2023/01/08

Matchbox MB-09 2008 Best of British '65 Austin Mini Van

A tematikus Mini-hét végén kihagyhatatlan ziccer volt a hagyományos, Haszonjármű Vasárnapra a Matchbox Austin Mini Van feldolgozását elsütni! Vanitiszesek, szevasztok!

Az első Mini karosszéria verzió
Ahét első napján megtaláljátok a típusismertetőt – amit persze nálam sokkal szakavatottabb készített el. Kiegészítendő tehát az ott olvashatókat röviden összefoglaltam amit a Mini Van-ről tudni érdemes.

 Ausztráliában is forgalmazták. Ez az ottani katalógus borítója.

Alig fél évvel a Mini premierje után, 1960 első hónapjában mutatták be a kisáruszállító verziót. A Minibe beletoldottak, a hossza 25 centivel, 330 centire nőtt, a tengelytávja kerek tízzel. A tető is feljebb került 10 milliméterrel. Oldalsó ajtókat vagy ablakokat nem kapott, hátra viszont kétszárnyú ajtó került. Mivel a C-oszlopok döntöttek voltak, ezek ferdén felfelé nyíltak. A Brit Királyi Posta hamar szolgálatba állította a típust, de népszerű volt a házhoz járó szakik körében is, mert minden belefért a kis kétülésesbe – ami meg nem az a tetejére egy tetőcsomagtartóra. Még tovább javította a használhatóságát, hogy a raktér padlója sík, alá került a pótkerék, akkumulátor és az üzemanyagtank is. A külső megjelenésére nem lehet ráfogni, hogy különösebben csicsás lett volna, még a hűtőrács sem volt krómozott, nemhogy díszléceket biggyesztettek volna rá. Az Austin és Morris változatok teljesen megegyeztek, csak az emblémájuk tért el. Gyártásának nem egész kilenc éve alatt több mint félmillió darabot értékesítettek a 848 köbcentis, 34 lóerős motorral szerelt apró igáslóból.

Austin Seven Van / Austin Mini Van / Morris Mini Van - mindegyik megfejtés helyes. Figyeljük meg ezt a színt! (Kép: bmwgroup-classic.com)

Ez volt előbb
Bár a héten az MB-70 Mini Cooper post – dramaturgiai okokból – előbb került sorra, a Mattel valamiért ezt, a Van-t készítette el előbb. A Van első változata 2007-ben jelent meg az 1-75 sorozatban – a Mini Cooper 2009-ben. Egyértelműen egymásból származnak, bár én nem vonnék le messzemenő következtetéseket abból, hogy melyik került forgalomba előbb – ha van Mini Cooper, nem biztos hogy én vettem volna Van-t – ha értitek mire gondolok.

Azt gondolom a Van is kitűnően sikerült. 2007 és 2011 közt minden évben annyiszor került be az 1-xxx sorozatba, speciális kiadásokba, illetve 5-ös csomagokba, hogy teljesen az volt a benyomásom hogy túlhasználják az öntvényt. 2012-, 2014-, 2016-, 2019-, 2020 mind olyan év volt, amikor 5-ös pakkokban vagy speciális kiadásokban láthattuk viszont. 2018-ban pedig az 1-125 szériába is visszatért. Egyik változata sem rossz, bár szerintem ennél a kisautónál a spártaibb megjelenésűek a hitelesek, de persze ízlések és pofonok, ugye.

Kivételesen nem lázadok azért, mert egy különösebb dekor nélküli, egyszínű – nem is különösebben szép ez a szín – kivitelben került be a 2008-as, „Britek legjobbjai” különleges kiadásba. Az ok, hogy ez mint a mellékelt ábra is mutatja, egy olyan árnyalat, ami kor- és típushű, amiben eredetileg is kínálták a Mini Van-t!

Meglepő módon a 2008-as BoB verzió nagyon pontos! A színt már láttátok fentebb, a hűtőrács nem volt krómozva - sőt, csak egy préselt lemez volt, amit az autó színére fényeztek, pont mint ahogy itt látszik -, díszlécei nem voltak. Az első és hátsó lökhárítók nagyjából a jelentős, krómozott alkatrészek.

Egyedül a kerekek "túl jók", más minden meglepően pontosan követi az eredetit.

Mivel a C-oszlop döntött volt, a hátsó ajtók érdekesen ferdén-felfelé nyíltak. Ha kíváncsiak vagytok rá, hogy mit rejt a beltere, kukkantsatok el az Easter Egg-ekkel foglalkozó cikkünkhöz!

NRFB

Nincsenek megjegyzések: