek úgy játszik velük, hogy a teljes súlyával ránehezedve tolja őket - bár ez eléggé vághatta a tenyerét.

Onnan lehet tudni, hogy ez a példány 1972-ben vagy 1973-ban készült, hogy a lépcsőfokok közt nincs rés.

A billenőplató felnyitható és úgy is marad. És ez a mutatvány így 52, vagy 53 évvel később is megy neki! #regenmindenjobbvolt

Nézzétek a billenőplató tengelyét! Elképesztően masszív az egész, úgy ahogy van.

Nem szimmetrikus a két oldala.

Bár az eredeti billenőplatóján a hátsó kerekek felett van egy kitüremkedés én ezt M-25X-nek gondolom...

...leginkább a féloldalas fülke és az ezen az oldalon jól látható, a fülke elejével egy vonalban lévő függőleges lemez miatt.