2013/06/28

Matchbox MB-59 Ford Galaxie Fire Chief

Amikor gyerekként először szembesültem Matchbox tűzoltó parancsnoki autóval, nem értettem, hogy miért piros az a rendőrautó. Apukám – kevés pillanatai egyikében amikor hajlandó volt tudomást venni rólam – felvilágosított, hogy az bizony nem rendőrautó, hanem „a tűzoltók parancsnokának kocsija”. Nagy szemeket meresztettem és próbáltam feldolgozni az információt, hogy ki is az a „tűzoltók parancsnoka” és mit is csinálhat. De aztán elkönyveltem, hogy biztosan valamilyen nagyon okos, nagyon tekintélyes valaki lehet, ha a tűzoltóknak mondja meg, hogy mit csináljanak és onnantól mindig úgy játszottam azzal az autóval, hogy ez bennem maradt. (Ha jobban belegondolok, felnőtt koromra sem vélekedek igazán másként ezekről az urakról.)

Ugyanaz pepitában
Egészen a közelmúltban volt az, hogy a Matchbox 1-75 sorozatának második rendőrautójáról írtam. Akkor letudtam a típusismertetőt, így most teljesen felesleges lenne erre pocsékolnom a biteket, rögtön ráúszhatunk a kisautó taglalására.

Azon gondolkodtam, hogy arcátlanság-e amit akkoriban a Matchbox csinált. 1966-ban jelenik meg egyszerre a rendőrségi és tűzoltó Galaxie és két évig párhuzamosan vannak az 1-75 sorban. A két kisautó szög ugyanaz, csak hát értelemszerűen a tűzoltó piros, és ennek megfelelő matricákat, illetve „Tűzoltóparancsnok” feliratot visel. Hogy megválaszoljam az előbbi költői kérdést: szerintem nem az. Lehet, hogy az egykori gyerek beszél belőlem, de nekem ez tetszik. De csak azért, mert mind a két változat olyan, amivel lehet szirénázni a szőnyegen, szóval izgalmas. Mondjuk párhuzamosan két Chevy Van-nal már nem lennék ennyire megbocsátó – nyilvánvalóan nem az év közbeni recolorokról beszélek. Bár ha jobban belegondolok, akkor a képzeletbeli, „két Chevy egyszerre” leosztás sem fájna, ha az egyik mondjuk mentőautó lenne, rendesen ahogy kell megkülönböztető jelzésekkel.

Sok verzió amúgy a fekete gombkerekűből nincs, az változik, hogy az összesen három díszítőelem matrica-e vagy levonó – ebből jön össze három verzió –, illetve állítólag létezik egy olyan változat, aminek piros a megkülönböztető jelzése, de az olyan mint a jeti, sokan állítják, hogy látták, de én nem tartozom közéjük. Persze ez utóbbinak az árával kutak sokaságát lehet megmérgezni, olyan drága.

Átmeneti Szupergyors
Hogy visszatérjek az eredeti gondolatmenethez: A rend őrei a Regular Wheel éra utolsó két évére megkapják az új járművüket, de a tűzoltók 1966-tól egészen a Superfast korszak beköszöntéig Galaxie-val járnak. Sőt! Tovább is; 1970-re megkapja az újfajta kerekeket. A vékony Superfast kerekek – legalábbis szerintem – nagyon jól állnak neki, amihez persze kell az is, hogy jó pár Transitional modellel szemben, a beavatkozáshoz nem kell átszabni a karosszériát úgy alakítva ki akkora kerékjárati íveket, ami alá befér az újfajta futómű.

A Transitional verzió a ritkább, hiszen csak egy évig gyártják. A verzióit tekintve megint az adja ki a kombinációkat, hogy matricából vagy levonóból kerültek-e rá a dekoráció.

MB-59 Ford Galaxie Fire Chief. 47 éves és még mindig király!
A matricafelrakó embert hiába segítette egy vízszintes és egy függőleges kitüremkedés is az első ajtókon a munkájában, mégsem sikerült tökéletesre az elhelyezés.
Ugyanaz Superfast kerekekkel. Ő "csak" 44 éves.
Az benne a nagyon jó, hogy nem kellett átszabni a kerékjárati íveket a Superfast változathoz.
A másik oldalon már jobban sikerült a pozicionálás.
Vonóhorog. Igen.
Ha minden igaz, akkor ez is egy "E" típusú Regular Wheel doboz.

4 megjegyzés:

Micuir írta...

Ez a post nagyon jókor jött!

Nekem is volt ilyen, éppen két napja túrtam elő a pincéből az erősen leamortizált (kabrióvá lett és széttört kasznijú) gyerekkori példányomat.

Most legalább meg tudom mutatni a fiamnak, milyen volt...

Sam. Joe írta...

Van belőle egy eladni, vagy elcserélni való példányom. Holnap aktiválódik hozzá - meg a többi ilyen cucchoz - a post, de megtalálod a jobb felső sarokban a használtautó-kereskedésben.

pittlaren írta...

Gyönyörűségesen szép. Szerencsére megvan, így nem mardos az irigység :)

Nem is sejtettem, hogy ilyen kuriózum, múltkor meg is ütköztem, amikor az egyik aukciós portálon 15k körül ment el egy szép példány....

Unknown írta...

Én tegnap szereztem meg Miskolcon, a régiség vásáron, nagy büszkeség, szép darab 700 forintért