2009/07/31

Matchbox MB-59 Porsche 944 Turbo

A Volkswagen és a Porsche név mind a mai napig szorosan összefügg, mely az első Porsche-n, majd pedig később további modelljein is tetten érhető. Maga a 356-os típus a bogár alapjaira építkezett, később pedig az olcsóbb modelljeiket eredetileg VW megrendelésre tervezték. Miután különböző okokra hivatkozva lemondták a megrendelést, ahelyett, hogy kidobták volna a terveket, befejezték a munkát, és saját néven dobták őket piacra. Ennek köszönhetően számos, a VW konszerntől származó alkatrészt találhatunk bennük. Az első ilyen a 914-es típus volt, mely nem szerepel a Matchbox kínálatában - úgy néz ki jövőre ez változni fog -, azonban a Sikuéban igen, melyről már olvashattatok itt egy beszámolót. A következő ilyen típus a 924-es - ez lett volna az első Scirocco -, azonban ez sem szerepel a Matchbox tárházában - Majorette-ként viszont létezik -, így ezt is átugornám, hogy utódjára és egyben postom alanyára kitérhessek, mely a 944-es nevet kapta.

A 944-es típus 1982-ben jelenik meg, ami inkább a 924-es továbbfejlesztése. A karosszéria kezdetben megegyezett elődjével, amit hamar átplasztikáztak. A főbb változások inkább a műszaki oldalon keresendők, ahol is megmaradt a sornégyes motor, de annak térfogatát 2,5 literesre növelték, így 163 lóerővel birkózott a hátsó tengely előtt elhelyezett váltó. Ezt fokozandó, 1985-ban piacra dobták a turbóval megbolondított kivitelét, amelynek hatására 220 lóerőre nőtt a motor teljesítménye. Ez, és a könnyű karosszéria párosítása lévén - 1280 Kg - immáron 6,3 másodperc elég volt a százas sprinthez, mely korábban 8,4 másodperc volt. 1989-ben még feltornázták 250 lovasra a turbómotort - 5,9 másodperc 0-100Km/h -, míg a szívó kivitel motorját 211 lóerős, háromezer köbcentisre cserélték - mely a világ legnagyobb sorozatban gyártott négyhengeres motorja. 1991-ben abbahagyták a gyártását, 1992-től a 968-as veszi át a helyét. Sajnos a konstrukció már az elején halálra volt ítélve, a nagyközönség és a rajongók többsége sosem fogadta be igazán egyik orrmotoros Porschét sem, nem nagyon vették őket. Ezen a 968-as sem tudott változtatni, ennek köszönhetően igen rossz anyagi helyzetbe került a gyár, de szerencsére időben megtalálták a helyes utat.

A Matchbox modell alvázán 1987-es dátum olvasható, azonban az 1-75-ös katalógusba csak 1989-ben került bele MB-59 néven. A premier modell piros színét 1991-ig használták, majd 1992-ben ezt metálzöldre cserélik. Pályafutása 1994-ben ér véget, azonban más sorozatokban is felbukkan, különböző festéssekkel. Kézbe véve a modellt, egyből feltűnik annak súlya, melynek mértéke a fém alváznak is köszönhető. Kidolgozása igen profi, minden részletre kiterjed - kilincsek, tanksapka, ablaktörlők, fűtőszál, stb. - , az alvázon még a pótkeréktartó mélyítése is megtalálható a kipufogó mellett, ami az autó magas feneke miatt hátulról nézve szem előtt van. Akármennyire is nézem, csak a hátsó típusjelzés hiányzik, ami a kis méret miatt érthető, mondjuk nem is modellnek, hanem játéknak készült. Ami viszont külön figyelmet érdemel az a nyitható ajtók, melyekről a tükröt és a karfát sem spórolták le. Kinyitva egy megfelelően kidolgozott belső tér fogad, ahol a műszerfalon rendes, küllős kormány néz szemet a sportülésekkel. Van középkonzol, váltóbot és könyöklő a kardánboxon, mely a hátsó ülések között folytatja útját a rolóval eltakart csomagtartóig. Kerekei a csirkeitatós szériából valóak, mérsékelten rugóznak, de inkább pattog. Ez a modell jól példázza, hogy egy igen részletes kidolgozás mellett is megoldható, hogy nyíljanak az ajtók, melyet sajnos már rég nem élvezhetünk korunk modelljein.


Matchbox MB-59 Porsche 944 Turbo
Valójában szép tűzpiros, de akárhogy fotózom, vagy világos, vagy rózsaszín lesz
Nyílik az ajtaja
Minden kis részlet a helyén
Hosszú orr, rövid far
Az elején van, innen lespórolták a rendszámot

9 megjegyzés:

Tommi írta...

Úááázzzeee! Nagyon szép példány! És nagyon jó az új fotóháttér! :)

Sam. Joe írta...

Húú... Én nem merném ezen a környéken fotózni! 8-)

Ha tudnátok, hogy micsoda szettből van ez az autó! 8-]

Tommi írta...

Joe: Na, mesélj csak.

Vagy meséljen Porsche. :)

Névtelen írta...

Gyönyörű darab! Nekem van egy Majorette Porsche 924-esem, ami már szerepelt az oldalamon:

http://matchboxesmas.blogspot.com/2008/09/internetes-vsrls-v.html

Régebben 1:1-es méretarányú 924-es is volt a családban (képek az előbbi linken)

porsche írta...

Tommi: Köszi!

Joe: Tévedsz, ez nem abból van, ezt Autómániából újítottam ;-)

porsche írta...

Tommi: Türelem, el fog jönni az az idő is, mikor közzéteszem.

Bog Zoo: Nekem is van egy, de azt nem merem nektek megmutatni, annyira gáz:) Na jó itt van, de csak erős idegzetűeknek:
http://images.netbag.hu/20090801/20114434627.JPG
http://images.netbag.hu/20090801/20114434627.JPG
Én szóltam.

Névtelen írta...

porsche: Ezt nevezem sufnituningos verdának 8-)

Ikarus 256 írta...

Jó a Porsched, de a Majorette-tel nagyon elbántak. :-(

RÁJEN írta...

Hipphipp, kaptam egy ilyen ajándékba egy vásárlásomhoz, nagyon kopott, de szerkezetileg ép, megint lesz mit átfesteni :)