2013/06/05

Matchbox MB-62 Rat Rod Dragster

Még a legelső Matchbox Mustang kapcsán említettem meg azt, hogy szép számmal készültek aztán Mustangnak látszó tárgyak, amiket nem Mustangnak hívott a cég. A Matchbox történelem ismétli önmagát, a Mustang alapokra építkező Mercury Cougar esetében is hasonlóképp alakult a dolog, bár csupán egyetlen esetben.

Patkány
A Mercury Cougar története, és az első Matchbox értelmezésének Superfast kerekű változata kapcsán született, fentebb linkelt postban elkövettem azt a mondatot, hogy „Ebben a verziójában mindössze egy évig létezik, hogy aztán 1971-től átadja a helyét valami másnak, ami tulajdonképpen egészen hasonló – de ez már egy másik történet lesz.” Nos, ez az a történet, ami nem túl hosszú. 71-től 73-ig indul a Matchbox dragsterek képzeletbeli egynegyedmérföldes aszfaltcsíkján a Cougar Dragster. Bár a neve hivatalosan nem tartalmaz Mercury Cougart, az alvázán mégis ez olvasható, holott az különbözik az előd utcai változatétól. A származása teljesen egyértelmű, ugyanúgy csináltak az utcai Cougarból dragstert, mint a fentebb már szintén linkelt Mustangnál. Az oka, hogy így tettek – szerintem legalábbis – a „megijedtünk a Hot Wheelstől” hisztéria. Egyes nálam okosabb (amerikai) gyűjtők szerint amúgy ez egy létező Funny Car dragster megmintázása, de amit mutogatnak róla képet, szerintem annyira hasonlít a kisautóra, mint egyik alma a másik vízilabdakapura, szóval könyveljük el a nyilvánvaló ok-okozati összefüggést, azzal az öntelt gondolattal a fejünkben, hogy mi kelet-európai srácok sokkal okosabbak vagyunk.

Ezt a két reklámot az utcai Cougar postnál akartam elsütni, de az így is olyan hosszú lett már, mint a vonatfütty. Az első 1968-ból...

...a második 1969-ből való.

Hányféle a Cougar Dragster, számold meg fiam!
Viszont pont ez a kisautó az ékes példája annak, hogy olyan változatokat különböztet meg belőle a tudományos Matchbox buzéria, amitől én az összes égtáj felé egyszerre tudnék menekülni és ha valaha is elkezdenék ilyenekre hajtani, akkor mindenkit felhatalmazok arra, hogy nyilvánosan körberöhögjön.

A kerékváltozatosdi még csak-csak emészthető a számomra, de annyira hasonlítanak a kerékverziók, hogy én biza nem hajtok rájuk. A másfajta matrica az oldalán teljesen legitim változat nálam, az oké. A dobozhalmozás nálam sohasem volt szempont, szóval ez sem érint.

A színváltozatosdiból, nekem a citromsárga és zöld változatoknál megáll a számláló – a sárga amúgy szerintem rém ronda árnyalat amúgy, szóval ha becsúszik örülök neki, de hogy tudatosan rengeteg pénzt adjak érte, az kizárt. Merthogy amúgy az a ritka és ezért drága. A zöldön belüli árnyalatok már nem tudnak érdekelni, mert keletkezésük a jól ismert, „festékbekeverő Johny másnapos volt” folyamatból jön.

Azt tulajdonképpen érdekesnek találom, hogy a szélvédő előtti hűtőrácsból kétféle verzió létezik. Ezt szerencsére Falkenstenier úr dokumentálta is, így meg tudjátok nézni. Hozzáteszem, hogy magamtól soha az életben nem vettem volna észre ilyen apróságot.

Az viszont teljesen leverte nálam a gépszíjat, hogy az is verzió, hogy alvázon (!) kiállnak-e a motortartó bakok, vagy sem. Ez kész, ez szerintem már a totális elmebaj!

Ha meg akartok merítkezni a verziókban, akkor ajánlom ezt a kimerítő részletességű anyagot, illetve Falkensteiner úr ide vágó képgyűjteményét a pre-pro és brazil változatokkal.

 Ez is nyitott szemmel jár.
 Az oldaláról eltűntek a részletek, gondolom azért, hogy ott is maradjon a matrica a helyén.
 Mondom én, hogy kéne egy gyorsulási versenyág utánfutókkal!
 Az utcai Cougar fent, a dragster lent. Bár Rat Rodnak hívja a Matchbox, az alvázon mégis ott a Mercury Cougar felirat.
Bár nem vagyok nagy dobozgyűjtő, nagyon szeretem a rajtuk lévő grafikákat. Ez valahogy most bénácskára sikerült. Olyan mint a Girhes Ninja a CoV. 1. borítójáról - már ha mond ez valakinek itt valamit.

Nincsenek megjegyzések: