2024/10/21

Matchbox MB-57 4x4 Mini Pickup

„Dolgozzunk keveset, nem érhet baleset!” - hangzik a régi, dakota közmondás. A Matchboxra nem merném mondani, hogy ez jellemző, de azért volt amikor bizony magukévá tették mint irányelv. Ennek a hétnek a postjai csupa ilyen, valamilyen módon újrafelhasznált, kicsit módosított öntvényről fognak szólni. Mi több, hozzá mind bigfoot is! A sorban az első Ford pickup géneket hordoz.

Kezdetben vala az MB-06 Ford Pickup. Rendes, tisztességes stepside (oldalfellépős) kisteherautó. Létezik belőle vékony Superfast kerekű, transitional modell is. Sajnos ilyenem még mindig nincs, pedig nagyon igényelném. Keletkezési éve 1968, rendszáma NU-712.

Sorban ezt követi az MB-50 Kennel Truck 1969-ből. Még éppen meg tudott jelenni gombkerekekkel. Nevesítve már nincs, de nem lehet nem észrevenni a méretes „Ford” feliratot a plató lenyíló ajtaján. Sajnos ebből sincs Superfast verzióm és ezt is vágyom. A hasonlóság tagadhatatlan, a rendszáma ennek NU-712.

Az MB-57 Wild Life Truck 1973-ban váltja le a Kennel Truckot. Nem hogy hasonlít, hanem nettó ugyanaz a karosszéria és "búra" – nyilván a platón változtattak. A Ford logó ennek is ott van a platóajtaján, bár nevesítve a típus ennél sincs. A rendszám azonban új, KB-896.

E post tárgya 1982-ben kerül az 1-75 szériába, és – kitaláljátok? – ezzel leváltja a Wild Life Truckot. Hogy hogy a bánatban lett 4x4 Mini Pickup a neve, azt elképzelni sem tudom, mert ekkora kerekekkel ez minden, csak éppen nem mini. A Ford logó ugyan eltűnik a hátuljáról, de már a Kennel Trucknál is meglévő akasztó ugyanúgy ott van az öntvényen ezen a ajtón, illetve a fülke hátsó „üvegén” is ott a nyílás, amibe amúgy a búra csimpaszkodott bele. Az orrára kap egy minimális gallytörőt, de a rendszáma megmarad KB-896-nak.

Három verzióban létezik. Az oldalán menjgyorsancsíkokat viselő verziók 1982-esek és ketten vannak. Piros, illetve narancssárga alapszínnel. 1983-tól 1989-ig regnál az a verzió, amit ebben a bejegyzésben láthattok. Bevallom nekem nem tetszik igazán, csak azért került a gyűjteményembe, hogy be tudjam mutatni az 1968-as öntvény (d)evolúcióját. És a történetnek még nincs itt vége, mert létezik egy ettől nem sokban különböző – a platón egy ponyvatető van bukócső helyett – szintén 4x4 Mini Pickup is, ami 1982 és 1988 közt fordul elő az 1-75 szériában. Ilyenem nincs, de mint tudjuk, „soha ne mondd, hogy soha”!

Le sem tagadhatná a felmenőit!

"Hegyi Ember". Ja, ott áll mellette!

A felfröcskölt sár motívum jól áll neki, a rendeltetésszerű használatból eredő élkopások meg még hitelesebbé teszik.

Őszintén szólva nekem annyira nem tetszik, de abból a célból kellett, hogy meg tudjam mutatni az öntvény evolúcióját.

A Ford felirat eltűnt hátulról, az ajtón azonban megmaradt az "akasztó", meg a fülke hátsó ablakán a lyuk, amibe a Wild Life Truck-on a búra kapaszkodik. Az előbbi részleges elpusztításában azért lehet meló.

A Cibié feliratról szívesen faggatnám a tervezőjét, hogy hogyan került oda. A leginkább világítástechnikában utazó francia autóipari beszállítót valamikor a 70-es évek végén bekebelezte egy másik cég, tehát amikor ezt a kisautót a piacra dobták, legalább 10 éve nem létezett már. Lehet, hogy pont ezért került rá ez a logó?

Nincsenek megjegyzések: