Nagyon egzotikus kisautógyártó és nagy érdekes autó kedvéért lépünk ki a komfortzónánkból és egy 1:43 méretarányú modellt mutatunk be. Ha ez nem volna elég, másvalaki gyűjteményéből. A Hot Wheels egy kevésbé ismert üzleti próbálkozásáról és akvizíciójáról is beszélni fogunk!
Forgódugattyús 80-as
A fura alcím magyarázata: Furta az oldalam, hogy honnan jön az autó neve. Nos, a „Ro”-ról eléggé nyilvánvaló volt, hogy a „Rotary” azaz forgódugattyús motor rövidítése, míg a 80 csak egyszerűen egy típuskód, mint később az Audi 80, vagy Audi 100.
Meccanica Bessana Toys
A Mebetoys-t Ugo és Martino Besana alapította 1959-ben az olaszországi Oleggio Castellóban. Testvérük, Mario Besana 1967-ben csatlakozott a céghez, egy évvel annak indulása után. Mind a piacot akkor uraló brit triumvirátushoz – Corgi, Dinky, Matchbox – mind a kontinentális konkurensekhez – a dán Tekno, az olasz Polistil és Rio, francia Solido és Majorette – képest eléggé megkésve, hiszen ezek a játékgyártó cégek jellemzően az 1950-es évek elején-közepén kezdték meg működésüket. A cég jellemző méretaránya az 1:43 volt, de készítettek 1:24-hez méretarányú modelleket is. Nekem a kedvencem tőlük a Fiat 124-es, amit – kapaszkodjatok – „Fiat 124 Ziguli” néven is árultak, az első ajtókon szovjet lobogós matricával. A Mebetoys kisautóit nagyon részletgazdag, nagyon igényes modellként tartották számon – a mi érdeklődési körünkből csak a méretarányuk miatt esnek ki.
1969-ben a Mattel megvásárolta a Mebetoyst. Nem sikerült kiderítenem, hogy mi állt a felvásárlás hátterében. Az amerikaiak ily módon akartak terjeszkedni Európában, vagy a cég került szorult anyagi helyzetbe? Passz, mindkét verzió elképzelhető, de én az előbbire gyanakszom – majd alább kiderül, hogy miért.
A Mattel a cég nevét a Mattel S.p.A.-re (Società Per Azioni – részvénytársaság) változtatta. Akkoriban a Mebetoysnak 40, 1:43-hoz méretarányú modell szerepelt a kínálatában. Az amerikaiak folytatták ezt a termékvonalat, de a gumi abroncsokat a jobban guruló műanyagokra cserélték – azt hiszem ismerjük ezt a történetet valahonnan. A Mebetoys márkanév azonban megmaradt az átvett modellek alvázán. Az 1:24/25 méretarányú termékvonal is megmaradt, amiben meglepően sok szedán szerepelt, aminek az állhatott a hátterében, hogy az autókereskedésekben kínált dealer modelleket is ők gyártották. A különböző források más-más évszámokat említenek, de 1981-1984 közt a Hot Wheels olaszországi gyártását felszámolták. Ezzel a Mebetoys örökség is felszámolásra került.
Érdekes és vicces is, hogy a Mattelnek egy időben volt egy olyan elképzelése, hogy a Hot Wheels nevet, ami – mint tudjuk – szleng a „Menő Verdákra” és mint ilyen nehezen fordítható frappánsan, próbálják meg lokalizálni a kiszemelt nagyobb külföldi piacokon. Olaszországban ez „Sputafuoco” lett, szó szerinti fordításban „Tűzköpő”. Németországban „Heisse Räder” volt ugyanez, aztán szerencsére valamikor kapcsoltak és hagyták a csudába az egészet.
Hogy miért gondolom, hogy a Besana testvérek nem voltak pénzügyi zavarban, amikor eladták cégüket a Mattelnek? Nos, nem ültek sokáig a babérjaikon és megalakították a Martoys-t. Ez a cég mindössze két évig, 1974-től 1976-ig gyártott 1:24-es méretarányú autómodelleket. Aztán, valószínűleg a Louis Marx and Company-val (New York-i székhelyű, nálunk kevéssé ismert amerikai játékgyártó, mely 1919-1980 közt működött) való névhasonlóság miatt a nevet Bburago-ra változtatták, melyről azt hiszem mindannyian hallottuk már. 2006-ban ezt a céget a Maisto vásárolta fel, de ez már egy másik történet lesz egyszer.
Ukrajnából
szeretettel
Porsche barátom kollégája Peti nagyon erős a szovjet játékszer
vonalon, hiszen ő az, aki a
Fehéroroszország fővárosában készült Lada 2101-est is
tulajdonolja
és nem szándékozik megválni tőle. Az illegális Mebetoys Ro 80
kópiát az 1960-as évek végétől kezdődően gyártották
Ukrajnában a zaporozsijei (Óriási, ezt „záporőzsíjei-re”
akarja javítani az Open Office Writer helyesírás ellenőrzője!)
ZTMK gyárban. Végeztem némi kutatást és kijelenthetem, hogy a
Szovjetunió játékgyártása elég szabadosan értelmezte a
szerzői és kapcsolódó jogokat. A Mebetoys népszerű célpontjuk
volt, bár pont az ukrán gyárban egy másik olasz gyártó, a
Politoys Ferrari 250 GT Berlinetta készült, 6-8 másik helyen
kopírozták a termékeiket Szovjetunió szerte.
Érdekes, hogy az eredeti modellen nem butítottak semmit. Az összes nyitható ajtó – motorháztető, csomagtartó, két első ajtó – megmaradt, de még az előre dönthető ülések is, ami felettébb értelmetlen funkció egy négyajtós szedánnál. Persze a felhasznált anyagok sokkal hitványabbak, mint az olasz eredetin. Érthetetlen módon az eBay-en sokszor Mebetoys név alatt futnak a ZTMK kópiák is – jobb esetben odabiggyesztik, hogy „remake” ami azért nem túl elegáns. Matchbox Memories pro tipp: A Mebetoys Ro 80-asok csak nagyon szép barna árnyalatú beltérrel készültek. Ha nem ilyet láttok, akkor az ZTMK. 1970-ben – tehát már a Mattel tulajdonlás idejében – a cég együttműködési megállapodást írt alá a francia Solidóval és az ő nevük alatt is forgalomba került az Ro 80-as. Ez is kizárólag barna beltérrel készült.
Autótörténeti szempontból is érdekes jármű, duplán érdekes gyártótól és még az illegális kópia is figyelemre méltó minőségű! Az alábbi képek és a videó is porsche kolléga munkája.
Nyilván a felhasznált anyagok nem olyan jó minőségűek és a fényezés sem olyan szép, mint az eredetin - link fentebb.
És akkor mind együtt, a "Reptér" dallamára: "BELTÉR!"
1 megjegyzés:
A minap jelent meg ez a cikk: https://player.hu/auto-motor-2/nsu-ro80-2-porte-plus-2-pininfarina-1971-sztori#google_vignette
Megjegyzés küldése