2023/03/24

Matchbox MB-65 1985 Porsche 911 Rally

Elöljáróban annyit, hogy ez most egy rendhagyó post lesz a részemről.

Rally az 1-100-ban
A 2019-ben debütáló Matchbox 1985 Porsche 911 Rally-t már bemutattam az első, Toy Fair-es kiadással. Ez a mostani ugyanabból az évből származik, de már az 1-100-as sor tagja, mint MB-65. Mehetünk kicsit beljebb is ezt kibontva, ugyanis ahogyan Hot Wheels Mainline sorain belül vannak úgynevezett alkategóriák, úgy Matchboxnál is megtalálhatunk ilyeneket. Egész pontosan ez az MBX Off-Road 19/20-as tagja. Festését tekintve kicsit hasonlít a klasszikus, dohányipari cég logójával ellátott dekorációra. Így én ezt inkább erénynek mondanám, szerintem sokaknak mélyen berögződött az a színkombináció a régebbi versenyautókról. Persze jelen esetben elég minimalista ahhoz képest, a kék felület csak egy kis piros csíkkal van feldobva, illetve a kék alváz - a beltér is pont ugyanilyen színű - segít még rá a dekoráció kiteljesedésére. Az autó ezen kívül egységesen hófehér, nyoma sincs semmi extra kifestésnek, kivéve ahol az amúgy is betárazott piros színnel érinteni tudták a hátsó lámpát. Azon viszont meglepődtem, hogy az első fényszórók rácsozása is ki lett alakítva az öntvényből. A premier darab szöges ellentéte, minimalista, de azért tetszetős végeredménnyel.

Variációk! Variációk?
Bevallom, jelen bejegyzéssel nem az első bolti színvariáció bemutatása volt az elsődleges célom, hanem azt szeretném megmutatni, milyen lehet, mikor elgurul egy Matchbox gyűjtő gyógyszere. Persze nem új keletű a dolog, hogy igazán nüansznyi eltérések miatt az ember hajlamos "variációkat" venni bizonyos modellekből, ami manapság új szintre lép. "A gyógyulás első lépcsője a beismerés", szokták volt mondani, így én sem tagadom, hogy néha hajlamos vagyok a "betegségre". A Rally kivitel kapcsán egy egyszeri és célzott akció volt részemről, megálltam vele ezen a szinten amit alább láthattok. Szerintem már ez is egy értelmetlen és felesleges, de ki tudja, lehet sokat fog még érni ez az összeállítás. No, de miről is van szó most pontosan? Nem másról, mint a csomagolás és a kisautók aljára kerülő - vagy éppen nem kerülő - gyártási kódok variációjáról. Korántsem teljes az alábbi összeállítás, hiszen kartonban és gyártási kódban is lehetett volna tovább vinni a dolgot, de prezentálni éppen elég. Bővebben a képaláírásokban fejtem ki az eltéréseket.

Ugyanaz a Matchbox Porsche, minek kellett akkor belőle - "csak" - kilenc darab?
Kezdem akkor a gyártási kóddal, ami itt momentán pont nincs
Itt már van egy függőleges L41
L41 megint, de vízszintesen van rányomva
Ugyanaz csak L43-al
Újabb L43 és egyben olvasási irány variáció
Utolsó gyártási kódunk az L44, ebből pont négy darab van a gyűjteményemben
Akinek nem tűnt fel eddig, van blister variáció is, más az iránya a törésvonalnak
Rövid kártyás blister, hosszú kártyás blister és Power Grabs doboz
eBayről jutottam hozzá a dobozos verzióhoz, cellux-al volt leragasztva mindkét füle. Szerencsére nyom nélkül le tudtam venni és akkor tűnt fel, hogy olyan ez a doboz, mint ha sose lett volna összeragasztva.
A dobozban ilyen zacskóba csomagolva bukkantam rá a kisautóra. Nem környezetkímélő, de talán jobban véd, mint az azóta alkalmazott papír.
L44 ez is, ahogyan a hosszú kártyás és a rövid kártyásból is kettő, amiből az egyiket eleve kibontásra szántam
Mindegyikben megtalálható a festék ledörzsölést gátló plusz műanyag elem ami most felesleges, ugyanis ahogyan a képen is láthatjátok, mindegyikbe(!) rosszul van belerakva
A biztonsági elem, ami sajnos most csak műanyag hulladékként szolgál
Bontott, félig bontott és bontatlan kivitelek egy képen
Jól néz ki kék-fehérben is
Még mindig nagynak tűnnek alatta ezek a kerekek
Minimalista lámpafestés

Szóval ahogyan láthatjátok, aki igazán szeretné, szép számmal tud venni ebből a Matchboxból olyat, amire rá lehet fogni, hogy variációk. Vegyünk mondjuk egy gyártási kódot, ami lehet kis és nagy kartonnal is, netán még dobozzal, de a kétféle buborék is bejöhet, mint verzió. Iránya is eltérően lehet rajta az alvázon, ami így felszorozva egy egész tekintélyes gyűjteményt adna ki. Persze nem biztos, hogy mindegyik rendelkezésre áll, ebben nem tudok nyilatkozni. Wikian például írják az L40-es kódot, amilyen nekem nincs, szóval abból is lehet még több. Ami a karton verziókat illeti akad még egy, ez az:
 
Matchbox 1985 Porsche 911 Rally - Off Road Rally Series 3/12 (kép: amazon.com)

Nincsenek megjegyzések: