Emlékeztek még arra a jelenetre, amikor a Vissza a Jövőbe első részében Marty, Peabodyék farmján a pajtában köt ki? Teljesen érthető, hogy repülő csészealjnak nézik a DMC 12-őt – főleg mikor főhősünk a hazmat ruhában kecmereg ki belőle. Vajon mit szóltak volna egy Citroën CX-hez? Igen, én is tudom, hogy ami a forgatókönyvben meg lett volna írva nekik, de értitek, na!
#regenmindenjobbvolt
Hej, daliás idők!
Hosszú út vezetett onnan, amikor a franciák egy szükségautót is
mókás külsejű, szerethető és praktikus tárgyként – igen
a Kacsára gondolok – voltak képesek megalkotni és nem
négykerekű kempingbudinak, amit az ilyesmiben igencsak kezdőnek
mondható kínaiak
is lepipálnak! Hol
vagytok csodálatos Istennők? Mi
lett Önnel Őfelsége? Amit 1979-ben a Matchbox megmintázott,
az egyik utolsó képviselője ezeknek a semmihez sem hasonlatos
autóknak, olyan külsővel, amit Flash Gordon, Buzz Lightyear vagy
Starbucks hadnagy is elfogadott volna szolgálati járműnek – hogy
aztán csodálkozzanak, hogy autóban ülnek, nem űrvadászban.
A CX-ből számomra pont a kombi – franciául „Break”, nagybrittül „Safari” – aztán meg végképp az, ami a Star Trek összes űrkompjára emlékeztet. Az extravagáns megjelenéshez tartozik egy hasonlóképp égből pottyant belbecs és felettébb szokatlan műszaki tartalom. Ez utóbbi kettőt énekelte meg Csikós Zsolt egy 14 éves cikkben. Tessenek fogyasztani, érdemes!
A CX-et 1974 és 1991
közt gyártották. Én ennek a 14 évnek az utolsó harmadából,
1988-ból leltem olyan nyelven katalógust, amit értek is. Normál
körülmények közt nem vetnék be egy 25 oldalas katalógust –
mint ahogy Stephanie sem menne „65
mérfölddel és nem hajt be az egyirányú utcába a tilos irányból”
– de mivel nagyjából minden verziója megvan a Matchbox CX-nek,
később is fogom használni ezt a bejegyzést referenciaként.
Kombi
Az
1-75 sorba 1979-ben kerül be a Citroën CX. Én úgy emlékszem
kisebbségben voltam ezzel az osztálytársaim közt, de nagyon
tetszett, hogy kombi, meg a metálkék színe is. A nyitható hátsó
ajtó akkoriban azért nem ment annyira csodaszámba, mint ahogy az
sem, hogy sikerült közel hasonló színűre gyártani, mint a
kisautó fém testére fújt festéket – ezt látjátok ebben a
postban.
81-ig marad változatlan formában, 82-ben besárgul és piros belteret kap – a premierváltozat sokkal elegánsabb. Ugyanebben az évben Twin Pack (TP-31) lesz belőle. Kap egy „Team Matchbox” feliratot a motorháztetejére, amiből a „team” egy motorkerékpárt imitál – sokkal rondább, mint amilyen izgalmasan hangzik – és egy utánfutót, ami három terepmotort szállít – sokkal menőbb, mint amilyennek hangzik.
1983-ban is MB-12 a Citroën CX az 1-75-ben, de kap két megkülönböztető jelzést a tetejére, az oldalablakait „lefalazzák” és mentőautó lesz belőle! Arra már világosan emlékszem, hogy ez viszont egyöntetűen ultra-menőnek találtuk a szintén 11 éves pajtikáimmal. Érdekes, hogy ez bár egyetlen évig létezett, nem egy ritka Matchbox.
„Tartogasd a legjobbat a végére”, mond(hat)ták (volna) a Matchboxnál és 84-ben előjöttek a TP-109 Twin Pack-el. Ebben a mentő változat vízirendőrségi festést kap és utánfutón ugyanazt a jól bevált csónakot, amit több twin packban is használtak már. Nálam ez a non-plus ultra, elképesztően jó játékszer!
Előbb-utóbb láthatjátok is majd ezeket, mert a java részükkel rendelkezem.
2 megjegyzés:
Megnéztem azt a reklámot és két dolog ugrott be: az egyik, ahogy bő húsz évvel később Claudia Schifferrel reklámozták a Citroen Xsarat, úgy, hogy a művésznő állítólag nem is tudott vezetni(!), és az is nagyon gáz volt (úgy tűnik a Citroenesek szeretnek modellekkel promózni), a másik, hogy Grace Jones ugyanekkortájt a Bumeráng című romkomban hasonlóan kínos produkciót nyújtott, mikor a filmbéli parfümöt kellett "megszülnie".:D
Felkeltette a kíváncsiságomat, hogy egy 1974 és 1991 közötti autóról találok e korábbi prosit 1988-nál, és sikerült: https://www.cxgti.com/brochures.php Nem tudom ezzel az oldallal találkoztál e, de szerintem nézz szét itt is, ezek is angol nyelvűek.
Megjegyzés küldése