Mostanában csupa regular wheel
Matchbox kerül tőlem e lapokra, pedig igazán kevés ilyenem van –
már legalábbis a Superfastokhoz viszonyítva. Mára egy igazi
kékvérű darabot tartogattam.
A Fantom
A
Phantom V egy nagy, ultra-exkluzív, négyajtós limuzin, landaulet
vagy kétajtós kupé, amit a világ második legkékvérűbb
gyártója készített 1959 és 1968 között. A motorjáról annyit
lehet tudni, hogy 6230 köbcentis, 90 fokban döntött V8-as,
ikerkarburátorokkal aljasítva. A teljesítményéről mit sem
tudni, ezt az apróságot a cég nem kommunikálta. Mindig csak
annyit mondtak sokat sejtetően: „elegendő” vagy „épp
elegendő”. A négysebességes automata váltója a General
Motorstól származik és nagyjából ennyi a közös a legyártott
518 példányban, hiszen a kézzel készült autókra az a jellemző,
hogy a megrendelő kéréseire lettek szabva. Akkoriban a Rollsokra
olyan karosszériagyártók készítették a bódékat, mint a... Na
vegyük csak sorjában!
H.
J. Mulliner. Nekik 1760-ra nyúlik vissza a történetük, akkoriban
postakocsikat építettek a Királyi Postának, a Rolls 1959-ben
kebelezte be őket és egyesítette őket a Park Ward-dal 1961-ben.
Jelenleg a Bentlyhez tartoznak.
Park
Ward. 1919-ben alapultak és 1923-tól kezdődött a hosszú-hosszú
együttműködésük a Bentley-vel, de építettek karosszériákat
Delage, Fiat, Sunbeam alapokra is. 1939-ben vásárolta fel a Rolls
azon részvényeiket, amik addig még nem voltak az övék és így
lett teljes egészében a tulajdonuk. 1961-től lettek a Mulliner
Park Ward része.
James
Young. 1863-ban kezdték az ipart, naná hogy ló vontatta kocsikkal.
1921 volt az év, amikortól számos Bentley-nek adták ők a
ruháját, de persze építkeztek Alfa Romeo, Sunbeam, Talbo és
Rolls-Royce alapokra is. 1937-ben a céget felvásárolta egy
Rolls-Royce dealer, bizonyos Jack Barclay nevű úr. 1967-ben
építették az utolsó karosszériájukat, Rolls-Royce Silver Shadow
kupékat.
Hogy
ez fent miért fontos? Hát mert ezért van az, hogy nagyon kevés az
utolsó csavarig azonos Phantom V-öt találni. Ha dupla fényszórói
vannak, akkor azt az autót 1963-ban, vagy később készítették.
A
felhasználói közt olyan személyiségeket találni, mint Második
Erzsébet (királynő), Mohamed Reza Pahlavi (iráni sah), illetve
John Lennon (zenész). Ez utóbbi úr járműve pszichedelikus
festéssel lett éktelenítve, amire a legenda szerint egy idős
hölgy úgy reagált, hogy esernyővel támadt rá, miközben azt
kiabálta, hogy „Te disznó, te disznó! Hogy merészelted ezt
tenni egy Rolls-Royce-szal?” (Szerintem igaza volt.)
Végre
saját fotókon tudok bemutatni egy ilyen különleges autót,
ugyanis kettőhöz is volt szerencsém személyesen – sajnos csak
bársonykötélen túlról.
1962-es James Young karosszériás, Rolls-Royce Phantom V kupé.
1962-es James Young karosszériás, Rolls-Royce Phantom V kupé. Nem, nem láttok duplán, ez egy másik autó! A történet hozzájuk megtekinthető ITT.
Apróság
A
Matchbox kínálatában mindössze három évig szerepelt a Phantom
V, 1964-1966 között. Az autó nagyon pici, 1:74 a méretaránya. A kivitelezése az
RW-kre oly jellemzően részletes, bár a belseje csak jelképes: két
üléssor és egy kormánykerék. Mindössze ötféle változata
létezik, metál-hússzinű és ezüstszürke, fehér, vagy fekete
kerekekkel, illetve a kakukktojás, metálszürke, ezüst kerekekkel.
Na, ennek az ára messze a józan ész határaitól terül el északi
irányban. Nekem két példányom is van a leggyakoribb,
hússzínű-fekete kerekű összeállításban, de a kettő közt van
némi árnyalatkülönbség, ami azt gondolom festékkeverő John
alkoholszintjének köszönhető. (Milyen érdekes, hogy ezt pont nem
jegyzi változatként a Matchbox biblia!) A jármű első kerekei
ugyan minimálisat de rugóznak, illetve nyitható a csomagtérfedele.
Hol tartott már 1964-ben a tudomány?! Érdekessége, hogy a fenekén elírták a nevét, a Rolls és a Royce szavak közé nem került kötőjel.
Nem
túl gyakori, de közel sem ritka, aprócska Matchbox, ami a regular
wheel-ek közt közepesen alacsonynak számító forintosítható
értéket képvisel.
Matchbox Rolls-Royce Phantom V, született 1962-ben.
A kormánya a jobb oldalon van, naná!
Nyílik a csomagtérfedele. Hol tartott már a tudomány 51 éve?!
1 megjegyzés:
Szép, rusztikus darab :) Egyedül az zavaró picit számomra, hogy a kerekek elég mélyen ülnek. Nem hinném, hogy egy brit főrend ilyen jellegű tuningra áldozna :)
Megjegyzés küldése