Nagyjából minden postban amik Mercikről szólnak, szóvá teszem, hogy vannak olyan legendás típusok, amiket egyszerűen KÖTELEZŐ lett volna elkészítenie a Matchboxnak, de valamiért mégsem tette. A W123 pont ilyen. 2019-ben azonban megtört a jég.
Zöldséges alias
Fekvőlámpás
Készült
egyszer egy felmérés, hogy melyek azok az autók, amiket mindenki –
beleértve az autókat egyáltalán nem ismerőket is – képes
pontosan beazonosítani. Elsöprő fölénnyel nyert a
VW Bogár. A magam részéről biztos vagyok benne, hogy a W123
is benne van az első 10-ben!
Elképzelni sem tudom, hogy bárkinek aki a Matchbox Memories látogatója be kell mutatni az autót, de ha mégis így volna, akkor szerencsémre a W123 felkent hazai Pontifex Maximusa EGY-, KÉT-, HÁROM cikket is jegyez az ügyben, még a „Nyuszika családja, barátai és üzletfelei” korszaka előttről. Javaslom őket fogyasztani, kellemes olvasnivaló!
A
magam részéről az 1979-es, Észak-Amerikai 300TD katalógust –
mint látható fentebb, a forrás megtalálható a képeken –,
illetve a Daimler-Benz AG, promóciós filmjét tudom hozzátenni. Ők
„T-Sorozatként” emlegetik a kombi zöldségest, ami a „Tourismus
und Transport-ból”, azaz a „Túrázás és Szállításból”
jön. A filmet 1977-re jegyzi a feltöltő, ami korrektnek tűnik,
lévén a sorozatgyártás 1978-ban indult be. Ez volt a cég első
teljes egészében saját építésű kombija, bár a Binz korábban
is épített kombikat Mercedes-Benz alapokra. A
Matchbox megmintázta Binz-felépítményes mentő szerintem
legendás, a
Corgi állólámpás Mentője pedig legalább ennyire jó
játékszer.
S123!
Egészen
meglepett, hogy bizony-bizony 2019 volt a megjelenés éve a
Matchboxnál – mintha csak tegnap lett volna! Ebben a postban a
premiermodellt láthatjátok. Azóta öt verziója jelent meg az
1-xxx sorban, spéci kiadásban, illetve 5-ös pakkban. Ezek zöme
megvan, úgyhogy idővel majd megjelennek itt is.
Alapvetően elfogult vagyok a modellel kapcsolatban, mert hiányt pótol. Jó, tudom én is hogy W123 eddig is volt Schucho, S123 – mindkettő 1:66 – meg Condrad, de ezek egyrészt nem az én pénztárcámhoz voltak méretezve. Másrészt bár alapvetően míves modellek, szerintem teljesen agyon vannak vágva a béna kerekeikkel! Becs szó', nem a szőlő savanyú, tényleg rondának találom még a Schuco kerekeit is.
Meg is érkeztünk a gyári kód kérdéshez: A Matchbox „W123 wagonnak”, azaz „W123 kombinak” hívja ezt a modellt és ez jó is, meg nem is. Igen, tényleg a W123 kombi változatáról van szó és biztos, hogy így sokkal többen fogják tudni, hogy miről van szó, meg több találatot kapnak ha rákeresnek a neten mondjuk arra, hogy „W123 diecast”. De igazából ezeknek az autóknak saját gyári kódjuk volt, az S123.
Visszatérve a kerekekhez: A Matchboxba is bele lehet kötni ezen a téren. Ez a fajta kerék messziről, ködben, éjszaka valamelyest emlékeztet az eredeti, csillagos-emblémás kerekeire – a fenti videón 1:52-nél látható – és nagyjából ez az ami pozitív tulajdonsága. Egyrészt egyértelműen túl nagy és túl széles is. A hátsó kerékjárati ív egy picit felül rálóg a kerékre – nézzétek csak meg az eredetiről készült képeket! A Matchboxon ez az ív kör alakúra van vágva. Nem feltűnő, de nem is jó.
A 123-as család MINDEN tagján hangsúlyos – mit hangsúlyos? Legendás! – a krómozott hűtőrács és lökhárítók – ez utóbbi azért tartalmaz fekete műanyagot is bőven, az amerikai kiviteleké aztán bőségesen. Ezt elintézni a szürke valamilyen árnyalatával... Hááát... Kicsit kiábrándító. Egy 2019-es Albuquerque-ben megrendezett találkozóra kiadott modelleken persze „krómozottak” ezek az alkatrészek – amúgy a dekorjuk szerintem borzasztó –, úgyhogy én vizionálok még a jövőben krómozott alkatrészekkel ellátott, speciális kiadásokat.
Meglepően részletes a belterük, a csomagtérbe „bedobált” cuccokat én szeretem, jópofa részlet az ilyesmi minden kisautón. Viszont „természetesen” ennek is pizza a kormánya és oszlopot is szállít, ami sajnos nagyon feltűnő egy kombin.
Némiképp felhorgadt bennem a gyanú, hogy nem véletlen, hogy S123 már pár éve van, de W123 meg nincs. Sőt! W124 Hot Wheelsben van / volt mostanság, Matchboxban régen is volt, S124 Hot Wheelsben, spéci kiadásban tavaly lett – vágyom de megfizethetetlen. Szóval én fogadni mernék, hogy készülődik a W123 is, csak az történik, mint a Mini-nél, hogy előbb kihozták 2007-ben a Van-t, ami sokkal kevésbé vonzó, mint a 2009-es Cooper. Az S123-akat sem volt egyszerű beszerezni – a zömük nem boltból van, hanem börzékről, jókora felárral – a W123... Na, bele sem merek gondolni!
Igen,
a Matchbox S123-nak vannak hibái, de nagyon szeretem az eredetit ez
egy hiánypótló Matchbox, úgyhogy elfogult vagyok és mint ilyen
megbocsátó is.
A teljes 123 család emblematikus alkatrésze a krómozott hűtőrács. Mondom krómozott! És akkor még nem is említettem a lökhárítókat.
7 megjegyzés:
Vajon miért van az, hogy a Hot Wheels a legutolsó amerikai izomautóra is tesz krómot, míg a Matchboxnál úgy csinálnak mintha ez valami hatalmas extra lenne.?
@Névtelen: UGYE?! Teljesen egyetértek!
Az nem "sibeda", hanem sibedach! ☝😏
@Trolleybus: Te most ugratsz, ugye? (Idézőjel, illetve a cikk, amire mutat...)
Nem, más kérdés, hogy a magyar hogy szlengesítette a németet és hagyta el a szó végi "h"-t. (Hasonló Eßzeug ≈ eszcájg, azaz evőeszköz.)
@Trolleybus: Meglep, hogy nem tudod, hogy mi az az irónia. Elég egyértelműen jeleztem, hogy ironizálok már az idézőjelekkel is, de azzal, hogy linkeltem Csík cikkét a vérprimitív nepperszlengről amit ezek szerint nem néztél meg, már-már meg is öltem a poént. Sajnálom, ha nem ment át.
Ja, jó, nem ment át, de most akkor igen. 😁 (Amúgy ismerem az iróniát. 😉)
Megjegyzés küldése