2023/03/27

Matchbox Fire 5-Pack 1994 – Airport Fire Truck

Elérkeztünk az ötös csomagból ahhoz az egyetlen járműhöz amivel nem foglalkoztunk még e lapokon. A „Reptéri Tűzoltóautó” is egy valóban létező járművet mintáz – ennek a nyúlfarknyi információnak az előteremtésében lényegesen több munka van, mintsem gondolnátok!

Gloster-Saro Javelin
A brit cégek története gyakran szövevényesebb, mint egy brazil szappanopera családfája. A fenti névből a Gloster-Saro a cégnév, a terméké a Javelin, azaz Dárda.

Az 1960-as évek végén, az 1970-es évek végén két jellemzően repülőgépgyártással foglalkozó cég, a Saunders-Roe Folly – leginkább hidroplánok gyártójaként ismert – és a Gloster – első- és második világháborús vadászgépek gyártójaként ismert – közösen alapították a céget, hogy az alumínium megmunkálásban való jártasságukat tűzoltószerek gyártásában kamatoztassák. 1984-ben egy másik cég, a Chubb csoport kebelezte be a céget és én itt fel is adnám a cégtörténet kutatását, mert egyrészt dög unalom, másrészt olyan mint a telefonkönyv: Irgalmatlan sok szereplője van, cselekmény meg nulla. A lényeg, hogy a szigetországban elég sikeresnek tűnnek mint tűzoltójárművek, különösen reptéri tűzoltószerek gyártói. (Ja, ha tudod, hogy mire kell keresni, úgy már nem nehéz megtalálni valamit!)

A Javelinről azonban gyakorlatilag semmit sem sikerült kikutatnom, mivel a Gloster Javelin nevű vadászgépről találnak meg mindent a keresők. A lényeg, hogy a brit állami tulajdonban lévő nagy reptereken a 80-as, 90-es években voltak rendszeresítve ilyen reptéri tűzoltószerek. Műszaki adatokról nehéz beszélni, hiszen rendszerint nagyon sok opció közül választhat aki ilyen eszközt rendel. Érdemes átkattintani ide egy a Gatwick reptéren szolgáló példány műszaki adataiért és fotójáért. Remek támpont a méreteit, teljesítményét és egyéb tulajdonságait tekintve.

Gloster Saro Javelin MK2 CrT, a skóciai Glasgow repterének ötös számú tűzoltószere, 1994 augusztusának utolsó napjaiban. (Kép: www.graemekirkwood.co.uk)

24+
Tehát egy újabb olyan Matchboxszal van dolgunk, ami ilyen vagy olyan okból nem lett nevesítve, de létező járművet mintáz. Az 1-75 szériában MB-24-ként debütál 1992-ben egy a reptéri tűzoltókra nagyon jellemző, neon-narancssárga festéssel. Kisebb-nagyobb kihagyásokkal utoljára 2002-ben bukkan fel a sorban, speciális kiadásokban is szerepel, az utolsó ilyenben 2003-ban. Legalább 24 festési változata van, aminek a zöme remek. Az utolsó 6-7 változat egészen rémes, de vicces módon ami alatt a 8-lyukú, vagy gumiabroncsos kerék van, az mind kitűnő.

Amit ebben a postban láthattok az csak egyedül erre az ötös csomagra jellemző festés – mint ahogy a pakkban szereplő összes többi jármű esetében is az.

Eleve egy nagyon jól sikerült darabnak tartom, ezzel a festéssel meg igazán ütős. Jól példázza, hogy a kisautóknak általában az eltúlzott méretű, közel sem arányos megkülönböztető fénytechnikák „állnak jól”. Ezen nagyon is arányosnak tűnnek a kék „cicik” a testéhez viszonyítva, de kisautó alkatrésznek meg pont hogy kicsinek.

Nem kétséges, hogy ez tényleg az, aminek állítom hogy mi! Tessék csak megnézni az eredetiről készült képet!

Létra és habágyú is egyazon tűzoltószeren.

Hozzá mindkettő mozgatható!

Érdekes ez az aszimmetrikus elrendezése az akszesszoároknak a tetőn...

...és nekem nagyon tetszik is. Remek játékszer! #regenmindenjobbvolt

A két oldala viszont megegyezik. Nyolclyukú kerék, mindennek jól áll!

NRFB

Nincsenek megjegyzések: